Dag allen,
Zoals de meeste topic-starters zou ik graag wat advies willen hebben over de plaatsing van zonnepanelen. Inmiddels heb ik 5 leveranciers gesproken en ook offertes van gehad en uiteraard beweren ze allemaal dat ze de beste spullen hebben. Qua gevoel heb ik wel een voorkeur, maar ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Iets wat me wel opvalt zijn hun verschillende legplannen. Ik zal daar hieronder op doorgaan.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ehtexsDjpaW2WpWnBR1UhhxO.jpg?f=user_large)
De achtertuin is vrijwel gelegen op het westen. De voortuin is dus op het oosten. Afgelopen juni hebben we 2 dakkappelen laten plaatsen van 5,10 meter elk die nog niet zichtbaar zijn op google maps of de software van de zonnepanelen leveranciers
:strip_exif()/f/image/9zmDXL5hVplcL7cCDyEZyv9h.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de oostkant: De voortuin
:strip_exif()/f/image/38Aqss0ajyAjxk8ZnWDRlxPE.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de westkant: De achtertuin
De dakkappelen: 5.10 meter breed en 2,20 meter diep. Op de dakkapel aan de westkant wil ik op het noorden ruimte over houden om een airco unit te kunnen plaatsen. De oostkant mag "vol". Boven de dakkapellen is geen ruimte (3 dakpannen).
Aan de westkant (tuin): Ongeveer 5,5 dakpan over (+/- 1,40 - 1,45m) en 6,30 breed onder de dakkapel. Hier gaan de aanbieders verschillend mee om. De ene aanbieder zegt dat je een dakpan moet overlaten tussen de dakgoot en zonnenpaneel omdat anders het hemelwater over je goot heen klotst als het van het paneel afglijdt. Deze geeft dus aan de panelen in landscape te moeten plaatsen. De ander gooit hem vol, net als bij de buren, waardoor er 6 panelen kwijt kunnen.
De oostkant is bij elke aanbieder eigenlijk gelijk. Deze is hetzelfde als de buren met een extra paneel naast het badkamer raam. Ook worden er nog 2 extra panelen neergelegd op de garage.
De helling van het dak is trouwens ongeveer 37 graden.:strip_exif()/f/image/C3cxolrIS7dmy0fzmsN9NrEn.jpg?f=fotoalbum_large)
Legplan aanbieder A:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4PNKuVIK3FOtFZoQSrI2vUtX.jpg?f=user_large)
Aanbieder B,C en D leggen onder de dakkapel aan de westkant respectievelijk 5,6 en 5 panelen neer in portrait. De overige verschillen wordt verklaard door het aantal panelen op de dakkapellen.
Legplan aanbieder E:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gPBdyHN9xNg4Vw9ROSe7gyOo.jpg?f=user_large)
Zoals de meeste topic-starters zou ik graag wat advies willen hebben over de plaatsing van zonnepanelen. Inmiddels heb ik 5 leveranciers gesproken en ook offertes van gehad en uiteraard beweren ze allemaal dat ze de beste spullen hebben. Qua gevoel heb ik wel een voorkeur, maar ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Iets wat me wel opvalt zijn hun verschillende legplannen. Ik zal daar hieronder op doorgaan.
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ehtexsDjpaW2WpWnBR1UhhxO.jpg?f=user_large)
De achtertuin is vrijwel gelegen op het westen. De voortuin is dus op het oosten. Afgelopen juni hebben we 2 dakkappelen laten plaatsen van 5,10 meter elk die nog niet zichtbaar zijn op google maps of de software van de zonnepanelen leveranciers
:strip_exif()/f/image/9zmDXL5hVplcL7cCDyEZyv9h.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de oostkant: De voortuin
:strip_exif()/f/image/38Aqss0ajyAjxk8ZnWDRlxPE.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de westkant: De achtertuin
Beschikbare (dak)ruimte
Mijn doel is om zo dicht mogelijk mijn jaarverbruik te dekken. Deze was in oktober (jaarrekening) 6072 KWh. Dit hoge verbruik kom voornamelijk door mijn hybride auto (11KW) die dagelijks wordt opgeladen. Alle beschikbare ruimte mag vol.De dakkappelen: 5.10 meter breed en 2,20 meter diep. Op de dakkapel aan de westkant wil ik op het noorden ruimte over houden om een airco unit te kunnen plaatsen. De oostkant mag "vol". Boven de dakkapellen is geen ruimte (3 dakpannen).
Aan de westkant (tuin): Ongeveer 5,5 dakpan over (+/- 1,40 - 1,45m) en 6,30 breed onder de dakkapel. Hier gaan de aanbieders verschillend mee om. De ene aanbieder zegt dat je een dakpan moet overlaten tussen de dakgoot en zonnenpaneel omdat anders het hemelwater over je goot heen klotst als het van het paneel afglijdt. Deze geeft dus aan de panelen in landscape te moeten plaatsen. De ander gooit hem vol, net als bij de buren, waardoor er 6 panelen kwijt kunnen.
De oostkant is bij elke aanbieder eigenlijk gelijk. Deze is hetzelfde als de buren met een extra paneel naast het badkamer raam. Ook worden er nog 2 extra panelen neergelegd op de garage.
De helling van het dak is trouwens ongeveer 37 graden.
Schaduw
Onze achtertuin grenst aan een gemeente tuin en zou bij laagstaande zon (minimaal) last kunnen hebben van schaduw. Verder zou, als er panelen worden geplaatst onder de dakkapel, daar uiteraard ook schaduw op vallen.Jaarverbruik
6072 KWh. Wellicht in de toekomst nog meer omdat we ook aan het kijken zijn naar een multi-split Airco unit voor 4 kamersHuidige elektriciteitsaansluiting
3 faseBudget en doel
Zo dicht mogelijk en het liefst meer dan mijn jaarverbruik. Hierbij vind ik een goede prijs kwaliteit verhouding en terugverdientijd belangrijker dan de absolute Euro's. Ik houd rekening met 10.000 EuroWie gaat het project uitvoeren
Volledig door de leverancier. Mijn schoonvader zal alleen er voor zorgen dat er een 5x 2,5mm2(?) elektra kabel getrokken wordt van de meterkast naar de zolder.Bijhouden van data
GraagReeds verkregen offertes
:strip_exif()/f/image/C3cxolrIS7dmy0fzmsN9NrEn.jpg?f=fotoalbum_large)
Legplan aanbieder A:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4PNKuVIK3FOtFZoQSrI2vUtX.jpg?f=user_large)
Aanbieder B,C en D leggen onder de dakkapel aan de westkant respectievelijk 5,6 en 5 panelen neer in portrait. De overige verschillen wordt verklaard door het aantal panelen op de dakkapellen.
Legplan aanbieder E:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gPBdyHN9xNg4Vw9ROSe7gyOo.jpg?f=user_large)