AP per ruimte/kamer of per verdieping?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oochiewallie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-08 10:32
Beste medetweakers,

Ik heb onlangs een nieuwbouwwoning aangekocht van ca. 180 m2 oppervlakte, verdeeld over 3 verdiepingen (huis is ca. 11 meter lang en ca. 5,5 meter breed). Op de begane grond heb ik één grote ruimte voor de keuken, eetgedeelte en zithoek. Op de twee verdiepingen daarboven heb ik 3 slaapkamers per verdieping en dan nog een extra ruimte (badkamer op de 1e en technische ruimte op de 2e verdieping).
De verdiepingsvloeren zijn van dik beton en de tussenmuren van de welbekende gipsblokken.

Ik zit nu in de ruwbouwfase en kan daarbij nog aangeven waar ik mijn loze leidingen in het plafond wil hebben (uiteraard tegen meerprijs). Internet ga ik sowieso zelf aanleggen, aangezien het kant-en-klaar laten bedraden mij veel te veel geld gaat kosten en ik dit prima zelf kan doen. Andere reden is omdat ze standaard alleen met CAT6 bedraad kunnen worden, terwijl ik minimaal voor CAT6a wil gaan (en dat biedt de installateur niet aan).

De afweging waar ik nu tegenaan loop is of ik:

- 1 accesspoint per verdieping zal gaan plaatsen (1 in de woonkamer, 1 op de overloop van de 1e verdieping en 1 op de overloop van de 2e verdieping), dus 3 in totaal.
- 1 accesspoint per ruimte/kamer zal gaan plaatsen (1 of 2 op de benedenverdieping en dan 1 in iedere slaap-/studeerkamer, dus zeg maar ca. 3 per verdieping).

Het gaat me hier niet zo zeer om de kosten, maar meer om de afweging of dit qua signaalontvangst (en dan met name op de 5GHz band) nog veel zal schelen. Scheelt het vrij weinig tot niets, dan zou ik voor de 1e optie gaan. Als het echter nog behoorlijk kan schelen, dan neig ik om voor dat laatste te gaan.

In geval van dat laatste vraag ik me echter af of ik geen last ga krijgen van onderlinge interference en/of het continu "hoppen"/switchen van de ene AP naar de andere (door de roaming).

Heeft iemand advies voor mij?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 19:21
ik heb mijne in de overloop gehangen , zodat ik altijd maximaal maar 1 muur ertussen heb

over de demping van gipsblokken kan ik weinig zeggen... mijne in n ander materiaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
oochiewallie schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:32:
Het gaat me hier niet zo zeer om de kosten, maar meer om de afweging of dit qua signaalontvangst (en dan met name op de 5GHz band) nog veel zal schelen.
Ik heb gemerkt dat het heel erg afhangt van de oriëntatie van de AP. Plat tegen plafond werkte bij mij slechter dan plat tegen de muur.
In geval van dat laatste vraag ik me echter af of ik geen last ga krijgen van onderlinge interference en/of het continu "hoppen"/switchen van de ene AP naar de andere (door de roaming).
Kies voor elk AP een ander kanaal, voldoende van elkaar verwijderd, dan storen ze niet op elkaar.

Ik heb overigens tplink eap225. 1 in de woonkamer en 1 in de hal op de eerste verdieping. Die laatste plat tegen de muur en geeft daarmee op de eerste en zolder prima ontvangst. Zelfs achter in de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 20:03
1 per verdieping zou echt wel genoeg moeten zijn. Als je dus 3 stuks bekabeld aansluit, zelfde SSID en beveiliging en aparte kanalen instelt zullen je apparaten prima moeten kunnen roamen tussen de AP's. Het zou me verbazen als je meerwaarde hebt aan nog meer AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:41
Waarom wil je zo nodig cat6a?
Dan heb je ook een veel dikkere loze leiding nodig uitgaande van twee draden per leiding. Daar al over nagedacht?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oochiewallie
fonsoy schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:21:
Waarom wil je zo nodig cat6a?
Dan heb je ook een veel dikkere loze leiding nodig uitgaande van twee draden per leiding. Daar al over nagedacht?
Omdat cat6a een hogere bandbreedte heeft dan cat6 en meer toekomstbestendig is.
Die heb je ook gewoon in een flex-variant die makkelijk te trekken is, dus zie het probleem niet zo.

En waarom 2 draden per leiding? Elke loze leiding komt bij mij uit in de meterkast, dus hoeft er maar één UTP-kabel door de leiding te gaan naar het accesspoint. Of zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:41
oochiewallie schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:24:
[...]

Die heb je ook gewoon in een flex-variant die makkelijk te trekken is, dus zie het probleem niet zo.

En waarom 2 draden per leiding? Elke loze leiding komt bij mij uit in de meterkast, dus hoeft er maar één UTP-kabel door de leiding te gaan naar het accesspoint. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Ik heb in de studeerkamer bv twee computers ingeprikt. Bij de TV de TV, settopbox en htpc allen op de twee loze leidingen aldaar. Dat scheelt elke keer weer een switch.

Een cat6a heeft pas met kabellengtes van meer dan 55 meter een voordeel tov cat6. Gezien jouw woning 180m2 is ga je dus nul verschil merken. Behalve bij het trekken en aanschaffen, want cat6a is veel dikker en iets duurder.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
oochiewallie schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:24:
[...]

CAT6a gaat jou geen voordeel bieden, die (potentiele) snelheidswinst krijg je pas als je kabels legt die meer dan 55 meter lang zijn EN 10Gb/s nodig hebt, 55 meter zou meer dan lang zat moeten zijn voor vrijwel elke huis-situatie oftewel het biedt je niets extra.
Pas als je naar 25/40/100Gbit gaat kijken kan het zijn dat dit niet over CAT6 gaat werken, aangezien je Wifi uitrolt is absolute bandbreedte geen cruciale eis, iig niet in de tientallen Gbit/s ;)

Waarom 2 draden per leiding? Omdat je vandaag maar 1 AP per verdieping wilt maar er volgende week achter komt dat de kabel sneller is wanneer je games/updates/... downloadt, dan is het wel zo leuk dat je die optie hebt, je bent nu toch bezig en per meter kosten die kabels in je muur bijna niets, per uur werk kosten die kabels wel wat meer dus waarom niet besparen op uren bezig :)
Ervaring leert dat je de komende jaren meer/andere eisen gaat hebben, extra kabels zijn een mooie uitbreidingsoptie. 100Gbit/s daarentegen zal de die-hard Tweaker de komende jaren niet nodig hebben en de normale Tweaker dus nog vele jaren niet en de thuisgebruiker decennia-lang nog niet ;)
Deels daarom ook veel beter voor CAT6 gaan, dan kan je die tweede kabel meetrekken. Met CAT6a wordt het echt een gevecht om die ene kabel erin te krijgen, laat staan meer.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oochiewallie
fonsoy schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:29:
[...]

