Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil graag een windows laptop. Daar zal ik vooral mee surfen/mailen/vmware client draaien/videoconferencen (met extern scherm en webcam)

Wat is je budget?
1000-2000 euro (waarbij de hogere range het dan ook wel echt waard moet zijn)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
jazeker, ook wel op langere reizen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn eerste laptop van dit type was in 2012 de UX31A-R4003V. Ideaal ding, heb deze tot vorig jaar met veel plezier gebruikt, nog een nieuwe 1TB HDD in gezet zelfs. Draait nog steeds prima, maar het toetsenbord wordt gaar, de accu wordt minder, dus daarom vorig jaar in de lockdown toch overgestapt op een
Asus UX431FA-AM149T. Leek me een fijn ding met een iets groter scherm en vingerafdruksensor. Moet eerlijk zeggen dat dat een beetje een miskoop is: met name de accuduur valt erg tegen, scherm in de zon mag ook wel iets beter.

Ik ben dus op zoek naar een goede thin en light
-< 1.2 kg
-14 inch mat scherm (16:10 heeft de voorkeur)
- video over USB C (wil scherm via USB-C hub met HDMI aan kunnen sluiten)
- HDMI uitgang
- liefst een SD cardreader
- laden via USB-C
- liefst 2x USB-C en USB-A uitgang
- snel, 16GB intern geheugen (want toekomstbestendig, doe er het liefst weer > 5 jaar mee).
- goede accuduur

Als ik daar naar kijk in de pricwatch dan kom ik bijvoorbeeld op de pricewatch: ASUS ZenBook 14 Ultralight UX435EAL-KC114T
Die is maar net uit, ik vind geen reviews. Op https://www.ultrabookrevi...-zenbook-ux435ega-review/ vind ik wel wat voor en nadelen van dit type, ik denk dat ik met een iets minder toestenbord en warm scherm bij hoge belasting (wat ik toch niet vaak zal hebben) wel kan leven. Nadeel van deze is het 16:9 scherm, daar kan ik wel overheen stappen.

Als alternatief vond ik de pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 Carbon 13ITL5 (82EV003KMH) . Scherm is kleiner, maar wel 16:10, dus in de praktijk is het misschien wel fijner (zie http://www.displaywars.com/14-inch-16x9-vs-13,3-inch-16x10). Helderheid is minder dan die van de Asus (300 tegen 400) wat ik wel een groot nadeel vind, net als de afwezigheid van een HDMI uitgang.

Ik heb natuurlijk ook naar de BBG van oktober gekeken. De LG heeft een glanzend scherm en dat vind ik echt niet fijn. De pricewatch: HP Pavilion Aero 13-be0240nd lijkt wel aan mijn eisen te voldoen, al is het scherm hier 13.3 inch, wel met 16:10. Speakers zijn matig want met thuis videoconferencen wel irritant kan worden.

Ik neig naar de Pavillion of de Zenbook 14 Ultralight. Verschil zit hem in de processor (AMD vs Intel), iets beter beeldscherm bij de Pavilion, minder geluid en geen cardreader bij de Pavilion.
Hebben jullie nog andere overwegingen, of modellen die ik met mijn zoeklimits misschien net ten onrechte heb genegeerd? Dank voor het meedenken vast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:03
Die Asus is een donker model, de Pavilion zilver, maakt je dat nog iets uit? Ik heb persoonlijk voorkeur voor donker: maakt de toetsenbord verlichting vaak beter zichtbaar vind ik.
Daarnaast heb ik persoonlijk betere ervaring met docks+laptops die Thunderbolt ondersteunen, ik heb een laptop met AMD processor maar die wekt vaak toch niet lekker met mijn USB C dock ondanks dat display Port over USB C gewoon ondersteund zou moeten zijn.

• stat
Wekko306 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:54:
Die Asus is een donker model, de Pavilion zilver, maakt je dat nog iets uit? Ik heb persoonlijk voorkeur voor donker: maakt de toetsenbord verlichting vaak beter zichtbaar vind ik.
Daarnaast heb ik persoonlijk betere ervaring met docks+laptops die Thunderbolt ondersteunen, ik heb een laptop met AMD processor maar die wekt vaak toch niet lekker met mijn USB C dock ondanks dat display Port over USB C gewoon ondersteund zou moeten zijn.
Dank, dat zijn weer 2 punten voor de Asus die ik nog niet zo had gezien! Ik slaap er nog een paar nachtjes over en dan hak ik de knoop door denk ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stat
Nog even terugkoppeling: het is de Asus geworden
pricewatch: ASUS ZenBook 14 Ultralight UX435EAL-KC047T

Heel tevreden over, super licht, soepele scharnieren, fijn toetsenbord, en stil zolang je hem niet te zwaar belast. USBC video is heel fijn (alles in 1 USB hub koppelen). Laadt snel op, lange accuduur.
Windows hello werkt ook prettig.

Heb mijn harde schijf gewoon over gezet (via clonezilla) en ging prima. Moest alleen Intel VMD uit zetten in de bios, daarna werkte het gewoon in 1 keer. Zou tzt intel VMD nog wel in willen schakelen maar heb daar nog geen methode voor gevonden (met bestaande Windows installatie). Ga dit nog wel een keer proberen als ik echt tijd over heb: https://blog.workinghardi...moving-from-ahci-to-raid/

Kortom: tevreden met deze aankoop!

[ Voor 7% gewijzigd door stat op 08-12-2021 15:55 ]