Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-05 16:31
Hi iedereen,

Ik heb aanstaande vrijdag een assessment centre bij een grote speler in hun industrie, en hoewel ik wel deels weet wat een assessment centre inhoudt, blijf ik nerveus. Wat zijn jullie ervaringen/tips om er goed voor de dag te komen?

Bedankt,

Edit: misschien handig om te vermelden dat het voor een IT positie is (data analyst) en het een soort van stage is.

[ Voor 18% gewijzigd door BiaggioLuciano op 16-11-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ja, ik heb er ervaring mee. Wat wil je precies weten, want anders kom ik niet verder dan algemeen tips :).

Algemeen:
- testen kan je niet echt oefenen, maar je kan wel voorkomen dat je fouten maakt doordat je het concept niet goed genoeg kent. Daarom dus toch oefenen…
- in principe gebruiken veel bedrijven assessments als hulpmiddel. Een slechtere score met een goed verhaal werkt dan vaak ook prima. Misschien helpt dat in de zenuwen?
- bij oefeningen of cases; vraag door, benoem wat je ziet en besef je dat acteurs je er niet in willen luizen, maar juist voorzet na voorzet afgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:48

g0tanks

Moderator CSA
Wat voor assessment is het? Ga je met mensen in gesprek of zit je de hele tijd achter een computer?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-05 16:31
ZieMaar! schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:02:
Ja, ik heb er ervaring mee. Wat wil je precies weten, want anders kom ik niet verder dan algemeen tips :).

Algemeen:
- testen kan je niet echt oefenen, maar je kan wel voorkomen dat je fouten maakt doordat je het concept niet goed genoeg kent. Daarom dus toch oefenen…
- in principe gebruiken veel bedrijven assessments als hulpmiddel. Een slechtere score met een goed verhaal werkt dan vaak ook prima. Misschien helpt dat in de zenuwen?
- bij oefeningen of cases; vraag door, benoem wat je ziet en besef je dat acteurs je er niet in willen luizen, maar juist voorzet na voorzet afgeven
Blanket voor de algemene tips in ieder geval. Ik heb al zo'n persoonlijkheid en capabiliteit test via cubiks gedaan waarbij ik dus goed genoeg heb gescoord. Moest je ook programmeren en zo ja, was dat onder druk of was het probleem dusdanig makkelijk dat het met gemak ging.
g0tanks schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:07:
Wat voor assessment is het? Ga je met mensen in gesprek of zit je de hele tijd achter een computer?
Het schema krijg ik later, maar het duurt niet zo heel lang (van 08.30 tot 13.00). Het gaat via Teams vanuit huis dus ja op beide gok ik zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Heb een aantal assessments gedaan en voor mij de belangrijkste voorbereiding is altijd 1) uitgerust en ontspannen zijn er 2) neem een mindset aan van: ik ben goed genoeg en ik ga plezier hebben en hou dat vol tot het einde.

Over het algemeen gaan ze goed en zien ze het plezier bij mij. Zo niet dan jammer en weer over naar de orde van de dag.

[ Voor 21% gewijzigd door Boeryepes op 16-11-2021 22:00 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Andere tip: Als goed slapen niet lukt vanwege de spanning (zoals bij mij op zo’n moment altijd het geval is) maak je dan niet direct zorgen. Adrenaline helpt je vaak het assessment wel door. Ik heb er 3 gedaan, 3x amper/niet geslapen en toch 3x geslaagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samba80
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-05 11:35
Hangt sterk van het type assessment af. Getallenreeksen, logische reeksen, taal etc zijn allemaal goed te oefenen. Rollenspel of opdracht wat minder.

Belangrijk punt: soms krijg je een oefening die steeds moeilijker wordt / zich aanpast aan je niveau. Dit betekent dat je dus altijd dingen tegen gaat komen die boven je kunnen liggen. Het geeft een onterecht gevoel dat je het niet haalt. Daar bewust van zijn helpt je te blijven focussen en doorgaan.
Pagina: 1