Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Checktopic 17.5kwp Oost-West opstelling, advies welkom :)

Pagina: 1
Acties:

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
Ha allemaal,

Wij willen graag ons dak maximaal vol leggen met PV en wil even wat advies inwinnen over de setup die we nu voor ogen hebben. De aannemer helpt ons met de zonnepanelen op het dak te krijgen, en het deel in de meterkast aan te sluiten, wij doen de rest. De opstelling die we nu voor ogen hebben is als volgt

32x Jinko Solar JKM545M-72HL4-V 35mm Tiger Pro MC4/EVO2 (545 Wp)
1x Growatt 15000tl3-s 3-fase omvormer

Ik ben nog niet uit over het montagesysteem, dus tips daarvoor zijn welkom. Verder alle kabels op het plat dak met epdm netjes laten lopen (inductielus zo klein mogelijk, kabelgoot op het dak, kabels tyrapen). We zaten te denken aan 6mm2 solar kabel klasse II (dubbel geisoleerd). Moeten alle connectoren MC4/EVO2 zijn?
Het wordt een passief huis dus qua dakopbouw zit er zo'n 23cm glaswol tussen de balken, dan is er het oude bitumen dak waarop we 12cm grijs eps leggen en vervolgens 12cm PIR met glasvezel ivm een moeilijker brandbaar materiaal. Oorspronkelijk hadden we steenwol voor ogen als bovenste laag, maar daar zijn nu leveringsproblemen mee. Daarna komt hier een EPDM dakbedekking overheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzMq1MUu2ul7e06Xo-0f2LeKF8U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VakiRoq7Q9fJgTd5UgGIhxgP.jpg?f=user_large

Hierboven is een legplan van het dak. Het zuiden is aan de onderkant van de afbeelding. De blauwe panelen zitten op de ene string (met bijbehorende gestippelde lijnen) en de groene op de andere (met de doorgetrokken lijnen). Bij het grijze rondje komen de kabels het dak door. De strings sluit ik zo aan dat de + van zonnepaneel naar zonnepaneel wordt aangesloten en de min, helemaal aan het einde van het laatste paneel van een string.
Uiteraard komt er ook nog aarde naar het dak toe (6mm2).
In het midden komt een loopstrook (iets meer dan 80cm) zodat ik de zonnepanelen kan onderhouden.

De opbrengst is volgens SolarMonkey Zo'n 13.742 kWh per jaar. Hiermee gaan we ruim energieproducent worden aangezien ons energieverbruik incl elektrische auto zo'n 5000kWh zal zijn (denk zelfs wat minder in de praktijk).

Wat betreft de installatie binnen, komt de omvormer in de technische ruimte aan een stenen muur (met wat rubbertjes ertussen voor geluid). Kabels naar de meterkast worden ook 6mm2 dik. We hebben een 3x25A aansluiting. We zouden dan een volgens de ABB whitepaper een Aardlekautomaat type B16/300mA aansluiten, en voor de rest allemaal Alamats gebruiken als ik het goed begrijp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcehGRb6LQKVUEPF-KCGovnCKSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pmmSm1sxpPv5SjOh1c1JG1g7.png?f=fotoalbum_large

Is er een nadeel aan deze opstelling in de meterkast?

Verder hoop ik dat iemand zou kunnen meedenken. Is dit een goede opstelling? Zijn er zaken waar ik op moet letten en kan er iets verbeterd worden? Zijn er verbeterpunten qua veiligheid etc?
Thanks in ieder geval alvast!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Alle alternatieven in het ABB whitepaper zijn prima. Deze oplossing kost een fractie meer, maar kost het minste ruimte.

Binnen een string wil je alleen panelen op dezelfde oriëntatie. Dus 1 of 2 met alles ZW, en 1 of 2 met alles NO.

Growatt 15K mag de stroom van deze panelen net niet hebben (13A vs 13.27A Impp)
GoodWe mag nog minder (12,5A)
Huawei mag de stroom weer hebben, maar je komt niet uit met Mpp spanning (400-800V w.t.f.)... Zowel als 2 strings niet als 4 strings niet.

Blijft over een SMA Tripower 15K. Let op de datasheet van 2 aanbieders geeft 1 tracker, je hebt er 2 nodig... Datasheet bij SMA zelf roept 2. Let op dat je geen rare versie krijgt.
Deze heeft max Vmpp 800V en daar gaan deze panelen als string van 16 net overheen.
Dus als 4 strings van 8 aansluiten, elk dak op 1 Mppt.

Waar haal je deze panelen vandaan... Dit topic staat op pagina 2 van oom Google 8)7 ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Ronald
Isc = 13,94A. terwijl GoodWe 15,6A aankan.

Hoe bepaal je Isc van panelen op het oosten of westen eigenlijk. Ga je STC condities halen op dit dak?

PVCalc? https://www.thomasberger....f2=0&peakw2=&temp_coeff2=

Die 13,94A ga je niet halen denk ik zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 16-11-2021 20:28 ]

• adnanoner
Ronald schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:53:
Binnen een string wil je alleen panelen op dezelfde oriëntatie. Dus 1 of 2 met alles ZW, en 1 of 2 met alles NO.
Ja exact, kon helaas geen omvormer vinden met 4 trackers, dus nu zet ik 1 op ZW (de blauwe) en andere op NO (de groene).
Growatt 15K mag de stroom van deze panelen net niet hebben (13A vs 13.27A Impp)
GoodWe mag nog minder (12,5A)
Huawei mag de stroom weer hebben, maar je komt niet uit met Mpp spanning (400-800V w.t.f.)... Zowel als 2 strings niet als 4 strings niet.

Blijft over een SMA Tripower 15K. Let op de datasheet van 2 aanbieders geeft 1 tracker, je hebt er 2 nodig... Datasheet bij SMA zelf roept 2. Let op dat je geen rare versie krijgt.
Deze heeft max Vmpp 800V en daar gaan deze panelen als string van 16 net overheen.
Dus als 4 strings van 8 aansluiten, elk dak op 1 Mppt.
Ah ik zie dat de SMA Tripower 15k wel 2 Mppt trackers heeft met ieder 3 strings, en de Growat 2 Mppt trackers waarvan de ene 2 strings kan en de andere 1. Dat Maakt de SMA Tripower wel een betere keuze (14136 kWh vs 13.756kWh). Maar ik zou ook voor een Growatt 17k kunnen gaan, dat scheelt me wel €500 (voor 380 kWh extra) en die kan 23A aan.
Ik kan sowieso niet zo veel met 1x Mppt met 2 en 1x Mppt met 1 toch omdat de 2 Mppts dan uit "balans" zijn. Of kan ik bijv 16 stuks op ZW (minder last van schaduw) op een string en dan 2x 8 stuks NO op 2 strings van de andere Mppt?
Waar haal je deze panelen vandaan... Dit topic staat op pagina 2 van oom Google 8)7 ?
Panelen haal ik via SolarToday haha.

Thanks voor het meedenken! Nog een vraag: de aardlekautomaat is verder 3x16A vanwege selectiviteit of mag ik ook hoger?

• Ronald
@Dre 13.27Impp @STC, zo uit de datasheet. Ik heb Isc niet genoemd ;-)

PVCalc piekt naar 963W/m2 op 240 graden / 30 helling. Dat zou richting 12.78A Impp moeten geven

Je gaat van mij geen advies krijgen om de omvormer buiten spec te gebruiken... Ik heb enkele van mijn panelen op STC+10% gehad op een datum dat PVCalc maar 920W/m² aangeeft... Niet dat dat fout hoef te gaan... de 11A optimizer heeft de 11.4A overleeft... Ik ga het alleen niet adviseren.

Selectiviteit binnen een huisinstallatie is al een onderwerp ter discussie. Selectiviteit voor teruglevering wordt nog wat minder belangrijk geacht (De kans dat je omvormer meer dan 3x25A gaat kunnen leveren is niet zo groot hè)
Met een 15kW=3x5kW (3x22A) omvormer ga je een 3x16A automaat er wel uit krijgen. Dat zit zelfs buiten de @Dre marges (Die stuurt succesvol 4kW (18A) over een 16A automaat). Je zul dus zwaarder moeten afzekeren: 20A als je Dre heet, 25A voor anderen.

En het is zeker (minimaal) verstandig minimaal 4mm² te gebruiken... en bij lange kabel zou ik 6mm² pakken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Ronald
Ik noem bewust Isc omdat dat de omvormer wel aankan ;) GoodWe gaat gewoon terugregelen als de stroom te groot wordt. Optimizer kan dat wellicht niet?. Ik maak me dus niet druk over iets overschreiding van Impp. Maar misschien heb jij die ervaring niet. Stevige DC-voeding op de omvormer kan je het zelf testen :)

Mijn 4,2 kW omvormer zit achter 2,5mm2 met super opbrengst op de kWh meter in de meterkast :) (5080 Wp 5.757 kWh per jaar).

Selectiviteit hebben we altijd een mooi plaatje voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaImL2UT_-AHP_SuPQGLcSnE1-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jzWTEPo6oZokLsF5w3jDjeqr.png?f=user_large

Maar ik zou gewoon de hoofdzekering op 3×25A houden. 3×80A is erg duur. B20 automaatje vind ik inderdaad voldoende voor 15 kW.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 16-11-2021 21:03 ]

• Ronald
@Dre Uiteindelijk /trek/ je stroom uit de bron... De bron kan niet duwen, alleen beschikbaar stellen... Dus als er iets stuk gaat vanwege teveel stroom is dat eigenlijk een fout van het apparaat zelf... Maar ik ga het evengoed niet adviseren.

Een 0,3A gloeilamp gaat ook niet stuk als ik hem aan Liander hang... En die stroombron kan (bij mij op basis van netimpedantieschatting) 650A leveren... als de 25A smeltzekering niet in de weg zou zitten... En de bedrading het huis in niet zou smelten.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 16-11-2021 21:07 ]

• adnanoner
Dank voor de reacties! Ik ga uiteindelijk voor de SMA Tripower 15K, 3x25A B20 ALAMAT. Waarschijnlijk in februari allemaal aansluiten, zin in :)!
Pagina: 1