N.a.v. een behoorlijke storm in juni (!) is het dak en de huidige PV installatie beschadigd en is genomineerd om vervangen te worden. Het recente Plus artikel over zonnepanelen heb ik ook gelezen, maar heeft mij helaas niet direct geholpen in de keuze voor een van de offertes die ik heb aangevraagd (zie onderaan).
Hoe ziet de huidige installatie er uit die vervangen gaat worden?
Installatie in 2015 gedaan (laten uitvoeren door vorige bewoners)
18 x JAP6 Solar 260 WP Poly
1 x Omnik Solar Omvormer
Dit leverde gemiddeld 3500 kWh op per jaar en hiermee leverden we behoorlijk terug. Dat gaat mogelijk veranderen in de toekomst.
De huidige installatie staat al sinds juni uit doordat het al die tijd onduidelijk was of alle dakpannen vervangen moesten worden door de storm. Nu lijkt er enigszins duidelijkheid te ontstaan, maar eerder dan volgend jaar een nieuwe installatie aanleggen zie ik niet meer gebeuren.
/f/image/RDISXuqeMtHbe2MuRNBi8I1j.png?f=fotoalbum_large)
Dakoppervlakte: +/45 m2
/f/image/086pK5pwla33VmPLTIxpAvAm.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sP6KifLZfelpxLmpFs1oe57V.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/WKMPWlXgoRyaE3keTo0c7cAO.png?f=fotoalbum_large)
Hoe ziet de huidige installatie er uit die vervangen gaat worden?
Installatie in 2015 gedaan (laten uitvoeren door vorige bewoners)
18 x JAP6 Solar 260 WP Poly
1 x Omnik Solar Omvormer
Dit leverde gemiddeld 3500 kWh op per jaar en hiermee leverden we behoorlijk terug. Dat gaat mogelijk veranderen in de toekomst.
De huidige installatie staat al sinds juni uit doordat het al die tijd onduidelijk was of alle dakpannen vervangen moesten worden door de storm. Nu lijkt er enigszins duidelijkheid te ontstaan, maar eerder dan volgend jaar een nieuwe installatie aanleggen zie ik niet meer gebeuren.
Foto's
Orientatie: Noord-Oost/f/image/RDISXuqeMtHbe2MuRNBi8I1j.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Dakhelling: 45 gradenDakoppervlakte: +/45 m2
/f/image/086pK5pwla33VmPLTIxpAvAm.png?f=fotoalbum_large)
Schaduw
Mogelijk van het dak van de buren (rechts van gemeten dakoppervlakte van de foto).Jaarverbruik
Momenteel (voor de storm) vrij weinig, we leveren behoorlijk terug. Ik schat dat we zelf nu misschien maar 1500 kWh/jaar verbruiken. Maar dat zal in de toekomst wel omhoog gaan (hybride warmtepomp, kind erbij en thuiswerken).Huidige elektriciteitsaansluiting
Oude Ferraris meter en 1 fase aansluiting. (?):strip_exif()/f/image/sP6KifLZfelpxLmpFs1oe57V.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget en doel
Toekomstbestendigheid. We leverden behoorlijk terug en dat was zeer voordelig met een oude meter. Toch voel het fijn om ‘zoveel mogelijk’ op te wekken met het oog op de toekomst. Budget is enigszins flexibel. De prijzen in de offertes onderaan zijn gebaseerd op een vergelijkbare opbrengst. Bij helemaal volleggen van het dak (indien rendabel) wordt dat dus wel hoger.Wie gaat het project uitvoeren
Alles laten uitvoeren door 1 partij.Bijhouden van data
Absoluut - en graag een betrouwbare oplossing. De vorige bewoner had dit ingeregeld met SolarMan of iets dergelijks en dat is over de kop gegaan. Zelf was ik er niet aan toegekomen om data logging opnieuw aan te zetten.Reeds verkregen offertes
Ik heb bij 4 verschillende partijen offertes opgevraagd. Geen is komen kijken naar de huidige situatie. Alles in onderstaande tabel gezet./f/image/WKMPWlXgoRyaE3keTo0c7cAO.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Utrechtse HeuvelrugVragen en overwegingen
- Mijn gevoel zegt me dat ik bij de komende installatie ook ‘aan de beurt ben’ voor een nieuwe (slimme) meter. Is het nodig om mijn aansluiting te verzwaren/verhogen?
- Ik denk er aan om het dak zo vol mogelijk te leggen. Tot hoe ver kan ik gaan tot ik issues krijg met terugleveren?
- Is het rendabel om aan de andere dakzijde ook panelen neer te leggen?
- Op het moment liggen de panelen volgens mij serieel en hangt er een omvormer op zolder. Ik neig er naar om een zelfde setup te kiezen. 1) dit is goedkoper 2) het dak is niet heel eenvoudig begaanbaar. Met de verhalen dat micro-omvormers en/of optimizers op de panelen stuk gaan, is het best lastig om deze op het dak te vervangen.