Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• timnl85
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-06-2022
Wij willen zonnepanelen aanschaffen maar stuiten tegen een aantal problemen. Wij zijn op dit moment al beide ondernemer voor de BTW en werken vanuit huis (géén apart kantoor). Wij willen zonnepanelen op onze woning laten installeren maar dan hebben we klaarblijkelijk twee opties.

1. Zonnepanelen aanschaffen op naam van 1 van ons en diens onderneming. Dan kun je de BTW over de aanschaf in je kwartaalaangifte terugvragen, maar vervolgens moet je ieder jaar wel belasting blijven betalen over de opgewekte stroom.

2. Het energiecontract op onze beide namen laten zetten (bijna geen enkele energiemaatschappij doet dat) en de zonnepanelen dan onder een stille maatschap laten vallen, zodat je beide de aanschaf van de BTW terug kan vragen en je alleen maar 1x een forfait bedrag over de opgewekte energie hoeft te betalen omdat de stille maatschap van de zonnepanelen dan valt onder de KOR.

Optie twee klinkt aantrekkelijk, waar het niet voor het feit dat je dan maar bij 1 of 2 energiemaatschappijen een contract kan aansluiten (de meeste energiemaatschappijen lijken het contract niet op twee namen te willen/kunnen zetten).

Weten jullie of het contract dan altijd op beide namen moet staan? Of is dit alleen in het jaar van aanschaf belangrijk?

---

Een tweede punt is welk type installatie wij moeten doen en daarvoor zouden wij graag een indicatie krijgen van mensen die nu zonnepanelen hebben hoeveel stroom ze in verhouding opwekken, direct verbruiken en hoeveel ze alsnog van het net moeten halen. Dit is vooral van belang bij het aflopen van de salderingsregeling. Je moet dan stroom gebruiken wanneer je deze opwekt, maar ja in de winter zul je waarschijnlijk het grootste deel toch van het net moeten halen of niet? Hoe vertaald dit zich naar jullie energierekening?

Ook zijn er wisselende adviezen over OOST-WEST ligging vs 1 optimalere richting. Als de salderingsregeling wegvalt en je hebt 's avonds stroom nodig, dan is OOST-WEST toch echt wel beter, want anders moet je sowieso iedere dag na een bepaald uur alsnog stroom van het net betalen. Maar de jaren dat je wel nog kunt salderen heb je natuurlijk veel minder opbrengst met hetzelfde aantal panelen OOST-WEST als bijv. Z,ZO of ZW, waardoor je of minder panelen nodig hebt, of je installatie eerder hebt terugverdient.

En of je het precieze aantal panelen moet nemen dat je verbruik nu net dekt of enige overcapaciteit ivm de toekomst. Als je belasting moet betalen over de extra opgewekte stroom is dat misschien niet handig, maar over een aantal jaar zul je waarschijnlijk vast meer stroom verbruiken alleen weet je niet hoeveel.

---

Kunnen jullie hier nog wat inzicht in geven en vooral degenen die al een zonne installatie hebben die je geschatte verbruik zou moeten dekken, hoeveel neem je uiteindelijk alsnog af van het net?

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
het BTW geneuzel, tja om hoodpijn van te krijgen, het is net af ze wel willen zeggen:
verduurzaam, maar we willen het wel lastig maken, niet leuker.
(geen zin in hoofdpijn, dus daar laad ik het even bij.)

ik heb oost-west.
zie ook een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
en ja het verdeeld dus een stuk beter over de dag, en daar door is een groter gedeelte van het sluipverbruik ook gedekt.
eigen gebruik stijgt hier door iets (denk aan 2 a 3%).
maar dat is nu ook weer geen godswonder groot getal hoor.
aardig bijkomstigheid, maar niet waarvoor je het zou moeten doen.

het leukste stukje zit eigenlijk in het feit dat je met oost-west zoals ik heb.
met zeer veel gemak een 6430Wp op een 4kW omvormer kan zetten.
en zelfs met bewolkt weer kan ik al snel een 1000W uit de panelen halen.
en 1000W is erg prettig voor de omvormer, dat zet hij lekker om zonder veel verlies.
met <500W begint dat verlies wel wat op te lopen.

hoeveel panelen is erg afhankelijk van je eigen.
er zijn hier al genoeg mensen die een 200-300% of meer van hun eigen gebruik opwekken.
gewoon omdat verkopen best wel een mogelijkheid is.
maar reken je ook weer niet rijk, het is geen vetpot.
het is gewoon doe je dit voor de hobby en kruip je zelf het dak op.
struin je koopjes af.
etc etc....
dan is het toch snel effectief om een hobby te hebben die zich zelf helemaal betaald, en nog een beetje extra ook.