Ik heb in de studeerkamer bv twee computers ingeprikt. Bij de TV de TV, settopbox en htpc allen op de twee loze leidingen aldaar. Dat scheelt elke keer weer een switch.

Een cat6a heeft pas met kabellengtes van meer dan 55 meter een voordeel tov cat6. Gezien jouw woning 180m2 is ga je dus nul verschil merken. Behalve bij het trekken en aanschaffen, want cat6a is veel dikker en iets duurder.
Hmm ja, ok, maar dan heb je het over wcd's en ik heb het in mijn vraag over loze leidingen in het plafond (t.b.v. AP's tegen het plafond aan). Maar dat neemt niet weg dat je antwoord niet ook bruikbaar is in mijn geval, aangezien ik ook per ruimte een loze leiding in de muur heb en van plan ben om die ook te bedraden met UTP. :)

Reden om voor CAT6a te gaan, was eigenlijk omdat ik dan meer bandbreedte zou hebben, op het moment dat ik meerdere apparaten in diezelfde ruimte op één kabel/aansluiting zou gaan aansluiten (middels een switch). Dat probleem heb jij minder, zo te lezen, omdat jij dus meerdere loze leidingen/kabels in één ruimte uit laat komen. In mijn geval zal dat echter wel maar één kabel per ruimte zijn, gezien de dikte van de CAT6a kabels (inderdaad). En ook als ik ervoor zou kiezen om de aannemer het gelijk te laten aanleggen, want in geval van een enkele aansluiting zou ik 1x CAT6 krijgen en in geval van een dubbele wcd zou het 2x CAT5e worden...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oochiewallie
RGAT schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:37:
[...]

Deels daarom ook veel beter voor CAT6 gaan, dan kan je die tweede kabel meetrekken. Met CAT6a wordt het echt een gevecht om die ene kabel erin te krijgen, laat staan meer.
Fair enough, dan is CAT6 waarschijnlijk genoeg in mijn geval. Alleen biedt de aannemer dus alleen maar 1x CAT6, of 2x CAT5e aan. En geen 2x CAT6 in één leiding. Das jammer... Maar goed, die tweede kabel kan ik er dan zelf altijd nog bij trekken achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
oochiewallie schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:43:
[...]

Fair enough, dan is CAT6 waarschijnlijk genoeg in mijn geval. Alleen biedt de aannemer dus alleen maar 1x CAT6, of 2x CAT5e aan. En geen 2x CAT6 in één leiding. Das jammer... Maar goed, die tweede kabel kan ik er dan zelf altijd nog bij trekken achteraf.
Zou ik afraden, een tweede kabel langs een bestaande kabel trekken is wat mij betreft zo goed als onmogelijk :/ Vandaar ook het advies om in 1 keer beide kabels te trekken. Maar je kan het altijd proberen, moet je de installateur wel vertellen om naast de ene kabel ook een trekdraad te installeren zodat je iets hebt om de tweede kabel mee te trekken ;)
Ik zou dan zeggen neem 2x CAT5e of een aannemer die wel fatsoenlijke opties biedt ;) (En CAT5e is, hoewel het prima werkt en er niets mis mee is, wel wat gek om dat nu nog nieuw te leggen...)

Over het hebben van meer bandbreedte per ruimte bij CAT6a vs CAT6 gaat het dus onder de 55 meter om een verschil tussen 10Gb/s en 10Gb/s ;) Of in de praktijk 1Gb/s want 10Gb/s apparatuur is nog steeds prijzig. Je zou dan per kamer waar je naast je AP ook een ander apparaat wilt een switch met 10Gb/s uplink poort moeten kopen, veel duurder dan een tweede kabel :)

[ Voor 22% gewijzigd door RGAT op 16-11-2021 19:15 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 19:21
oochiewallie schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:43:
[...]

erbijtrekken lukt niet.. laat je aannemer dan gewoon lege 19mm pijpjes met trekdraad aanleggen, en trek er zelf dubbel cat6 door .. (of cat6a , ik heb het ook gedaan ,wat er hier ook gezegd werd, ik heb eigenwijs zelfs cat7 s/ftp aangelegd :+ .. ja het is stijver maar 2x cat6A f/utp gaat prima door een 19mm pijp hoor, door 16mm is het 1x maximum )
zou stom zijn als je zou betalen voor iets wat je er toch opnieuw gaat uittrekken ...
maar nogmaals, 19mm pijp vragen ! geen 16mm :)

[ Voor 7% gewijzigd door ijske op 16-11-2021 19:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ijske schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:15:
[...]

erbijtrekken lukt niet.. laat je aannemer dan gewoon lege 19mm pijpjes met trekdraad aanleggen, en trek er zelf dubbel cat6 door .. (of cat6a , ik heb het ook gedaan ,wat er hier ook gezegd werd, ik heb eigenwijs zelfs cat7 s/ftp aangelegd :+ .. ja het is stijver maar 2x cat6A f/utp gaat prima door een 19mm pijp hoor, door 16mm is het 1x maximum )
zou stom zijn als je zou betalen voor iets wat je er toch opnieuw gaat uittrekken ...
Dat!

Als er geen 2x Cat6 doorheen past, is de pijp te smal. Als je bedenkt dat een huis voor >30j gebouwd wordt en de trend is naar steeds dikkere kabels, zie ik problemen over 10 jaar als 10GbE te weinig is en Cat8 nodig is voor 40GBase-T (als dat ueberhaupt ooit een consumentenstandaard wordt...). 19mm is nu geheid duurder en lastiger te regelen, maar je gaat er letterlijk jarenlang plezier aan beleven.

