Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:18
Per 1 december ga ik emigreren naar Zürich, Zwitserland in verband met een nieuwe baan. Mijn oude baan in Nederland bij een andere werkgever kan ik in overleg nog 2 maanden aanhouden totdat het contract ten einde loopt. Dit is verband met nog enkele cruciale werkzaamheden. Dus in december krijg ik mijn eerste loon in Zwitserland van mijn nieuwe job en daarnaast salaris van mijn huidige baan + 13de maand. In januari wederom dus loon in Zwitserland plus laatste salaris plus eindafrekening in Nederland.

Nu heb ik de afgelopen tijd al het één en ander opgezocht over hoe dit fiscaal te regelen, maar met een dergelijke casus vraag ik mij af wat het meest praktisch en/of fiscaal gunstigst is. Zijn er mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt en hier hun ervaringen over kunnen delen? In mijn geval heb ik geen koophuis, maar wel een vermogen dat ruim boven de Nederlandse vrijstelling grens valt, waarvan ik nog een gedeelte van 2020 kan verrekenen.

Enkele zaken waar ik mee speel is wanneer mijn specifieke uitschrijving in Nederland zou moeten zijn. Of voor welke periode ik het M-biljet zou moeten pakken. Of dat er nog mogelijkheden zijn mbt belastingmiddeling.
Het scenario waar ik nu aan denk is de cutoff/uitschrijving op 1 januari 2022 (ben overigens eind december en eind januari nog wat dagen terug op mijn huidige Nederlandse adres) te laten plaatsvinden wat betreft uitschrijving/M-biljet (dus invulling M-biljet in 2023). Vanwege de inkomensdrempel tot aangifte in Zürich is deze niet nodig voor deze maand. Hier laat ik dan eventueel wel wat geld op tafel vanwege het niet opvoeren van aftrekposten daar, maar het houdt het simpel. Daarnaast hou ik het dan in Nederland relatief simpel en kan ik in december mijn vermogen nog wat drukken door bijvoorbeeld de zorgverzekering alvast voor het jaar te betalen (met korting). In Zwitserland is deze duurder, maar binnen 3 maanden verplicht te nemen. Dit kan ik dan ook optimaliseren door de Zwitserse maximaal uit te stellen en dan vervolgens de rest van de Nederlandse terug gestort te krijgen.

Een andere optie zou zijn om dit alles per 1 december te doen en zowel de Zwitserse belastingaangifte al te optimaliseren voor aftrek en daarnaast het M-biljet dan ook alvast in te vullen. Dit lijkt mij echter onpraktischer van aard.

Zie ik iets over het hoofd of zijn er mensen die het anders zouden doen? Aanraders/afraders zijn ook meer dan welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-06 21:47
Een: realiseer je dat formeel de datum voor je M-biljet de datum is van daadwerkelijke verhuizing, niet van uitschrijving.

Twee is dat middeling alleen kan over volledige jaren in Nederland, dus niet over het jaar dat je met M-biljet aangifte doet.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:49

Lordy79

Vastberaden

Voor box3 maakt t niet zoveel uit.
Als je op 31 Jan vertrekt betaal je box3 over een maand. Ik neem aan dat er geen vermogensbelasting is in Zwitserland. Maar er zal wellicht wel een belasting zijn op passief inkomen zoals dividend en rente (die je wereldwijd ontvangt)

Voor box1 is het denk ik handig als je een deel van je NL inkomen in het nieuwe jaar ontvangt en/of dat je formeel zo snel mogelijk in Zwitserland woont omdat je dan geen sociale premies meer in NL betaalt. Maar ik weet natuurlijk niet hoeveel sociale premies je in Zwitserland betaalt.

Als je een BV hebt zit je met conserverende aanslag die vroeger na 10 jaar werd kwijtgescholden maar die blijft nu onbeperkt geldig.

Het beste is om een belastingadviseur te bellen die expert is in NL-zwitserland en mijn gevoel zegt dat die er wel zijn ...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:18
Ilmar schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:35:
Een: realiseer je dat formeel de datum voor je M-biljet de datum is van daadwerkelijke verhuizing, niet van uitschrijving.

Twee is dat middeling alleen kan over volledige jaren in Nederland, dus niet over het jaar dat je met M-biljet aangifte doet.
Bedankt voor de tips! Op basis van dit lijkt mij mijn tweede optie misschien beter.
Lordy79 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:03:
Voor box3 maakt t niet zoveel uit.
Als je op 31 Jan vertrekt betaal je box3 over een maand. Ik neem aan dat er geen vermogensbelasting is in Zwitserland. Maar er zal wellicht wel een belasting zijn op passief inkomen zoals dividend en rente (die je wereldwijd ontvangt)

Voor box1 is het denk ik handig als je een deel van je NL inkomen in het nieuwe jaar ontvangt en/of dat je formeel zo snel mogelijk in Zwitserland woont omdat je dan geen sociale premies meer in NL betaalt. Maar ik weet natuurlijk niet hoeveel sociale premies je in Zwitserland betaalt.

Als je een BV hebt zit je met conserverende aanslag die vroeger na 10 jaar werd kwijtgescholden maar die blijft nu onbeperkt geldig.

Het beste is om een belastingadviseur te bellen die expert is in NL-zwitserland en mijn gevoel zegt dat die er wel zijn ...
In Zwitserland zou ik ook vermogensbelasting moeten betalen. Dividend en rente wordt verrekend als zijnde inkomen en niet vermogensaanwas. Omdat mijn portefeuille niet tijdig genoeg overgeboekt kan worden zit ik sowieso met verrekeningen van dividenden onder Nederlandse belastingverdragen voorlopig...

Denk dat ik ook inderdaad de casus maar eens voorleg aan een belastingadviseur.

Iets zegt mij dat er wel een manier moet zijn om dit optimaal in te richten.

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-06 21:47
Wat voor box 3 nog wel nuttig kan zijn is overigens de afronding: vziw rekent M-biljet box 3 naar rato aan voor het aantal volledige maanden in Nederland. Als je dus op 30 januari verhuist, heb je 0 maanden box 3 belasting in Nederland en 11 maanden + 1 dag belastbaar in Zwitserland.