Laptop opstarten vanaf andere harddisk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ummagumma1980
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-08-2023
...

[ Voor 99% gewijzigd door ummagumma1980 op 16-07-2023 17:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:22

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

maar een aantal dingen zijn disabled en lukt mij niet om het enabled te krijgen... Iemand met een oplossing?
*tikt tegen glazen bol* Nee, sorry, nog steeds geen beeld. Ik kan dus niet zien wat er disabled staat en wat je aan het doen bent.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ummagumma1980
..

[ Voor 99% gewijzigd door ummagumma1980 op 16-07-2023 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-09 19:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Boot je UEFI of MBR/CSM?

En waarom wil je uberhaupt windows vanaf een andere schijf starten? Is een live boot van een ander OS niet een goede manier om te diagnosticeren óf het je schijf uberhaupt is? Een simpele SMART-check kan ook vanuit een Linux boot.

Het is misschien beter om te kijken waarom je laptop vast loopt, staat er niets in de event viewer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:18
Wat gebeurd er als je tijdelijk de C-Schijf disabled in je BIOS ?

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

ummagumma1980 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:19:
[...]

Ik vond op een site een uitleg waarin stond dat als je eenmaal 2 windows heb op 2 verschillende schijven, dat je dan als je de laptop opstart, een keuzemenu zou zien waarin je het besturingsysteem kon kiezen. Maar ik vermoed dat dit alleen is als je 2 windows heb op 1 schijf. Maar bij verdere uitleg stond er dan dat je in BIOS iets moest aanpassen bij SECURE BOOT. En die is bij mij dus disabled..
Blijft de vraag, hoe krijg ik de laptop zo ver dat hij voortaan opstart met Windows op de andere harde schijf.
Simpelste lijkt mij de schijf met het vermoedelijke defect fysiek te verwijderen alvorens Windows op de andere schijf te installeren. Dan voorkom je ook dat er dingen benodigd voor boot in de "Windows reserved" partitie op die potentieel defecte schijf gezet worden.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ummagumma1980
..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Google je laptoptype en daarbij welke toets je ingedrukt moet houden om bij het BOOT-menu te komen (vaak ESC, F8 of F12). Die moet je dan TIJDENS het opstarten even ingedrukt houden en dan krijg je als het goed is een bootmenu. Dan hoef je niet in je bios te gaan klooien, dat scheelt weer :) Zie bijvoorbeeld: https://www.boot-disk.com/quest_bootmenu.htm voor verschillende merken.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ummagumma1980
Umbrah schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:22:
Boot je UEFI of MBR/CSM?

En waarom wil je uberhaupt windows vanaf een andere schijf starten? Is een live boot van een ander OS niet een goede manier om te diagnosticeren óf het je schijf uberhaupt is? Een simpele SMART-check kan ook vanuit een Linux boot.

Het is misschien beter om te kijken waarom je laptop vast loopt, staat er niets in de event viewer?
Dat zal UEFI zijn.

Ik wil windows vanaf de andere harde schijf opstarten omdat ik vermoed dat het vastlopen van de laptop komt omdat de harde schijf waar windows nu op draait aan het sterven is. Omdat allerlei scans en herstellen en windows opnieuw erop, het vastlopen niet oploste, was mij volgende idee dus om het op de andere harde schijf te proberen.

Geen idee wat een SMART check is en Linux enzo geen verstand van, dus geen optie.

Waarom hij vastloopt mij een raadsel. Al allerlei opschoonacties gedaan, scans laten draaien, herstelopties, en zoals gezegt, Windows al opnieuw erop gezet, dus ik vermoed daarom dat het hardware is. HP Hardware diagnostics laten draaien, maar geeft geen problemen aan.