als je het mij vraag, leuk dat die mensen dat doen, best cool eigenlijk.
wil je wat minder hobby, dan ga voor een setje die gewoon goed werkt.
zo zijn panelen nemen van 35Vmpp en die dan 10 tot 11 x per mpp op een 1fase omvormer met 1 mpp zetten.
een leuke garantie voor een vette opbrengst uit de set.
11x35Vmpp = 385Vmpp
maakt ongeveer:
11x350Wp= 3,6kW omvormer. (of je doet een omvormer nemen met 2x een mpp en dan doe je 2x11x350Wp etc etc...)
en als het dan warm is buiten dan zakt de Vmpp een beetje (dat hebben panelen nu eenmaal).
dan zit je rond de 345Vmpp:
en een omvormer die 1fase is en van het type TL heeft deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
jep perfectie aan rendement uit de omvormer.
als je dan toevallig over productie hebt, dan is dat maar zo. ;)

voor een oost-west setje is het vaak handig om een omvormer te nemen met 2x een mpp.
(hoeft niet, maar wil het simpel houden voor je.)
dan heb je ook 2x11x350Wp nodig voor perfectie.
en zou dan weer mooi op een 4-5kW omvormer kunnen. ;)

maar er is ook zo een recept voor 3fase (grofweg 2x18x35Vmpp panelen) of nog wat andere opties.

ik heb 6430Wp oost-west + 740Wp noord (schuurtje).
hier wek ik +/- 6000kWh mee op.
ik heb een 4000kWh nodig voor het huis.
en 1600kWh voor de warmtepomp.
800kWh voor de boiler.

dus ik reken ongeveer 400kWh af per jaar, en dan nog 150m3 gas.
dit kost me pinda's, want iedereen krijgt ook 540€ korting per jaar op zijn energie rekening.
dus ik betaal nu 0,91€/maand aan voorschot voor elektra en gas.
krijg vaak nog wel iets terug op het einde van het jaar.

hoeveel ik opwek met de zonnepanelen, dat weet ik wel.
hoeveel ik saldeer, ik weet het wel.
hoeveel ik rechtstreeks gebruik, ik heb geen idee, mijn naam is haas.
(ik weet het wel hoor, maar ik heb dus geen slimme meter, daar door weet ik het officieel niet en hou me voor de domme, geen slapende honden wakker maken.
30% van mijn eigen opwek ging hier de afgelopen jaren naar eigen gebruik.
70% verliet mijn huis en saldeerde ik.
alleen ik heb nu een boiler voor mijn warm tap water, en die draait voor 92% van de tijd op eigen stroom, dus het getal is groeiend, maar ik weet nog niet hoeveel dat per jaar gaat zijn, dat moet je me over 1,5 maand nog een keer vragen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Voor wat betreft de btw, daar zijn bedrijven voor die daarin kunnen adviseren, o.a. https://www.nba-zonnepanelen.nl/

Oost west is een mooi gegeven als de ligging van je dak goed is idd.

• timnl85
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-06-2022
migjes schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:06:
het BTW geneuzel, tja om hoodpijn van te krijgen, het is net af ze wel willen zeggen:
verduurzaam, maar we willen het wel lastig maken, niet leuker.
(geen zin in hoofdpijn, dus daar laad ik het even bij.)

ik heb oost-west.
zie ook een voorbeeld dag:
[Afbeelding]
en ja het verdeeld dus een stuk beter over de dag, en daar door is een groter gedeelte van het sluipverbruik ook gedekt.
eigen gebruik stijgt hier door iets (denk aan 2 a 3%).
maar dat is nu ook weer geen godswonder groot getal hoor.
aardig bijkomstigheid, maar niet waarvoor je het zou moeten doen.

het leukste stukje zit eigenlijk in het feit dat je met oost-west zoals ik heb.
met zeer veel gemak een 6430Wp op een 4kW omvormer kan zetten.
en zelfs met bewolkt weer kan ik al snel een 1000W uit de panelen halen.
en 1000W is erg prettig voor de omvormer, dat zet hij lekker om zonder veel verlies.
met <500W begint dat verlies wel wat op te lopen.