Verder: "one per room" is vrijwel altijd teveel als het om WiFi gaat. Wel is dit een bovengemiddeld groot huis, dus het kan zijn dat een enkele AP per verdieping onvoldoende is. Idealiter doe je ter plekke een site survey, maar dat gaat op moment dat de boel nog in ruwbouw is lastig. Professioneel zijn er apps om dekking te berekenen, maar die kunnen nogal duur en ingewikkeld zijn. Er is er in ieder geval eentje gratis, maar je moet je aanmelden om erbij te kunnen: https://www.extremenetworks.com/planner/

Geen zin in? Dan kun je met gokwerk al een eind komen. Je weet de bouwmaterialen, waarbij je anno 2021 de betonvloeren en buitenmuren+glas kunt beschouwen als volledig ondoorzichtig voor WiFi. Gipsblokken laten wel wat door, maar grootste deel gaat door deuropeningen, zeker als AP lekker centraal in de hal hangt.

Twee vragen dus:
- waar is het traphuis? Centraal of aan een uiteinde?
- wat heb je qua deuren voor ogen? Zit er veel metaal in?

Als traphuis centraal is, doe je beter aan twee AP's per verdieping aan de uiteinden, met zendvermogen omlaag geschroefd (want anders veel teveel overspraak door trapgat). Als traphuis aan een uiteinde is van de 11m-lange as, dan kun je waarschijnlijk met enkel AP per verdieping toe, net iets verder weg van traphuis dan midden.

Tenzij de deuren metaal bevatten, dan gaat demping per verdieping een drama zijn en moet je misschien alsnog naar AP per kamer kijken.

Verder: woning van dat formaat heeft waarschijnlijk ook forse tuin. Bedenk dat geisoleerde spouwmuren en HR++ glas bijzonder weinig WiFI doorlaat. Als je dekking in de tuin wilt (zonder ramen en deuren verplicht wagenwijd open te hebben), zul je outdoor AP's moeten plaatsen, bij voor- en achtertuin waarschijnlijk twee stuks. Zorg dat er dus een Ethernetkabel met PoE naar buiten kan daarvoor.

Mbt roaming-gedoe: gezien budget binnen totaalplaatje en eisen, neem minimaal prosumer managed WiFi spul. Denk dan aan Ubiquiti UniFi, TP-Link Omada of HPE Aruba InstantOn. Vooral die laatste scoort wmb hoge ogen voor echt goede werking voor een toch nog overzichtelijke prijs. Ubiquiti en TP-Link zijn goedkoper, waarbij Ubiquiti wat meer werk vereist en eh.. software quality control niet altijd even goed op orde heeft, en TP-Link biedt iets instelmogelijkheden en de specs zijn soms iets meer op de marketing dan op praktijk gericht (meer MIMO in 2.4GHz dan 5GHz, bijvoorbeeld...).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik mis is het een rijtjes huis of vrijstaand staat er een flat naast. Dit zijn externe factoren die van invloed zijn. Persoonlijk zou ik ook per kamer naar een inwall kijken heb je wifi en meerdere outlets.
Ik zie je wel heel erg druk maken over bandbreedte maar bedenk wel dat 1 Gb heel veel is en ruim voldoende. Alleen als je 4K video wilt bewerken met bestanden op een NAS wordt het anders. Je ziet nu in de top end NAS 2,5 Gb komen voor de connectie naar een switch (leuk als je echt met meerdere users tegelijk en grote bestanden werkt) maar verder niet.
Hier op Tweakers lees je er genoeg over maar dat is vaak meer omdat het kan, niet omdat er grote noodzaak is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
ijske schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:15:
[...]

wel 19mm gladde buis, geen flexbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Frogmen schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:48:
Wat ik mis is het een rijtjes huis of vrijstaand staat er een flat naast. Dit zijn externe factoren die van invloed zijn. Persoonlijk zou ik ook per kamer naar een inwall kijken heb je wifi en meerdere outlets.
Ik zie je wel heel erg druk maken over bandbreedte maar bedenk wel dat 1 Gb heel veel is en ruim voldoende. Alleen als je 4K video wilt bewerken met bestanden op een NAS wordt het anders. Je ziet nu in de top end NAS 2,5 Gb komen voor de connectie naar een switch (leuk als je echt met meerdere users tegelijk en grote bestanden werkt) maar verder niet.
Hier op Tweakers lees je er genoeg over maar dat is vaak meer omdat het kan, niet omdat er grote noodzaak is.
@oochiewallie Dit.
Verdiep je eens in wat voor snelheid bepaalde toepassingen vereisen (video call, tv kijken, etc).
Echt weinig. Doe daar een 'toekomstbestendigheidsfactor' overheen naar believen. Je komt er al snel op uit dat je voor 99% van het normale huis- tuin- en keuken gebruik kan volstaan met een cat5 of evt cat5e kabel naar je wall outlets waar eindgebruikers achter gepland staan (printer, compu, tv). Naar een switch met daarachter evt veeleisende eindgebruikers kan je wel een cat6 of cat6a kabel overwegen.

Als je niet 100% zeker weet dat je cat6a nodig hebt dan heb je dat meestal niet nodig.

Ik was ook in de markt voor cat6a bekabeling door mijn woning. Toen ik er achter kwam dat cat7 kabel in sommige gevallen zelfs goedkoper is dan cat6a overwoog ik zelfs cat7. Later ben ik toch nog eens kritisch gaan kijken naar nut en noodzaak van e.e.a. en heb ik besloten om alles van cat5e te voorzien. Ik heb een glasvezel internetaansluiting, waarop ik slechts voor 100mbps ben aangesloten. Voordat ik ge-upgrade heb naar 1G zijn we wel weer wat jaartjes verder, laat staan 10G. Dus voorlopig heb ik 10G niet nodig. Daarbij komt dat cat5e prima 10G aan kan op korte afstanden. Het is er niet voor gespecificeerd, maar het kan wel. De specs zijn de minimumspecs op 100m kabel lengte.

