Vraag

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-05 07:33
Hoi Tweakers,

Ik heb een "redelijk oude" televisie een Samsung ue46f6500. Deze televisie beschikt over zowel HDMI Arc als Optical Out.

Nu heb ik op mijn televisie een Ziggo Box, Chromecast en een PS5 aangesloten met het idee dat ik 5.1 geluid zou krijgen over mijn Sonos Beam (gen.2) incl. twee ONE SL achter.

MAAR.... via HDMI Arc krijg ik alleen stereo naar de Beam en via Optical kan ik enkel DTS NEO 2.5 als uitvoer selecteren. Van wat ik begreep is dat upscaled stereo (Ik zie op de Sonos App trouwens wel DTS-surround 5.1 staan bij bron).

Weet iemand of wat ik wil uberhaupt mogelijk is met mijn televisie en zo ja hoe ik dit moet instellen?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Wat zijn de audio instellingen per apparaat?
Het is mij onbekend welke tracks de Samsung TV überhaupt door kan zetten maar het totaalplaatje in deze is wel handig te weten. PS5 kan je bijvoorbeeld instellen op Dolby Digital, DTS en LPCM. Dat laatste kan je sowieso vergeten met HDMI ARC. Om te testen zou ik de PS5 op Dolby Digital zetten, track die het meest ondersteunt wordt. Testen of de TV ook DTS ondersteunt is dan een tweede. Instellingen van de TV idem graag benoemen. In het algemeen, zijn er settings die lijken op iets van "Bitstream" of "Pass Through", die gebruiken om de audio zo puur mogelijk door de bron en TV te laten gaan naar de Sonos.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 18-11-2021 15:10 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-05 07:33
Bedankt voor je antwoord. Ik zit nu op werk, dus zal later even controleren. Maar ben er vrij zeker van dat PS5 op Dolby Digital staat.

TV instellingen staat zeker niets als Bitstream of Pass Through. (Moet er ook bij vermelden dat tv uit 2013 komt). Gekke is dat bij output digital staan er vier zaken (PCM, dolby digital, DTS, DTS NEO), maar zijn middelste twee grijs en niet te selecteren.

Output van Chromecast (Netflix) kan je helemaal niet instellen toch?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

JustMyOpinion schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:17:
Output van Chromecast (Netflix) kan je helemaal niet instellen toch?
Geen idee hoe het met een Chromecast zit, volgens mij hangt dat ook weer af van het device waarmee je streamt. Sowieso is een device als een Chromecast en Ziggo lastig testen omdat per film/zender/etc de track kan verschillen. Met de PS5 heb je altijd Dolby Digital 5.1 als je die optie hebt geselecteerd. Maakt het in deze voor testen wel het beste apparaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.