• Veenrot
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-04-2024
Beste allemaal,

Net na de aankoop van mijn woning is mijn CV ketel i.c.m. warmtepomp (itho daalderop) defect geraakt, deze ketel is vervangen Intergas CW4 ketel deze is niet in combinatie met een warmtepomp.

Onze vloerverwarming heeft geen aparte pomp en wij verbruiken veel gas (volgens de energieleverancier) voor een twee persoons huishouding en dit komt door de vloerverwarming (uit de app van de leverancier op te maken). De thermostaat staat ingesteld op 20.5 graden en veranderen we niet, de woning is jonger dan 10 jaar en voldoet aan de hoogste isolatie-eisen. Het cv water temperatuur staat laag ingesteld om een hoog rendement te krijgen.

Twee concrete vragen zijn,

* Nadat er een ketel is geplaatst zonder warmtepomp was het dan verstandig geweest de vloerverwarming verdeler van een pomp te voorzien? Is dit mogelijk de oorzaak van het hoge gasverbruik?

* Wat kan anders de oorzaak zijn van het hoge gasverbruik door CV?

Het is een heel verhaal maar elke tip/advies is welkom, alvast bedankt.

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-06 08:11
In het topic over het tunen van CV installaties staan een hoop interessante dingen. Kort door de bocht samenvatting: meten is weten, en veel installaties worden door de installateurs nogal beroerd opgeleverd:
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

vloerverwarming is ideaal voor warmtepompen. Als je de warmtepomp eraf haalt ga je meer verbruiken, zowel in euro's als in energie. Ik vind het niet gek dat je gasverbruik omhoog gaat, ook niet als dat harder stijgt dan dat je elektriciteitsgebruik omlaag gaat, het zijn onvergelijkbare situaties.

Hoeveel installatie-ontwerp, afregelen en nazorg is er door de installateur van je intergas gedaan? Waarom heb je ervoor gekozen om de warmtepomp weg te halen?

• Veenrot
Bedankt voor de snelle reactie, warmtepomp weg gelaten door installateur (waarom geen idee). Maar terugkomend op het gasverbruik, wij hebben meer dan gemiddeld vergeleken met anderen met dezelfde woonsituatie en dit vind ik raar aangezien we een vrij nieuwe woning hebben en volgens mij 20.5 graad niet zo hoog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:45
Veenrot schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:13:
Bedankt voor de snelle reactie, warmtepomp weg gelaten door installateur (waarom geen idee). Maar terugkomend op het gasverbruik, wij hebben meer dan gemiddeld vergeleken met anderen met dezelfde woonsituatie en dit vind ik raar aangezien we een vrij nieuwe woning hebben en volgens mij 20.5 graad niet zo hoog is.
Zo'n vergelijk van een energieleverancier zegt heel weinig. We weten nu namelijk 1) niet wat jouw verbruik en situatie is en 2) niet wat het verbruik en situatie is waar ze mee vergelijken. Dus zou daar niet te veel gewicht aan hangen.

Houd je het verbruik bij? Zo ja, kan je het verbruik per dag/maand/jaar delen hier? En om hoeveel m2 en m3 woning gaat het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:23

timovd

Voorsprong door techniek

Je hebt dus een gesloten verdeler en je mengt het retour van de vv niet met de aanvoer?
Het cv water temperatuur staat laag ingesteld om een hoog rendement te krijgen.
Hoeveel is dat? Loopt er nu 50 graden door je vloer?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Veenrot kan je wat cijfers geven ?

oppervlakte woning, gasverbruik voor, nu en het eerdere genoemde cv topic is zeker geen verkeerd advies.,
want op basis van laag en hoog kan tussen 10m3 en 600m3 zitten p/j

gas verbruik voor SWW (warm water voor douche/afwas /dweilen) is wellicht niet zo intressant maar als je het weet handig om te vermelden .. (10/15% p/j op 1000m3)

10 jaar geleden versus nu kan best impact hebben op je isolatie "graad" .. daarnaast is aannemen niet zo handig .. ook type woning (hoek/appartement/tussenwoning etc) is wel handig voor ons

Welke warmte pomp er tussen zat (water/water of water/lucht?)