Hier staat in een onofficiele tabel dat cat5e tot 45m 10G zou moeten kunnen. https://www.reddit.com/r/...10gbit_over_cat5e_cables/

Voor zwaar huis- tuin- en keukengebruik heb ik besloten dat ik cat5e wel wil riskeren. Mijn langste run is <25m. Ik geloof wel dat mocht ik toch 10G een keer nodig hebben dat mijn cat5e kabels op mijn korte afstanden dat gewoon gaat leveren. En zo niet, dan wacht ik wel ff wat langer. T is niet zwart-wit. Geen 10G is niet meteen 1G. Misschien wordt het wel 5G dan. We gaan het zien. Tegen de tijd dat ik ga investeren in extreme gebruikers voor het interne netwerk trek ik wel voor die paar extreme gebruikers nieuwe kabels.

Als sneller dan 1G nice to have is, kun je overwegen om dat ook zo te beschouwen en daarnaar te handelen.

edit:
Ter aanvulling, de belangrijkste afweging die je maakt is denk ik, naast prijs, de dataoverdrachtssnelheid versus buitendiameter. De buitendiameter bepaalt hoeveel kabels je door die (geribbelde 16mm flex)buis krijgt, en hoe netjes je de kabel in je inbouwdozen afgemonteerd krijgt.

Daarom hierbij een rijtje kabels met dunne buitendiameter:
Draka UCHOME S/FTP cat7 5,8mm (volgens de specs getest op 10G op 70m. dus niet formeel cat7)
Draka UC400 cat6 5,3mm
Metz MC GC400 cat6 5,3mm
Legrand 032751 cat5e 4,9mm

Cat6a ontbreekt in bovenstaand rijtje, omdat ik geen dunnere cat6a kon vinden dan de UCHOME cat7 van Draka.

[ Voor 9% gewijzigd door rbaidjoe op 17-11-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn huis is 12mx8m en ik heb per verdieping één EAP225 access point hangen.

Op het gelijkvloers ligt het access point plat op een kastje en daar heb ik héél goede ontvangst in dezelfde ruimte maar op 5GHz magere ontvangst in de hal bij de voordeur. Het access point staat wel in de achterste helft van het huis en er zit dan een betonnen muur tussen.

Op de eerste verdieping heb ik een access point hangen tegen de muur vlak onder het plafond. Deze hangt op de overloop en helemaal centraal. In elke kamer heb ik dan prima ontvangst. Mijn muren zijn gemaakt van snelbouwstenen van 10cm dik met daarover een stuclaag.

Denk vooral ook aan ontvangst in de tuin. De schil van mijn huis houdt veel signaal tegen waardoor ik zelfs op 2,4GHz nauwelijks ontvangst heb. Hoeft ook niet te verwonderen met dikke isolatie met aluminiumlaag, aluminium kozijnen en driedubbel glas met metaallaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Hier zo'n 10 bij 6 in een duplex woning van 2012 over drie etages met een access point op elke etage. Getest met 500 Mbit glasvezel (nu 1000) en iPhone 12 mini op TPLINK AX3000 triple set, in AP mode met wired backhaul:

Bank 508
Eettafel 502
Kantoor 510
Slaapkamer 1 510
Slaapkamer 2 490
Slaapkamer 3 510
Slaapkamer 4 510
Badkamer 1 510
Badkamer 2 504

Alleen in de achtertuin was er vrijwel niets meer van over (20-40Mbit) terwijl binnen voor de achterdeur er nog 500Mbit was, denk door coating ruiten. Via Powerline met Devolo Magic2 WIFI next naar de schuur, nu 250Mbit in de hele tuin en zelfs een stuk er buiten.

[ Voor 33% gewijzigd door |sWORDs| op 17-11-2021 17:10 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 17:01
Hier circa 190 M2 over 4 woonlagen. 3 ap's, 1 beneden achter {voor keuken en (kleine) tuin, 1 op 1e verdieping in de vide (voor 1e verdieping en eettafel beneden de vide) en 1 op de overloop tussen 2e en 3e verdieping in (circa 1,25 boven bovenste vloer). Hiermee hebben we overal, ook op de slaap/werkkamers op 2e en 3e verdieping, afdoende 5g ontvangst. Ook gibo blokken als tussenmuren en verder zwaar gewapend beton. Wel heb ik naar alle kamers een extra loze leiding voor als over 10 jaar de 12g wifi niet meer door de muren komt, kan ik altijd nog extra ap's per kamer plaatsen indien nodig.

Ziggo gigabit met 3 x TP link EAP 225 geeft mobiel prima resultaat, hoewel voorheen met mijn glasvezel de upload natuurlijk een stuk beter was. Ik heb overigens cat7 in de muur lopen, puur omdat ik in 2018 toen we erin konden een mooie aanbieding voor 100 meter dubbele cat7 op rol kon krijgen. Heb die nog lang niet op :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1x-z5I1DzKT3b8vYp9IxpPEVM6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkpML66DzYe47OEl1xxrHQaT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door jurjen_g op 17-11-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 17:01
edit:
ging iets mis met editten

[ Voor 94% gewijzigd door jurjen_g op 17-11-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oochiewallie
Nice, thanks voor alle antwoorden mensen. Hier kan ik wel wat mee.

Ik ga er denk ik voor kiezen om de standaard UTP-dozen onbedraad als loze leiding te laten opleveren (dat is er overigens maar eentje, nl. in de woonkamer bij de zithoek). En daarnaast laat ik nog een drietal loze leidingen in het plafond uitkomen: eentje in de woonkamer/eetkamer (zo'n beetje in het midden) en eentje op de overloop van de 1e en 2e verdieping.

En daarnaast heb ik nog in iedere slaapkamer standaard 2 loze leidingen (eentje in de ene lange muur en eentje schuin er tegenover in de andere lange muur); daar zit er standaard al eentje, maar met één erbij hoef ik me nooit druk te maken over de inrichting van de kamer en plaatsing van evt. tv's, computers, etc.

En die leidingen worden standaard met 19 mm buis aangelegd, dus dat zit wel goed, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@oochiewallie Hint ik zou ze wel laten voorzien van trekdraden zodat je kan controleren bij oplevering dat ze ook echt open en bruikbaar zijn. Je zal niet de eerste zijn met een geblokkeerde kapotte buis.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
oochiewallie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:10:

En die leidingen worden standaard met 19 mm buis aangelegd, dus dat zit wel goed, denk ik.
Bij voorkeur dan dus wel gladde buizen, geen (stukjes) flexbuis. Tevens bij voorkeur zelf gebogen bochten (met ruime radius) ipv de opschuifbochten.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rbaidjoe schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:51:
[...]

