Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMelvin99
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-07 21:25
Dag Tweakers!

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar mijn eerste camera, maar de keuze is zo groot dat ik er toch maar heel lastig uit kom. Ik fotografeer inmiddels al 1.5 jaar en heb dit altijd met mijn telefoon gedaan. Het betreft voornamelijk urbex fotografie, en de laatste tijd ook wat meer natuur. Aangezien ik toch overal lees dat systeemcamera's de toekomst zijn, wil ik hier voor gaan.

Ik heb al eens wat camerazaken bezocht en de adviezen verschillen nogal, maar gemiddeld krijg ik de Canon EOS RP + RF 24-105MM F/4.0-7.1 IS STM aangeraden. Een betaalbare fullframe camera, volgens verschillende adviezen uit winkels heel handig voor urbex fotografie om grote ruimtes op beeld te kunnen krijgen. Mijn budget is maximaal 1500 euro. Voor de bovengenoemde combinatie betaal ik 1400, en daarnaast kan ik nog eens gebruik maken van een studentencashback actie waarbij ik 120 euro terug krijg, dit zou dus een mooie deal zijn mits het een camera is die goed bij mijn eisen past?

Volgens reacties in andere topics is dit misschien wat aan de hoge kant voor iemands eerste camera, maar aangezien ik al lange tijd aan fotografie doe, en ik hier een stapje verder in wil, ben ik bereid dit ervoor uit te geven. En ja hoor, ik weet dat het makkelijker is om te beginnen met een compact camera, maar ik leer snel en zal uiteindelijk toch moeten leren om met een mooie systeemcamera overweg te kunnen. Ik heb zin om ermee te gaan oefenen, en ik zal toch een camera nodig hebben om het te kunnen leren :*) !
Wat vinden jullie van dit advies? Of zijn er andere camera's (en/of lenzen) die jullie aanraden?

Iets om rekening mee te houden is dat ik tijdens het urbexen vaak redelijk donkere gebouwen / ruimtes fotografeer. Dit moet met de camera dus goed mogelijk zijn. Daarnaast wil ik in het kader van natuurfotografie in de toekomst meer met ultra macro fotografie gaan doen. Het is dus noodzakelijk dat het mogelijk is om na een tijdje (wanneer ik goed met de camera en alle instellingen overweg kan) een mooie ultra macro lens kan kopen die goed past bij mijn camera, en deze optimaal kan benutten.

Ik hoor graag jullie ervaringen en vooral adviezen. Ik zeg er heel eerlijk bij dat het voor mij allemaal nieuw is en ik dus echt niet weet waar ik nu het beste voor kan kiezen. Daarom zou ik heel graag adviezen krijgen van mensen die hier wel al heel ervaren in zijn.

Alvast bedankt voor het lezen van dit veels te lang bericht :P , en de eventuele adviezen van jullie! _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door xMelvin99 op 18-11-2021 00:05 ]

AMD Radeon RX 7900 XTX | Ryzen 7 7800X3D | B650E-F | Z5 64GB DDR5 6000Mhz

Beste antwoord (via xMelvin99 op 18-11-2021 17:47)

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@xMelvin99 graag gedaan uiteraard :) Ik denk dat je vanaf een 750D of nieuwer al goed zit qua camera. De sensoren in die series zijn niet zo hard meer vooruit gegaan. Dus je kan daar wellicht nog tweedehands rondneuzen. Je kan tweedehands ook nog voor een 80D kijken als je een grotere/stevigere pro-stijl-body wilt hebben.

Just dat DSLR spul is nu heel interessant om tweedehands op te pikken! Het voordeel van het APS-C formaat is dat de lenzen meer gericht zijn op consumenten. Bij full-frame heb je nu ook mooie tweedehands deals, maar de lenzen zijn vaak duurder (al heb je wel exotischere keuzes).

