[TV & stijl woonkamer] TV wel of niet wegwerken in woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• janwillem2608
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 30-04 23:51
De televisie heeft inmiddels de weg gevonden naar (bijna) elke woonkamer. Bij bijna iedereen staat deze op een tv-meubel of hangt deze aan de muur. Wanneer de TV uit staat laat dit dus een (relatief) groot zwart vlak achter in de woonkamer. Dezelfde woonkamer waar meestal veel aandacht wordt gegeven aan de aankleding / stijl, om een gezellige kamer te maken.

Ik ben opgegroeid in een huis waar de TV met tv-lift in een rolbaar kastje zat, achter de bank. Hierdoor was er een scherm als je hem nodig had of wat wilde kijken, maar zorgde dit niet voor een groot, zwart vlak in de woonkamer. Ook hielp het natuurlijk dat je niet zomaar onbewust de tv aan deed, wat me nu in mijn studentenwoning wel gebeurd, aangezien al het meubulair die kant op is gericht. Over een aantal weken ga ik eindelijk de studentenkamers verlaten en mijn eerste koophuis betrekken. Ik ben van plan om hier een 55" LG OLED in een dressoir te bouwen, met TV-lift.

Ik ben benieuwd waarom relatief weinig mensen hun TV wegwerken in de woonkamer. Ik snap dat de tv-producenten niet staan te springen om de TV's uit het zicht te zetten en dus hier ook niet hun marketing op richten, maar iedereen is natuurlijk baas over zijn eigen woonkamer. Ook kan het natuurlijk zijn dat het zwarte vlak je niet stoort of dat je er nog nooit over nagedacht hebt.

Waarom heb jij dus je TV wel/niet weggewerkt in de woonkamer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQuoPMrpBZYA_ZODXC-FcslD7_g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OZLNwzGPSfcxvSN1XzEftOjv.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Wvd6GpUVYlTfzoCfiHDdn5kcP4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vXgN3kTY3rxROiY2YPJkG4gl.jpg?f=user_large

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:26
Ik ben zelf altijd van een 'totaalinrichting', oftewel, het moet passen bij de rest. Bij mij gaat de TV nooit onbewust aan en ik heb een hoekbank waardoor het niet puur op de TV gericht is.

Je geeft in ieder geval wel een hoop opbergruimte op en je zal toch de ruimte voor de TV vrij moeten houden. In het onderste plaatje zou je bijvoorbeeld niks in het midden van de kast kunnen zetten, wat ik toch een beetje raar zou vinden. En als je er dan een bank recht tegenover hebt staan wordt het nog gekker.

Persoonlijk zou ik eerder een Samsung Frame TV kopen.

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-04 14:13
Meeste mensen zijn 'niet-bewuste-tv-kijkers'. Die zetten de tv aan voor achtergrondgeluid of kijken met een half oog naar nieuws, series, films. Voor deze mensen is het alleen maar ongemak om eerst de tv tevoorschijn te halen.

Blijkbaar is TS een 'bewuste-tv-kijker'; iemand die een apparaat naar boven wil halen om het gebruiken. Zoals de meeste mensen met rijstkokers doen (ik ging initieel airfryers zeggen maar vermoed dat dit apparaat zn vaste plek op het aanrecht heeft gevonden.)

Er zijn inderdaad legio oplossingen: van wegzetten in een kast (dit hadden wij thuis), naar een vaste dedicated tv kamer (dit hadden we later) tot een samsung frame tv. Maar feit blijft dat dit voor de meeste mensen alleen een ongemak is en ze zich toch niet storen aan het zwarte vlak buiten tvtijd.

Persoonlijk hebben wij de tv in de woonkamer, schuintegenover de hoekbank. Het is niet het enige waar je oog op valt als je op de bank zit. Daarnaast hebben we een zilveren tv gekozen omdat dat beter bij het interieur past. Wij lijken dus nog een tussengroep te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:27
Ik vind een TV niet lelijk, en vind het helemaal niet erg dat hij in de woonkamer staat. Oke, het is een groot zwart vlak, maar ik vind een moderne tv met dunne randjes helemaal niet erg.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
Een grote zwarte tv op een witte muur is inderdaad nogal erg aanwezig in de woonkamer, zeker wanneer hij uitstaat. Onze oplossing hiervoor was erg eenvoudig: we hebben de muur een kleur gegeven :)

• janwillem2608
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 30-04 23:51
drmadi schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:55:
Blijkbaar is TS een 'bewuste-tv-kijker'; iemand die een apparaat naar boven wil halen om het gebruiken. Zoals de meeste mensen met rijstkokers doen (ik ging initieel airfryers zeggen maar vermoed dat dit apparaat zn vaste plek op het aanrecht heeft gevonden.)
[...]
Wij lijken dus nog een tussengroep te zijn.
Interessant inderdaad! Ik ga er vanuit dat je je TV aanzet om bewust iets te kijken of om te gamen o.i.d. Als je een TV aanzet als achtergrondgeluid, dan zal hij ook niet vaak zwart zijn als je thuis bent.

