Help mij een kleine (elektrische?) auto kiezen!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-11 13:02
OK, long shot, maar toch.

Wij zijn op zoek naar een 2e auto "voor erbij". We hebben nu een e-Niro (nieuw) als hoofdauto en een Prius uit 2013. Laatstgenoemde gaan we inruilen/verkopen.

Eisen:
-lane keep assist (of hoe het ook maar mag heten bij elk merk)
-kleine(re) auto (denk Toyota Yaris, Renault Zoe, etc.)

Wensen:
-het liefst een EV
-het liefst zoveel mogelijk andere veiligheidssystemen (forward collision warning e.d.)

Merken:
-Volkswagen en alle submerken daaronder komen hier de deur niet meer in
-In principe zijn alle andere merken OK mits aan de eisen wordt voldaan

Budget:
+/- 15K, een EV mag dus +/- 17K kosten ivm. SEPP subsidie. Wij zijn particuliere kopers dus geen ex. BTW onzin aub :)

Ik ben al een tijdje mijn hoofd aan het breken over deze kwestie. Ik ben enorm gefrustreerd door de beperkte filtermogelijkheden op autosites, de slechte informatie die daar staat (helft van de tijd kloppen de specs niet of staan er 3 advertenties met dezelfde foto's) en alle "ex btw" cowboys die daar hun auto's aanprijzen.

Zelf al gereden in een Yaris uit 2017. Die heeft alleen een piepje als je over de rijbaan gaat, mijns inziens niet zo nuttig. Nieuwste model Yaris heeft wel alle veiligheidszaken maar is boven budget.
Renault Zoe ook in gereden, prima auto, maar ook niet de juiste veiligheidsopties (tenzij ik iets gemist heb).

Daarom wend ik me tot jullie algemene autokennis: wat zou een auto zijn die aan deze eisen voldoet? Of bestaat hij niet en moeten we het budget oprekken?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Alle reacties

• Arfman
Bedankt, maar heb je ook mijn post gelezen? Dit is weer zo'n site waarin het BTW vinkje niks doet (er staat nota bene gelijk al een e-Golf met "*EX BTW*" bij de eerste 5 resultaten, ik wil specifiek geen VAG en ik wil gewoon een eerlijke prijs inclusief BTW zien. Dit soort sites zijn exact de reden dat ik dit topic heb aangemaakt :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:39
Arfman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:59:
[...]

Bedankt, maar heb je ook mijn post gelezen? Dit is weer zo'n site waarin het BTW vinkje niks doet (er staat nota bene gelijk al een e-Golf met "*EX BTW*" bij de eerste 5 resultaten, ik wil specifiek geen VAG en ik wil gewoon een eerlijke prijs inclusief BTW zien. Dit soort sites zijn exact de reden dat ik dit topic heb aangemaakt :)
Ik heb je post gelezen, en de filter gelegd.

Ik zie niet echt het probleem om even op de advertentie door te klikken om de specs te bekijken.

Het zijn maar 18 autos...

• Arfman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjB9Zo_YJ2D7grbL72ndCEwXDQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CN6Be8hBbhYZU3FlYWSO6Ug7.png?f=fotoalbum_large

Wat een site ..

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:12

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Vanwaar geen VAG auto meer? (Even uit pure interesse, deze zijn erg vooruitstrevend in de veiligheidsfeatures die je noemt)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je het kan opkrikken naar 18k kun je misschien de Dacia Spring Comfort kopen bij de dealer.

https://www.dacia.nl/modellen/spring.html

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-11 19:48
Volwaardige lane keep assist lijkt mij geen gemeengoed in deze prijsklasse. BMW i3 (Driving Assistant Plus) en Nissan Leaf (propilot) zijn er optioneel mee uitgerust.

• Arfman
Mad-Matt schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:06:
Vanwaar geen VAG auto meer? (Even uit pure interesse, deze zijn erg vooruitstrevend in de veiligheidsfeatures die je noemt)
Slechte ervaringen met VAG auto's en dan met name de service. Dingen gaan stuk maar bij de zoveelste reparatie van enkele honderden euro's waarbij ik dan de opmerking kreeg "oh ja, bekend probleem" was ik er wel klaar mee. Die staan dus niet achter hun product, ook bij de importeur ving ik bot.
Marzman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:15:
Als je het kan opkrikken naar 18k kun je misschien de Dacia Spring Comfort kopen bij de dealer.