Bij een APS-C Canon kit zijn de volgende apparaten goed:
- 200D (kleine body)
- 250D (kleine body)
- 750D
- 760D
- 800D
- 77D (rare naam, is de opvolger van de 760D)
- 850D
- 80D

De volgende lenzen zijn allemaal interessant:
- 10-18mm (een must voor jouw soort fotografie)
- 18-55mm (standaard kitlens, erg goed aangezien die weinig kost, verder totaal niet spannend)
- 55-250mm STM (beste tele-lens die je gaat vinden prijstechnisch gezien)
- 24mm STM f2.8 (leuke compacte en scherpe pancake lens)
- 50mm STM f1.8 (klein, lichtsterk, goedkoop)

Voor een macro lens kom je uit op EF (full frame) opties. Canon heeft een 100mm f2.8 niet-L en een 100mm f2.8 L variant. Beide zijn goed, ik zou de L pakken :)

------------------------------------------------------------------------

Nu zie ik in je laatste comment dat je ook naar een 5D3 kijkt. Dat spul is natuurlijk ook nog steeds super goed en professioneler gebouwd. Daar staat tegenover dat het ook groter en zwaarder is, zowel de bodies als de lenzen.

Anyway, tweedehands zijn de volgende full-frames ook gaaf:
- 5D mark 3
- 5D mark 4
- 6D
- 6D mark 2 (zelfde sensor als in de RP)

Vooral de originele 6D kan je nu voor vrij weinig tweedehands kopen en dat is nog steeds een erg goede camera. Z'n autofocus systeem is inmiddels verouderd, maar dat maakt voor jouw soort fotografie niet uit. Je zal met deze camera vaker met "focus and recompose" werken, maar dat is helemaal niet erg (en doe ik zelf ook nog vaak met m'n R).

Qua lenzen heb je dan een aanbod wat afstamt uit de jaren 90, veel keuze dus!

De beste bang-for-buck ultrawide is de 17-40mm f4L. De hoekscherpte is wat minder bij deze lens, maar tweedehands voor zo'n 400 euro doe je geen slechte deal. Wil je een hele goede ultra-wide dan kan je beter naar de 16-35mm f4L kijken.

Verder zijn nog gave lenzen:
- 24-105mm f4L (handige all-round lens)
- 70-200mm f4L (een van de betere korte telelenzen
- 100mm f2.8L macro (net als van de APS-C kit)
- 50mm f1.8 (net als van de APS-C kit)

En zo zijn er nog wel veel meer gezien de EF geschiedenis. Maar zo heb je in ieder geval iets om in te duiken :)

Die fullframe kit had ik gisteren nog niet aan gedacht. Maar als je het niet erg vindt om tweedehands te gaan shoppen haal je daar wel de gaafste kit uit. Voor urbex en macro fotografie maakt het sensorformaat geen verschil, maar als je tussendoor ook mooie portretfoto's wilt maken heb je net wat wazigere achtergronden bij een full-frame camera... En dat vind ik persoonlijk wel mooi :)

Trouwens, qua aantal mm's lopen APS-C en full frame lenzen wat uit elkaar. Dat komt door de sensormaat. APS-C is bij Canon 1,6x kleiner dan full frame. Dus 18mm APS-C geeft dezelfde beeldhoek als (18*1,6=) 29mm op full frame.

Dus ik noem een 10-18mm op APS-C, dat geeft dan dezelfde beeldhoek als een 16-29mm op full frame. Dat is gewoon iets om rekening mee te houden nu je in de koop-fase zit ;)

Edit: trouwens, al die EF lenzen voor een full-frame kan je later ook met een adapter perfect op een nieuwere RF body gebruiken. Dus een RP, R, R6, R5, R3, werkt allemaal! Dan kan je later altijd nog langzaam upgraden naar een mirrorless.

[ Voor 3% gewijzigd door FeareX op 18-11-2021 15:14 ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Een RP is niet perce heftiger dan een instap Canon DSLR, ze bieden allemaal voldoende instelmogelijkheden.

