Toon posts:

cd-r branden voor gebruik in audio cd speler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Henk Voorham
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-11-2021
Afgelopen zomer kocht ik een tweedehands maar gereviseerde California Audio Labs Aria Tube Analog CD Player, waar, voor zover ik weet, ook Philips componenten inzitten (DAC, loopwerk).
Het geluid is fantastisch maar ik heb een probleempje met sommige gebrande cd’s en het stoort me wanneer de speler begint te hakkelen of overslaan. Veel van die cd’s zijn (helaas) gebrand in windows media speler op lage snelheid (welke dat ook mag zijn).
CD-R cd’s onder de 48 of 52x snelheid zijn nauwelijks nog te koop, ik heb echter gelezen dat het verstandig is een zo laag mogelijke snelheid te gebruiken met branden om audio cd’s foutloos af te spelen. De fouten zijn ook willekeurig, soms speelt hij een cd-r foutloos, de volgende weer niet (zelfde merk). Ook heb ik gemerkt dat het merk ertoe kan doen (met Philips cd-r minder problemen als bijvoorbeeld Verbatim, die ik nu gebruik.

Ik heb nu ook een andere brander geïnstalleerd op mijn pc (Ashampoo) om te kijken of dat verschil maakt. Dit programma kan gebruikt worden met elke brandsnelheid, zelfs 2x of 4x maar ik denk dat mijn dvd-rom drive daar niet geschikt voor is. Opties zijn 16, 24, 32 of 40x, niet lager dan 16 dus. Ik heb afspeelproblemen met alle snelheden gehad, alleen 40x heb ik nog niet geprobeerd.
Ik heb ook een twin dac 27 bits Philips die dezelfde cd’s wel foutloos afspeelt, maar het geluid is minder.

Wie weet welke brandsnelheid het best geschikt is voor deze speler?
Philips of misschien TDK Metallic?
Maakt + of – nog iets uit?
Mijn dank is groot,
Hartelijke groet,
Henk

Beste antwoord (via Henk Voorham op 25-11-2021 16:36)

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:38
Probeer het gratis exact audiocopy eens https://www.exactaudiocopy.de/ en inderdaad de brander ongeacht de snelheid is van wezenlijk belang ook bij het rippen van CD's. Overigens al geprobeerd de lens van de speler schoon te maken met alcohol (95% of hoger)?
De vraag is ook even van wat er gereviseerd is aan dit beestje uit 1987? Als het loopwerk nog steeds hetzelfde is dan kan het maar zo dat die na dik 40 jaar de geest aan het geven is.

Alle reacties

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:54
Zoek niet naar snelheid van de cd's, maar naar de kwaliteit. Zijn wel sites die hele lijsten hebben van alle merken, types en batches. Natuurlijk is de brander en bramdsnelheid ook wel van belang, maar de mediakwaliteit al helemaal.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:00
Ik dacht even dat ik per ongeluk in een topic van 20 jaar oud terecht was gekomen!
Bedankt voor deze leuke flashback :)

/ontopic
Met hierboven: de kwaliteit van de schijfjes is erg belangrijk, evenals de kwaliteit van de brander.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sommige CD speleres gaan gewoon niet goed om met zelfgebrande CD's.
Hoe er rekening mee dat het mogelijk is, dat de juiste combi tussen brandsnelheid en schijf gewoon niet bestaat voor jouw CD speler.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:38
Probeer het gratis exact audiocopy eens https://www.exactaudiocopy.de/ en inderdaad de brander ongeacht de snelheid is van wezenlijk belang ook bij het rippen van CD's. Overigens al geprobeerd de lens van de speler schoon te maken met alcohol (95% of hoger)?
De vraag is ook even van wat er gereviseerd is aan dit beestje uit 1987? Als het loopwerk nog steeds hetzelfde is dan kan het maar zo dat die na dik 40 jaar de geest aan het geven is.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Henk Voorham schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:31:
... CD-R cd’s onder de 48 of 52x snelheid...
De snelheid die de schijven aankunnen is niet het probleem. De snelheid waarmee je brand kan dat wel zijn. In de betere brand software kun je instellen met welke snelheid een schijf gebrand moet worden. Die moet je dan eens naar beneden zetten.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Lang geleden gebruikte ik infrarecorder om schijfjes te branden http://infrarecorder.org/
Er zijn nog een paar Sony CD-R over. Ook waren er vroeger wel spelers die moeite hadden met gebrande schijfjes die het elders wel goed deden. In de auto gingen altijd kopietjes.

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-03 15:25
Tip: CD-R branden en weer rippen (zonder Offset, dus zonder AccurateRip) met EAC. Zijn de WAV files exact hetzelfde, dan zitten er geen fouten in de CD-R. Eventuele afspeelproblemen liggen dan aan de CD speler.

• Henk Voorham
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-11-2021
Het zijn voornamelijk MP3"s, het punt is, de een gaat vlekkeloos en de volgende hapert, soms ook met hetzelfde merk. Heb wel gemerkt dat Philips de minste problemen geeft op 16x (dvd-rom gaat niet lager).
Ik heb ergens een tip gelezen om MP3 bestanden naar WAV te converteren en daarna branden, dat ga ik ook proberen.
En ja, ik weet dat ik een oud topic aansnijd, maar het heeft een reden dat ik naar buizenapparatuur luister, ook de cd speler is buis, en inderdaad het loopwerk is vervangen en de speler is volledig gereinigd.
Allemaal hartelijk dank voor de input!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:30
Ik sta al verbaasd dat je überhaupt MP3 kunt afspelen met deze cd-speler.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee