Is het verstanding om mijn moederbord te upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijmenbonhoff
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-02-2022
Mijn vraag

Ik vraag mij af of het slim is om mijn oude moederbord te upgraden naar een nieuwer model. Mijn pc is nu 4/5 jaar oud en doet het nog best. Ik kwam er laatst achter dat mijn moederbord wel erg goedkoop is en dacht dat dit misschien mijn pc kan bottlenecken. Is het verstanding om deze te upgraden of heeft dit amper effect op de performance van mijn pc in games.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
CPU
Intel Core i5 7400 @ 3.00GHz 38 °C
Kaby Lake 14nm Technology
RAM
16,0GB Single-Channel Unknown (15-15-15-35)
Motherboard
MSI H110M PRO-D (MS-7996) (U3E1) 40 °C
Graphics
2590G4 (1920x1080@144Hz)
2460G5 (1920x1080@60Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti (NVIDIA) 38 °C
Storage
931GB TOSHIBA DT01ACA100 (SATA ) 32 °C
111GB Samsung SSD 840 EVO 120GB (SATA (SSD)) 33 °C
Dit is uit speccy. Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dat gaat absoluut niks veranderen aan de prestaties van je PC.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijmenbonhoff
Duidelijk! Zou een ander component veranderen nog helpen of zou een geheel nieuwe pc pas echt verandering brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
Je zou je geheugen in dual channel kunnen gaan draaien, je lijkt nu 1 stick van 16GB te hebben. 2 x 8GB of 2 x 16GB (let op de reepjes moeten wel matchen) zorgt voor winst.

Verder zou een nieuwe pc pas echt verandering brengen. Of je moet de cpu van deze setup vervangen en kunnen (hangt van je moederbord en cpu af) overclocken voor meer performance...

Eventueel kun je je videokaart nog overclocken maar meer dan enkele procenten ga je daar niet mee winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Het is een beetje een lastige situatie als je je PC wil versnellen. Je zou om je PC sneller te maken twee dingen kunnen doen: een snellere CPU en een nieuwe grafische kaart.

Een nieuwe GPU zou wel wat kunnen doen, maar een klepper van een kaart is niet echt een logische zet met een matige CPU.

Een nieuwe CPU kan je relatief goedkoop op de kop tikken op V&A, maar in dat geval is het wel aangewezen om een nieuw moederbord te nemen aangezien je moederbord niet overweg kan met nieuwere generaties CPU's en nogal mager is qua stroomvoorziening.

Uiteindelijk kom je dan uit bij een nieuw moederbord en CPU, en daarna een nieuwe GPU. En afhankelijk van welke voeding je hebt, kan je daar ook nog te kort komen voor die nieuwe combinatie.

Kortom: ik zou nog even verder werken met wat je hebt als je daarmee toekomt. Wil je echt vooruit dan moet ge gewoon de hele hoop vervangen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:14

Umbrah

The Incredible MapMan

Grootste upgrade voor games is altijd een GPU. Dat gezegd hebbende heb je wel wat meer bottlenecks dan enkel een H110 moederbord. Je geheugen is nog single channel (haal je wel wát uit), je CPU is een in de categorie: "niet zó goed oud geworden" (mist wat cores, hoewel single core snelheid belangrijk is zijn er meer games die goed multicore werken, en nVidia + quadcore is altijd wát inleveren, hoewel je dat met een 1050 niet merkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welk RAM heb je exact en is dat 1 module van 16gb of 2 van 8 ?
Welke snelheid draait het nu. Ik lees dat het Single channel draait nu. Je hebt maar 2 memory bankjes, dus zou iets in je BIOS aangepast moeten worden. naar Dual channel en snelheid op 2400.

Gebruik CPU-Z om uit te lezen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:41
Je videokaart bottlenecked zwaar in games, daar kun je gerust een nieuwe in stoppen.

En het lijkt erop dat je maar 1 geheugenbankje hebt of ze zitten in de verkeerde slot, dual channel geheugen moet veelal in slot 1 en 3 en niet slot 1 en 2.

