Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Onlangs vanuit een collectief van de gemeente een offerte ontvangen voor het plaatsen van zonnepanelen.
Foto's
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Beschikbare (dak)ruimte
Type dak: Dakpannen, Geïsoleerd bitumen dak
Oriëntatie: zuid-westen | plaatsing onder 40
Schaduw
Geen? Wellicht in de ochtend wat schaduw van dakkapel (3,835 breed).
Jaarverbruik
±2600kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A
Budget en doel
Budget is zo'n €4.000,00
Doel is hoofdzakelijk besparen op energiekosten.
(In de toekomst CV waarschijnlijk vervangen door warmtepomp)
Wie gaat het project uitvoeren
Leverancier
Bijhouden van data
Meterstanden hou ik reeds bij via Raspberry Pi i.c.m. Domoticz
Liefst zou ik de data ook in Domoticz hebben, maar een alternatieve oplossing is ook oke.
Reeds verkregen offertes
1) COMPLEET SYSTEEM VAN 2.625 WP BESTAANDE UIT:
7 SunPower 375 WP Full Black (P3)
7 Enphase IQ7+ Micro-omvormer
1 Montagesysteem
1 Enphase Envoy-S Wifi monitoring
Totaalprijs van het systeem inclusief installatie en montage: € 4.091,05 excl. BTW
Terugverdientijd (incl. installatie) ± 6,0 jaar
€ 1,558/Wp

2) COMPLEET SYSTEEM VAN 2.625 WP BESTAANDE UIT:
7 SunPower 375 WP Full Black (P3)
1 Growatt MIN2500 TL-XE
1 Montagesysteem
1 Growatt wifi module
Totaalprijs van het systeem inclusief installatie en montage: € 3.429,56 excl. BTW
Terugverdientijd (incl. installatie) ± 5,4 jaar
€ 1,3064/Wp

3) COMPLEET SYSTEEM VAN 2.835 WP BESTAANDE UIT:
7 Suntech Power 405 Wp Mono
1 Growatt MIN2500 TL-XE
7 Montagemateriaal Schuin pannendak en plat dak
1 Growatt wifi module
Totaalprijs van het systeem inclusief installatie en montage: € 3.264 excl. BTW
Terugverdientijd (incl. installatie) ± 5,3 jaar
€ 1,1513/Wp
Regio
Flevoland
Vraag
Iemand die kan aangeven of dit een beetje gangbare prijzen zijn?
Eventuele adviezen zijn natuurlijk welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 18-11-2021 15:55 ]

Alle reacties

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-11 19:02
Twee vragen:
- gangbaar: ja, dit is wel gangbaar voor als je bij een gemeente in een collectief mee doet
- scherp: nee, als je zelf dit bij Solar-Bouwmarkt, Winkelman, etc. bij elkaar gooit inclusief installatie zit je bijna 1000 euro goedkoper. Geld dat je mooi kunt steken in nog wat extra panelen op het dak aan de noord-oost kant.

Ik zou nog eens verder kijken voor meer offertes (bijvoorbeeld bij bovengenoemde) en ook even kijken of er niet wat meer panelen passen. Ik denk dat op de dakkapel misschien 2x2 landscape ook wel zou passen.

Onderstaand screenshot van systeem vergelijkbaar met offerte No3 bij Solar Bouwmarkt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4g04DrEYyiUKRqaciyRbDtxS_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A0gcA6nzyw4qurpgzYBcnBbF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Heronimo op 18-11-2021 14:09 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:14
Niks toe te voegen aan hierboven :Y Verder zoeken naar scherpere offertes en het dak aan de andere kant ook volleggen. Als je van plan bent om voor een warmtepomp te gaan wil je zoveel mogelijk panelen op je dak hebben.

Vergeet optimizers en micro-omvormers als je geen schaduw hebt. Maakt het onnodig duur en voegt in deze situatie niks toe.

Reken voor jezelf nog even de prijs per Wattpiek (zie het tips topic bovenaan in dit subforum) uit van de offertes die je hebt gehad en voor bijv. het screenshot van hierboven. Dan kun je nieuwe offertes ook beter inschatten qua prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2021 14:11 ]

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:32
Of micro omvormers niets toevoegen weet ik niet. Het maakt het geheel een stuk minder storingsgevoelig en 25 jaar garantie waarbij makkelijk gevonden wordt waar het probleem zit. Daarnaast geen omvormer in huis die soms best wel geluid kan maken bij het aan/uit schakelen.