hoeveel panelen is erg afhankelijk van je eigen.
er zijn hier al genoeg mensen die een 200-300% of meer van hun eigen gebruik opwekken.
gewoon omdat verkopen best wel een mogelijkheid is.
maar reken je ook weer niet rijk, het is geen vetpot.
het is gewoon doe je dit voor de hobby en kruip je zelf het dak op.
struin je koopjes af.
etc etc....
dan is het toch snel effectief om een hobby te hebben die zich zelf helemaal betaald, en nog een beetje extra ook.

als je het mij vraag, leuk dat die mensen dat doen, best cool eigenlijk.
wil je wat minder hobby, dan ga voor een setje die gewoon goed werkt.
zo zijn panelen nemen van 35Vmpp en die dan 10 tot 11 x per mpp op een 1fase omvormer met 1 mpp zetten.
een leuke garantie voor een vette opbrengst uit de set.
11x35Vmpp = 385Vmpp
maakt ongeveer:
11x350Wp= 3,6kW omvormer. (of je doet een omvormer nemen met 2x een mpp en dan doe je 2x11x350Wp etc etc...)
en als het dan warm is buiten dan zakt de Vmpp een beetje (dat hebben panelen nu eenmaal).
dan zit je rond de 345Vmpp:
en een omvormer die 1fase is en van het type TL heeft deze grafiek:
[Afbeelding]
jep perfectie aan rendement uit de omvormer.
als je dan toevallig over productie hebt, dan is dat maar zo. ;)

voor een oost-west setje is het vaak handig om een omvormer te nemen met 2x een mpp.
(hoeft niet, maar wil het simpel houden voor je.)
dan heb je ook 2x11x350Wp nodig voor perfectie.
en zou dan weer mooi op een 4-5kW omvormer kunnen. ;)

maar er is ook zo een recept voor 3fase (grofweg 2x18x35Vmpp panelen) of nog wat andere opties.

ik heb 6430Wp oost-west + 740Wp noord (schuurtje).
hier wek ik +/- 6000kWh mee op.
ik heb een 4000kWh nodig voor het huis.
en 1600kWh voor de warmtepomp.
800kWh voor de boiler.

dus ik reken ongeveer 400kWh af per jaar, en dan nog 150m3 gas.
dit kost me pinda's, want iedereen krijgt ook 540€ korting per jaar op zijn energie rekening.
dus ik betaal nu 0,91€/maand aan voorschot voor elektra en gas.
krijg vaak nog wel iets terug op het einde van het jaar.

hoeveel ik opwek met de zonnepanelen, dat weet ik wel.
hoeveel ik saldeer, ik weet het wel.
hoeveel ik rechtstreeks gebruik, ik heb geen idee, mijn naam is haas.
(ik weet het wel hoor, maar ik heb dus geen slimme meter, daar door weet ik het officieel niet en hou me voor de domme, geen slapende honden wakker maken.
30% van mijn eigen opwek ging hier de afgelopen jaren naar eigen gebruik.
70% verliet mijn huis en saldeerde ik.
alleen ik heb nu een boiler voor mijn warm tap water, en die draait voor 92% van de tijd op eigen stroom, dus het getal is groeiend, maar ik weet nog niet hoeveel dat per jaar gaat zijn, dat moet je me over 1,5 maand nog een keer vragen.)
Bedankt voor je uitgebreidde info. Je gebruikt dus nu 400 kWh extra bovenop wat je opwekt. Maar 30% was direct eigen verbruik, dus dat zou dan betekenen dat als je niet meer kunt salderen dat je dus die 70% die je nu saldeerd dus weer van de energiemaatschappij volle pond moet betalen, toch?

Aangezien je de installatie al een aantal jaar hebt, zal je het wel al dik hebben terugverdient. Als jouw situatie een beetje leidend is, kan iedereen dus verwachten na afloop van de salderingsregeling dus weer ~ 70% te moeten betalen voor stroom en je zonnepanelen kunnen dan dus maar 30% van die kosten drukken. De rest geef je praktisch gratis (minimale vergoeding) weer terug aan het net, als ik het goed begrijp.
RobertV70 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:15:
Voor wat betreft de btw, daar zijn bedrijven voor die daarin kunnen adviseren, o.a. https://www.nba-zonnepanelen.nl/

Oost west is een mooi gegeven als de ligging van je dak goed is idd.
Bedankt voor je linkje. Wij hadden al contact over de BTW teruggaaf met zo'n bedrijf (centrale btw teruggaaf), maar die wisten ons niet de precieze ins/outs te vertellen over welke belasting je nou moest betalen als je beiden zelf al ingeschreven bent als ondernemer. En of je hier dan ook na een jaar vanaf bent.