Hoe bekijk ik de Event Viewer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ummagumma1980
Spasm schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:24:
Wat gebeurd er als je tijdelijk de C-Schijf disabled in je BIOS ?
Geen idee hoe dat moet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Toch is een simpele smart check dé manier om die schijf uit te sluiten ;)

Forumtopic vol met info (erg leerzaam): Check je SMART

Eventviewer: druk op start, tik in: "event" en voila. Volle commando: eventvwr.msc

[ Voor 8% gewijzigd door Umbrah op 17-11-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ummagumma1980
..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Sorry dat ik het zeg, en het klinkt misschien bot, maar in dat geval is het opstarten van een laptop vanaf een andere harddisk ook te geavanceerd voor je. Vooral omdat je in dit topic heel veel how-to's en andere handreikingen hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

ummagumma1980 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:53:
[...]

Bedankt, maar dat is te geavanceerd voor mij
Dan blijft er weinig anders over dan de boel naar iemand brengen die zin heeft om jouw gepruts (ik heb er geen eufemisme voor) op te lossen. Als de oplossingen die je worden aangedragen "te geavanceerd" zijn, dan vraag ik me af waarom je überhaupt dacht dat ff Windows op je 2e schijf zetten dat niet zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ummagumma1980
..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar WOS, want dit is geen hardware- maar softwarevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ummagumma1980
FooLsKi schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:57:
[...]

Dan blijft er weinig anders over dan de boel naar iemand brengen die zin heeft om jouw gepruts (ik heb er geen eufemisme voor) op te lossen. Als de oplossingen die je worden aangedragen "te geavanceerd" zijn, dan vraag ik me af waarom je überhaupt dacht dat ff Windows op je 2e schijf zetten dat niet zou zijn.
Er is nx mis mee om je beperkingen aan, en toe te geven. Oplossingen die worden aangedragen worden gewaardeerd, maar als ik die aandragingen niet snap, of geen linux tot mijn beschikking heb, of ergens vastloop, dan houd het op. Dus het is voor mij ook maar een beetje improviseren en zelf dingen uitproberen waar ik nog wel een beetje zicht op heb, aangezien ik geen geld heb om de laptop weg te brengen.
Ook van BIOS begrijp ik niet veel, maar dat volg ik nog een beetje, vandaar dat ik dat nog een beetje als aanknopingspunt heb. Windows clonen en op de 2e schijf zetten is dus al gelukt. Enige vraag van mijn kant is, hoe geef ik de laptop opdracht om vanaf die 2e schijf windows op te starten. Ik ken het mis hebben hoor, dat is zelfs waarschijnlijk, maar ik HEB het idee dat dit nog niet zo heel moeilijk zou moeten zien via boot manager opties ofzo.
Als men verder niet meer wil helpen, prima, maar laat iedereen gewoon in z'n waarde zonder sarcastisch te zijn of sneren uit te delen, nergens voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ummagumma1980
..

[ Voor 99% gewijzigd door ummagumma1980 op 16-07-2023 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Je bent in ieder geval op het juiste forum.
En ik kan me voorstellen dat de aangedragen oplossingen in eerste instantie beetje boven je pet gaan MAAR een windows clone maken is voor velen al niet weggelegd en heb je ook gedaan. Dus als je rustig de aangedragen oplossingen onderzoekt dan gaan ze vanzelf logisch klinken.
Aangezien je wel gewoon in windows komt kan je een tooltje loslaten op je harde schijf, elke fabrikant heeft er wel 1 met duidelijke uitleg hoe te gebruiken, even naar de website van je hd fabrikant dus en checken maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
in de bios is er een onderdeel boot order/sequence een van de opties meer aan de rechterzijde.
Als je in de bios ergens niets kan veranderen van dis/enabled dan heeft dat vaak een goede reden, je hoeft enkel te zoeken naar termen als primairy boot device en daarachter met pijltjes/shift oid de nieuwe disk neerzetten ipv oude C station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ummagumma1980
..

[ Voor 99% gewijzigd door ummagumma1980 op 16-07-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ummagumma1980
..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 16:19
Heb onlangs een upgrade gedaan naar win11 op een andere schijf, en het was me niet opgevallen, maar de schijf waar win11 nu op geinstalleerd is, is idd de c: schijf blijkbaar vindt microsoft dat nodig.

