Na een aardlekschakelaar type B, stroomafwaarts een type A?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijndierckx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 12:33
Kan iemand me uitsluitsel geven of het volgende mag?

Ik lees op verschillende plaatsen (bv hier https://www.ugent.be/ea/e...van_een_ev-baterijsysteem) dat als je een type B aardlekschakelaar gebruikt, je stroomopwaarts geen type A mag gebruiken. Maar mag dat stroomafwaarts wel?

Mag m.a.w. volgende opstelling?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v85jYdO_FE3iXJnOypIgks2pb-c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1RveqzLlnrWKokQsCzgXy0KL.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:39
Je linkt naar een Belgisch document, gaat het dan ook om een situatie in België? Aangezien in België en Nederland verschillende regels en normen bestaan, is dat wel relevant voor een vraag als "mag dit?". ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijndierckx
Ik ben benieuwd naar zowel de zuivere technische kant, als naar de regelgeving.
We spreken inderdaad over het nederige België.

Thx
M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topic van Mobiliteit naar Bouwen en Klussen verplaatst, past hier waarschijnlijk beter

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:26
Op dia 21 staat toch wat je vraagt. Alleen moet er nog een type B voor je EV en een type A voor de andere thuisnktingen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• martijndierckx
Op p21 wordt een opstelling met 2 type B aardlekschakrlaars getoond. Ik zou specifiek willen weten of het enerzijds technisch en anderzijds AREI-gewijs toegelaten is om de opstelling die ik bovenaan toon, te plaatsen.

• Xander
Technisch is er geen bezwaar tegen een type A aardlekschakelaar "stroomafwaarts" ten opzichte van een type B aardlekschakelaar, of een type A aardlekschakelaar parallel aan een type B aardlekschakelaar.

Wat jij tekent is volgens NEN1010 niet toegestaan, vrijwel alle eindgroepen in een woning moeten namelijk verplicht met 30mA worden beveiligd, ook de laadpaal. Wat @Ophidian al zegt dus. De 300mA hoofdaardlekschakelaar mag bij ons dan weer achterwege blijven.

Hoe het volgens het AREI moet durf ik niet te zeggen.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:09
Arei dicteert bij ons dat ieder huis op 300mA moet zitten, vochtige ruimte op 30mA.

Je mag zelfs geen 30mA zetten ipv een 300.

Altijd zonder uitzondering eerst een 300, wat je daarna doet zal ze worst wezen.

@martijndierckx stroomafwaarts moet je geen rekening houden met de aardlek die er voor hangt. Wel uiteraard de juiste zetten (edit: op de laadpaal bedoel ik) ifv de DC lekdetectie.

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 18-11-2021 12:34 ]

• Xander
HyperBart schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:50:
Altijd zonder uitzondering eerst een 300, wat je daarna doet zal ze worst wezen.
Niet helemaal dus, want 30mA beveiliging voor natte ruimtes is dus ook gewoon vereist.

Zoals gezegd ben ik niet bekend met het AREI maar diverse bronnen claimen ook dergelijke aanvullende eisen voor laadpalen.
Ieder laadpunt dient ook afzonderlijk beveiligd te worden met een automaat en differentieelschakelaar.

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

nevermind, niet tegoei gelezen

[ Voor 87% gewijzigd door roeleboel op 18-11-2021 11:03 ]

• HyperBart
Xander schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:56:
[...]

Niet helemaal dus, want 30mA beveiliging voor natte ruimtes is dus ook gewoon vereist.

Zoals gezegd ben ik niet bekend met het AREI maar diverse bronnen claimen ook dergelijke aanvullende eisen voor laadpalen.

[...]
Dat zei ik toch ook 😉

• Xander
:?

Jij schrijft "Altijd zonder uitzondering eerst een 300, wat je daarna doet zal ze worst wezen".

Dat kan ik niet rijmen met mijn bron die stelt "Ieder laadpunt dient ook afzonderlijk beveiligd te worden met een automaat en differentieelschakelaar". TS heeft in zijn schema ook geen afzonderlijke aardlekbeveiliging voor de lader ingetekend. In de presentatie waar hij naar linkt doet men dat wel, vast niet voor de lol. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Xander op 18-11-2021 12:45 ]

• HyperBart
Xander schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:39:
[...]

:?

Jij schrijft "Altijd zonder uitzondering eerst een 300, wat je daarna doet zal ze worst wezen".

Dat kan ik niet rijmen met mijn bron die stelt "Ieder laadpunt dient ook afzonderlijk beveiligd te worden met een automaat en differentieelschakelaar". TS heeft in zijn schema ook geen afzonderlijke aardlekbeveiliging voor de lader ingetekend. In de presentatie waar hij naar linkt doet men dat wel, vast niet voor de lol. ;)
Ging over de vochtige ruimtes. En de laadpaal had ik naar geref'd onder de DC-lek.

