Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe Server/NAS of oude NAS met nieuwe Server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:49
Ik weet niet helemaal zeker of ik het juist subforum te pakken heb. Mocht dat niet zo zijn dan laat ik mij graag verplaatsen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op dit moment heb ik de onderstaande synology setup thuis staan die dient als NAS, download station, twee camera's, muziek bieb en (simpele) server om wat op te spelen. Er draaien in docker verschillende zaken (Sabnzbd, Sonar, Radar, Bitwarden, etc.) en daarnaast een aantal standaard synology apps. Ook heeft een aantal mensen van via het internet toegang om te kunnen streamen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache, 210MB/s), 10TB€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenWD Red Plus "5400rpm class", 10TB€ 354,83€ 709,66
1NetwerkopslagSynology DiskStation DS918+€ 499,-€ 499,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.208,66

Sinds kort gebruik ik Jellyfin om in huis films en series te kunnen streamen (3 a 4 streams max op dit moment). Daarbij lijkt de synology toch wat kracht te missen en wordt de ervaring minder 'snappy'.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn eerste gedachte was om een nieuw systeem neer te zetten en alles te migreren van de synology naar deze nieuwe server/nas. Dit zou me gelijk de mogelijkheid geven om aan de slag te gaan met freenas/truenas of unraid. Dit laatste ben ik nog niet uit.

In mijn enthousiasme heb ik het onderstaande systeem bij elkaar gezocht en geklikt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Tray€ 135,22€ 135,22
1MoederbordenFujitsu D3417-B2€ 139,10€ 139,10
1Interne harde schijvenWD Red Plus "5400rpm class", 10TB€ 354,83€ 354,83
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 108,90€ 108,90
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 33,36€ 33,36
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 9,15€ 9,15
1VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 19,95€ 19,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 64,12€ 64,12
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 128GB€ 23,90€ 23,90
2Solid state drivesGigabyte SSD 256GB€ 34,90€ 69,80
Totaal€ 997,33

Dit zou alles voor mij doen. Meer dan genoeg ruimte met de 5x 10tb, caching op de beide 2,5"ssd's en genoeg kracht om alles te draaien. Om antwoord te geven op de vraag: Qua prijs vind ik dit prima als ik er vervolgens weer een tijdje tegenaan kan.

Wat verwacht je van ons?
Bijna 1000,- euro voor een computer in de kast is natuurlijk serieus geld. Daarnaast is het vervangen van de NAS is eigenlijk zonde want hij doet zijn werk prima. Zij het dat hij van mij wat krachtiger mag.

Toen bedacht ik me dat ik de server en de opslag ook uit elkaar kan trekken en wellicht met een flinke barebone of een nuc als losse server hetzelfde kan bereiken. In dit geval gaan alle dockers naar die nieuwe losse server en zal die het meeste zware werk gaan doen.

Voordeel: hierin is dat de setup een stuk makkelijker is en een paar honderd euro goedkoper. Ik kan één voor één de containers migreren en heb vrijwel geen downtime en mocht het ff niet lukken dan is er geen man overboord. Ik vind het leuk om mee te spelen, dingen te proberen en zo meer te leren.
Nadeel: voor mezelf is dat ik dan minder heb om te spelen met truenas/unraid. Ik zal voor een aantal standaard applicaties die ik van synology gebruik andere oplossingen moeten vinden. Ook heb ik dan twee apparaten constant aanstaan in plaats van één.

Dus ik ben niet zo zeer op zoek naar of de setup die ik gekozen heb goed of slecht is. Ik kan wel wat hulp en tips gebruiken over wat hierin volgens jullie de beste optie is. Hoe hebben anderen hier op het forum dit opgelost.

Alle reacties

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
Alles overzetten naar een nieuw systeem lijkt mij een goede optie, zeker omdat je meer opslag wilt en de syno vol zit. De oude nas levert denk ik ook nog wel aardig wat op via v&a dus dat compenseert een deel van de aanschaf.

Ik ben zelf een tijd geleden van een atom fileservertje overgegaan naar een tweedehands xeon-workstation omdat er steeds veeleisendere docker-containers op draaide en dat bevalt zeer goed.