Schuin dak badkamer isoleren met PIR in combinatie met EPS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lonveeten
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-12-2021
Wij zijn onze badkamer aan het verbouwen/uitbouwen. Boven onze keuken hebben we een kleine zolder met schuin dak die we nu bij de badkamer betrekken. Huidige badkamer heeft een betonnen plafond. Nieuw schuin deel liggen dakpannen, 4cm EPS eronder en dan spaanplaat op de balken. Wij dachten eraan om extra te isoleren van binnenuit met PIR. We willen kiezen voor PIR met groene gips omdat we zo min mogelijk hoogte willen verliezen. Is dit een juiste keuze? Deze hebben een vochtwerende toplaag. Ik lees elders dat je altijd klimaatfolie moet gebruiken als je al EPS op je dak hebt liggen. Is PIR met groene gips en vochtwerende toplaag de juiste keuze in compinatie met EPS of heeft iemand betere adviezen.

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
je sluit je houten dakbeschot dan op tussen 2 dampdichte lagen. Dat is niet goed.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Lonveeten
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-12-2021
Dankje, beter dan toch laag steenwol met klimaatfolie?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Eps is niet dampdicht, dus zolang er geen bitumepapier oid is gebruikt is je dak in basis dampopen genoeg , je doet er dan goed aan om het binnen meer dampdicht te maken dan buiten. maar het gaat om details, dus zorg dat je je situatie en plan goed in beeld hebt.

https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 20-11-2021 10:52 ]

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:44

H-W

Ik zou geen kant en klare isolatie kopen, want juist in de badkamer is een goede dampdichte laag van groot belang. Dat kan je niet halen als je daar geen aparte dampdichte folie gebruikt. Beter dampopen isolatie toepassen (geen PIR dus), dan apart folie gebruiken en de gipsplaten er apart tegenaan maken.