Ons dak achter is Z-O en voor is dus N-W.
Als we het dus snel willen terugverdienen is alleen Z-O natuurlijk beter en mochten de thuisbatterijen over een paar jaar een optie zijn dan zouden we misschien dat beter kunnen doen.
Maar als we meteen al toekomst gericht willen zijn, kiezen we voor wat gelijkmatige stroomopbrengst. Dit heeft dan wel een langere terugverdientijd en kans dat het afloop van de salderingsregeling toch anders ingevoerd zal worden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
@timnl85 De terugleververgoeding is met de hoge energieprijzen ook enorm opgelopen. Tot wel 30ct/kWh (Maar daar hangt ook een hoge gasprijs naast, spekkoper als je geen tot weinig gas gebruikt)

Je snapt dus wel dat ik het gas er graag uit gooi; dan houdt ik na het voeren van de Wp nog 1500-2000kWh over... Dat tikt wel aan als het 20-30ct/kWh oplevert.

Een zonnesysteem wat tegen goede prijs is aangelegd produceert, afgeschreven over 20 jaar, richting 5ct/kWh. Zolang je tegen meer kan verkopen maak je geen verlies op de investering... Op de bank rendeert geld met -inflatie.

In het controversieel verklaarde afbouwvoorstel stond ook een minimum terugleververgoeding, rond 75% van de kale prijs... Dat garandeert eigenlijk meer dan 5ct vergoeding, want terug naar <10ct kaal tarief zie ik voorlopig niet gebeuren, if ever.
Het is op consumenten niveau zeer ongewenst om geen vergoeding te geven voor geleverde stroom. Dan ga je hele sterke prikkels voor verspilling maken, terwijl elders de gascentrale gas bij geeft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
timnl85 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:51:
[...]

Bedankt voor je uitgebreidde info. Je gebruikt dus nu 400 kWh extra bovenop wat je opwekt. Maar 30% was direct eigen verbruik, dus dat zou dan betekenen dat als je niet meer kunt salderen dat je dus die 70% die je nu saldeerd dus weer van de energiemaatschappij volle pond moet betalen, toch?
jep, grof weg een 400kWh wat ik gewoon koop, maar dat is elk jaar een ander aantal.
en het varieert per jaar wat ik op wek, soms een 5800kWh en soms een 6200kWh.
niet elke zomer is precies het zelfde.
maar ook de gebruik kant, soms een 1600kWh de warmtepomp in soms een 1800kWh.
niet elke winter is het zelfde, zal ik maar zeggen.

en ja ongeveer 30% van de opwek gaat rechtstreeks naar gebruikers in mijn huis.
je hebt al snel een TV/router/modem etc etc... aan staan en dat noemen we sluitverbruik.
dit kan in een huis al snel 200W zijn (zeker bij een tweaker).
en zonnepanelen werken ook als het bewolkt is, het aantal W in dan alleen 6 tot 8x zo laag als met zon.
alleen heb ik wel 6430Wp en dat delen door 8 = 800W.
en ja dat dekt natuurlijk voor vele uren mijn sluipgebruik.
maar ook heb ik een ijskast, die gebruikt +/-500W in kleine brokjes een paar keer per uur.
ook dat stukje incident gebruik word voor vele uren toch afgevangen.

de stroom van de omvormer, die word voor de meter geïnjecteerd.
gaat eerst naar een gebruiker in huis, en dan pas langs de meter naar buiten.

(nu heb ik zelf dus geen slimme meter, maar een ouderwetse feraris meter.
nog gewoon een draaischijf, die draait vooruit en die draait achter uit.
dus officieel weet mijn energiebedrijf/netbeheerder dus helemaal niks behalve dat ik erg zuinig ben en maar 400kWh per jaar gebruik.
dit geeft mij een tactisch voordeel, ik kan dus zelf mijn standen doorgeven.
en ja ik heb jaren gehad dat ik 200 in de min uit kwam, en die 200kWh heb ik maar gelogen en een jaar later opgemaakt. laten we eerlijk wezen, ik ben niet roomser als de paus en buig soms het naar mijn voordeel.
in mijn ogen is dat gewoon goed VVDerschap, doe niks meer of minder als dat die partij ook doet.
je moet wel anders kun je net zo goed je broek omlaag doen en bukken. ;) )

salderen, dat gaat eigenlijk alleen maar over het gedeelte wat belasting is, niet over de stroom prijs zelf.
de stroom prijs is op gebouwd uit:
kale elektra prijs + energie belasting(EB) + opslag duurzame energie (ODE) + 21% BTW.
de EB en de ODE kun je opzoeken hier:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
de BTW is 21%.