Ik vind het leuk om te lezen dat de meningen verschillen, maar er wel bewust over nagedacht wordt.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:46
De tv stoort me niet echt, maar op zich zou het mooier zijn om de tv weg te werken. Maar:
* er zijn weinig standaard oplossingen beschikbaar
* de oplossingen zijn (dus) duur
* bij aanschaf van een nieuwe (grotere) tv zal de oplossing niet meer passen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:40
Mij stoort de TV ook echt niet als ie uit staat.
Eveneens een OLED, en deze hangt aan de muur.
Het scheelt dat de designs van tegenwoordig gewoon erg strak en clean zijn.

Dat vind ik dan echter ook wel belangrijk: een cleane look.
Kabels netjes weggewerkt, en dan blijft er van de TV alleen een rechthoekig zwart vlak over.. Niks "rommeligs" bijvoorbeeld. Paar loshangende kabels stoort me meer dan het vlak van de TV zelf.

Vind ik dus helemaal niet erg. Al mijn muren zijn ook grote rechthoekige vlakken... in wit of een bepaalde kleur.
Zo kun je op de muur achter je TV ook een kader, of een strook van vloer tot plafond een (donkere) kleur geven (iets breder dan de TV of zo), dan past de TV daar beter visueel in.
Bij mij helpt het ook dat ik ook andere zwarte elementen in mn interieur heb:
Zwarte eettafelpoten, zwarte deur (met glas), zwarte wandlampjes / plafondspots enz.

Mij zou het veel erger storen als ik zo'n groot gat onder mn TV zou hebben zitten in het meubel, met een openstaande klep met lelijke scharnieren in het zicht, op de momenten dat de TV uit zo'n meubel omhoog geschoven is. Als je de TV een stukje hoger dan je TV meubel wilt laten positioneren, dan zie je ook altijd nog een stuk van de liftgeleiders in het zicht..(en de klep erachter, en het gat)..

Het stuk van het meubel waar de klep zit kun je ook nooit gebruiken om iets neer te zetten, en de TV+lift is natuurlijk een stuk dieper dan wanneer je de TV met een vlakke beugel tegen de muur zou monteren.. dus, nee, wordt er naar mijn mening dan niet mooier op.. dus daarom heb ik em vast tegen de muur.

Oh ja en daar bovenop ook nog: ik heb een 65 inch TV... Die is 90cm hoog, zonder voet.
Als je die in een meubel zou willen hebben, dan heb je dus al een meubel nodig van grofweg een meter hoogte.. TV eruit komt dan met bovenrand op bijna 2 meter hoogte te hangen... dat is natuurlijk totaal onpraktisch.. :o
Dat lijkt me trouwens met 55" zelfs al bijna een probleem worden. Zo'n TV is ook 77cm hoog.
Ook dan wordt je TV kastje al erg hoog, (min. 80 cm) en je kijkhoogte bij TV kijken idem.
Dus zeker iets om even rekening mee te houden als je een 55" in een kast wilt laten zakken.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:46
Dit lijkt me wel een mooie oplossing: https://tweakers.net/nieu...-uit-voor-99999-euro.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-04 14:13
phYzar schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:08:
Een grote zwarte tv op een witte muur is inderdaad nogal erg aanwezig in de woonkamer, zeker wanneer hij uitstaat. Onze oplossing hiervoor was erg eenvoudig: we hebben de muur een kleur gegeven :)
Zwart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
Nee, turquoise, anders zou die ene muur weer afsteken tegen de andere muren (die nog wel gewoon wit zijn). Maar dit dempt de "in-your-face" 65 inch tv wel qua aanwezigheid wanneer hij uit staat :)

(Ook hangt de tv aan een redelijk vlakke muurbeugel, wat hem ook wat subtieler maakt, want hoe verder van de muur de tv uitsteekt hoe groter hij lijkt)
Pagina: 1