Welke kwaliteit tegelwerk te verwachten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James040
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-04 08:38
Hi mede-tweakers,

momenteel wordt de renovatie van mijn badkamer afgerond, helaas zijn er een aantal punten qua afwerking waar ik ontevreden over ben.
Vanuit de aannemer krijg ik weinig erkenning en mijn vrouw vind het eigenlijk wel prima zo, vandaar dat ik twijfel of ik een pietje precies ben of dat mijn onvrede terecht is.

Het probleem is met name de nauwkeurigheid van de gelegde tegels. De gebruikelijke tegelzetter van de aannemer was absent, dus hiervoor had de aannemer een andere tegelzetter ingeschakeld.
Echter is dit redelijk last-minute gebeurt en heerste er dus flink wat chaos i.v.m. (drie?)dubbele agenda van de tegelzetter. Naar mijn mening heeft dit ook dusdanig de kwaliteit van de oplevering beïnvloed
Een wand is betegeld met tegelstroken (10*30cm), hiervoor is geen nivelleersystem gebruikt, wat dus leidt tot de situatie waar niet alle tegels op dezelfde 'hoogte' liggen.
Hierdoor zit er regelmatig ongeveer 1mm hoogteverschil tussen de tegels (Sommige wel tot de 2-2.5mm), wat naar mijn mening duidelijk zichtbaar is. (Zelfs van een meter afstand) Ook de voegbreedte is niet overal gelijk, deze ligt vaak ergens tussen de 2 en 5mm.
Reactie van de tegelzetter? "Ja de tegelstroken kunnen ietwat krom zijn, ligt buiten onze macht. Eruit halen en opnieuw leggen wordt er ook niet mooier op."
Vloertegels zijn wel met een nivelleersystem gelegd, maar hier ook dergelijke hoogteverschillen en soortgelijke 'oorzaken' volgens de aannemer, al dan niet minder extreem dan bij de tegelstroken.
Tevens op een aantal plekken zie je de zaagsnede van de tegel en/of zijn sommige tegels beschadigd...

Kortom, als klant sta ik met de rug tegen de muur aangezien ik er niet zoveel verstand van heb. Natuurlijk wel even gekeken of de tegels krom zijn maar dit is echt max 0.5mm per tegel en komt zelden voor, ze zijn bovendien ook gerectificeerd en gekalibreerd. Ook in het geval dat er extreem kromme tegels tussen zouden zitten, waren er voldoende reserve tegels.
Hetgeen wat me vooral stoort is dat de tegels die op een rustig tempo gelegd zijn (overige wandtegels, begin van de tegelstroken) wel retestrak zit en het vooral de gebieden zijn die op het einde van de dag nog even snel afgemaakt zijn waar het resultaat naar mijn inziens ondermaats is.

Bovendien gaat er wel wat meer mis (verkeerde maatvoering leidingwerk, matig kitwerk, vergeten dorpel te verwijderen, flink uitlopen op de planning) wat de stemming ook niet bevorderd.

Wat is naar jullie mening de algemene kwaliteit wat je van je tegelwerk mag verwachten? Ik snap dat er ergens een marge voor fouten zit als het mensenwerk betreft, maar waar ligt de grens hiervoor en wat zijn eventueel mijn rechten als ik geen gehoor van de aannemer krijg?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
Niet netjes getegeld. Dat is duidelijk. Eruit wat mij betreft

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 21:31
ik zou hier geen factuur voor betalen... Laat het hem maar fatsoenlijk erin leggen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De vraag stellen is hem beantwoorden

Als ik het zelf zo had gelegd... Was ik ook opnieuw begonnen. Niet accepteren.

Je krijgt bij grote tegels niet altijd alle hoekjes helemaal vlak, maar dit is wel heel rommelig.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 17-11-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:07
Staat er iets in de voorwaarden? Soms staat daarin wat voor afwijking er is toegestaan.

Vindt het er persoonlijk ook veel te grof uitzien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-05 19:08
Ik heb nu 2 badkamers betegeld in mijn leven, maar dit is regelrecht prutswerk als je het vergelijkt met wat ik gedaan heb.. en zelfs mijn werk is verre van goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@James040
Geen cent betalen hiervoor. Je kan een hoop verbergen in de bouw, maar tegelwerk is zichtwerk. Dat hoort gewoon goed te zijn. Als amateur heb ik destijd netter getegeld.
Dus of eruit of niks betalen.

