W10 slaapstand werkt niet als gewenst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28
Mijn vraag:
Ik heb 2 slaapstand instellingen die niet doen wat ik wil.
Hiervoor had ik een Intel build met een Asus moederbord. Ik was altijd gewend Enter of een andere knop op mijn toetsenbord of een muisclick te doen om mijn PC uit de slaapstand te halen. Ik gebruikte toen nog Windows 7.
Met mijn Ryzen build, ook met Asus moederbord, is dit niet mogelijk. Ik moet de PC altijd uit slaapstand halen met de Aan/Uit knop. Ik gebruik Windows 10. Hoe kan ik dit veranderen?
Mijn toetsenbord en muis zijn aangesloten aan de USB hub van mijn monitor.
Ik heb overigens nog niet geprobeerd mijn muis en toetsenbord direct op het moederbord aan te sluiten (anders gebruik ik mijn monitor USB hub niet, die vind ik fijner, ook is er genoeg kabellengte over).

Een ander probleem dat ik heb met slaapstand is dat die niet altijd inschakelt. Hij staat ingesteld op 1 uur. Soms ben ik meer dan 1 uur afk en ik zie vaak dat slaapstand niet is ingeschakeld. Misschien maar de helft van de tijd schakelt slaapstand na 1 uur in. Gewoonlijk laat ik alleen mijn browser openstaan.
Hoe kan ik dit oplossen? Komt dit door bepaalde software op de achtergrond?
De monitor waarop de toetsenbord en muis aan zijn aangesloten doe ik standaard uit als ik hem niet gebruik, dus ik heb niet per ongeluk de muis bewogen of een toets aangeslagen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Windows 10
- Asus B450-F Gaming moederbord
- Asus PG278Q monitor
- Muis, toetsenbord

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Windows instellingen veranderen naar slaapstand uitschakelen via muis/toetsenbord toestaan.
- De PC uit slaapstand halen met het toetsenbord (heeft enkele keren gewerkt), verder niet met de muis.
- Handmatig slaapstand inschakelen (de enige handmatige oplossing).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tekstboek
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-11-2021
Kan te maken hebben met je video driver. Probeer eens een oudere of nieuwere versie.