Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• m4ni4k-4live
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-11 16:15
Beste Tweakers, ik wil bij mijn woning op zuid vol leggen met panelen.
Ik ben zelf al aan de slag gegaan met Sunny design.
Het is de bedoeling dat we uit de buurt van het dakkapel blijven ivm onderhoud/schoonmaken.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_dXlzuN5rAHlo86p6YnyqU6cq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oW4vgh5VidW8jBXRan3MzdBs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwzvqnVUKtigqk9-jKfB17INHJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zbZGqd9OhrPEUxReJbFBbvMZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDaOensMX7FfSyNvmjsDiUYc2d8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Yt8njFScH4JGWHZNtgPFKNdf.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
lengte 10.8m
breete tot nok weet ik zo even niet meer!
hoek 50 graden
ligging 172 graden
Schaduw
ja om het dakkapel heen, en in de winter maanden op de onderste panelen (door huis buurman)
Jaarverbruik
4100kW 4 personen
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase (3x25)
Budget en doel
6000,- euro vol leggen
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf uitvoeren met bevriende installateur
Bijhouden van data
Ja leuk om te zien wat het opbrengt, maar dat is het dan ook.
Reeds verkregen offertes
ben zelf aan de slag gegaan bij Solar budget en Solar Bouwmarkt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6UftFvi27GjzzGlSxdgs_wKdZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YQWxm4hqZMhtpRQY19QW0Yp0.png?f=fotoalbum_large
Regio
Zuid west Friesland
Wat wil ik weten
Ik heb nu gekozen voor de Trina 390Wp panelen deze hebben net even een beter formaat als de Hyundai panelen. heb nu een SMA omvormers gebruikt, maar die is niet heilig, graag jullie advies.
En heb ik de juiste omvormer gekozen!! de omvormer komt in de garage tehangen, kan ik de DC kabels gewoon onder de dakpannen naar de garage laten lopen!
ik heb 2 strings gebruikt voor de schaduw, of is dit onzin en kan het op 1 string!

[ Voor 16% gewijzigd door m4ni4k-4live op 18-11-2021 19:48 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
SMA is prima... fractie beter dan GoodWe... kost wel iets meer... maar met de 3 fase modellen vind ik het meevallen.

Schaduw effect van het dak van de buurman is iets minder als je landscape kunt leggen. Schaduwmanagement kan alleen panelen in 3 delen langs de lange zijde uitschakelen. Portrait ben je het hele paneel in 1 keer kwijt.

Verder denk ik dat de string verdeling ook okay is, dan draai je de onderste panelen iets meer mee op diffuus licht.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• m4ni4k-4live
@Ronald Bedankt voor je input, over de pannelen in landscape ga ik over na denken. Aangezien de schaduw alleen in de maand Nov, Dec, jan en feb heb.
Kan ik de DC kabels zo onder de dakpannen legen of moeten die in een matelbuis naar de garage gelegd worden!

• Ronald
Solar kabel is dubbel geïsoleert, dus je mag er vrij veel mee. Ik zou alleen voorkomen dat er ook MC4 connectoren onder de pannen gaan. Als het buiten langs de muur gaat zou ik dat wel in buis doen. Stuk netter.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:15

_Arthur

blub

m4ni4k-4live schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:24:
Aangezien de schaduw alleen in de maand Nov, Dec, jan en feb heb.
Dan is de totale opbrengst sowieso al relatief slecht.

Idee om die onderste 5 +4 extra (dus 9) op Noord te leggen? Bereken dat eens in Sunny.

• Ronald
Daar gaan ze het echt niet winnen van op zuid liggen... 50 graden doet het niet zo best op pal noord... Zelfs bij zelf leggen is dat met voldoende opbrengst uit het zuid dak een uitdaging om rendabel te krijgen.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-11 19:02
Vraag me af of je het verschil tussen een GoodWe en een SMA terug gaat verdienen. Maar uiteindelijk blijft dat ook een persoonlijke keus.

Je zou nog even paar andere aanbieders er naast kunnen gooien zoals Winkelman, Sun-Solar, JenM, etc. Hier staat een mooi overzicht van de paneel prijzen van de verschillende aanbieders: https://jvhaarst.github.io/panelscrape/

Grotere panelen zijn vaak per Wp iets duurder, maar met installatiemateriaal erbij gerekend kan dat voor het totaal ook nog wel eens beter uitpakken. Maar dat is ook even kijken wat past qua maten.

• m4ni4k-4live
Heb in het start topic even een beter png van het dak met het percentage aan schaduw geplaatst.
Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:28:
Solar kabel is dubbel geïsoleert, dus je mag er vrij veel mee. Ik zou alleen voorkomen dat er ook MC4 connectoren onder de pannen gaan. Als het buiten langs de muur gaat zou ik dat wel in buis doen. Stuk netter.
Prima dan gaan ze onder de pannen richting de garage, in de garage gaan ze dan met installatie buis naar de omvormer. over de verzamelgoot tussen huis en garage leg ik ze dan ook in een matelbuis.
_Arthur schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:28:
Idee om die onderste 5 +4 extra (dus 9) op Noord te leggen? Bereken dat eens in Sunny.
Ik ga geen panelen op noord leggen, dat is niet goed voor mijn opbrengst.
Heronimo schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:44:
Vraag me af of je het verschil tussen een GoodWe en een SMA terug gaat verdienen. Maar uiteindelijk blijft dat ook een persoonlijke keus.

Je zou nog even paar andere aanbieders er naast kunnen gooien zoals Winkelman, Sun-Solar, JenM, etc. Hier staat een mooi overzicht van de paneel prijzen van de verschillende aanbieders: https://jvhaarst.github.io/panelscrape/

Grotere panelen zijn vaak per Wp iets duurder, maar met installatiemateriaal erbij gerekend kan dat voor het totaal ook nog wel eens beter uitpakken. Maar dat is ook even kijken wat past qua maten.
bedankt voor het overzicht met zonnepanelen. ik ga zekers ook even kijken naar andere aanbieders.
Kijk zeker ook naar de GoodWe omvormers, deze hebben geloof ik ook schaduw managment!

Kan ik niet beter Tygo's plaatsen op de onderste panelen!

• Ronald
Alle omvormers doen tegenwoordig schaduwmanagement... De duurdere zijn er alleen iets beter in.

Van Okay via Goed naar Uitstekend: Growatt <= GoodWe <= SMA
Die eerste kosten eigenlijk hetzelfde... dus ik kijk niet naar Growatt.
GoodWe is traag met full-range MPP scans, dus doet het maar 1x per uur; anders teveel verlies.
En dat is precies het kleine puntje van winst van een SMA: die kan snel scannen, en doet het dus elke 6 minuten. Dus als de omvormer zich vergist, corrigeert SMA zich sneller.
Ze vergissen zich alleen niet zo vaak ;-)

Financieel gezien wint de SMA het echter zelden.

Pagina: 1