Vraag

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-05 16:25
Ik ben verhuisd en heb de volgende situatie:

- Vrijstaande woning jaren 70, goed na-geïsoleerd (zeggen ze... kreeg een energie label A voor wat het waard is... alle kozijnen zijn vernieuwd kunststof en HR++ en spouwmuur isolatie)
- 12 zonnepanelen
- Luchtverwarming Brink BR25 uit 2009 (direct gestookt gas voor verwarming kamers)
- Geiser uit 2004 op gas (voor warm water)

Ik ben niet zo vaak thuis en dus werkt luchtverwarming prima (aanzetten als ik thuis kom en uitzetten als ik weg ga, max 19 graden). De geiser moet sowieso binnenkort vernieuwd maar de luchtverwarming kan nog wel een tijdje mee.

Wat is verstandig met het oog op de toekomst? Elektrische geiser? Warmtepomp boiler? Vloerverwarming?

Ik heb op mijn schuur/berging nog wel plek voor wat zonnepanelen (heb nog een 2000w omvormer liggen) maar er ligt ook al zo'n sedumdak op dus weet niet of die combinatie erg handig is. Wil ook binnenkort m'n vloer vervangen maar om nou preventief vloerverwarming te gaan leggen (of het hele luchtverwarmingssysteem eruit te slopen) lijkt me niet handig. Aangezien ik meestal maar zo'n 4u per dag aanwezig ben (en voor de rest slaap) denk ik ook niet dat vloerverwarming zo efficiënt is voor mij.

Weet ook niet hoe het in de zomer in dit huis is... vorige woning had ik nog een split unit airco staan. Ik las dat je luchtverwarming ook wel om kan bouwen naar airco functie maar daar komt nog best wat bij kijken... en dan neem ik aan dat je eigenlijk ook een soort warmtepomp-luchtverwarming moet hebben? Hoef niet per se van het gas af maar ja uiteindelijk gaat dat toch wel gebeuren. Maar de luchtverwarmer die ik nu heb kan nog wel zo'n 10 jaar mee..... Iemand ideeën voor de korte termijn en langere termijn?

Facts don't care about your feelings