Hoe moduleert het EVOHOME systeem ??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzemutahh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-05 07:51
Ondanks sterk uiteenlopende ervaringen en aanbevelingen over het Evohome systeem heb ik een maand geleden tóch de gok gewaagd en een modulerende Evohome met 7 HR92 knoppen gekocht. Je bent een techneut en een knutselaar of je bent het niet. Ik ging dat varkentje wel even wassen.

En nu ..... snap ik de gefronste wenkbrauwen.

Ik heb regelmatig last van overshoot van 1 à 1,5 graad. Heb alle HR92s op volledige slag staan. Allemaal nieuwe radiatorventielen op de radiatoren dus die zitten niet vast.
Ik heb een modulerende ketel, een oudje. Hij moduleert alleen op het geleverde vermogen, dus de pompsnelheid wordt niet dynamisch aangepast, wat tegenwoordig de norm is. Maar hij moduleert (ITHO Klimax2 CW5 uit 2005).

Overdag staat mijn woonkamer op 18 graden (wij zijn dan niet thuis), de badkamers ook, maar 2 slaapkamers van de kids staan op 20, omdat daar gestudeerd wordt.

Op het systeemoverzicht van de Evohome staat :

Toestelregeling - OPENTHERM MODULE - 65%
Woonkamer - RADIATOR KNOP, EVOTOUCH SENSOR - 11%
Slaapkamer 1 - RADIATOR KNOP - 23%
Slaapkamer 2 - RADIATOR KNOP - 0%
Slaapkamer 3 - RADIATOR KNOP - 65%

De opentherm bridge die aan de CV ketel hangt vraagt dus 65% van de ketel.
Maar ja ... 65% van wat ???

De vraag van de opentherm bridge aan de ketel is dus gelijk aan de hoogste lokale vraag in mijn huis, namelijk die van slaapkamer 3. Er worden geen zaken bij elkaar opgeteld of iets dergelijks, iets waaar door Honeywell ergens op internet wel suggesties over werden gedaan, maar zonder toelichting.
Op het support forum van Honeywell schrijft Honeywell dat de HR92s ook moduleren. Maar HOE moduleren die, WAT moduleren ze.

Het lijkt erop dat de HR92 moduleert door de knop meer of minder open te zetten. Dat zou dan gebeuren op basis van aangeleerd opwarmgedrag van de betreffende ruimte. Wordt dat gedrag dan per zone opgelsagen in de EvoTouch in de woonkamer?

Als in bovenstaand voorbeeld Slaapkamer 1 afkoelt en de lokale vraag daar toeneemt naar bijvoorbeeld 45% heeft dat géén invloed op de vraag aan de CV-ketel, omdat er elders in huis een zone 65% vraagt. Die vraag is hoger dus blijft de vraag aan de ketel op 65% staan. Maar de totale warmtebehoefte is wél toegenomen.

Er komt hier binnenkort een (hybride) warmtepomp, maar zodra ik het woord 'evohome' in de mond neem, trekken de meeste installateurs bleek weg. Volgens mij proberen moderne modulerende warmtepompen te moduleren op basis van o.a. een warmtevraag die bestaat uit een "temperature setpoint", dus een gevraagde aanvoertemperatuur. Doet die Evohome dat eigenlijk wel? Mijn maximale aanvoertemperatuur van de ketel staat ingesteld op 50 graden. Dat deed ie alleen als het buiten 5 graden vroor. Maar nu, met de Evohome, maakt ie continu water van 50 graden. Ik begin die installateurs te snappen.

Mijn vraag is dus:
1. Wie weet HOE Evohome moduleert en op basis van welke gemeten grootheden?
2. Welke Opentherm IDs stuurt de Evohome bridge naar de ketel ?

[ Voor 21% gewijzigd door zzemutahh op 17-11-2021 11:19 ]