Buitenmuur isoleren van buitenaf, hoe pak ik dit aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:11
Beste klussers,

We zijn bezig ons huis op te knappen (wonen er nog geen jaar) en doen klus voor klus. Hoog op de lijst staat isolatie. De benedenverdieping heeft een spouwmuur, maar boven niet. De woning stamt uit ~1930. De eerste verdieping is halfsteens, het dak loopt door tot de eerste verdieping en er zit een grote ruimte tussen dak en muur.

Op de prachtige paint tekening heb ik dit geprobeerd te tekenen. De isolatie wil ik graag aanbrengen bij het blauwe kruis. De vraag is: hoe kan ik dit het beste aanpakken? En met welk materiaal? Uitbesteden of zelf doen?

Aanvullende informatie:

- De 2e verdieping (zolder) is afgesloten en wordt enkel gebruikt als opslagruimte
- De zolder is geisoleerd middels glaswol aan de binnenzijde
- Een isolerende voorzetwand heeft niet de voorkeur omdat we er al wonen; schappen zijn geboord, pax kast op maat, verwarmingen hangen in de weg.
- Er zitten panlatten in de weg wat het plaatsen van grote isolatieplaten misschien lastig maakt
- Ik hoopte iets te vinden als vloeibare isolatie wat tegen de buitenkant van de muur gespoten kan worden tussen de panlatten, maar ik kan er weinig over vinden. Pur lijkt me niet ideaal?
- Waarom zit er een gat in mijn muur? Deze foto's zijn gemaakt tijdens het plaatsen van de airco's, de monteurs hebben gaten geboord voor de leidingen :)

Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVhTUXWVB9p2Cw5OPBOHM5S-6BM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LK2nD7AYSBzEMo4CNmzCNf1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1f54mtPXHuyCZPXWuOrgDKq0eY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h67jo1sYMrdtVO3azcGQyo5u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJupPq6hlwRFtlvwzf9NElrxjg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5DRSUTNyV7Ykm3Xfuu2QCNm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKgNC36SliFDhfPjo9WUmeD4lhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUehXc5YnKNN4owkCYDj0dn3.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanhs
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09-2022
De isolatie wil je wel strak op de muur hebben, een aantal cm tempex zou er mooi voor zijn.
Het is wel lastig met al het hout om dit daar mooi aan te laten sluiten. als je hiermee bezig gaat moeten waarschijnlijk veel pannen eraf. misschien dan meteen een constructie maken waar bij de pannen minder bevestigingen hebben aan de muur, sowieso moet en een hecht middel tussen het tempex en het hout om lucht stroming tegen te gaan.

je kunt bijvoorbeeld een lokale aannemer advies laten geven, en de materialen laten leveren en het vervolgens zelf doen, dit is een makkelijk klusje dat je zelf kunt als je een beetje handig bent.

dat gat in de muur geen idee, zou dit wel dicht purren o.i.d. om lucht stroming tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Xanhs thanks voor de tips! Ook even het stukje van het gat in de muur aangepast, dat stond wat verwarrend in mijn openingspost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:53
Pannen eraf en met isolatieschuim laten opsluiten door een isolatiebedrijf. Dat is het makkelijkst.
Wil je het zelf gaan doen dan pannen eraf, op een paar plekken de panlatten eraf en isolatieplaten aanbrengen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@No Hands pur bedoel je? Even in verdiepen qua isolatie waarde en eventuele schadelijke stoffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-05 21:58
Pur nooit rommel op een kap. Gewoon latten eraf (kun je weer gebruiken) en renovatieplaat op leggen.

Beetje handige Harry kan dit zelf, of met behulp van...

Kosten? Evt steiger huur, nieuwe vernageling paar busjes pur en de renoplaat. Wel even cheken hoe je uitkomt bij evt. Schoorstenen en goot aansluitingen. Reno plaat van 5cm doet al wonderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-05 21:58
Doe gelijk de hele kap.

• Piet_Piraat7
Dwaalboy schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:28:
Gewoon latten eraf (kun je weer gebruiken) en renovatieplaat op leggen.

Beetje handige Harry kan dit zelf, of met behulp van...
Dit zou ik het liefst doen, maar is dat echt goed zelf te doen denk je?

Ik had de klus op Werkspot gezet maar kreeg nauwelijks reacties en de mensen die reageerden wilden allemaal van binnen uit isoleren.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:53
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:05:
@No Hands pur bedoel je? Even in verdiepen qua isolatie waarde en eventuele schadelijke stoffen
Isolatiewaarde perfect en schadelijke stoffen minpuntje, er zijn gelukkig varianten die wat minder schadelijk zijn maar helemaal fris wordt het nooit. Is wel de makkelijkste manier om tussen de latten te isoleren zonder alles uitelkaar te halen.
Het alternatief is met isolatie platen, dat is toch ook pur, maar dan moeten latten eraf en er weer op en dan moet je wel opletten wat je doet anders liggen je pannen scheef.
TS kan zelf het beste bedenken of hij dat kan of niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:05
@Piet_Piraat7

De renovatieplaten die @Dwaalboy noemt zijn echt de beste optie.
Je hebt een isolatieschil die je nooit kan evenaren met isoleren tussen de panlatten door.
Je hebt meteen een waterdicht onderdak (ook belangrijk, want je isolatie mag niet nat worden)
Bij isolerenin de tussenruimtes moet je dus eigenlijk ook een onderdak plaatsen met dampopen vlies waardoor toch alles al van het dak af moet. Dan kun je het beter meteen goed doen en die renovatieplaten pakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtGTgWqA8Q0TR8S-fjQC41TZbkk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fvNVjrmtIWP3e7S9phSVh5Xm.png?f=user_large

Deze zet je vast op de houten onderconstructie, de platen vallen met mes en groef in elkaar.
En alle kieren die je overhoud bij de overgangen in je dak moet je zo mooi mogelijk laten aansluiten maar kun je verder gewoon vol purren.

Ze hebben onlangs 2 huizen bij mij in de straat hiermee gedaan, en dat ging erg vlot.
Een huis was met een aannemer, 4 man 2 dagen klaar (zonder dakpannen)
Andere huis was de eigenaar zelf met een vriend, die zijn 2 of 3 weekenden bezig geweest.
Ook zonder verdere dakbedekking.
Pagina: 1