Waar ik m'n vraagtekens bij zet is die lens. Voor urbex zou ik persoonlijk een ultra-wide lens willen hebben.

Nou heeft Canon net een "goedkopere" f4 ultrawide uitgebracht voor de RF mount, maar die gaat al over je budget heen.

pricewatch: Canon RF 14-35mm F4L IS USM

De beste koop qua ultrawide lenzen is de Canon EF-s 10-18mm. Die gaat voor zo'n €200 nieuw.

pricewatch: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM

Ik zou persoonlijk een instap Canon DSLR pakken waar die lens op past. Een 850D bijvoorbeeld, die gaat nu voor €770 zie ik.

pricewatch: Canon EOS 850D Body Zwart

Dan heb je voor €1.000 je camera. Dan hou je nog budget over voor een meer standaard lens zoals een 18-135mm, of juist een lichtsterke prime zoals de 50mm f1.8.

Maar nog belangrijker: een statief. Urbex beweegt normaal gesproken niet en je geeft zelf al aan dat het vaak donker is. Of je nou met een telefoon of een losse camera schiet: zorg voor een goed statief. Dat doet wonderen voor het resultaat :)
Persoonlijk zou ik er ook nog een externe flitser bij pakken omdat je daar coole resultaten mee kan hebben.

Mocht het nou trouwens perce mirrorless moeten zijn, dan kan de 10-18mm met een adapter ook op de eos m50 gebruiken. Of je pakt de m50 met de iets duurdere 11-22mm ultrawide.

Al gok ik dat je je al lekker hebt laten maken door de fullframe sensor van de EOS RP...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 22:35
De kleine accu van de RP is een nadeel. Dus reserveer extra budget voor 2 extra.

• xMelvin99
Bedankt voor de tips op gebied van lenzen en de 850D body @FeareX ! Ik ga hier zeker eens naar kijken! Stel ik zou deze richting uit gaan, wat is jouw mening op gebied van 2de hands aankopen? Aan te raden of niet? Of juist enkel met lenzen maar liever niet met camera's?
FeareX schreef op donderdag 18 november 2021 @ 02:18:
Maar nog belangrijker: een statief. Urbex beweegt normaal gesproken niet en je geeft zelf al aan dat het vaak donker is. Of je nou met een telefoon of een losse camera schiet: zorg voor een goed statief. Dat doet wonderen voor het resultaat :)
Persoonlijk zou ik er ook nog een externe flitser bij pakken omdat je daar coole resultaten mee kan hebben.
Ik werk momenteel al met een statief voor mijn telefoon, dit vind ik zelf idd heel veel fijner werken en geeft prachtige resultaten. Dit ben ik dus zeker ook van plan voor wanneer ik mijn camera heb.
Wat betreft de flitser: Ik heb een LeoFoto LED paneel wat ik nu veel gebruik. Is dit ook aan te raden voor fotografie met een camera? Of toch beter een externe flitser?
FeareX schreef op donderdag 18 november 2021 @ 02:18:
Al gok ik dat je je al lekker hebt laten maken door de fullframe sensor van de EOS RP...
Daar heb je wel een punt, maar ik sta nog steeds voor adviezen open hoor, tijd voor meer research dus! Wie weet wordt het toch een zonder fullframe sensor. O-)

Nog een vraagje dan, wat zou je aanraden qua ultra macro lenzen?

Bedankt! :D

[ Voor 16% gewijzigd door xMelvin99 op 18-11-2021 12:01 ]

• xMelvin99
Rimshaker schreef op donderdag 18 november 2021 @ 05:54:
De kleine accu van de RP is een nadeel. Dus reserveer extra budget voor 2 extra.
@Rimshaker Die had ik inderdaad al vaker voorbij horen komen. Mocht het deze camera worden, dan komen er zeker 2 extra accuutjes bij om een dagje flink te kunnen fotograferen! Thanks voor de tip! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Rimshaker schreef op donderdag 18 november 2021 @ 05:54:
Dus reserveer extra budget voor [...]
Idd. :Y

@xMelvin99
Extra budget voor b.v.:
  • accu's
  • tas/draagriem
  • L-beugel
  • balhoofd
  • opslag- en verwerkingscapaciteit op je PP computer apparatuur
  • PP software
  • backup voorzieningen.
  • enzovoorts.