@oochiewallie Dit.
Verdiep je eens in wat voor snelheid bepaalde toepassingen vereisen (video call, tv kijken, etc).
Echt weinig. Doe daar een 'toekomstbestendigheidsfactor' overheen naar believen. Je komt er al snel op uit dat je voor 99% van het normale huis- tuin- en keuken gebruik kan volstaan met een cat5 of evt cat5e kabel naar je wall outlets waar eindgebruikers achter gepland staan (printer, compu, tv). Naar een switch met daarachter evt veeleisende eindgebruikers kan je wel een cat6 of cat6a kabel overwegen.

Als je niet 100% zeker weet dat je cat6a nodig hebt dan heb je dat meestal niet nodig.

Ik was ook in de markt voor cat6a bekabeling door mijn woning. Toen ik er achter kwam dat cat7 kabel in sommige gevallen zelfs goedkoper is dan cat6a overwoog ik zelfs cat7. Later ben ik toch nog eens kritisch gaan kijken naar nut en noodzaak van e.e.a. en heb ik besloten om alles van cat5e te voorzien. Ik heb een glasvezel internetaansluiting, waarop ik slechts voor 100mbps ben aangesloten. Voordat ik ge-upgrade heb naar 1G zijn we wel weer wat jaartjes verder, laat staan 10G. Dus voorlopig heb ik 10G niet nodig. Daarbij komt dat cat5e prima 10G aan kan op korte afstanden. Het is er niet voor gespecificeerd, maar het kan wel. De specs zijn de minimumspecs op 100m kabel lengte.

Hier staat in een onofficiele tabel dat cat5e tot 45m 10G zou moeten kunnen. https://www.reddit.com/r/...10gbit_over_cat5e_cables/
IMHO zou ik niet al teveel op een Reddit-thread zonder bronvermelding vertrouwen...

Bedenk dat je een huis neerzet voor 30 jaar, niet voor 10 jaar. 30 jaar terug deed men thuis geen netwerking, maar zo dat al gebeurde was het met 10Mbps over Cat3 kabel. Cat5 bestond al, maar toepassingen waar je meer dan 10Mbps voor nodig ging hebben waren ondenkbaar. Als je toen jouw logica hier gevolgd had, zou je na jaartje of tien, vijftien in de knoop geraakt zijn toen upgrade naar 100Mbps wenselijk was voor LAN en WAN, en had je alles mogen vervangen voor Cat5(E). Als je daarentegen gelijk Cat5 gelegd had, was het voor 100Mbps zeker geschikt gewest, en grote kans dat als het degelijke kabel was je anno vandaag Gb en 2.5Gb er ook over zou trekken...

Persoonlijk vind ik het onzinnig om naar internetbandbreedtes voor je LAN te kijken - als ik een grote backul wil doen lokaal trek ik veel meer dan ik van ISP binnen krijg. Maar als je die snelheden toch als maatstaf neemt, zie je een verhoging van ongeveer factor 10 per 15 jaar. Nu is Gb WAN breed verkrijgbaar; binnen 30 jaar ga je dus factor 100 daar overheen. Waar al die bandbreedte voor nodig is? Geen idee. Maar 20 jaar terug had niemand de grootste bandbreedteslurpers van vandaag voorspeld. Als je idiote meerprijzen zou moeten betalen is het een ander verhaal, maar Cat6 is nauwelijks duurder dan Cat5e, en als je goede (zuiver koper U/UTP, solid core in stugge kabel in de muur) neemt kun je zeker 10GbE erover doen en ik vermoed dat er een 802.3be-versie-2 gaat komen om over bestaande Cat6 hogere snelheden dan 10Gbps mogelijk te maken ipv de huidige ranzige 40Gbase-T standaard. Dat gaat zeker niet lukken op Cat5e.

Wel eens dat Cat6a (niet zinnig tenzij je >55m kabels gaat hebben) of Cat7 (nooti zinnig) gelijk genegeerd kunnen worden, en Cat8 gaat IMHO nooit voor thuisgebruik ingezet worden.
[....]

Daarom hierbij een rijtje kabels met dunne buitendiameter:
Draka UCHOME S/FTP cat7 5,8mm (volgens de specs getest op 10G op 70m. dus niet formeel cat7)
Niet eens formeel Cat6 :o

TIA-568-C/2 zegt:
Horizontal cable shall consist of four balanced twisted-pairs of 22 AWG to 24 AWG thermoplastic
insulated solid conductors enclosed by a thermoplastic jacket.
AWG26 voldoet niet voor inbouwkabel ("horizontal cable"), het mag wel voor stranded "cord" patchcable, onder voorwaarde dat lengte beperkt blifjt tot 8 a 10m. Als inbouwkabel is dit hooguit Cat5e, want wel conform oude TIA-568-B.2 8)7
Draka UC400 cat6 5,3mm
Metz MC GC400 cat6 5,3mm
Dit is goed spul, AWG23 dat prima binnen spec zit.
Legrand 032751 cat5e 4,9mm
Ziet er - voor z'n spec - ook prima uit.

Overigens, pas op met zelfs gerenommeerde merken. Ik heb vandaag discussie gehad met een van onze inkopers die een voordelig aanbod had voor een lekker compacte UTP kabel - met AWG32 ( :X ) aders. Toen ik subtiel aangaf dat dat niet bepaald voldeed heeft de verkoper doodleuk gezegd dat AWG32 "standaard" zou zijn en AWG26 "ongebruikelijk" voor UTP. Heb maar gereageerd met artikel van concurrent van die leverancier die haarfijn aangeeft waarom AWG28 al een heel slecht idee is en zelfs AWG26 beperkingen kent als je pakweg PoE wilt toepaassen - en inkoper opgedragen dat stuk door te sturen aan verkoper en bal bij hem te leggen om aan te geven hoe zijn kabel wel aan TIA-586-C.2 voldeed en betere argumenten aanleveren waarom we het niet bij z'n concurrent moesten halen :+

Niet dat aderdikte alles zegt, er zijn wel meer factoren in kabelkwaliteit, maar er zijn niet voor niets standaarden voor dit soort meuk en als een vendor een van de simpelste negeert is dat een red flag voor andere zaken. Voor je het weet zit je met CCA dat als Cu verkocht wordt te prutsen...
oochiewallie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:10:
Nice, thanks voor alle antwoorden mensen. Hier kan ik wel wat mee.