https://www.dacia.nl/modellen/spring.html
Serieus naar gekeken maar daarop is geen Lane Assist leverbaar, helaas. Was anders bijna de perfecte auto geweest voor deze use case.
Carfanatic schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:28:
Volwaardige lane keep assist lijkt mij geen gemeengoed in deze prijsklasse. BMW i3 (Driving Assistant Plus) en Nissan Leaf (propilot) zijn er optioneel mee uitgerust.
Mea culpa. Je hebt helemaal gelijk, i3 naar gekeken maar valt af vanwege praktische bezwaren (met name de achterdeuren, we hebben een jonge dochter die daar veel gebruik van gaat maken) en we willen ook geen Nissan. Niet omdat het merk niet goed is maar omdat er iets heel vervelends is gebeurd met een Nissan, wat ook de reden is dat we naar auto's kijken met deze veiligheidsopties. Had ik moeten melden.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:35
Kijk even op gaspedaal.nl : die grijpt de info van alle verschillende autoverkoopwebsites en maakt goed filteren mogelijk :)

• Arfman
SniperGuy schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:35:
Kijk even op gaspedaal.nl : die grijpt de info van alle verschillende autoverkoopwebsites en maakt goed filteren mogelijk :)
Helaas. Daar bestaat geen filter voor Lanse Assist/Rijbaansensor en staat ook vol met ex. BTW sjappies. Was het maar zo simpel :)

Verwijderd

Waarom zo zwart/wit over de lane assist?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als ik jou was zou ik eerst eens gaan uitzoeken welke autos er uberhaupt een goede active lane assist hebben in deze prijsklasse.

Ik gok dat er enorm weinig autos zullen overblijven. Het model die het wel heeft kun je dan gericht zoeken en dan hopen dat die uitgerust is met de optie. Ik zou niet vertrouwen op de filters, daar is het een te exotische functie voor en loop je het risico dat je autos mist als mensen het wel in de omschrijving hebben staan maar niet in de opties van de advertentie.

Persoonlijk zou ik alleen deze veiligsheidsfeatures willen als ze ook echt GOED geimplementeerd zijn.
Ik heb zelf een BMW 3 en daar werkt het top op, zo goed als geen false positives.
Had laatst ene hyundai mee als leenauto en die auto was veeel jonger en had veel meer features. Wel werkte alles half en had ik de zoveelste "bots waarschuwing" onderweg.

blegh

Heb even een random lijstje van internet gehaald:
https://www.guideautoweb....river-assistance-systems/
https://www.autonationdri...cars-with-lane-assist.htm
Cadillac, Super Cruise
Tesla, Autopilot
Lincoln/Ford, Co-Pilot 360
Audi, pre sense
Hyundai/Kia, SmartSense
Mercedes-Benz, Active Driving Assistance
Subaru, EyeSight
BMW, ConnectedDrive Active Driving Assistance
Porsche, Active Safe
Volvo, Pilot Assist
Honda/Acura, Honda Sensing
Nissan/Infiniti, ProPILOT
Toyota/Lexus, Toyota Safety Sense
Volkswagen
Chevrolet/Buick, Driver Confidence Package
Land Rover, InControl
Mazda, i-Activsense
Met jouw wensen zou ik bij bovenstaande merken kijken en kijken of ze goedkope modellen hebben met deze opties

Ik heb even 5m internet research gedaan en dan leer je al dat bv de functie op de hyundai bij 2018 modellen (dat koop je denk ik 2e hands) matig is en bv een honda beter. Dat zou je ook moeten bekijken voor bv toyota, hoelang bestaat het al en hoe is het.

Ik zou echt niet alleen kijken of die het heeft maar vooral hoe goed werkt het in de praktijk

[ Voor 67% gewijzigd door laurens0619 op 17-11-2021 13:59 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:48

DropjesLover

Dit dus ->

SniperGuy schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:35:
Gaspedaal indexeert en (met een beetje geluk) combineert advertenties, dus wat je bij andere sites tegen komt, kom je daar ook tegen.

Ik denk dat je domweg qua klasse auto en het uitsluiten van VAG en Nissan (dus een Leaf Tekna) eenvoudigweg jezelf moeilijk maakt.
Maar om heel eerlijk te zijn... Wat is de reden dat je perse lane assist wil hebben, voor een tweede "boodschappenautootje"? Lange trips snelweg zal je eigenlijk altijd de Niro maken lijkt me?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:35
Arfman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:44:
[...]

Helaas. Daar bestaat geen filter voor Lanse Assist/Rijbaansensor en staat ook vol met ex. BTW sjappies. Was het maar zo simpel :)
Als er in de advertentietitel al INCL BTW staat is dat duidelijk.
Vwb lane assist: je moet je verdiepen in de uitvoeringen van de verschillende modellen dan kan je vervolgens daarop filteren of zoeken :)

• Arfman
Goeie suggesties allemaal :)

Had zelf de volgende shortlist samengesteld:
  • Opel Karl
  • Opel Corsa
  • Hyundai i20 (alhoewel vrij groot voor een 2e auto)
  • Ford Fiesta
  • Citroen C3
  • Toyota Yaris vanaf 2017 facelift
  • Mazda 2
  • Kia Rio
  • Kia Picanto
Wat ik op YouTube/reviewsites kan vinden is dat Opel best een goed lane assist systeem heeft. Toyota heeft in de eerste versie van Safety Sense alleen een piep. V2 van dat systeem (mee proefgereden in een Yaris) werkt uitmuntend, net zo goed als in onze Niro. Helaas alleen op de nieuwe Yaris te krijgen en daarmee te duur.