de kale energie prijs die was 4 tot 7ct.
(maar die schiet nu door het dak, ik zie 20 tot 30ct, maar ik zal voor het verhaal de 7ct aan houden.)
0,07€/kWh + 0,10€/kWh + 0,03€/kWh = 0,20€/kWh + 21%BTW = 0,22€/kWh
zonder salderen:
0,07€/kWh = 0,07€/kWh + 21%BTW = 0,085€/kWh

en ja voor een zelf bouwer zijn zonnepanelen nu zo goedkoop dat je eigenlijk best een leuke TVT op kunt bouwen die gewoon werkt zonder salderen.
laat staan als je toch nog 0,20 of zelfs 0,30€/kWh krijgt door de hoge prijzen.

een goede set doet 1kWh per Wp per jaar(er zijn gebieden en setjes bekend die 1,2kWh per Wp per jaar doen, de basterds aan de kust, lol).
1Wp kan je 0,60€ kosten als je een goed dak hebt.
voorbeeld van simpel paneel:
https://www.winkelman-zon...ono-halve-cellen-ful.html
129€ inc BTW, btw terug, maakt 104€.
104/325Wp = 0,32€/Wp
hier komt nog +/- 0,08€ voor bevestiging spul bij.
en dan ongeveer 0,10€/Wp voor een omvormer.
en dan zit je nog maar op 0,50€/Wp wat je per jaar een 0,08€ oplevert.
0,50 / 0,08 = 6,5 jaar TVT zonder salderen met lage prijs.

(nu nog 1 vreemd ding in je energie rekening:
iedere burger mag een gedeelte elektra kopen en een gedeelte verwarming kopen, zonder belasting.
dit zijn de rechten van de mens, heeft niks met salderen te maken.
omdat er meerdere systemen zijn om te verwarmen, warmtepomp/gas/stads verwarming etc etc.
hebben ze besloten het volledige bedrag van je elektra rekening af te trekken.
dit bedrag is vast gesteld, en word afgetrokken ongeacht hoeveel je gebruikt.
je betaald een stukje vastrecht aan je netbeheerder (+/-240€) en een stukje aan je leverancier (+/-35-105€), een beetje afhankelijk wat je contract is.
het bedrag nu is vastgesteld op € 461,62, maar word ex BTW afgetrokken op het ex BTW bedrag wat je betaald.
dus je krijgt uit eindelijk ook de BTW nog daar op, en heb je een 540€ korting, op een bedrag van +/-275€ betalen.
dus ja 0kWh gebruiken is dus eigenlijk een paar 10jes uitbetaald krijgen.
bij de meeste mensen word dat van de gas rekening af getrokken, alleen ik gebruik nu al zo weinig gas, dat ik mijn volledige gas rekening er van kan betalen.)
Aangezien je de installatie al een aantal jaar hebt, zal je het wel al dik hebben terugverdient. Als jouw situatie een beetje leidend is, kan iedereen dus verwachten na afloop van de salderingsregeling dus weer ~ 70% te moeten betalen voor stroom en je zonnepanelen kunnen dan dus maar 30% van die kosten drukken. De rest geef je praktisch gratis (minimale vergoeding) weer terug aan het net, als ik het goed begrijp.

[...]

Bedankt voor je linkje. Wij hadden al contact over de BTW teruggaaf met zo'n bedrijf (centrale btw teruggaaf), maar die wisten ons niet de precieze ins/outs te vertellen over welke belasting je nou moest betalen als je beiden zelf al ingeschreven bent als ondernemer. En of je hier dan ook na een jaar vanaf bent.

Ons dak achter is Z-O en voor is dus N-W.
Als we het dus snel willen terugverdienen is alleen Z-O natuurlijk beter en mochten de thuisbatterijen over een paar jaar een optie zijn dan zouden we misschien dat beter kunnen doen.
Maar als we meteen al toekomst gericht willen zijn, kiezen we voor wat gelijkmatige stroomopbrengst. Dit heeft dan wel een langere terugverdientijd en kans dat het afloop van de salderingsregeling toch anders ingevoerd zal worden.
panelen op een plat dak, die kun je oost-west of zuid-noord leggen of alleen zuid.
dat maakt helemaal geen bal meer uit, de hoek op een plat dak is zo klein dat het gewoon geen factor is.
kiezen voor optimalisatie is veel belangrijker.