Ik ga er denk ik voor kiezen om de standaard UTP-dozen onbedraad als loze leiding te laten opleveren (dat is er overigens maar eentje, nl. in de woonkamer bij de zithoek). En daarnaast laat ik nog een drietal loze leidingen in het plafond uitkomen: eentje in de woonkamer/eetkamer (zo'n beetje in het midden) en eentje op de overloop van de 1e en 2e verdieping.
Overloop? Als in waar trapgat zit? Zo ja is dat (zie m'n vorige post) erg onverstandig, die AP's staan dan hooguit 3m van elkaar met open verbinding ertussen. Dat is vragen om problemen met roaming en near-far interferentiegedonder. Je wilt de AP's juist zo ver mogelijk van trapgat weg plaatsen.

Oslik blyat! Oslik!

• rbaidjoe
dion_b schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:31:
[...]

IMHO zou ik niet al teveel op een Reddit-thread zonder bronvermelding vertrouwen...

Maar als je die snelheden toch als maatstaf neemt, zie je een verhoging van ongeveer factor 10 per 15 jaar. Nu is Gb WAN breed verkrijgbaar; binnen 30 jaar ga je dus factor 100 daar overheen. Waar al die bandbreedte voor nodig is? Geen idee. Maar 20 jaar terug had niemand de grootste bandbreedteslurpers van vandaag voorspeld. Als je idiote meerprijzen zou moeten betalen is het een ander verhaal, maar Cat6 is nauwelijks duurder dan Cat5e, en als je goede (zuiver koper U/UTP, solid core in stugge kabel in de muur) neemt kun je zeker 10GbE erover doen
Hiermee bevestig je eigenlijk wat ik zeg. Ik ben nu op het internet aangesloten met 100mbps.
Per eindgebruiker gebruik ik max 50mbps.

Over 30 jaar hebben we het dan over een internetaansluiting van 10gbps en gebruik per eindgebruiker van 5gbps. Dat ga ik wel redden met mn cat5e kabels.

Na 30 jaar is glasvezel nog weer een stuk gangbaarder dan nu. Je kunt eenvoudig een veelvoud aan glasvezel t.o.v. UTP kabel door een buis trekken. Als cat6 (of hoger) nu (te) moeilijk te trekken en afmonteren is, kun je dus prima met cat5e volstaan, en wanneer de tijd daar is cat5e vervangen door glasvezel.

De gemiddelde gebruiker die niet 100% zeker weet dat hij/zij cat6 of cat6a nodig heeft gaat die hogere snelheid niet gebruiken. En aangezien we steeds meer in de cloud gaan werken en alles gaan streamen kun je voor de gemiddelde gebruiker prima de internetaansluitng als maatgevend beschouwen.

Wat die Reddit thread betreft, dat gaat ook meer om boerenverstand dan harde feiten. Iedereen begrijpt dat op korte afstand er minder sprake zal zijn van signaalverlies en ruis, en er dus hogere snelheden mogelijk zijn dan de minimaal gespecificeerde snelheid op 100m.

Overigens levert een snelle google op "10g over cat5e" een reeks hits op met dezelfde of vergelijkbare cijfers. Dus er zal vast een kern van waarheid in zitten. De minimum specs moeten we vooral niet als maximaal haalbare snelheid gaan behandelen.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 22:15
Hier een op de overloop (aan het plafond), een in de meterkast en een aan de achtergevel.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rbaidjoe schreef op donderdag 18 november 2021 @ 00:10:
[...]

Hiermee bevestig je eigenlijk wat ik zeg. Ik ben nu op het internet aangesloten met 100mbps.
Per eindgebruiker gebruik ik max 50mbps.
En ik zeg wederom: internetverbinding is een slechte maat voor dimensionering van je LAN. Toen ik 120Mbps had, was 1Gbps LAN nog steeds de bottleneck voor het over en weer gooien van tientallen GB's binnenhuis.
Over 30 jaar hebben we het dan over een internetaansluiting van 10gbps en gebruik per eindgebruiker van 5gbps. Dat ga ik wel redden met mn cat5e kabels.
*Als* ze out-of-spec 10GBase-T trekken. In-spec is 2.5Gbps max. Die 10Gbps gaat er waarschijnlijk een stuk sneller zijn trouwens.
Na 30 jaar is glasvezel nog weer een stuk gangbaarder dan nu. Je kunt eenvoudig een veelvoud aan glasvezel t.o.v. UTP kabel door een buis trekken. Als cat6 (of hoger) nu (te) moeilijk te trekken en afmonteren is, kun je dus prima met cat5e volstaan, en wanneer de tijd daar is cat5e vervangen door glasvezel.
Feit dat we over X jaar andere infra gebruiken is juist reden om te zorgen voor goede, brede, gladde leidingen. Kans is groot dat het glas - of misschien POF - wordt, maar wat voor kabel erbij past en in hoeverre je stekkers er zelf op kunt monteren is een tweede. Op dit moment wordt voor XGS-PON redelijk gestandardiseerd op een enkele SC-connector of een dubbele LC-connector. Veel succes om dat door een 16mm buis te trekken - of om zelf een connector op de kabel te monteren.
De gemiddelde gebruiker die niet 100% zeker weet dat hij/zij cat6 of cat6a nodig heeft gaat die hogere snelheid niet gebruiken. En aangezien we steeds meer in de cloud gaan werken en alles gaan streamen kun je voor de gemiddelde gebruiker prima de internetaansluitng als maatgevend beschouwen.
Ik durf te betwijfelen of iemand die een huis van 180m^2 koopt 'gemiddeld' te noemen is, maar dan nog: mensen willen dat het gewoon werkt. Altijd. Ik zie gebruikte bandbreedte juist fors toenemen, zeker op piekmomenten. Waar een paar jaar terug een Netflix stream van 1.5Mbps meeste was wat je deed, zit je nu vaak met per bewoner tegelijk een videobelstream (5Mbps beide richtingen), een 4k TV stream (15Mbps down in broadcast quality), en een gamestream up (HD rond de 8Mbps als ik zie wat m'n zoontje ongeveer doet). Als er dan ook een Windows update is, of een of andere game besluit zich over Steam te updaten, kun je een persoon hebben die rustig tussen de 50-100Mbps down en 25Mbps up verstookt op piekmomenten - om nog maar te zwijgen over de ontwikkeling dat online video versplintert en verschraalt waardoor Torrents wederom populairder aan het worden zijn.