Het is inderdaad lastig om een tweedehands auto te vinden met dit systeem. Vaak zit het alleen op de grotere/duurdere modellen en komt het pas later naar de kleinere auto's, vandaar ook de vraag hier want misschien mis ik wel een optie.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:48

DropjesLover

Dit dus ->

Arfman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:55:

• Opel Karl
  • Opel Corsa
  • Ford Fiesta
  • Citroen C3
  • Mazda 2
  • Kia Rio
  • Kia Picanto
Wat ik op YouTube/reviewsites kan vinden is dat Opel best een goed lane assist systeem heeft. Toyota heeft in de eerste versie van Safety Sense alleen een piep. V2 van dat systeem (mee proefgereden in een Yaris) werkt uitmuntend, net zo goed als in onze Niro. Helaas alleen op de nieuwe Yaris te krijgen en daarmee te duur.

Het is inderdaad lastig om een tweedehands auto te vinden met dit systeem. Vaak zit het alleen op de grotere/duurdere modellen en komt het pas later naar de kleinere auto's, vandaar ook de vraag hier want misschien mis ik wel een optie.
Kan je niet 2 van dat lijstje selecteren en daarmee naar een goede autohandel gaan en hun voor je laten zoeken?
Vaartland is bijv. een grote club en doet bijv. veel in ex-lease auto's, maar ook een andere goede auto-handelaar kan je gewoon vragen een specifieke auto met optiepakket voor je te regelen (desnoods import uit Duitsland ofzo). Voor hun is het hun dagelijks werk. Maar daar betaal je natuurlijk wel meer voor dan eentje die je zelf maanden auto-sites in de gaten houdend vindt.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Arfman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:55:

• Opel Karl
  • Opel Corsa
  • Ford Fiesta
  • Citroen C3
  • Mazda 2
  • Kia Rio
  • Kia Picanto

Wij hebben een Picanto gehad, deze hebben wij absoluut niet als zuinig ervaren. De Q2 1.4 deed het beter bij ons. (Juist in de stad zoop de Picanto een stuk meer)

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:56
https://www.carnext.com/n...dai/ioniq/kmhh-u018-1u31/
Maar ik had zelf de lane assist uit staan toen ik deze had.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Hij zoekt een kleine auto ;)

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:56
Mea culpa. Je hebt helemaal gelijk, i3 naar gekeken maar valt af vanwege praktische bezwaren (met name de achterdeuren, we hebben een jonge dochter die daar veel gebruik van gaat maken)
Ik rij nu 2 jaar met veel plezier (privé) in een BMW i3 met 2 jonge kinderen. De achterdeuren zijn ideaal vind ik: geen kinderslot nodig. Met parkeren is langs de stoep wel makkelijker dan naast elkaar. Daarbij zijn de ramen zijn lager, en ze kijken dus fijn naar buiten vanaf de achterbank.
Hoewel de auto er van buiten klein uit ziet merk je dit vooral in de kofferbak. Ik zit met m'n 200 cm lengte in het 1-na-achterste gaatje van de stoel.

Voor 17k kun je een BMW i3 94 Ah nu prima kopen. Over de range: ik rijd 25k km/jaar. Dit jaar ben ik er zelfs mee naar de poolcirkel gereden (2600 km enkele reis).
Kosten na 2 jaar en 49k km: 22 cent/km, 70% afschrijving, 15% verzekering, 10% stroom, 5% onderhoud.