Ik hoop dat je een rechtsbijstandverzekering hebt, die zijn erg handig in dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 16:06

Glewellyn

is er ook weer.

jelle2503 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:42:
Ik heb nu 2 badkamers betegeld in mijn leven, maar dit is regelrecht prutswerk als je het vergelijkt met wat ik gedaan heb.. en zelfs mijn werk is verre van goed
Precies, het toilet dat ik zelf betegeld heb ziet er beter uit. Dit is duidelijk geen vakwerk.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@James040 Je hebt het recht op het geen je bent overeengekomen. Ik mag aannemen dat je voor strak werk gaat, en geen broddelwerk van handige Harry. Handige kennis van je buurman.

U huurt een aannemer of klusjesman in om een klus te doen. Helaas bent u niet tevreden met het resultaat. Wat kunt u doen?

[ Voor 43% gewijzigd door Hackus op 17-11-2021 21:55 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Het lijkt tegenwoordig wel zo dat je het zelf "moet" doen wil je het naar je zin hebben. Ik vind het een rotklus maar heb het toch zelf gedaan (en moet nog een 25m² doen bij de volgende fase) omdat wat ik tegenwoordig zie van "professionele tegelzetters" nog niet in buurt zie komen van wat ik zelf gedaan heb.

Het kost misschien wel 3 keer zoveel tijd dan een "pro" natuurlijk :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:41
Helaas onacceptabel resultaat.

Kosten voor uitbreken, nieuwe tegels en een andere tegelzetter van de factuur aftrekken.

Wanneer je grote tegels hebt, moet je er wel rekening mee houden dat deze eigenlijk nooit helemaal vlak zijn, maar iets bol staan. De hoeken liggen dieper dan het midden. Wanneer de naden verspringen zullen daardoor altijd hoogteverschillen ontstaan op plaatsen waar de hoek van de ene tegel tegen het midden van de lange zijde van een andere tegel ligt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 15:46
Eens met @Ivow85 tegels kunnen best krom zijn maar het is onwaarschijnlijk dat je batch tegels zo slecht was dat dat de oorzaak was van dit resultaat.

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Het is al gezegd, dus ik voeg weinig toe, maar dit is prutswerk. Of in ieder geval niet door iemand gedaan die trots haalt uit zijn/haar vak. (Nadeel van ooit een echt goeie tegelzetter over de vloer is dat je daarna overal bij anderen slecht tegelwerk ziet...)

Ik zou inderdaad zeggen tegen de aannemer dat hij het mag (laten) herstellen en dat je er niet extra voor betaalt. Zeker met nota bene gerectificeerde tegels is de argumentatie van de tegelzetter (toch?) dat het aan de tegels ligt kolderiek. Je btaalt al (veel) extra voor gerectificeerde tegels en dan krijg je dit... teleurstellend.

[ Voor 22% gewijzigd door Ugchel op 18-11-2021 09:22 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het verschil tussen een gerectificeerde tegel en een niet-gerectificeerde tegel, is dat deze tegels hebben hele strakke en recht gezaagde zijkanten, ook hebben gezaagde tegels scherpe hoeken. Het voordeel daarvan is dat u de tegels strakker kunt plaatsen en daardoor een minimale voeg(2mm) heeft in uw wand. evt. nadeel kan zijn dat de vloer of wand keistrak moet zijn, voor optimaal resultaat. Is de ondergrond niet strak, is het eindresultaat ook niet wat je zou verwachten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Er bestaan gewoon normen voor vlakheid van tegelwerk (URL 35-101). Sla die er eens op na (hoofdstuk 7)en ga meten zodat je met data je claim kan onderbouwen. Dat het niet ok is kan je zien, maar meetbare gegevens zijn niet te weerleggen met de norm ernaast. Ik ga er hierbij wel vanuit dat je in het offertetraject afspraken gemaakt hebt over het resultaat, al dan niet via de algemene voorwaarden van de tegelzetter.

[ Voor 27% gewijzigd door Firestorm op 18-11-2021 10:44 ]

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-05 11:42
Maar jij hebt dan ook flink de tijd genomen zo te horen :+
Pagina: 1