Dat maal vier of vijf als de kinderen geen peuters meer zijn, en je kunt nu al een aanzienlijk zwaardere verbinding dan de jouwe plat trekken. Dan nog gaat anno 2021 GbE de bottleneck niet zijn, ook niet op piekmomenten, maar geef het een jaartje of vjif a tien en dat gaat het echt wel zijn.

Nu kun je natuurlijk zeggen dat piekmomenten zeldzaam zijn en uitgaan van gemiddeld gebruik, maar waarom zou je als het een marginale meerprijs is om dat niet te hoeven doen?
Wat die Reddit thread betreft, dat gaat ook meer om boerenverstand dan harde feiten. Iedereen begrijpt dat op korte afstand er minder sprake zal zijn van signaalverlies en ruis, en er dus hogere snelheden mogelijk zijn dan de minimaal gespecificeerde snelheid op 100m.

Overigens levert een snelle google op "10g over cat5e" een reeks hits op met dezelfde of vergelijkbare cijfers. Dus er zal vast een kern van waarheid in zitten. De minimum specs moeten we vooral niet als maximaal haalbare snelheid gaan behandelen.
Nee, het is het minimum waarop het gegarandeerd gaat werken. Buiten spec kan veel, en kun je als Tweaker flinke lol hebben - maar dat kan even goed aan de grenzen van Cat6 en hoger. Ik geef je volledig gelijk om Cat6a en Cat7 bij voorbaat uit te sluiten, maar om anno 2021 Cat5(e) aan te raden omdat je out-of-spec vast wel hetzelfde kunt doen als met Cat6 is alsof je aan diezelfde huis-tuin-en-keukengebruiker aanraadt om een low-end CPU te kopen die eigenlijk te traag is voor z'n eisen en het dan te gaan overclocken.

Dat is iets wat een geldarme student met bovengemiddelde interesse in de techniek doet, maar iemand die daar geen zin in heeft, en het geld heeft om een kast van een huis te laten bouwen moet je IMHO echt niet aanraden om nu al oude meuk te installeren en dan maar out-of-spec ermee te draaien. Zeker omdat de meerprijs echt peanuts is. Dat is misplaatste gierigheid.

Oslik blyat! Oslik!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

dion_b schreef op woensdag 17 november 2021 @ 00:50:
[...]

Dat!

Als er geen 2x Cat6 doorheen past, is de pijp te smal. Als je bedenkt dat een huis voor >30j gebouwd wordt en de trend is naar steeds dikkere kabels, zie ik problemen over 10 jaar als 10GbE te weinig is en Cat8 nodig is voor 40GBase-T (als dat ueberhaupt ooit een consumentenstandaard wordt...). 19mm is nu geheid duurder en lastiger te regelen, maar je gaat er letterlijk jarenlang plezier aan.
Ook over tien jaar is een 1 Gbit intern netwerk nog prima voor de gemiddelde consument.

Je mag me quoten rond die tijd.

En anders jas je er glas in, nog veel dunner :)

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 18-11-2021 04:10 ]

• rbaidjoe
dion_b schreef op donderdag 18 november 2021 @ 01:41:
Zeker omdat de meerprijs echt peanuts is. Dat is misplaatste gierigheid.
Ik denk dat niemand het met je oneens is dat de meerprijs peanuts is. En dat in het algemeen bij nieuwe aanleg cat6 niet het onderspit zou hoeven delven t.o.v. cat5e als het om de kosten gaat.

Dat we verder wel van mening verschillen over wat nou maatgevend zou kunnen zijn om iemands LAN specs op te baseren is natuurlijk prima.

Wil je echter x kabels door een buis met y diameter, en wordt dat krap of onmogelijk met cat6, dan zou je anno nu prima met cat5e uit de voeten kunnen als het daarmee wel lukt. Het lijkt me dan niet nodig om kunst en vliegwerk uit te voeren om maar de dikkere kabels te kunnen trekken. Stel dat dan lekker uit naar over 30 jaar. Wie weet is dan de noodzaak er niet meer omdat glas dan wel makkelijk zelf te monteren en stekkeren is. Persoonlijk zou ik nog wel geneigd zijn om nu al gaten te boren en extra leidingen aan te leggen omdat ik dat leuk vind. Ik zou het niet aanbevelen voor mensen die daar geen plezier aan beleven. Als het gewoon moet werken (en dat doet cat5e) dan is de keuze snel gemaakt.

Wat betreft die Draka UCHOME kabel nog: dat die formeel niet aan de fysieke specs doet om een bepaald label erop te plakken kan natuurlijk zijn. Maar in the end is dat toch ondergeschikt aan de snelheid en bandbreedte die je met de kabel in een bepaalde toepassing (kennlijk <70m lengte) kan halen? En als Draka dat kan realiseren met dunne aders maar meer shielding (en meer twisting evt? geen idee), dan lijkt me dat een mooie vooruitgang. Meer gemak met residentiele aanleg voor hoge snelheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rbaidjoe schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:50:
[...]

Ik denk dat niemand het met je oneens is dat de meerprijs peanuts is. En dat in het algemeen bij nieuwe aanleg cat6 niet het onderspit zou hoeven delven t.o.v. cat5e als het om de kosten gaat.

Dat we verder wel van mening verschillen over wat nou maatgevend zou kunnen zijn om iemands LAN specs op te baseren is natuurlijk prima.

