Volgens mij heb je 2 eenvoudige opties:
1) je maakt gebruik van dyn-dns. De client zou je op je TrueNAS kunnen draaien. Deze houd de DNS uptodate met het ip van je modem. Hiervan zijn meerdere aanbieders. Op basis van de domeinnaam die je gekozen dyn-dns aanbied kun je gebruiken maken van je nextcloud.
2) je hebt al/neemt DNS beheer af bij een hostingpartij. Als je KPN ip niet/zelden veranderd, kun je dat ip aan een (sub)domein koppelen. Als je KPN ip toch een keer veranderd, moet je handmatig de DNS updaten.
Daarna forward je in je modem poort 443/tcp en 80/tcp naar je TrueNAS server. (Ervanuitgaande dat je nextcloud op je TrueNas server ook op deze poorten draait)
Op je TrueNAS server
-configureer je je webserver dat deze ook listened of servernaam op je domeinnaam matcht, zodat nextcloud geserveerd kan worden
-installeer je ook letsencrypt voor een ssl-certificaat voor je domeinnaam. (Voor letsencrypt heb je naast 443/tcp ook 80/tcp nodig meen ik).
-Daarnaast zet je op poort 80 een redirect naar poort 443.
In beide gevallen ga je vanaf internet (bv telefoon) op domeinnaam naar je modem en die forward het naar je TrueNAS server.
Wanneer je op je lan zit ga je op domeinnaam ook eerst je modem, en je modem forward je weer terug naar je TrueNAS.
Ik heb zelf een fritz modem en daarmee werkt optie (2) met port forwarding uitstekend.
[
Voor 8% gewijzigd door
BHR op 17-11-2021 18:18
]