Hoe maak je een condensor schoon van een warmtepompdroger?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-04 13:14
Al ruim een jaar hebben wij de Samsung DV80M5210QW droger. Werkt naar behoren. Echter weet ik niet hoe ik de condensor schoon moet maken. Hij is ook niet te demonteren.
Ik kreeg er zo n mooi grijs borsteltje bij, maar het stof is nat en aangekoekt. Volgens de handleiding zou dat borsteltje goed genoeg moeten zijn maar ik krijg vrijwel niets los ermee.

Iemand een tip?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Condensor aangekoekte stof

[ Voor 11% gewijzigd door com2,1ghz op 17-11-2021 11:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geen idee hoe je dit schoon moet maken, maar het lijkt mij ook niet goed dat dit vies wordt.
Ik heb een droger van 5 jaar oud en daar zit geen vuiltje op de condensor. ( ik gebruik 'm 2 keer per week)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 19:57
Ik herken het probleem. Moet inmiddels de condensor wekelijks schoonmaken om nog enigszins acceptabel droog wasgoed eruit te krijgen. Doe dat meestal met een oude afwasborstel en daarna de stofzuiger. Ga de droger ook vervangen en dat wordt er één met zelfreinigende condensor.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:12
Toevallig begin dit jaar een 2e hands warmtepompdroger gekocht gekregen die uit een kapsalon kwam... 3 jaar oud, zelfreinigende condensor maar veel viezer dan hier getoond.

Zelf heb ik de volledige machine uit elkaar gebouwd en vervolgens de condensor (met compressor/warmtepomp) eruit gehaald en schoongemaakt met de hogedruk reiniger... (Ja dat klinkt/is extreem maar met gewoon een beetje water etc kreeg ik hem niet meer schoon).

Vervolgens weer in elkaar gedraaid en werkt als een zonnetje, droogt heel snel.

Nu houd ik de condensor als volgt schoon:
Kleine stofzuiger met daarop een borstel-opzetstuk, iedere week tijdens het poetsrondje zuig ik de condensor even uit als ik ook het filter uitzuig.

Tot heden werkt hij probleemloos.

Door mijn schoonmaakervaring van dat ding weet ik inmiddels dat er onderin bij mij een dichte bak zat, waar ook water in kan komen. Op basis hiervan heb ik laatst bij mijn broer (1j oude wp-droger) deze met een tuinslang schoon gemaakt terwijl hij ingebouwd zat. (Zonder opzetstuk, geen spuit ofzo gewoon stevig water erdoorheen gespoeld)

Let er hierbij op dat de machine ingestoken is en het afvoer-pompje aan kan springen!

Dit heb ik meerdere malen herhaald en hij werkt weer een heel stuk efficiënter.

Als je hem heel vies hebt zou ik eens kijken naar airco-schoonmaakmiddelen voor de condensor... Eerst inspuiten met water, dan wat van dat airco middel erop en dan nog een (paar keer) doorspuiten.

Uiteraard allemaal op eigen risico :)

2050vandaag, waarom wachten?

• pietervanw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-04 20:19
Hi com2,1ghz,

Ik heb bijna precies hetzelfde probleem! Zelfde droger (Samsung, vergelijkbaar type geloof ik), ook een hele vieze condensor en niet schoon te krijgen. Als je uiteindelijk een manier hebt gevonden (behalve uit elkaar halen en met de hogedrukreiniger zoals BjornHero suggereert :D) dan hou ik me aanbevolen.

Groet,
Pieter

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-04 13:14
pietervanw schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:05:
Hi com2,1ghz,

Ik heb bijna precies hetzelfde probleem! Zelfde droger (Samsung, vergelijkbaar type geloof ik), ook een hele vieze condensor en niet schoon te krijgen. Als je uiteindelijk een manier hebt gevonden (behalve uit elkaar halen en met de hogedrukreiniger zoals BjornHero suggereert :D) dan hou ik me aanbevolen.

Groet,
Pieter
Eerlijk gezegd maak ik hem eens in het half jaar schoon met dat borsteltje. Alles wat eraf komt is mooi meegenomen en datgene wat blijft plakken laat ik gewoon staan. Het blijft nog steeds vies maar tot nu toe geen problemen mee gehad.

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-03 10:20
Wat voor mij redelijk werkt, nooit 100% schoon: Afwasborstel, schrobborstel, (haar)kam, borstel van de stofzuiger (verwerkt niet echt)

Maar lijkt mij gewoon slecht design. Ik heb er allesinds weinig hoop op dat mijn WP-droger lang zal meegaan...
Ik zal als het echt nodig is wel eens demonteren, maar dit kan je niet verwachten van de gemiddelde user...