Mooie Plaatjes   

• xMelvin99
ehtweak schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:29:
[...]

Idd. :Y

@xMelvin99
Extra budget voor b.v.:
  • accu's
  • tas/draagriem
  • L-beugel
  • balhoofd
  • opslag- en verwerkingscapaciteit op je PP computer apparatuur
  • PP software
  • backup voorzieningen.
  • enzovoorts.
@ehtweak Thanks voor de tips, hier had ik inderdaad buiten mijn budget om al rekening mee gehouden. Maar ik denk dat ik nu wel door heb dat ik beter wat meer uit kan gaan geven aan goede, en ook een verschillende reeks aan lenzen. Dus misschien toch maar een camera als een 850D waar ik evt tweedehans een paar mooie lenzen voor op de kop kan tikken? En hiermee dus ook nog eens wat budget overhoud voor jouw bovengenoemde zaken! Wat denk jij van die camera, en het tweedehands kopen ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lees eens de alle aankoop adviezen door daarin zie je wel een lijn. Namelijk lens is het belangrijkste dan komt de camera. Voor wat jij wilt fotograferen is controle over je scherptediepte belangrijk dan kom je bij lichtsterke lenzen f2.8 of beter. Dan heb je nog budget nodig voor andere zaken die je wilt etc.
Kortom je begint met bedenken welke lens en dan ga je verder je budget vullen. De toekomst is dat DSLR niet direct stopt en zeker nog lang 2e hands er zal zijn en dus juist als beginner zeer aantrekkelijk want ook mooi glas is berijkbaarder. En mooi glas is de sleutel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• xMelvin99
Bedankt voor je antwoord @Frogmen

Ik denk dat ik voor de body dan voor een EOS 850D ga, en daarnaast een ultra wide lens en een macro lens. Welke ultra macro lens raadt u aan?

[ Voor 48% gewijzigd door xMelvin99 op 18-11-2021 15:03 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
@xMelvin99 graag gedaan uiteraard :) Ik denk dat je vanaf een 750D of nieuwer al goed zit qua camera. De sensoren in die series zijn niet zo hard meer vooruit gegaan. Dus je kan daar wellicht nog tweedehands rondneuzen. Je kan tweedehands ook nog voor een 80D kijken als je een grotere/stevigere pro-stijl-body wilt hebben.

Just dat DSLR spul is nu heel interessant om tweedehands op te pikken! Het voordeel van het APS-C formaat is dat de lenzen meer gericht zijn op consumenten. Bij full-frame heb je nu ook mooie tweedehands deals, maar de lenzen zijn vaak duurder (al heb je wel exotischere keuzes).

Bij een APS-C Canon kit zijn de volgende apparaten goed:
- 200D (kleine body)
- 250D (kleine body)
- 750D
- 760D
- 800D
- 77D (rare naam, is de opvolger van de 760D)
- 850D
- 80D

De volgende lenzen zijn allemaal interessant:
- 10-18mm (een must voor jouw soort fotografie)
- 18-55mm (standaard kitlens, erg goed aangezien die weinig kost, verder totaal niet spannend)
- 55-250mm STM (beste tele-lens die je gaat vinden prijstechnisch gezien)
- 24mm STM f2.8 (leuke compacte en scherpe pancake lens)
- 50mm STM f1.8 (klein, lichtsterk, goedkoop)

Voor een macro lens kom je uit op EF (full frame) opties. Canon heeft een 100mm f2.8 niet-L en een 100mm f2.8 L variant. Beide zijn goed, ik zou de L pakken :)

------------------------------------------------------------------------

Nu zie ik in je laatste comment dat je ook naar een 5D3 kijkt. Dat spul is natuurlijk ook nog steeds super goed en professioneler gebouwd. Daar staat tegenover dat het ook groter en zwaarder is, zowel de bodies als de lenzen.