Pomp kan je los aanschaffen ertussen zetten.. zit er bv een thermostaat kraan tussen je VV en CV?

is je intergas CW4 een HRE ketel ? oid .

Tja vanalles

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:33
Meer dan gemiddeld zegt weinig, elke woning is anders.

- Vrijstaande woning, 2 onder 1 kap, maisonnette of appartement.
- Wat is de inhoud van de woning
- Wat was je gasverbruik voor vervanging ketel en erna
- Wordt er elke dag uitgebreid en lang gedouched of een bad.

Je had een warmtepomp zij je. Neem aan dat dit een simpele is welke energie uit de afgevoerde ventilatielucht gebruikt en die in het CV systeem pompt.

Wat is op dit moment je gasverbruik per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Vvw zonder dedicated pomp werkt prima kan ik uit ervaring zeggen. Aanvoer op 35°C. En je hebt een relatief laag gas verbruik (altijd te hoog natuurlijk ;))

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Veenrot
Bedankt voor jullie reacties,

Het betreft een Twee onder 1 kap rond de 700m3 inhoud en de vloerverwarming zal een oppervlakte van 75m2 moeten verwarmen

Zoals ik aangaf wordt er niet uitgebreid gedoucht, we verbruikten vorige maand 125 m3 gas (10% douchen).
Het gasverbruik van de vorige ketel kan ik niet vergelijken deze was namelijk maar enkele dagen in gebruik toen we het huis kochten. Als ik me het goed herinner was de vorige ketel een Itho Daalderop cube gemonteerd (luchtwater warmtepomp).

Het is natuurlijk ook mogelijk dat ik mij druk om niks maak :)

• Veenrot
timovd schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:26:
Je hebt dus een gesloten verdeler en je mengt het retour van de vv niet met de aanvoer?

[...]

Hoeveel is dat? Loopt er nu 50 graden door je vloer?
Max aanvoertemp van de CV staat op 50 graden

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:23

timovd

Voorsprong door techniek

Veenrot schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:40:
[...]

Max aanvoertemp van de CV staat op 50 graden
Als je tegels hebt; verbrand je dan niet je voeten? Andere materialen lijken mij niet geschikt. Kan 'ie nog verder terug naar max 40°C bijvoorbeeld?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Veenrot
timovd schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:41:
[...]

Als je tegels hebt; verbrand je dan niet je voeten? Andere materialen lijken mij niet geschikt. Kan 'ie nog verder terug naar max 40°C bijvoorbeeld?
Dit gaat om de CV-ketel ik zal morgen eens kijken of er een thermostaatknop bij de verdeler zit.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Als de verdeler geen pomp heeft zal hij ook geen thermostaat hebben lijkt me, want hij kan niet op eigen kracht zijn aanvoer en retour mengen voor een lagere temperatuur. Hij kan dus hooguit een maximaalbeveiliging hebben, maar bij afkappen van de aanvoer is de flow weg, dus dat lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
phYzar schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:11:
Als de verdeler geen pomp heeft zal hij ook geen thermostaat hebben lijkt me, want hij kan niet op eigen kracht zijn aanvoer en retour mengen voor een lagere temperatuur. Hij kan dus hooguit een maximaalbeveiliging hebben, maar bij afkappen van de aanvoer is de flow weg, dus dat lijkt me sterk.
Dat klinkt logisch, is het dan handig om de temp nog wat te verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Foto's zeggen meer dan.....

Met een CV ketel zal een pomploze verdeler zonder menging nooit een succes worden denk ik.

Met laag temperatuur verwarming is het anders, zo heb ik zelf mijn verdeler met pomp omgebouwd naar een pomploze en de A/R direct op de kokers aangesloten.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Gieliovd520 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:35:
Foto's zeggen meer dan.....

Met een CV ketel zal een pomploze verdeler zonder menging nooit een succes worden denk ik.