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb die van mij aardig schoon gekregen met een handsproeier op luchtdruk (bij gebrek aan hogedrukspuit) en een waterzuiger om het overtollige water er weer uit te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:50

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb op AliExpress een metalen kammetje gekocht, waarmee het bij mij gelukt is om plakkerig/samengekoekt stof los te kammen. Weet niet wat voor kammetje jij gebruikte, maar dit was in elk geval wel stevig genoeg: https://nl.aliexpress.com/item/1005004166672393.html

Wel voorzichtig mee om springen natuurlijk, metaal op metaal is gevaarlijk voor beschadigingen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib2
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-12-2024
Het stof aan de voorzijde is redelijk eenvoudig met een borstel en stofzuiger. Echter tussen de lamellen daar verzamelen zich zeep resten waar dan weer het stof zich aan hecht met als gevolg dat de condensor versopt raakt en slechter gaat droger, met toename energieverbruik tot gevolg.

De zeep en stofresten tussen de lamellen kan je eenvoudig verwijderen met een hoge druk plantenspuit met warm water. Spuit met een harde straal het vuil tussen de lamellen weg. Telkenmale na ca. 0,5 liter verbruikt te hebben zet je de droger steeds even aan om het water (met zeepresten en stof) af te laten pompen.

Het resultaat is verbluffendAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OfjSkp6Xh-BaWQlnswZ3bZdxa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kYP6fa2nRdl7PwxMuw1L8Zq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twrorNjnLJ8uH7SJJH33s5FIGHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRNsA0VUuob9bgjMM2C2pMj9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lG5PrIgvm3w8W6V9qgXCjPuLOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkT6ncvwAfRV2GtcLHlRJGFl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-04 09:18
Inderdaad, de enige goede manier om dit weg te krijgen is d.m.v. een harde waterstraal. Liefts met warmwater zodat de zeepresten hierin oplossen.

Tip: bij de Action hebben ze plantenspuiten te koop met een accu, deze kunnen aardig hard spuiten (kids hier gebruiken ze als waterpistool)

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:26

lord_fh

PS5

maar dan moet je alles uitbouwen toch ? want anders waar gaat het water heen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:48
Ik heb een 1e generatie warmtepomp droger. Een AEG uit 2008.
Die begint nu ook droog problemen te krijgen door teveel stof opbouw in the condensor.
Ik denk dat uitbouwen en schoonspuiten de enige optie is, maar het uitbouwen en verhuizen van de droger naar een locatie om dit uit te voeren, is niet zo eenvoudig.
De droger staat op zolder en die kan ik niet alleen 2 verdiepingen omlaag verhuizen.
Te groot, te zwaar.

Ik overweeg (wegens de leeftijd) om deze alsnog te vervangen door eentje met een zelfreinigende condensor.
Dat wordt dan "bezorgen met 2 trappen en ophalen oude machine" uitzoeken bij de verkoper :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
lord_fh schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:26:
maar dan moet je alles uitbouwen toch ? want anders waar gaat het water heen
Aangezien je het hier over de condensor hebt is het de bedoeling dat er daar onderin water kan komen.
Er zit dus ergens een pompje in het water weer weg te werken.
Veilige manier zoals hierboven ergens beschreven: spuit ongeveer een halve liter en zet dan even de droger aan. Hij pompt dan het water weg, en dan kun je weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

GarBaGe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:12:
Ik heb een 1e generatie warmtepomp droger. Een AEG uit 2008.
Die begint nu ook droog problemen te krijgen door teveel stof opbouw in the condensor.
Ik denk dat uitbouwen en schoonspuiten de enige optie is, maar het uitbouwen en verhuizen van de droger naar een locatie om dit uit te voeren, is niet zo eenvoudig.
De droger staat op zolder en die kan ik niet alleen 2 verdiepingen omlaag verhuizen.
Te groot, te zwaar.

Ik overweeg (wegens de leeftijd) om deze alsnog te vervangen door eentje met een zelfreinigende condensor.
Dat wordt dan "bezorgen met 2 trappen en ophalen oude machine" uitzoeken bij de verkoper :)
Ik niet wat voor generatie in heb maar mijn alwarmtepomp droger zou ook zelfreinigend moeten zijn maar ook hier heb ik gewoon stof voor en tussen de lamellen.
Hij zou dit met water moeten schoonspoelen ofzo? Geen idee maar het werkt in ieder geval niet 100%

Ook bij mij staat hij op zolder dus een hogedrukreiniger is hier geen optie.

Ik zal eens zo'n plantenspuit proberen. Ik heb eventueel een kleine stoomreiniger en ook een compressor dus kan ik ook gebruiken. Alleen ben ik bang dat ik dan alles naar de achterkant blaas en de boel achter vast plakt.
Pagina: 1