Zeker als je nu eerst de ene kant bedekt en later nog eens de andere kant wil doen is het makkelijk uitbreiden met micro omvormers.

De terugverdientijd van al deze drie offertes is dikke prima volgens mij als de berekeningen kloppen.

[ Voor 11% gewijzigd door Retrospect op 18-11-2021 14:23 ]

• Heronimo
En in aanvulling daarop, hoe meer panelen hoe goedkoper per Wp.

Leg je er bijvoorbeeld aan de andere kant ook nog 8 bij (2x4) dan kom je op zoiets. Valt nog steeds bijna binnen budget. En voor noord-oost heb je ongeveer 60 tot 70% van de opbrengst van zuid-west.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6Xmxtvr45z1_R2sx1Mqosq_dvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YQ1P2iry26mfVpu6JZ2UOpem.png?f=fotoalbum_large

• Heronimo
Retrospect schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:22:
Of micro omvormers niets toevoegen weet ik niet. Het maakt het geheel een stuk minder storingsgevoelig en 25 jaar garantie waarbij makkelijk gevonden wordt waar het probleem zit. Daarnaast geen omvormer in huis die soms best wel geluid kan maken bij het aan/uit schakelen.

Zeker als je nu eerst de ene kant bedekt en later nog eens de andere kant wil doen is het makkelijk uitbreiden met micro omvormers.
Waarom zou het minder storingsgevoelig zijn? Je hebt dan 7x een kleine omvormer in de hitte op het dak liggen die allemaal stuk kunnen gaan ;)

Ook met een stringomvormer kan je prima uitbreiden als je daar rekening mee houd bij aanschaf nu. Maar eigenlijk is later uitbreiden simpelweg niet handig. Het is veel goedkoper om het in 1x goed te doen. Zie ook de screenshot hierboven. Voor 2k meer heb je meer dan 2x zoveel panelen. En gaat je opbrengst ook keer 1.7 of 1.8.

[ Voor 4% gewijzigd door Heronimo op 18-11-2021 14:25 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:14
Retrospect schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:22:
Of micro omvormers niets toevoegen weet ik niet. Het maakt het geheel een stuk minder storingsgevoelig en 25 jaar garantie waarbij makkelijk gevonden wordt waar het probleem zit.
[...]
Juist meer storingsgevoelig, er komt dan ineens per paneel een component bij wat stuk kan gaan. Groot nadeel is dat je dan het dak op moet om de micro-omvormer te vervangen. Als het een paneel in het midden is dan pak je die ook niet zomaar even eraf maar moeten er meer panelen af. Best nog wat werk dus en volgens mij moet je het arbeidsloon van de installateur ondanks de garantie wel gewoon betalen. Terwijl als een stringomvormer stuk gaat, dan kan je die binnenshuis gewoon afkoppelen en een andere aansluiten.

Geluid (klikken bij opstarten) van een omvormer kan inderdaad een issue zijn als je daar gevoelig voor bent, maar DC-kabels mogen best lang zijn, dus je kunt de omvormer bijv. ook in een bijkeuken/garage ophangen i.p.v. de standaard plek op zolder.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2021 14:35 ]

• Retrospect
Heronimo schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:25:
[...]

Waarom zou het minder storingsgevoelig zijn? Je hebt dan 7x een kleine omvormer in de hitte op het dak liggen die allemaal stuk kunnen gaan ;)

Ook met een stringomvormer kan je prima uitbreiden als je daar rekening mee houd bij aanschaf nu. Maar eigenlijk is later uitbreiden simpelweg niet handig. Het is veel goedkoper om het in 1x goed te doen. Zie ook de screenshot hierboven. Voor 2k meer heb je meer dan 2x zoveel panelen. En gaat je opbrengst ook keer 1.7 of 1.8.
Die screenshots zeggen niet zoveel. Veruit de meeste mensen gaan niet zelf het dak op en kopen hun spullen dus niet bij een online bouwmarkt. 2k meer zit niet in het budget zo te lezen.

Als topicstarter zou ik zeker ook een offerte laten opmaken waarbij micro omvormers worden gebruikt.

• Retrospect
ThinkPadd schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:29:
[...]

