Beste Tweakers
Wij zij momenteel bezig met een grondige renovatie van een pand dat zowel voor bewoning als kantoor zal gebruikt worden. Het pand wordt volledig gestript en er zal grondig geïsoleerd worden. De verwarming van het pand en voorziening voor SWW willen we doen met behulp van een warmtepomp.
Na heel wat geleerd te hebben dankzij dit forum (waarvoor dank
) heb ik mijn keuze al kunnen beperken maar alvorens een finale keuze te maken, had ik toch graag jullie feedback gehoord.
Gegevens van het pand:
Daar het gaat om een renovatie/restauratie zijn de isolatie-mogelijkheden beperkt maar we zouden tot de volgende isolatiewaardes (Rd-waarde) komen:
Verder komen er nieuwe raamprofielen met hoogrendementsglas Ug=1,0.
Verwarming en warmtevraag
Met deze isolatie verwachten we een warmtevraag te hebben van 30 à 35 W/m2.
Concreet betekent dit om 442m2 te verwarmen:
- 30W/m2 => 13.26kWh
- 35W/m2 => 15.47kWh
In alle ruimtes zal vloerverwarming voorzien worden. We zouden voor geen naregeling kiezen omdat het met vloerverwarming beter is om de woning voortdurend op eenzelfde constante temperatuur te houden.
SWW
Voor SWW zullen we kiezen voor een boiler van 500 liter.
Keuze warmtepomp
Voor de warmtepomp vonden we het erg belangrijk om een unit te kiezen die ook bij koude temperaturen een degelijk vermogen heeft en daarnaast ook een recent toestel dat gebruik maakt van R32.
Wat betreft de keuze van de warmtepomp heb ik mijn keuze al kunnen beperken tot de volgende shortlist:
:strip_exif()/f/image/X3HuwBUvcur7u5qUOHIM3Vzl.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de Panasonic J-series vind ik deze informatie niet terug. Ik had al begrepen dat de j-series minder goed zou terug moduleren ten opzichte van de h-series.
Overige afwegingen:
Zowel Panasonic als Mitsubishi lijken me kwalitatief evenwaardig. Zijn er nog voor- en/of nadelen van het ene of andere merk waar ik rekening moet mee houden?
Wat met het buffervat? Panasonic beweert dat er geen buffervat nodig is terwijl Mitsubishi van mening is dat een buffervat aangewezen is. Mij lijkt dat 450m2 vloerverwarming met een HOH van 10cm voldoende volume zou moeten bevatten.
Zijn er intussen al mensen die positieve ervaringen hebben met koelen? Mij lijkt dat 2 tot 3 graden koeler in huis wel een verschil kan maken. Ik begrijp echter zeer goed dat ik geen airco-effect mag verwachten.
Welk vermogen zouden jullie kiezen? Ik wil enerzijds genoeg vermogen hebben maar anderzijds wil ik zoveel mogelijk het pendelen vermijden.
Wij zij momenteel bezig met een grondige renovatie van een pand dat zowel voor bewoning als kantoor zal gebruikt worden. Het pand wordt volledig gestript en er zal grondig geïsoleerd worden. De verwarming van het pand en voorziening voor SWW willen we doen met behulp van een warmtepomp.
Na heel wat geleerd te hebben dankzij dit forum (waarvoor dank
Gegevens van het pand:
- Gelijkvloerse oppervlakte: 292m2 met plafondhoogte van 3m
- (50m2 daarvan is garage/opslag en moet niet volledig verwarmd worden maar zit wel mee in het beschermde volume)
- Verdiep 1: 105m2 met plafondhoogte van 2m80
- Zolderverdiep: 105m2 met plafondhoogte van 2m60
Daar het gaat om een renovatie/restauratie zijn de isolatie-mogelijkheden beperkt maar we zouden tot de volgende isolatiewaardes (Rd-waarde) komen:
- Muren: 6.25
- Dak: 6.25
- Vloer 85m2: 2.25
- Vloer 50m2: 3.6
- Vloer 158m2: 5.26
Verder komen er nieuwe raamprofielen met hoogrendementsglas Ug=1,0.
Verwarming en warmtevraag
Met deze isolatie verwachten we een warmtevraag te hebben van 30 à 35 W/m2.
Concreet betekent dit om 442m2 te verwarmen:
- 30W/m2 => 13.26kWh
- 35W/m2 => 15.47kWh
In alle ruimtes zal vloerverwarming voorzien worden. We zouden voor geen naregeling kiezen omdat het met vloerverwarming beter is om de woning voortdurend op eenzelfde constante temperatuur te houden.
SWW
Voor SWW zullen we kiezen voor een boiler van 500 liter.
Keuze warmtepomp
Voor de warmtepomp vonden we het erg belangrijk om een unit te kiezen die ook bij koude temperaturen een degelijk vermogen heeft en daarnaast ook een recent toestel dat gebruik maakt van R32.
Wat betreft de keuze van de warmtepomp heb ik mijn keuze al kunnen beperken tot de volgende shortlist:
- Panasonic Monoblock j-series T-CAP 12kW (WH-MXC12J9E8) of 16kW WH-MXC16J9E8
- Mitsubishi Ecodan Split Zubadan Inverter 12kW (PUD-SHWM120YAA) of 14kW (PUD-SHWM140YAA) met Hydrobox
:strip_exif()/f/image/X3HuwBUvcur7u5qUOHIM3Vzl.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de Panasonic J-series vind ik deze informatie niet terug. Ik had al begrepen dat de j-series minder goed zou terug moduleren ten opzichte van de h-series.
Overige afwegingen:
- De Mitsubishi kan enkel verwarmen terwijl de Panasonic ook kan koelen.
- De WP zal vlak naast de zijgevel van de woning geplaatst worden. Vandaar dat zowel monobloc als een split unit een optie zijn. De Mitsubishi buitenunit is echter wel kleiner aangezien er ook nog een Hydrobox toestel binnen dient geplaatst te worden.
- De Mitsubishi buitenunit is mooier dan die van Panasonic.
- Mitsubishi heeft ook een 500 liter boiler in het assortiment. Bij de Panasonic moeten we op zoek naar een boiler van een andere verdeler.
- Wat betreft prijs is er geen significant verschil.
Zowel Panasonic als Mitsubishi lijken me kwalitatief evenwaardig. Zijn er nog voor- en/of nadelen van het ene of andere merk waar ik rekening moet mee houden?
Wat met het buffervat? Panasonic beweert dat er geen buffervat nodig is terwijl Mitsubishi van mening is dat een buffervat aangewezen is. Mij lijkt dat 450m2 vloerverwarming met een HOH van 10cm voldoende volume zou moeten bevatten.
Zijn er intussen al mensen die positieve ervaringen hebben met koelen? Mij lijkt dat 2 tot 3 graden koeler in huis wel een verschil kan maken. Ik begrijp echter zeer goed dat ik geen airco-effect mag verwachten.
Welk vermogen zouden jullie kiezen? Ik wil enerzijds genoeg vermogen hebben maar anderzijds wil ik zoveel mogelijk het pendelen vermijden.
- Redenering 1: We kiezen voor een 12kW unit en bij erg koude dagen (die in aantal beperkt zijn) zal de backup weerstand bijspringen.
- Redenering 2: We kiezen voor een 14kW of 16kW unit met buffervat zodat de WP minder vaak moet pendelen.
twitter: @NiVanc