Bij disk management (schijfbeheer ?) zie je ook in het onderste scherm disk 1&2 en welke volumes erop staan.

In mijn geval is mijn 'oude c: drive" nu d: geworden.
Kijk ook eens naar de datum van de folder van windows op de c: drive ; waarschijnlijk de datum van installeren.

Alles lijkt dus in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
@ummagumma1980
de Samsung harde schijf, ken vinden waarmee ik ken checken of de harde schijf niet in orde is?
ja inderdaad, als ie gewoon goed is heb je je doel al bereikt

En als je een clona maakt van hd 1 naar hd 2 dan is het logisch dat in die clone de paden (C: etc) ook hetzelfde zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ummagumma1980
..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Gewoon ffies een hd testje doen dan weet je wat je verder moet
Sorry man, ik woon nu 7 jaar in Frankrijk en bij elke onweersbui knalt de electriciteit eruit dus we zitten op notebooks want die maakt dat niet uit.
Ben er dus wat uit welke tools het beste zijn, toen ik nog systemen maakte en mensen hielp had ik een hele trits aan software om dat soort dingen te doen (we hadden linux versies zoals knoppix die je draaide en waar van alles mee kon, echter de dvd stations verdwijnen dus tja gewoon sorry :) ) Misschien dat iemand een betere weet maar volgens mij moet deze werken
https://hddscan.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ummagumma1980
..

[ Voor 99% gewijzigd door ummagumma1980 op 16-07-2023 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 15:28
ummagumma1980 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:46:
Begrijpen doet ik het echter niet, want volgens mij draai ik op dit moment nog steeds de Windows vanaf de schijf waarvan ik dus vermoedde dat die kapot aan het gaan was....
Ik begrijp het ook niet, want het lijkt dat je allerlei dingen door elkaar haalt.

Als je schijf hebt gekloond -en je start via bios de nieuwe schijf op- dan is natuurlijk de C: schijf weer de C: schijf. Het is juist te bedoeling dat het precies hetzelfde is: anders is het geen kloon.

Met OS boot manager heb je het over iets heel anders (waar je TS ook mee begon). In Windows kan je multi-boot systemen maken, maar dat wil je in dit geval niet: dan ben je nog steeds met de verdachte schijf bezig.

Als ik zo'n laptop onder handen zou krijgen:
- SMART errors checken (de zegt dat je dit niet snapt, maar dan ben ik ook van mening dat je er eigenlijk maar vanaf moet blijven. SMART-errors-checken moet gewoon in je toolkit zitten)
- Als SMART ok is, Windows 10/11 opnieuw er op en tijdens installatie alle partities verwijderen
- systeemherstelpunt maken
- drivers updaten
- nog een keer systeemherstelpunt maken
En dan kijken of het systeem wel stabiel is.

Maar of je dat lukt.. Het klinkt eerder alsof je niet eens het verschil weet tussen een logisch en fysiek station