EDIT: en het ging dus vooral over het principe dat in Belgie je ALTIJD een 300 zet, als dat in orde is, dan is het vinkje er en dan is het goed voor het AREI. Als je dus besluit om geen 300 te zetten en direct een 30 dan zegt AREI "ho maar, da's niet goed", mijn botte stelling "zal ze worst wezen" was dus ook richting "ge moet altijd een 300 zetten en dan zijn ze tevreden, wat ge daarna doet moet uiteraard ook conform zijn maar het interesseert niet meer voor het verhaal 300 vs 30". :w

[ Voor 27% gewijzigd door HyperBart op 18-11-2021 15:37 ]

• Xander
HyperBart schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:32:
EDIT: en het ging dus vooral over het principe dat in Belgie je ALTIJD een 300 zet, als dat in orde is, dan is het vinkje er en dan is het goed voor het AREI. Als je dus besluit om geen 300 te zetten en direct een 30 dan zegt AREI "ho maar, da's niet goed",
Zelfs dat is blijkbaar niet zo zwart/wit als je dat document in de TS mag geloven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GUO-9v8ha7k_EJTZVnV8RjBE_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vE3dopq1MQcxrtC5U1KBMP2W.jpg?f=fotoalbum_large

• martijndierckx
Die opstelling, hoewel technisch correct, wordt door bijna alle controleurs afgekeurd.
Snappen wie snappen kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
martijndierckx schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:14:
Die opstelling, hoewel technisch correct, wordt door bijna alle controleurs afgekeurd.
Snappen wie snappen kan
Ondertussen wat meer informatie + hier zelf ook mee geconfronteerd. @Xander je had dus gelijk met je tekening van UGent. Je mag zelfs tussen je meter parallel met je A van 300mA een bijkomende aardlek type B zetten voor je EVSE maar die moet dan wel 30mA zijn (eentje van 30mA voor EVSE's)

De opstelling hieronder wordt zonder problemen gekeurd:
Xander schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:45:
[...]

Zelfs dat is blijkbaar niet zo zwart/wit als je dat document in de TS mag geloven.

[Afbeelding]
Een Type B mag dus zelfs als vervanger worden gezet van een 300mA - Type A.
Tenzij de EVSE voorzien is van eigen DC lekdetectie, dan mag het een A zijn of blijven maar de EVSE moet vervolgens wel op een 30mA hangen.

Bron:
https://www.stagobel.be/n...-voor-elektrische-wagens/
https://www.stagobel.be/m.../Nota_75_FOD_Economie.pdf
In het verleden waren de toepassingen die het gebruik van een
differentieelstroominrichting anders dan het type A in elektrische installaties v an
huishoudelijke lokalen vereisten eerder zeldzaan. De:ze vaststelling is nu niet meer van
toepassing. Meer en meer toestellen, die 'Ne in elektrische installaties van hu ishoudelijke
lokalen vinden, moeten door een differentieelstroominrichting van het type B beveiligd
worden (b .v. laadsysterren voor elektrische voertuigen, bepaalde liften met
frequentieomvormers, . .. ).
Het artikel 85.02 bepaalt: "De automatische differentieelstroominrichtingen die
worden gep/aatst in elektrische installaties van huishoudelijke /okalen moeten van
het type A zijn; deze geplaatst aan het begin van de installatie moet een nominale
stroomsterkte hebben van tenminste 40 A."
De norm NBN EN 62423 "Aardlekschakelaars type F en type B met of zonder
ingebouwde overstroombeveiliging voor huishoudelijk en soortelijk gebruik'
bepaalt voor een differentieelstroominrichting van het type B dat de uitschakeling is
verzekerd zoals is voorzien voor een type A volgens de normen NBN EN 61008-1
"Aardlekschakelaars zonder ingebouwde overstroombeveiliging voor
huishoudelijk en soortelijk gebruik' en NBN EN 61009-1 "Aardlekschakelaars met
ingebouwde overs troombevei/iging voor huishoudelijk en soorte/ijk gebruik'
aangevuld met nog andere uitschakelkarakteristieken.
Op bas is van de vorige paragraaf is een differentieelstroominrichting type B ten minste
gelijkwaardig te beschoU'Nen aan een differentieelstroomin ri chting type A en kan
dusdanig ook worden geplaatst in elektrische installaties van huishoudelijke lokalen, dit
op voorwaarde dat eveneens is voldaan aan de andere voorschriften van het AREi die van
toepassing zijn op een differentieelstroominrichting type A.
In elektrische installaties van huishoudelijke lokalen moeten alle automatische
differentieelstroominrichtingen stroomopwaarts van een automatische
differentieelstroominrichting van het type Book van het type B zij n
Pagina: 1