veel belangrijker, met welk geoplimalizeeert systeem kun je werken (1 fae of 3fase of andere optie).
dat is veel belangrijker als de richting die de panelen op kijken.
en dan hoeveel gaat het je per Wp kosten om het aan te leggen of te laten leggen.

het zijn geen goude bergen BV op de kaaiman eilanden.
maar het is ook weer geen bodumloze put.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

timnl85 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:34:
Wij willen zonnepanelen aanschaffen maar stuiten tegen een aantal problemen. Wij zijn op dit moment al beide ondernemer voor de BTW en werken vanuit huis (géén apart kantoor). Wij willen zonnepanelen op onze woning laten installeren maar dan hebben we klaarblijkelijk twee opties.

1. Zonnepanelen aanschaffen op naam van 1 van ons en diens onderneming. Dan kun je de BTW over de aanschaf in je kwartaalaangifte terugvragen, maar vervolgens moet je ieder jaar wel belasting blijven betalen over de opgewekte stroom.

2. Het energiecontract op onze beide namen laten zetten (bijna geen enkele energiemaatschappij doet dat) en de zonnepanelen dan onder een stille maatschap laten vallen, zodat je beide de aanschaf van de BTW terug kan vragen en je alleen maar 1x een forfait bedrag over de opgewekte energie hoeft te betalen omdat de stille maatschap van de zonnepanelen dan valt onder de KOR.

Optie twee klinkt aantrekkelijk, waar het niet voor het feit dat je dan maar bij 1 of 2 energiemaatschappijen een contract kan aansluiten (de meeste energiemaatschappijen lijken het contract niet op twee namen te willen/kunnen zetten).

Weten jullie of het contract dan altijd op beide namen moet staan? Of is dit alleen in het jaar van aanschaf belangrijk?

---

Een tweede punt is welk type installatie wij moeten doen en daarvoor zouden wij graag een indicatie krijgen van mensen die nu zonnepanelen hebben hoeveel stroom ze in verhouding opwekken, direct verbruiken en hoeveel ze alsnog van het net moeten halen. Dit is vooral van belang bij het aflopen van de salderingsregeling. Je moet dan stroom gebruiken wanneer je deze opwekt, maar ja in de winter zul je waarschijnlijk het grootste deel toch van het net moeten halen of niet? Hoe vertaald dit zich naar jullie energierekening?

Ook zijn er wisselende adviezen over OOST-WEST ligging vs 1 optimalere richting. Als de salderingsregeling wegvalt en je hebt 's avonds stroom nodig, dan is OOST-WEST toch echt wel beter, want anders moet je sowieso iedere dag na een bepaald uur alsnog stroom van het net betalen. Maar de jaren dat je wel nog kunt salderen heb je natuurlijk veel minder opbrengst met hetzelfde aantal panelen OOST-WEST als bijv. Z,ZO of ZW, waardoor je of minder panelen nodig hebt, of je installatie eerder hebt terugverdient.

En of je het precieze aantal panelen moet nemen dat je verbruik nu net dekt of enige overcapaciteit ivm de toekomst. Als je belasting moet betalen over de extra opgewekte stroom is dat misschien niet handig, maar over een aantal jaar zul je waarschijnlijk vast meer stroom verbruiken alleen weet je niet hoeveel.

---

Kunnen jullie hier nog wat inzicht in geven en vooral degenen die al een zonne installatie hebben die je geschatte verbruik zou moeten dekken, hoeveel neem je uiteindelijk alsnog af van het net?
Ik heb ook een onderneming (eenmanszaak) en heb de zonnepanelen gewoon op eigen naam gezet zodat ik de gebruikte stroom van het bedrijf kan doorberekenen aan prive en dan is het voor de zaak een aftrekpost tegen markt conforme tarieven, en voor prive is het een extra onbelast inkomen.

Zo stelde mijn accountant het voor en dat vond ik wel een goed plan eigenlijk. Als bedrijf gewoon een flinke aftrekpost zoals het zonder zonnepanelen zou zijn, en in prive heb ik dan de winst van wat de zonnepanelen opbrengen nadat ze afbetaald zijn.

Over aantal zonnepanelen, gewoon je hele dak volleggen hoor! Heb ik ook en nog geen nano seconde spijt van gehad. Meer stroom is altijd beter, je bent het of nodig, of je verkoopt het en maakt op termijn winst. En je bent duurzaam bezig. Als je toch bezig bent, doe het dan goed toch!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Pagina: 1