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

letatcest schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:38:
Google je laptoptype en daarbij welke toets je ingedrukt moet houden om bij het BOOT-menu te komen (vaak ESC, F8 of F12). Die moet je dan TIJDENS het opstarten even ingedrukt houden en dan krijg je als het goed is een bootmenu. Dan hoef je niet in je bios te gaan klooien, dat scheelt weer :) Zie bijvoorbeeld: https://www.boot-disk.com/quest_bootmenu.htm voor verschillende merken.
Ik quote even mijzelf, als dit niet lukt, dan is het best wel apart. Volgens mij staan er veel goede adviezen in dit topic. Als het je louter gaat om het kijken of je überhaupt van een andere schijf op kunt starten, dan zou ik deze tutorial volgen:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/usb-staafje.html
De schrijver hiervan is nogal een purist, maar zeer behulpzaam. Het blog staat vol met goede tips.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 13:02
ummagumma1980 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:01:
Heb dus geprobeerd om de harde schijf waar windows op staat te clonen met Macrium Reflect, lijkt allemaal goed te zijn gegaan. Ik heb nu dus alles wat ik op de ene schijf had staan, ook op de tweede schijf staan.
In schijfbeheer zie ik nu dus de Windows partitie staan die nu draait: Windows C: opstarten, wisselbestand, crashdump, standaardgegevenspartitie) en een Windows F: (standaardgegevenspartitie)
Nu dus de volgende stap waar ik niet uitkom; de laptop de opdracht geven dat hij voortaan opstart zodat die Windows F: draait, en die andere negeert.
Na de clone moet je de originele schijf verwijderen.
Begrijpen doet ik het echter niet, want volgens mij draai ik op dit moment nog steeds de Windows vanaf de schijf waarvan ik dus vermoedde dat die kapot aan het gaan was....
Dat kan wel kloppen, ook al geef je in de bios aan dat 'ie opstart van de tweede schijf dan geldt dat alleen voor het allereerste bootloader gedeelte van het bootproces, daarna wordt de kernel ingeladen die het vervolgens overneemt. De kernel haalt zijn informatie uit het register, en daar worden schijven/partities aangeduid met een uniek GUID (bijvoorbeeld 45698AA3-F894-4695-BEF4-643634285536). In het register verwijst 'ie nog naar het GUID van de eerste schijf (want clone) en zal daar de bestanden van inladen. Indien je de originele schijf verwijderd zal 'ie op GUID basis zijn bestanden niet kunnen vinden en terugvallen op de info van de bootloader. Het bootproces zal vervolgens wel lukken van de clone, en het GUID hiervan zal in het register opgeslagen worden als de nieuwe waarde. Hierna zou je eventueel de originele schijf weer kunnen aansluiten en werkt de keuze via de bios wel weer.

• ummagumma1980
..

[ Voor 99% gewijzigd door ummagumma1980 op 16-07-2023 18:01 ]

• ummagumma1980
..

[ Voor 99% gewijzigd door ummagumma1980 op 16-07-2023 18:01 ]

• ummagumma1980
..

[ Voor 99% gewijzigd door ummagumma1980 op 16-07-2023 18:00 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ummagumma1980 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:38:
[...]
Is dat overigens computer-expert-nerd-hulp-aanbieders eigen; dat denigrerende en dedaine toontje van de gemiddelde reageerder hier?
Sorry hoor, maar dat heb je helemaal aan jezelf te wijten.
Dit soort opmerkingen
ummagumma1980 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:34:
[...]Bedankt voor je reactie, maar dit is voor mij geen optie. Geen verstand van om een laptop open te maken. ...
Of deze
ummagumma1980 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:42:
[...]Geen idee wat een SMART check is en Linux enzo geen verstand van, dus geen optie...
En deze
ummagumma1980 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:42:
[...]Hoe bekijk ik de Event Viewer?...
Deze
ummagumma1980 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:53:
[...]Bedankt, maar dat is te geavanceerd voor mij

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• ummagumma1980
..

[ Voor 99% gewijzigd door ummagumma1980 op 16-07-2023 18:02 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ummagumma1980 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:26:
[...]
Mensen komen hier op zo'n forum met computervragen als ze er zelf niet uitkomen of ergens weinig tot geen verstand van hebben. Dat is meestal het geval als je hulp vraagt geloof ik hoor, ken het mis hebben natuurlijk....
Dus ik begrijp je punt niet helemaal...
Leuk dat die mensen dat verzonnen hebben, maar dat is niet de opzet van tweakers.net. Tweakers.net is nadrukkelijk geen helpdesk. Tweakers.net is een platform waarop mensen met kennis van zaken ervaringen uitwisselen om daarmee hun kennis te vergroten.

Er is een minimum aan expertise vereist; daar zit jij ruim onder.
En er is een bereidheid tot leren vereist. Jouw "geen optie"-antwoorden geven aan dat die bereidheid er niet is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• ummagumma1980
..

