Toevallig begin dit jaar een 2e hands warmtepompdroger
gekocht gekregen die uit een kapsalon kwam... 3 jaar oud, zelfreinigende condensor maar veel viezer dan hier getoond.
Zelf heb ik de volledige machine uit elkaar gebouwd en vervolgens de condensor (met compressor/warmtepomp) eruit gehaald en schoongemaakt met de hogedruk reiniger... (Ja dat klinkt/is extreem maar met gewoon een beetje water etc kreeg ik hem niet meer schoon).
Vervolgens weer in elkaar gedraaid en werkt als een zonnetje, droogt heel snel.
Nu houd ik de condensor als volgt schoon:
Kleine stofzuiger met daarop een borstel-opzetstuk, iedere week tijdens het poetsrondje zuig ik de condensor even uit als ik ook het filter uitzuig.
Tot heden werkt hij probleemloos.
Door mijn schoonmaakervaring van dat ding weet ik inmiddels dat er onderin bij mij een dichte bak zat, waar ook water in kan komen. Op basis hiervan heb ik laatst bij mijn broer (1j oude wp-droger) deze met een tuinslang schoon gemaakt terwijl hij ingebouwd zat. (Zonder opzetstuk, geen spuit ofzo gewoon stevig water erdoorheen gespoeld)
Let er hierbij op dat de machine ingestoken is en het afvoer-pompje aan kan springen!
Dit heb ik meerdere malen herhaald en hij werkt weer een heel stuk efficiënter.
Als je hem heel vies hebt zou ik eens kijken naar airco-schoonmaakmiddelen voor de condensor... Eerst inspuiten met water, dan wat van dat airco middel erop en dan nog een (paar keer) doorspuiten.
Uiteraard allemaal op eigen risico