Wil je echter x kabels door een buis met y diameter, en wordt dat krap of onmogelijk met cat6, dan zou je anno nu prima met cat5e uit de voeten kunnen als het daarmee wel lukt. Het lijkt me dan niet nodig om kunst en vliegwerk uit te voeren om maar de dikkere kabels te kunnen trekken. Stel dat dan lekker uit naar over 30 jaar.
Over 10/15/30 jaar alle muren openslopen om 19mm buis erin te stoppen, terwijl het nu in ruwbouw is en niets gesloopt hoeft te worden? Juist de buizen wil je bij de bouw goed hebben. Als je dan per se Cat5 erin wilt leggen is het geen probleem om later iets anders te doen. Neem je nu te krappe buizen, dan zit je er tot grondige renovatie aan vast.
Wie weet is dan de noodzaak er niet meer omdat glas dan wel makkelijk zelf te monteren en stekkeren is. Persoonlijk zou ik nog wel geneigd zijn om nu al gaten te boren en extra leidingen aan te leggen omdat ik dat leuk vind. Ik zou het niet aanbevelen voor mensen die daar geen plezier aan beleven. Als het gewoon moet werken (en dat doet cat5e) dan is de keuze snel gemaakt.

Wat betreft die Draka UCHOME kabel nog: dat die formeel niet aan de fysieke specs doet om een bepaald label erop te plakken kan natuurlijk zijn. Maar in the end is dat toch ondergeschikt aan de snelheid en bandbreedte die je met de kabel in een bepaalde toepassing (kennlijk <70m lengte) kan halen? En als Draka dat kan realiseren met dunne aders maar meer shielding (en meer twisting evt? geen idee), dan lijkt me dat een mooie vooruitgang. Meer gemak met residentiele aanleg voor hoge snelheden.
Cat7 voor residentieel is en blijft onzin, en iets wat beweert Cat7 te zijn maar dat niet eens is, is helemaal lariekoek. Dit is daadwerkelijk duurder dan fatsoenlijk Cat6 dat niet dikker is. Pure marketing om goedkope kabel tegen hoge prijs te verkopen.

En ja, out-of-spec kan veel, maar je kunt niet in een adem zeggen dat je vooral moet kijken naar wat 'de gewone gebruiker' wil en vervolgens aanraden om te overclocken want dat gaat meestal goed. Dat is niet gewone gebruiker, dat is edgy enthousiast. Het soort shit wat ik zou doen, wat jij doet, maar wat ik geen enkele niet-enthousiast zou aanraden simpelweg omdat je daar geen enkele garantie hebt dat het gaat lukken en hoe lang het goed gaat. Standaarden zijn er zodat mensen zich niet over dat soort vraag hoeven te bekommeren. Normale gebruikers willen dat niet.

Oslik blyat! Oslik!

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 11:14
Ik denk zelf dat cat6 prima is, tegen de tijd dat dit achterhaalt is ga je waarschijnlijk kijken naar glasvezel. Misschien is er over 30 jaar wel een mobiele aansluiting waarbij een vaste 1/10G wifi geeneens nodig meer is voor thuis. ;) Je maakt het jezelf onnodig moeilijk ben ik van mening, wel kan ik aanraden om meer dan 1 access-point per etage te plaatsen indien mogelijk. Ik heb zelf ongeveer 200 m2 en heb per etage (voor en achterzijde van huis) 2x een AP en dan nog in de tuin uiteraard.

• Paul
  • Laatst online: 21:37
--help schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:24:
Ik denk zelf dat cat6 prima is, tegen de tijd dat dit achterhaalt is ga je waarschijnlijk kijken naar glasvezel.
Doe ik nu al, 10G is al "oud" (@work hebben we al 100G tussen twee datacenters) maar op koper kom je het amper tegen (anders dan DAC voor een paar meter), en als je 10GBase-T al tegen komt is het veel duurder dan over glas. Ik heb dus glas liggen van de meterkast naar zolder (multimode; deze SFP's waren goedkoper dan singlemode en het is maar 10 meter) voor de 10G tussen computer en 'NAS'.

Het is lastig te voorspellen wat de toekomst brengt. Ik zou dus vooral zorgen voor goede buizen, en wat je vervolgens door die buizen trekt meer af laten hangen van wat nu handig / betaalbaar / nuttig is. Ik zou wel een beetje rekening houden met de toekomst, maar wat voor soort kabels er over 10, 20 of 30 jaar nodig zijn zie je dan wel weer. Als je nu nieuwe kabel moet kopen, dan zou ik zeker 6 of 6a kopen, maar als je nog een rol 5e hebt liggen, lekker dat gebruiken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
@dion_b Eens.

Als je nu voor 19mm glad kan kiezen, zeker doen. Als cat6 geen installatieproblemen tov cat5e oplevert, zeker doen.

Voor TS is bovenstaand van toepassing.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 13:20
Persoonlijk zou ik de aannemer gewoon die CAT6 erin laten trekken en zelf afmonteren.

Je zal echt niet de eerste zijn die nadat de boel is opgeleverd en alle buizen weggewerkt zijn je er bij het trekken van de kabel achter komt dat ergens achter het stuckwerk een buiskoppeling of een bochtje is losgeschoten en je er dus met geen mogelijkheid nog iets doorheen krijgt.
Probeer dan maar eens zoiets door je aannemer op te laten lossen.

Als die kabel getrokken wordt tijdens de bouw doen ze dat voor alles weggewerkt wordt en voorkom je dit soort problemen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 11:14
Paul schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:31:
[...]
Doe ik nu al, 10G is al "oud" (@work hebben we al 100G tussen twee datacenters) maar op koper kom je het amper tegen (anders dan DAC voor een paar meter), en als je 10GBase-T al tegen komt is het veel duurder dan over glas. Ik heb dus glas liggen van de meterkast naar zolder (multimode; deze SFP's waren goedkoper dan singlemode en het is maar 10 meter) voor de 10G tussen computer en 'NAS'.
We hebben het hier over een huis, geen werk hè. Voordat 10G voor thuis gangbaar is, verwacht ik eerder een andere invulling zoals gezegd dan 100G over UTP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 21:37
--help schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:21:
We hebben het hier over een huis, geen werk hè.
So? Dat maakt 10G niet ineens nieuw, of 10G over koper goedkoper of beter verkrijgbaar dan over glas :)

Daarom: Zorg voor goede buizen, en upgrade je bekabeling als dat nodig is.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1