Anyway, tweedehands zijn de volgende full-frames ook gaaf:
- 5D mark 3
- 5D mark 4
- 6D
- 6D mark 2 (zelfde sensor als in de RP)

Vooral de originele 6D kan je nu voor vrij weinig tweedehands kopen en dat is nog steeds een erg goede camera. Z'n autofocus systeem is inmiddels verouderd, maar dat maakt voor jouw soort fotografie niet uit. Je zal met deze camera vaker met "focus and recompose" werken, maar dat is helemaal niet erg (en doe ik zelf ook nog vaak met m'n R).

Qua lenzen heb je dan een aanbod wat afstamt uit de jaren 90, veel keuze dus!

De beste bang-for-buck ultrawide is de 17-40mm f4L. De hoekscherpte is wat minder bij deze lens, maar tweedehands voor zo'n 400 euro doe je geen slechte deal. Wil je een hele goede ultra-wide dan kan je beter naar de 16-35mm f4L kijken.

Verder zijn nog gave lenzen:
- 24-105mm f4L (handige all-round lens)
- 70-200mm f4L (een van de betere korte telelenzen
- 100mm f2.8L macro (net als van de APS-C kit)
- 50mm f1.8 (net als van de APS-C kit)

En zo zijn er nog wel veel meer gezien de EF geschiedenis. Maar zo heb je in ieder geval iets om in te duiken :)

Die fullframe kit had ik gisteren nog niet aan gedacht. Maar als je het niet erg vindt om tweedehands te gaan shoppen haal je daar wel de gaafste kit uit. Voor urbex en macro fotografie maakt het sensorformaat geen verschil, maar als je tussendoor ook mooie portretfoto's wilt maken heb je net wat wazigere achtergronden bij een full-frame camera... En dat vind ik persoonlijk wel mooi :)

Trouwens, qua aantal mm's lopen APS-C en full frame lenzen wat uit elkaar. Dat komt door de sensormaat. APS-C is bij Canon 1,6x kleiner dan full frame. Dus 18mm APS-C geeft dezelfde beeldhoek als (18*1,6=) 29mm op full frame.

Dus ik noem een 10-18mm op APS-C, dat geeft dan dezelfde beeldhoek als een 16-29mm op full frame. Dat is gewoon iets om rekening mee te houden nu je in de koop-fase zit ;)

Edit: trouwens, al die EF lenzen voor een full-frame kan je later ook met een adapter perfect op een nieuwere RF body gebruiken. Dus een RP, R, R6, R5, R3, werkt allemaal! Dan kan je later altijd nog langzaam upgraden naar een mirrorless.

[ Voor 3% gewijzigd door FeareX op 18-11-2021 15:14 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
xMelvin99 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:58:
Bedankt voor je antwoord @Frogmen