[ Voor 99% gewijzigd door ummagumma1980 op 16-07-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Relax....het is nu eenmaalzo dat tweakers al lang bestaat en vele lange topics heeft waar heel veel in te vinden is. Misschien soms te veel voor nieuwe mensen en als die dan liever een voor anderen redelijk eenvoudige vrag willen stellen in eigen topic kan dat dan weer leiden tot een gedachte als "hmm dat staat toch echt in dit of dat topic, beetje moeite doen voor een vraag te stellen"
beidde kanten is wat voor te zeggen
Dus een "oei dat lijkt mij wat boven mijn pet te gaan" reactie zal wat anders overkomen dan "ja dat is veel te moeilijk voor me daar he ik echt geen zin in" Probeer reacties waarin je aangeeft niet zo god uit de voeten te kunnen met een gedegen antwoord meer op het eerste soort te laten lijken en alles zal een stuk vriendelijker gaan :)

Maar hoe is de gezondheid van je Samsung disk? daar gaat het ook om natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-09 14:34
ummagumma1980 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:39:
[...]

Ok, duidelijk. Veel plezier verder dan binnen jouw elite kliekje, arrogante bal
|:( Dat "kliekje" is dit forum. Het werkt hier gewoon precies zoals hij zegt.

Als je simpele oplossingen krijgt, die iemand met weinig ervaring ook gewoon kan proberen, en je zegt dan dat het geen optie is, houd het inderdaad op, zoals je zelf ook zegt. Wat moeten wij daar dan precies mee?
Dat zijn de opties die je hebt. Kan je het niet mee eens zijn, maar andere opties zijn er niet.

Dan moet je hem inderdaad maar wegbrengen oid, want dan heb je niet genoeg kennis om het zelf op te lossen.

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 21-11-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-09 14:34
ummagumma1980 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:24:
[...]

Ergens aan beginnen waarvan je weet dat je het niet snapt, dat is gepruts.
Mensen die (volgens zichzelf) wel weten hoe het zit kunnen ook prutsen hoor.

Iets op een slechte, of niet duurzame manier oplossen is gepruts, heeft helemaal niets met de kennis te maken.

Ook lijk je heel erg over het woord gepruts te vallen, terwijl die persoon ook aangaf er even geen beter woord voor te hebben. Neem het niet zo persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
WEBGAMING schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:56:
[...]

Dan moet je hem inderdaad maar wegbrengen oid, want dan heb je niet genoeg kennis om het zelf op te lossen.
En TS hier is dus niets mis mee, als aangedragen zaken weerstand oproepen is er niets mis met gewoon binnenwippen bij een computer zaakje in de buurt.

Ik ben zelf meer van "ok hoe los ik dit op" en doe dit bij alles, ik bestel liever een paar onderdelen dan dat ik een monteur laat komen. Vond ik het eng om de auto op te tillen en de remmen te vervangen? zeker maar goed het werkte dus de stap om de halve motor en voorkant er af te halen om alles goed schoon te maken was kleiner en we kwamen door de nieuwe Franse strenge eisen en mogen weer twee jaar rijden terwijl ik begon met en auto die stonk, gekke geluiden maakte en duidelijk niet lekker werkte en maar 1 op 20 deed en nu weer gewoon 1 op 24/25 doet. Nu voor alleen de kosten onderdelen en gereedschap (een fractie van garage) rijdt hij weer als nieuw. Geeft een goed gevoel. Koelkast werkte niet goed, paar onderdeeltjes een dag sleutelen en hij is weer stil en doet wat hij moet doen. Kettingzaag doet moetlijk, ik neem dat uur om alles weer netjes te krijgen, zoals ook onze grasmaaier sit on mower, terwijl het verkopende bedrijf elke drie maanden belt om te kijken of we geen service nodig hebben, en nee dat hebben we niet ik doe het zelf, vind ik veel leuker. Als je dat echter niet leuk vindt, is er echt niets mis met een expert inschakelen :)
Pagina: 1