[ Voor 16% gewijzigd door DrBOB101 op 05-12-2021 13:17 . Reden: eerste alinea was wat raar opgebouwd ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit zijn alle modellen die (optioneel) Lane assist met stuuringreep hebben (minus VAG en dure auto's):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
Alfa Romeo/Giulia
BMW/2 Serie Active Tourer
BMW/2 Serie Coupé
BMW/2 Serie Gran Coupé
BMW/3 Serie Sedan
BMW/3 Serie Touring
BMW/4 Serie Cabrio
BMW/4 Serie Coupé
BMW/4 Serie Gran Coupé
BMW/X2
BMW/X3
BMW/X4
BMW/i3
BMW/i4
BMW/ix
BMW/ix3
Citroën/C4
Citroën/C5 Aircross
Citroën/ë-Berlingo
Citroën/ë-C4
DS/DS 3 Crossback
DS/DS 4
Fiat/500X
Fiat/500e
Ford/Fiesta
Ford/Focus
Ford/Kuga
Ford/Mondeo
Ford/Puma
Honda/CR-V
Honda/Civic 5-deurs
Honda/HR-V
Honda/Honda E
Honda/Jazz
Hyundai/Bayon
Hyundai/IONIQ
Hyundai/IONIQ 5
Hyundai/KONA
Hyundai/Nexo
Hyundai/i10
Hyundai/i20
Hyundai/i30
Hyundai/i30 Fastback
Hyundai/i30 Wagon
Jeep/Compass
Jeep/Renegade
Kia/Ceed
Kia/Ceed Sportswagon
Kia/EV6
Kia/Niro
Kia/Picanto
Kia/ProCeed
Kia/Rio
Kia/Sorento
Kia/Sportage
Kia/Stinger
Kia/Stonic
Kia/XCeed
Kia/e-Niro
Kia/e-Soul
Lexus/ES 300h
Lynk & Co/01
Mazda/CX-30
Mazda/CX-5
Mazda/MX-30
Mazda/Mazda2
Mazda/Mazda3
Mercedes-Benz/C-Klasse Estate
Mercedes-Benz/C-Klasse Limousine
Nissan/Juke
Nissan/Leaf
Nissan/Qashqai
Opel/Astra
Opel/Astra Sports Tourer
Opel/Combo Life
Opel/Combo-e Life
Opel/Grandland
Opel/Mokka
Opel/Mokka-e
Peugeot/208
Peugeot/3008
Peugeot/308
Peugeot/308 SW
Peugeot/5008
Peugeot/Rifter
Peugeot/e-2008
Peugeot/e-208
Peugeot/e-Rifter
Polestar/Polestar 1
Polestar/Polestar 2
Renault/Captur
Renault/Clio
Renault/Mégane
Renault/Mégane Estate
SsangYong/Korando
SsangYong/Tivoli
Subaru/Forester
Subaru/Outback
Subaru/XV
Suzuki/Across
Suzuki/Swace
Suzuki/Vitara
Toyota/C-HR
Toyota/Corolla Hatchback
Toyota/Corolla Sedan
Toyota/Corolla Touring Sports
Toyota/GR Supra
Toyota/Highlander
Toyota/PROACE city verso
Toyota/PROACE city verso Long
Toyota/Prius
Toyota/RAV4
Toyota/Yaris
Toyota/Yaris Cross
Volvo/C40 Recharge

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-11 20:24
Ah jammer dat je VAG groep uitsluit.

Zelf zijn we heel tevreden met een 2020 Seat Mii plus (dezelfde als de VW e-up en de Skoda Citigo). Best nog een redelijke accu (32.6 kWh), stoelverwarming, lane assist, de goede stekker (CCS). Het is de 2e generatie (de eerste e-up kwam uit in 2013) dus de meeste 'kinderziektes' zullen er wel uit zijn. Verder nog 3 jaar garantie op de auto zelf en nog 7 jaar op de accu en het HV gedeelte.

Verder zit er niet teveel poespas op dus dat kan ook niet stuk :).

• Arfman
Dank dank dank allen, met name @Juup voor de uitgebreide lijst!

Ondertussen verder gaan zoeken en het lijkt dat de auto die wij zoeken, voor ons budget, (nog) niet bestaat. We willen geen concessies doen aan de veiligheidsopties dus hebben besloten het budget op te rekken naar ~25K. Daarmee komen Opel Corsa-e/Peugeot e-208 ook binnen bereik mits we goed zoeken.

Ik heb even met mijn werkgever overlegd maar die is vreemd genoeg niet bereid tot een loonsverhoging van 2k per maand :+ Wij gaan nog even een half jaartje doorsparen en ondertussen even wat proefritjes maken in voornoemde auto's.

Ik hou jullie op de hoogte ;)

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Met dit iets hogere budget kan je wel EVs vinden (met vanaf 1 januari weer €2k subsidie) die lane assist hebben. De hogere klasse Renault Zoe's ZE50 hebben deze (bijvoorbeeld Intens) en de MG ZS (dat is wel een grotere auto).
Kijk eens op https://www.gogreencars.com/aanbod/ daar hebben wij (en vele andere Tweakers) goede ervaringen met scherp geprijsde 2e hands EVs.

Je kunt in het geval van een Renault Zoe tegenwoordig ook de accuhuur afkopen en de batterij in eigendom nemen als je een offerte vraagt aan RCI. Op het Renault-forum kun je voorbeeldberekeningen terugvinden. Dus je hoeft niet alleen naar de modellen met accukoop te kijken.
Pagina: 1