Sinds een aantal weken valt op dat bij het spelen van spellen de computer het niet meer trekt. Tenminste: in 50% van de momenten werkt het niet/zeer traag; en op de andere momenten weer ineens prima.
FPS is dan bijzonder laag (8-10) met soms (ook niet altijd) een hogere ping.
Omdat ik eerst dacht dat de pc (5-6 jaar oud) te warm wordt heb ik de koelpasta van de CPU vervangen. Ik dacht dat dit effect had; een week stabiel (FPS is dan bij WOT 90 ipv dus 8-10). Maar nu is het weer hetzelfde. Ook in andere spellen.
- Systeemtemperatuur is ook in orde, komt niet boven ca 67 uit (tijdens gamen).
- Ik zie geen bijzondere processen op de achtergrond draaien.
- Ik heb de hele pc van binnen schoon gemaakt; ven's losgehaald en schoongemaakt, stofzuiger door de pc heen. Alle kabels gecheckt.
- enige foutmelding die ik in apparaatbeheer heb staan is dat hij de multimedia-audiocontroller niet kan installeren (krijg ik niet aan de praat). Is de realtek-geluidskaart onboard.
Kan het nog aan een nieuwe monitor liggen (Asus VG27W)? (Ook wanneer ik op lagere resolutie speel, geeft het geen gewenst effect.)
Kan het eenvoudigweg een hardwarefout zijn (printplaat?) van de grafische kaart? Of zijn er nog dingen die ik kan checken?
Gegevens PC (tweakers best-buy van 2016)
Intel I5 - 6500 @3,20 Ghz, socket 1151
Moederbord: Gigabyte B150M-D3H-CF
Fysiek geheugen: 16 gb DDR4
Grafische kaart: Nvideo Geforce GTX 970 (4GB)
SSD: 2x 480GB Samsung
Alle tips/adviezen welkom. Dank
FPS is dan bijzonder laag (8-10) met soms (ook niet altijd) een hogere ping.
Omdat ik eerst dacht dat de pc (5-6 jaar oud) te warm wordt heb ik de koelpasta van de CPU vervangen. Ik dacht dat dit effect had; een week stabiel (FPS is dan bij WOT 90 ipv dus 8-10). Maar nu is het weer hetzelfde. Ook in andere spellen.
- Systeemtemperatuur is ook in orde, komt niet boven ca 67 uit (tijdens gamen).
- Ik zie geen bijzondere processen op de achtergrond draaien.
- Ik heb de hele pc van binnen schoon gemaakt; ven's losgehaald en schoongemaakt, stofzuiger door de pc heen. Alle kabels gecheckt.
- enige foutmelding die ik in apparaatbeheer heb staan is dat hij de multimedia-audiocontroller niet kan installeren (krijg ik niet aan de praat). Is de realtek-geluidskaart onboard.
Kan het nog aan een nieuwe monitor liggen (Asus VG27W)? (Ook wanneer ik op lagere resolutie speel, geeft het geen gewenst effect.)
Kan het eenvoudigweg een hardwarefout zijn (printplaat?) van de grafische kaart? Of zijn er nog dingen die ik kan checken?
Gegevens PC (tweakers best-buy van 2016)
Intel I5 - 6500 @3,20 Ghz, socket 1151
Moederbord: Gigabyte B150M-D3H-CF
Fysiek geheugen: 16 gb DDR4
Grafische kaart: Nvideo Geforce GTX 970 (4GB)
SSD: 2x 480GB Samsung
Alle tips/adviezen welkom. Dank