Hier een oude Hasswell pc van 8 jaar met i7 4771 en kan de GTX 1080 net bijhouden, jouw CPU is sterker dan die van mij maar de GTX1050ti is zwaar underpowered.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 16-11-2021 18:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@thijmenbonhoff Je hebt nu een 1050 Ti, dat zal de grootste bottleneck zijn nu.
Op dit moment is het erg lastig om een beetje fatsoenlijke GPU te kopen voor een normale prijs.
Dus ik zou lekker nog even sparen en tzt direct alles upgraden.
Als je toch iets wel upgraden zal je moeten beginnen met een nieuwe GPU. Kies dan wel eentje waar je voorlopig mee vooruit zou kunnen. Je CPU gaat dan wel een bottleneck vormen maar verschil ga je zeker merken, zeker op hogere resolutie.
Dus vergeet ook niet te denken aan een beter scherm.

[ Voor 25% gewijzigd door chrisborst op 16-11-2021 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Dit bord gaat niet verder dan 2133.

Persoonlijk zou ik er niets aan uitgeven. Met een 1050 Ti ga je nauwelijks iets merken van dual channel RAM want daar zijn cpu en gpu te zwak voor.
Een videokaart upgrade is ook geen aanrader want de cpu wordt al snel een bottlekneck. Het is immers de traagste i5 van 5 jaar terug. Lekker al het geld opsparen voor een nieuw systeem want het prestatieverschil van recent spul is gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uszka schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:17:
[...]

Dit bord gaat niet verder dan 2133.

Persoonlijk zou ik er niets aan uitgeven. Met een 1050 Ti ga je nauwelijks iets merken van dual channel RAM want daar zijn cpu en gpu te zwak voor.
Een videokaart upgrade is ook geen aanrader want de cpu wordt al snel een bottlekneck. Het is immers de traagste i5 van 5 jaar terug. Lekker al het geld opsparen voor een nieuw systeem want het prestatieverschil van recent spul is gigantisch.
max supported speed 2400Mhz for Kabylake CPU Bij Skylake niet idd, maar i5-7400 is volgens mij Kabylake

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Hackus schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:22:
[...]

max supported speed 2400Mhz for Kabylake CPU Bij Skylake niet idd, maar i5-7400 is volgens mij Kabylake
Klopt. Ik keek alleen bij de specificaties en daar staat max 2133. Bij de RAM QVL staat idd 2400 voor Kaby Lake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
mr_evil08 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:13:
Je videokaart bottlenecked zwaar in games, daar kun je gerust een nieuwe in stoppen.

En het lijkt erop dat je maar 1 geheugenbankje hebt of ze zitten in de verkeerde slot, dual channel geheugen moet veelal in slot 1 en 3 en niet slot 1 en 2.

Hier een oude Hasswell pc van 8 jaar met i7 4771 en kan de GTX 1080 net bijhouden, jouw CPU is sterker dan die van mij maar de GTX1050ti is zwaar underpowered.
Het systeem is nu redelijk in balans.

Of de gpu de bottleneck is, is lastig te zeggen aangezien we niet weten op welke settings er gespeeld wordt en welke games dt zijn.

Met een beetje moderne Battlefield is de cpu hier echt wel de bottleneck.

Een 4771, van 3 generaties voor de 7400, is trouwens even snel (single core) of tot 30% sneller dan deze Cpu en heeft ook nog eens 8 threads in plaats van 4. Een heel wat stabielere ervaring dus.

https://www.cpubenchmark....-Intel-i5-7400/2027vs2929

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijmenbonhoff
Ik moet ook eerlijk toegeven dat deze pc 5 jaar geleden ook maar 600 euro heeft gekost en dus toen al niet van hoog niveau was. Ik heb maar 1 ram stick van 16 gb dus niet 2 van 8. Dit was 3 jaar geleden goedkoper toen opeens mijn ram stuk was. Ik zit vooral te kijken of er ergens nog iets te verbeteren valt of dat ik beter wat kan sparen en een geheel nieuw ding kan kopen. Ik speel nu games zoals csgo op normal settings en haal me 160 fps wel dus ik ben niet ontevreden. Daarnaast heb ik ook niks overgeclocked en heb geen idee of dat überhaupt mogelijk is op deze pc. Hopelijk heb ik zo wat vragen beantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pawnhamster
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03-09 19:56
Daarnaast heb ik ook niks overgeclocked en heb geen idee of dat überhaupt mogelijk is op deze pc. Hopelijk heb ik zo wat vragen beantwoord.
Een intel cpu zonder K aan het einde kan in de regel niet overklockt worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijmenbonhoff
Iemand enig idee of ik voor deze computer nog wat op markplaats kan vangen?
Pagina: 1