Met laag temperatuur verwarming is het anders, zo heb ik zelf mijn verdeler met pomp omgebouwd naar een pomploze en de A/R direct op de kokers aangesloten.
Een CV kan toch ook gewoon LTV voeden? De CV pomp zorgt voor circulatie.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Veenrot schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:20:
Dat klinkt logisch, is het dan handig om de temp nog wat te verlagen?
Voordat je aanpassingen gaat maken op basis van onze tips is het handig om ons nog wat meer info te geven, dus zoals @Gieliovd520 zegt even een foto maken van je vloerverwarming-verdeler, dan weten we wat die precies wel en niet kan, daarnaast zoals @T_knoop zegt: meten is weten. Dus hoeveel gasverbruik, heb je nachtverlaging, staat je ketel te pendelen (steeds aan en uit omdat hij z'n warmte niet kwijt kan) of moduleert hij netjes terug. Verder: heb je nog ergens radiatoren in huis? En de weggehaalde warmtepomp, wat was dat er voor een? Een hybride? Voor cv & sanitair warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
phYzar schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:20:
[...]

Voordat je aanpassingen gaat maken op basis van onze tips is het handig om ons nog wat meer info te geven, dus zoals @Gieliovd520 zegt even een foto maken van je vloerverwarming-verdeler, dan weten we wat die precies wel en niet kan, daarnaast zoals @T_knoop zegt: meten is weten. Dus hoeveel gasverbruik, heb je nachtverlaging, staat je ketel te pendelen (steeds aan en uit omdat hij z'n warmte niet kwijt kan) of moduleert hij netjes terug. Verder: heb je nog ergens radiatoren in huis? En de weggehaalde warmtepomp, wat was dat er voor een? Een hybride? Voor cv & sanitair warm water?
Ik ga wat foto's maken, ik heb pas geen nachtverlaging toe (omdat ik hier voor en tegens voor lees dus kan ik nog proberen). Op de eerste verdieping hebben de slaapkamers radiatoren. Waar de warmtepomp voor was ben ik overvraagd ik weet alleen dat het een itho daalderop cube was maar waar deze voor diende....geen id.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 21:13
warhamstr schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:52:
Vvw zonder dedicated pomp werkt prima kan ik uit ervaring zeggen. Aanvoer op 35°C. En je hebt een relatief laag gas verbruik (altijd te hoog natuurlijk ;))
Heb ik nu ook.

140m2 vloerverwarming (verdeeld over 3 etages met zoneregeling), LTV verdelers, aanvoer @ 35graden, geen pompen en heb nu een gemiddeld gasverbruik van 3,5m3 per dag.

Kinderen douchen lang.... :X

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
Rainesh schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:29:
[...]

Heb ik nu ook.

140m2 vloerverwarming (verdeeld over 3 etages met zoneregeling), LTV verdelers, aanvoer @ 35graden, geen pompen en heb nu een gemiddeld gasverbruik van 3,5m3 per dag.

Kinderen douchen lang.... :X
Bedankt voor de tip, ik kan uiteraard ook gewoon 35 proberen echter denk ik dat we dan boven met radiatoren niet warm krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 21:13
Veenrot schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:52:
[...]

Bedankt voor de tip, ik kan uiteraard ook gewoon 35 proberen echter denk ik dat we dan boven met radiatoren niet warm krijgen.
Als je ook radiatoren hebt dan gaat het niet nee.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
Beste Allemaal,

Ik ben nog steeds aan het experimenteren met nachtverlaging, maar de twijfel is al een stuk minder geworden in mijn verbruik cijfers. Ik heb meerdere vergelijkbare huishoudens in mijn buurt gevraagd en die geven allemaal rond hetzelfde verbruik aan wat wij hebben.

Het gekke is dat mijn Engie app voor een gemiddeld gas verbruik van een twee persoonshuishouden in een tweekapper veel lager aangaf dan Vattenfall. Dit was ook een hoofdreden waarom ik zo twijfelde over ons gasverbruik.

Iedereen bedankt voor alle tips/trucs _/-\o_
Pagina: 1