Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aboreon
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-04 07:55
Mijn vraag
op dit moment hebben wij een annuïteitenhypotheek nieuwe regeling met hypotheek rente aftrek. In het proces van oversluiten/adviseur uitzoeken zeggen ze 2 verschillende zaken.
Adviseur 1: je kan je hypotheek omzetten naar aflossingsvrij. Vanaf dat moment heb je geen recht meer op hypotheekrenteaftrek maar de hypotheekrente aftrek die je gekregen hebt tot nu toe mag je houden

Adviseur 2: je kan je hypotheek omzetten naar aflossingsvrij. Vanaf dat moment heb je geen recht meer op hypotheekrenteaftrek en de hypotheekrente aftrek die je gekregen hebt tot nu toe moet je terug betalen omdat je nietmeer in 30 jaar geheel aflost.

Nu heb ik gegoogled maar kan het niet goed vinden wie er gelijk zou hebben.

Mijn gevoel zegt adviseur 2. Iemand die hier het antwoord op heeft?

Groet, Tim

Beste antwoord (via Aboreon op 17-11-2021 15:14)

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-05 20:45
Het toetsmoment om te kijken of voldaan is aan de aflossingseis is 31 december van het kalenderjaar.

Met andere woorden als je in het jaar zelf hebt voldaan aan de aflossingseis, dan heb je recht op aftrek.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het antwoord van adviseur 1 lijkt mij voor de hand liggen. Op het moment dat je de rente betaalde voldeed je met de lening aan de voorwaarden voor HRA, er is geen vereiste dat je de volledige looptijd annuitair/linear af moet lossen, alleen dat het aflosschema op maximaal 30 jaar gebasseerd is.
U moet dan aan deze 2 voorwaarden voldoen:
  • U gebruikt de hypotheek of lening voor het kopen van een eigen woning of voor verbouwing of onderhoud daarvan. Of voor de afkoop van het recht van erfpacht.
  • U moet de hypotheek of lening minimaal lineair of annuïtair aflossen in 30 jaar. Dit betekent dat u elk jaar een bepaald bedrag aflost. Dit bedrag moet u vooraf met uw bank of andere geldverstrekker afspreken. Het bedrag dat u moet aflossen, staat in uw hypotheek- of leenovereenkomst.
Ik kan ook geen enkele bron vinden die het heeft op effect van de aftrekbaarheid met terugwerkende kracht. Maar ik zou het niet met 100% zekerheid durven zeggen.

Stel dat je de hypotheek volledig af zou lossen en een nieuwe hypotheek zou nemen, dan betekent dat ook niet dat je terug moet betalen. Het aanpassen van de hypotheek lijkt mij dezelfde gevolgen hebben: Het niet meer kunnen aftrekken van de rente vanaf het moment van aanpassen.

[ Voor 18% gewijzigd door Woy op 17-11-2021 11:20 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-05 21:51

Seraphin

Meep?

Voor zover ik weet is het inderdaad gewoon optie 1.
Wellicht dat optie 2 geldt als je halverwege het jaar oversluit, dat je dan de rente van de eerste 6 maanden niet af mag / had mogen trekken.

Ik zou niet weten op welke basis je HRA van voorgaande jaren zou moeten verrekenen; het lijkt mij de verantwoordelijkheid van adviseur 2 om haarfijn uit te leggen waarom en in welke precieze omstandigheden dat zou moeten.

Bij beleggings- spaar- en bankspaarhypotheken waren er nog wel eens regels die (flinke) fiscale gevolgen konden hebben bij vervroegd terugbetalen / oversluiten, maar daar lijkt hier geen sprake van te zijn. Dus ik ben erg benieuwd naar de verklaring van adviseur2.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 23:08
ik ga ook voor optie 1, is er een bepaalde reden waarom je volledig aflossingsvrij wil?
Terugwerkende kracht vorderen van al genoten renteaftrek heb ik nog nooit van gehoord. Was die 2de adviseur stoned?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
Het toetsmoment om te kijken of voldaan is aan de aflossingseis is 31 december van het kalenderjaar.

