betrouwbaarheidscontrole website

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivace
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-05 23:36
Hallo,

Deze vraag past eigenlijk overal en nergens (maar zeker niet in de HW/SW secties), vandaar de keuze voor "algemene zaken".

Ik was op zoek naar een online tool om de betrouwbaarheid van informatiebronnen (websites) te controleren.
In het verleden ben ik dit al eens tegengekomen, maar ik ben vergeten een bookmark te maken.

output van de tool:
- site is gekend om regelmatig fake news te verspreiden
- site is gekend om gesponsord te zijn door lobbygroep X om eenzijdig nieuws te publiceren
- site wordt gesteund door een groep van universiteiten om de onafhankelijkheid te garanderen
- ...
- site wordt als betrouwbaar geacht omdat deze regelmatig door een veelvoud van kranten en politieke partijen wordt geciteerd (ofhankelijk van politieke voorkeur)
- site is gelinkt met politiek partij X of land Y.
- ...
enzovoort en zo verder.

Welke tips hebben jullie hierover?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Aangezien je vraagt om een tool, gaat het toch om software. Daarom een schopje naar CSA.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-06 08:23

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

vivace schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:55:
Hallo,

Deze vraag past eigenlijk overal en nergens (maar zeker niet in de HW/SW secties), vandaar de keuze voor "algemene zaken".

Ik was op zoek naar een online tool om de betrouwbaarheid van informatiebronnen (websites) te controleren.
In het verleden ben ik dit al eens tegengekomen, maar ik ben vergeten een bookmark te maken.

output van de tool:
- site is gekend om regelmatig fake news te verspreiden
- site is gekend om gesponsord te zijn door lobbygroep X om eenzijdig nieuws te publiceren
- site wordt gesteund door een groep van universiteiten om de onafhankelijkheid te garanderen
- ...
- site wordt als betrouwbaar geacht omdat deze regelmatig door een veelvoud van kranten en politieke partijen wordt geciteerd (ofhankelijk van politieke voorkeur)
- site is gelinkt met politiek partij X of land Y.
- ...
enzovoort en zo verder.

Welke tips hebben jullie hierover?

Bedankt.
Wellicht kan je hier de tool vinden die je zocht, of een alternatief: https://www.rand.org/rese...isinformation/search.html

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivace
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-05 23:36
Wellicht kan je hier de tool vinden die je zocht, of een alternatief: https://www.rand.org/rese...isinformation/search.html
Had ik ook al gevonden, en hierbij staan er zeker goede tools om individuele statements te checken (lukt ook al grotendeels door een google-search te doen op "fact check" en dan het statement.

Maar waar ik naar op zoek was was een tool/website waar je een waardering van de betrouwbaarheid van informatie op een bepaald domein krijgt.
Ze bestaat (hopelijk ook meerdere van deze dingen), maar ik ben vergeten te bookmarken |:( .