Desktop replacement (5820k, R9 290) voor Photoshop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotary2
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-08 17:44
Beste Tweakers,

Als hobby mag ik graag fotograferen en daarom heb ik een systeem met Lightroom en Photoshop op mijn kantoor staan. Dit systeem is inmiddels al weer bijna 7 jaar oud, maar hij is nog wel snel genoeg voor de hierboven genoemde taken. Ook mijn onlangs nieuw gekochte 4K monitor weet hij nog prima aan te sturen. Echter, ik moet vaak foto's op locatie bewerken en heb daarom een laptop nodig.

Nu is het idee om mijn huidige desktop te vervangen door een laptop met vergelijkbare specs. Hij moet in elk geval het 4K scherm kunnen aansturen op de manier zoals de R9 290 uit mijn desktop dat nu ook doet.

Mijn vraag aan jullie is daarom welke componenten ik minimaal moet kiezen om de laptop minimaal net zo snel te laten zijn als de huidige desktop. Ik kan me namelijk voorstellen dat een nieuwe i5 net zo snel is als mijn huidige i7.

De specs van de desktop zijn als volgt:

Intel i7 5820K 6 core (overclock @ 4,0)
MSI X99 SLI Plus
32 GB RAM
1 TB + 256 GB SSD
ASUS Radeon R9 290 Direct CUII

Graag jullie advies!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:42
Ik mis een beetje de eigen inzet.

Je kunt toch prima kijken hoe snel de huidige cpu is en daar een recente laptop cpu bij zoeken?

Hetzelfde geldt voor de gpu.

Ik kan je vast zeggen dat een beetje recente quadcore (zoals de i5 1135G7) sneller is dan de 5820k. Recente 6-cores zoals een AMD Ryzen 5 5600H/U of een Intel i5 11400 zijn tot 70% sneller.

https://www.cpubenchmark....00/2340vs3830vs4274vs4233