Ik denk dat ik voor de body dan voor een EOS 850D ga, en daarnaast een ultra wide lens en een macro lens. Welke ultra macro lens raadt u aan?
Heb zelf Nikon dus moeilijk te zeggen maar voor full frame is rond de 100mm macro erg fijn liefst met stabilisatie. Voor Urbex is een Ultra groothoek wel erg fijn deze hoeft niet lichtsterk te zijn omdat door de lenskarakteristiek toch bijna altijd alles scherp is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
dang 1500 is een smak...
Met alle tools (ben geen fotograaf maar het principe werkt hetzelfde) waar ik weinig echte ervaring mee heb doe ik altijd zo goedkoop mogelijk, liefst tweedehands kopen. Dan kom je bij gebruik achter wat belangrijk is en dan pas de echte aanschaffen.
Soms heb je geluk, mijn sit on maaier is de goedkoopste die er was een simpele husqvarna met handmatige versnelling. Ding doet het al jaren en jaren onder moeiliijkste omstandiheden waar de buurman met zijn veel duurdere altijd ellende heeft.
Enige wat ik duur kocht was een echte goede ketting zaag en lol toen ik echt een nieuw zaagblad en ketting moest vervangen kocht ik een super goedkope china zaag met drie kettingen en afgelopen maand moest ik een boom verzagen die vorig jaar aan was komen spoelen voor de kachel, de dure zaag had onderdelen nodig en de goedkope startte gelijk en heeft bijna al het zaagwerk gedaan :) Ik zou lekker VA afstruinen en een leuke set scoren voor aanzienlijk minder dan 1500, tweakers met goede beoordeling zijn in mijn ervaring erg zuinig op hun spullen en als je met een telefoon foto's maakt zal zo goed als elke dsl al een wereld van verschil maken. Laat je vooral niet gek maken in deze fase, een goede fotograaf maakt mooie platen met een mindere camera dan andersom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Klopt helemaal @Silent7 ! Goed advies inderdaad.

Het fotograaf > camera verhaal lijken mensen vaak minder te snappen dan chefkok > kookstel. Maar het werkt hetzelfde je camera/kookstel zijn gereedschap.

Ik ben zelf van een 760D naar een 80D naar een R gegaan. De beeldkwaliteit is er niet zichtbaar op vooruit gegaan (volgens reviews is iedere nieuwe camera helemaal geweldig, in praktijk zie je daar weinig van). Maar de bediening, ergonomie en instelmogelijkheden maken het werk zoveel fijner.

Edit: de beeldkwaliteit van de sensor bedoel ik dan. Inmiddels gebruik ik L lenzen en dat verschil zie je wel qua scherpte. Al verdwijnt dat verschil als je het op social media gaat delen, de compressie maakt dan iedere foto soft.

[ Voor 18% gewijzigd door FeareX op 18-11-2021 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xMelvin99
@FeareX en @Silent7 allebei hartelijk dank voor jullie super uitgewerkte adviezen, hier kan ik nou echt wat mee! Top dat jullie hier zoveel tijd in steken om een ander te helpen! :D

Ik ga eens wat research doen aan de hand van alle tips die ik hier gekregen heb en vervolgens eens kijken of ik tweedehands misschien een leuk setje, of minstens de lenzen voor een leuk prijsje kan kopen!

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Top! Graag gedaan en als je nog vragen hebt dan weet je ons te vinden.

Ik kreeg net bericht van de lokale fotografiewinkel dat ze de RF 100MM macro binnen hebben. In het kader van ultra macro: die doet 1,4x vergroten. Een macrolens is officieel een macrolens vanaf 1x vergroten. Hebben we allebei nieuw spul om mee te rommelen 😜

• xMelvin99
Ha, kijk eens aan. Hebben we beide wat te doen toch? ;)
Ik heb je overigens een privéberichtje gestuurd, mocht ik nog vragen hebben over een specifieke camera is dat wellicht handig :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:59
Om met een ontzettende dooddoener te beginnen: de beste camera is de camera die je bij je hebt. Pfff, zo, die is er uit. Nog eentje? De fotograaf maakt de foto, niet de camera. Met een camera van 1500 euro maak je niet ineens betere foto's. Een laatste dan: op een telefoonscherm, een iPad of een monitor zie je niet per se een enorm verschil tussen een goed gemaakte foto met een telefoon of met een FF camera, tenzij je gaat zitten "pixel peepen". Die extra kwaliteit komt pas echt tot uiting bij vergrotingen of juist croppen van je foto's.
Natuurlijk is het zo dat je bij een APS-C/FF camera veel meer speelruimte hebt om tot een goed resultaat te komen. Dan hebben we het over nabewerking in bijvoorbeeld Lightroom. Ben je dat ook van plan?