Juist meer storingsgevoelig, er komt dan ineens per paneel een component bij die stuk kan gaan. Groot nadeel is dat je dan het dak op moet om de micro-omvormer te vervangen. Als het een paneel in het midden is dan pak je die ook niet zomaar even eraf maar moeten er meer panelen af. Best nog wat werk dus en volgens mij moet je het arbeidsloon van de installateur ondanks de garantie wel gewoon betalen. Terwijl als een stringomvormer stuk gaat, dan kan je die binnenshuis gewoon afkoppelen en een andere aansluiten.
Micro omvormers gaan veel minder snel stuk. Een gewone omvormer heeft een veel kortere levensduur. Dat zie je ook terug in de garantietermijn die gegeven wordt.

Of je arbeidsloon moet betalen is maar de vraag, dat ligt aan het koopcontract.

• Heronimo
Retrospect schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:30:
[...]

Die screenshots zeggen niet zoveel. Veruit de meeste mensen gaan niet zelf het dak op en kopen hun spullen dus niet bij een online bouwmarkt. 2k meer zit niet in het budget zo te lezen.

Als topicstarter zou ik zeker ook een offerte laten opmaken waarbij micro omvormers worden gebruikt.
Als je goed kijkt zijn de prijzen in de screenshots inclusief 'Volledige installatie' ;)

• Retrospect
Heronimo schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:37:
[...]

Als je goed kijkt zijn de prijzen in de screenshots inclusief 'Volledige installatie' ;)
Goedkoop adres. Zal zelf eens kijken waar ik daar op uitkom.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Die eerste 2 offertes hebben wel Sunpower panelen, goed merk, maar wel wat duurder.

[ Voor 46% gewijzigd door Navi op 18-11-2021 15:06 ]

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
Met mijn huidige ervaring zou ik ook zeggen: voor 100% volleggen die handel. die 1000-2000 euro extra verdien je zo terug. Al helemaal als je denkt binnen 10 jaar een warmtepomp te nemen.

Zodra je de eerste afrekening ziet nadat je zo'n warmtepomp geïnstalleerd hebt trek je al je haren uit je kop omdat je zoveel jaar terug 1000 euro hebt willen besparen :p

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
@Retrospect
Een string omvormer vervangen is bijna net zo makkelijk als een magnetron vervangen. Dat als reden aandragen is een beetje onzin.
Uitbreidbaarheid is evenmin een goed argument als je begint met 500-1000 euro extra uit te geven om de uitbreidbaarheid te faciliteren... Wederom een beetje onzin dus.
25 jaar garantie op het product is weinig waard als je niet zelf het dak op wil om nadat de installateur het niet meer gratis wil doen... en die geven zelden tot nooit 25 jaar garantie op de installatie... doorgaans een fractie. Nogmaals een beetje onzin dus.

Micro's zijn ook nog eens minder efficiënt... en verliezen zo bij weinig schaduw zelfs dat argument.
https://www.nrgsolar.com....e-fronius-testing-station

Zo gek is dat niet... Want optimizers en micro-omvormers maken van schaduw geen zon.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Dank allen voor de input! Ik was zelf ook verbaasd dat er geen panelen op de noord-oost kast voorgesteld worden. Ik heb het idee dat de offerte puur gericht is om het verbruik te dekken.

Voor offerte 3 is nog het volgende aangeven: De Enphase is hierbij niet compatible, eventueel is er wel de optie voor de parallel geschakelde Solar Edge + optimizers als de wens daar is. Kan iemand aangeven wat dit voor voordeel zou opleveren?

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11 20:49
Dj-sannieboy schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:52:
Dank allen voor de input! Ik was zelf ook verbaasd dat er geen panelen op de noord-oost kast voorgesteld worden. Ik heb het idee dat de offerte puur gericht is om het verbruik te dekken.

Voor offerte 3 is nog het volgende aangeven: De Enphase is hierbij niet compatible, eventueel is er wel de optie voor de parallel geschakelde Solar Edge + optimizers als de wens daar is. Kan iemand aangeven wat dit voor voordeel zou opleveren?
Enphase: dat komt omdat de panelen een Wp hebben van 405 Wp en de IQ7+ wordt afgeraden boven de 375 Wp. Alternatief zou je IQ7A kunnen gebruiken, maar die is per stuk €50 duurder, totaal €350.

Solaredge is een luxe maar technisch complexe serie omvormer met optimizers, die voor jou situatie ook financieel niet rendabel is. Solaredge kan net als Enphase beter met schaduw omgaan tegen een hogere prijs dan een serie omvormer, is wel weer wat goedkoper dan Enphase.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Pagina: 1