Vraag

• Marcus_V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-12-2024
Dag allen,

Zoals de meeste topic-starters zou ik graag wat advies willen hebben over de plaatsing van zonnepanelen. Inmiddels heb ik 5 leveranciers gesproken en ook offertes van gehad en uiteraard beweren ze allemaal dat ze de beste spullen hebben. Qua gevoel heb ik wel een voorkeur, maar ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Iets wat me wel opvalt zijn hun verschillende legplannen. Ik zal daar hieronder op doorgaan.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clQRbzLL9ImvRRBp2GPLe__slT8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ehtexsDjpaW2WpWnBR1UhhxO.jpg?f=user_large
De achtertuin is vrijwel gelegen op het westen. De voortuin is dus op het oosten. Afgelopen juni hebben we 2 dakkappelen laten plaatsen van 5,10 meter elk die nog niet zichtbaar zijn op google maps of de software van de zonnepanelen leveranciers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGURPf2ocMAmjYvL6Ls4CekGbok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zmDXL5hVplcL7cCDyEZyv9h.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de oostkant: De voortuin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iou1doFRiGtc9QEeVR_inZS_pfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38Aqss0ajyAjxk8ZnWDRlxPE.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de westkant: De achtertuin
Beschikbare (dak)ruimte
Mijn doel is om zo dicht mogelijk mijn jaarverbruik te dekken. Deze was in oktober (jaarrekening) 6072 KWh. Dit hoge verbruik kom voornamelijk door mijn hybride auto (11KW) die dagelijks wordt opgeladen. Alle beschikbare ruimte mag vol.

De dakkappelen: 5.10 meter breed en 2,20 meter diep. Op de dakkapel aan de westkant wil ik op het noorden ruimte over houden om een airco unit te kunnen plaatsen. De oostkant mag "vol". Boven de dakkapellen is geen ruimte (3 dakpannen).

Aan de westkant (tuin): Ongeveer 5,5 dakpan over (+/- 1,40 - 1,45m) en 6,30 breed onder de dakkapel. Hier gaan de aanbieders verschillend mee om. De ene aanbieder zegt dat je een dakpan moet overlaten tussen de dakgoot en zonnenpaneel omdat anders het hemelwater over je goot heen klotst als het van het paneel afglijdt. Deze geeft dus aan de panelen in landscape te moeten plaatsen. De ander gooit hem vol, net als bij de buren, waardoor er 6 panelen kwijt kunnen.

De oostkant is bij elke aanbieder eigenlijk gelijk. Deze is hetzelfde als de buren met een extra paneel naast het badkamer raam. Ook worden er nog 2 extra panelen neergelegd op de garage.

De helling van het dak is trouwens ongeveer 37 graden.
Schaduw
Onze achtertuin grenst aan een gemeente tuin en zou bij laagstaande zon (minimaal) last kunnen hebben van schaduw. Verder zou, als er panelen worden geplaatst onder de dakkapel, daar uiteraard ook schaduw op vallen.
Jaarverbruik
6072 KWh. Wellicht in de toekomst nog meer omdat we ook aan het kijken zijn naar een multi-split Airco unit voor 4 kamers
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase
Budget en doel
Zo dicht mogelijk en het liefst meer dan mijn jaarverbruik. Hierbij vind ik een goede prijs kwaliteit verhouding en terugverdientijd belangrijker dan de absolute Euro's. Ik houd rekening met 10.000 Euro
Wie gaat het project uitvoeren
Volledig door de leverancier. Mijn schoonvader zal alleen er voor zorgen dat er een 5x 2,5mm2(?) elektra kabel getrokken wordt van de meterkast naar de zolder.
Bijhouden van data
Graag
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogfafl4DFAKg-BdY3JjJtd-1uZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3cxolrIS7dmy0fzmsN9NrEn.jpg?f=fotoalbum_large

Legplan aanbieder A:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjwLgA0xQ8M3vLGul2Y8NpvlP78=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4PNKuVIK3FOtFZoQSrI2vUtX.jpg?f=user_large

Aanbieder B,C en D leggen onder de dakkapel aan de westkant respectievelijk 5,6 en 5 panelen neer in portrait. De overige verschillen wordt verklaard door het aantal panelen op de dakkapellen.

Legplan aanbieder E:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jct94d1zTYoANLWlDei3-AD7wIQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gPBdyHN9xNg4Vw9ROSe7gyOo.jpg?f=user_large
Regio
Noord-Holland

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
Vraag bij de leverancier van de dakkapellen wat de maximale permanente belasting mag zijn. Vaak is dit te weinig om met ballast te werken, maar schroeven kan dan vaak,

SolarEdge 3 fase is ongelukkig met zoveel verschillende liggingen en elk kleine paneelaantallen... SolarEdge is een prachtig systeem, maar het heeft beperkingen die installateurs vaak niet voldoende begrijpen.

Je hebt maar weinig schaduw; Ik zou kijken naar een oplossing met 2 string omvormers.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus_V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-12-2024
Bedankt voor antwoord. Ik heb de vraag uitgezet bij de leverancier van de dakkapellen.

Je geeft aan dat er weinig schaduw is. Nu is het niet heel veel, maar toch denk ik dat er redelijk wat schaduw kan vallen op de panelen onder de dakkapel op de westkant. Op de oostkant zal dat in mindere mate het geval zijn, los van een aantal schoorsteentjes. Vermoed jij dat dit zodanig weinig is dat strings effectiever zijn? Vrijwel geen enkele aanbieder kwam met deze suggestie (misschien omdat ze ook meer verdienen op parallel)

Daarnaast heb ik nog een aanvullende vraag. Als je besluit om panelen neer te leggen aan de westkant, onder de dakkapel, dan heb je ongeveer 5,5 dakpan de ruimte. Volgens leverancier E is het volgens de richtlijnen noodzakelijk om 1 dakpan van de dakgoot ruimte te laten voor het hemelwater, anders klotst het er over heen. Ook wil je ruimte overlaten aan de bovenkant van de paneel. Volgens hem heb je dus effectief 1,40 - 1,45 m ruimte voor een paneel. En moeten de meeste panelen dus in landscape worden gelegd om aan deze richtlijnen te voldoen.

De buren hebben dit dus niet gedaan en dan panelen komen inderdaad halverwege de goot.

Het viel me op dat slechts 1 aanbieder hier mee gekomen is. Hebben die anderen dan niet goed gekeken of is die richtlijn ‘onzin’.

[ Voor 42% gewijzigd door Marcus_V op 19-11-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
Tuurlijk geeft schaduw verlies... Maar de vraag is: wat kunnen we er rendabel aan doen?

Lees mijn post hier even: Ronald in "Advies zonnepanelen"

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.