Je schrijft dat je nu fotografeert met je telefoon. Je kunt opzoeken hoe deze zich qua beeldhoek verhoudt met "echte" camera's. Kijk hier eens bijvoorbeeld: https://www.dxomark.com/a...level-video-amateur-zoom/
Meestal gaat het om (ultra)groothoeken en redelijk lichtsterke lensjes. Als je nu iets mist bij het urbexen dan weet je ongeveer waar je op moet letten.
Bedenk eerst goed of het hoofddoel van jouw urbex avonturen het fotograferen is en of je daarvoor dan met een flinke camerabody, een of meerdere lenzen, flitser en (stevig) statief wilt rondlopen, of dat je spontaan op pad wilt gaan en de mogelijkheid wilt hebben om mooie foto's te maken.
Je schrijft dat je al een statief en LED paneel gebruikt bij het maken van je foto's. Daar maak ik uit op dat je er best serieus mee bezig bent. Ik heb niet veel toe te voegen aan de goede adviezen die je al gehad hebt maar heb nog wel een tip: kijk eens op de geweldige site https://www.dpreview.com/ en het bijbehorende youtube kanaal. Hier vind je ontzettend veel informatie, reviews, buying guides, voorbeeldfoto's en kun je bijvoorbeeld ook exact dezelfde foto, gemaakt met verschillende camera's, tot in detail vergelijken.

Zelf ben ik aan het kijken naar een nieuwe compact zoals bijvoorbeeld de Canon PowerShot G5 X Mark II omdat ik merk dat ik te vaak mijn SLR thuislaat en daar dan soms achteraf spijt van heb. Deze G5X heeft (slechts) een 1" sensor maar heeft een redelijk zoombereik, een lichtsterke lens en is op heel veel punten handiger en veelzijdiger in gebruik dan mijn iPhone...
In mijn geval geldt dus absoluut de eerste zin van mijn verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xMelvin99
Ten eerste bedankt voor nog zo een duidelijk advies @Blurk62 , fijn om te zien dat iedereen elkaar graag op weg helpt hier!

Ik ben me er zeker van bewust dat mijn telefoon (S21 Ultra) met zijn beste camera gewoon hartstikke goede foto's maakt, en dat het ook echt wel veel oefening zal gaan kosten voor ik met een APS-C/FF camera hetzelfde "niveau" bereik - maar dat is dan ook een bewuste keuze om dit te gaan leren en zo toch net dat beetje meer aan een foto te kunnen geven. Daarnaast heb ik wat betreft macro fotografie een limiet bereikt van de camera van mijn telefoon. Hetgeen ik wil kan hier niet mee. Door deze 2 redenen heb ik besloten voor een wat professioneler camera te gaan. Aangezien ik toch al zo een lange tijd ermee bezig ben, en nog steeds minimaal 1 hele dag per week op pad ben om te fotograferen/urbexen, is het geen impuls aankoop en wil ik er best wat aan uitgeven. Het gebruik van het statief en het LED-paneel toont deze serieuze interesse in fotografie inderdaad wel aan :)

Momenteel gebruik ik op locaties waar ik maar enkele minuten de tijd heb ook gewoon mijn telefoon, en dit zal ook zo blijven. Ik kan hier uiteraard geen statief neerzetten om op mijn gemakje foto's te gaan maken. Maar er zijn ook locaties waar ik bij wijze van spreken uren kan zijn. In dat geval zou ik toch wel graag een camera op het statief zetten en zo nét wat meer uit de foto's halen. Het formaat camera is in dat geval geen probleem. Als ik een dagje de natuur in ga om hier (macro)foto's te maken, vind ik het ook geen ramp om een wat "grotere" camera bij me te hebben. Hier hoef ik dus niet zo heel erg rekening mee te houden.

Bedankt voor de website en het bijhorende youtube kanaal, deze ga ik vanavond op mijn gemak eens doornemen. Hoe meer informatie en adviezen - hoe beter!

Nogmaals dank, en nog een fijne avond! _/-\o_

Pagina: 1