Met andere woorden als je in het jaar zelf hebt voldaan aan de aflossingseis, dan heb je recht op aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fyodor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:56
Figo112 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:48:
ik ga ook voor optie 1, is er een bepaalde reden waarom je volledig aflossingsvrij wil?
Terugwerkende kracht vorderen van al genoten renteaftrek heb ik nog nooit van gehoord. Was die 2de adviseur stoned?
Wij zijn kortgeleden ook overgestapt naar volledig aflossingsvrij. Reden: waarde woning (in 2016 gekocht) is meer dan 2x zo groot als de openstaande schuld, de rente hebben we voor 20 jaar vastgezet op een erg laag percentage. Ons maandbedrag voor het (oersaaie maar degelijke) indexbeleggen hebben we fors opgekrikt en levert op de lange termijn meer op verwachten we (natuurlijk: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 23:08
Fyodor schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:27:
[...]

Wij zijn kortgeleden ook overgestapt naar volledig aflossingsvrij. Reden: waarde woning (in 2016 gekocht) is meer dan 2x zo groot als de openstaande schuld, de rente hebben we voor 20 jaar vastgezet op een erg laag percentage. Ons maandbedrag voor het (oersaaie maar degelijke) indexbeleggen hebben we fors opgekrikt en levert op de lange termijn meer op verwachten we (natuurlijk: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst).
ok grappig, zie dat steeds vaker, soms gewoon simpelweg om de maandlasten zo laag mogelijk te houden en als je nu al zoveel overwaarde hebt dan is dat over 30 jaar alleen maar meer.
Als je bijv. normaal 1k aan maandlasten annutair zou hebben, dan zou dit na overstap naar aflossingsvrij de helft kunnen schelen. En laten we eerlijk zijn 20 jaar lang 500 euro betalen is very cheap en laat je inflatie het werk doen en de schulden worden van zelf wel minder waard.

In het begin voel je misschien nog een beetje het gemis van de renteaftrek maar na een aantal jaren gaat dat ook wel verdwijnen wordt nu al zodanig afgebouwd.

[ Voor 7% gewijzigd door Figo112 op 17-11-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Seraphin schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:41:
Bij beleggings- spaar- en bankspaarhypotheken waren er nog wel eens regels die (flinke) fiscale gevolgen konden hebben bij vervroegd terugbetalen / oversluiten, maar daar lijkt hier geen sprake van te zijn. Dus ik ben erg benieuwd naar de verklaring van adviseur2.
Die gevolgen zitten dan inderdaad vooral in de vrijstelling van de rente op het spaar/verzekeringsgedeelte, niet zozeer aan de HRA kant. Vooral de tijdsklemmen van 15/20 jaar voor de lage/hoge vrijstelling en de 1/10 bandbreedte kunnen er inderdaad voor zorgen dat je niet meer aan de voorwaarden voldoet, en dus een extra aanslag krijgt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aboreon
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-04 07:55
Dank allen!
Harm2211 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:01:

Enig idee waar dit te vinden is, dat dit de regel is? Ik ben nu overtuigd van de redenering dat adviseur 1 het goed heeft. Dit zal zeer helpen met een keuze maken :)

We weten nog niet zeker of we geheel aflossingsvrij willen maar idd woning waarde 2x gestegen en het is 3x zo weinig aan maandlasten ongeveer. Dan met de rest beleggen of iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm2211
@Aboreon art. 3.119c van de wet IB 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fyodor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:56
Figo112 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:57:
[...]

ok grappig, zie dat steeds vaker, soms gewoon simpelweg om de maandlasten zo laag mogelijk te houden en als je nu al zoveel overwaarde hebt dan is dat over 30 jaar alleen maar meer.
Als je bijv. normaal 1k aan maandlasten annutair zou hebben, dan zou dit na overstap naar aflossingsvrij de helft kunnen schelen. En laten we eerlijk zijn 20 jaar lang 500 euro betalen is very cheap en laat je inflatie het werk doen en de schulden worden van zelf wel minder waard.

In het begin voel je misschien nog een beetje het gemis van de renteaftrek maar na een aantal jaren gaat dat ook wel verdwijnen wordt nu al zodanig afgebouwd.
Inflatie en de minder wordende hypotheekrenteaftrek speelden idd ook mee. We gaan nu van ruim 900,- euro naar ruim 300,-- euro per maand, hypotheek was ook wat opgehoogd vanwege badkamer verbouwing. Hypotheekrenteaftrek zagen we altijd al als extraatje 1x per jaar en zou sowieso minder worden. Voelt enerzijds wel raar dat we nu zo weinig per maand betalen voor een huis van ruim 500k, maar als we er rationeel naar kijken dan kan het prima zo en we voelen ons er goed bij. En over 20-30 jaar kunnen we in principe aflossen uit eigen middelen (beleggingen, erfenissen) of eventueel verlengen.
Pagina: 1