Wat te doen met de koof voor afvoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:36
Ik hoop dat ik middels dit topic een probleem kan tackelen waar ik zelf een beetje op vast loop.
Komende maanden zijn we van plan de beneden verdieping aan te pakken en daarbij hoort ook het openbreken van de muur tussen de keuken en de kamer.
Dit is geen dragende muur, hij stond er namelijk vroeg niet en is opgebouwd uit ytong oid.
Tegen deze muur zit een koof gemaakt waardoor de afvoer van de badkamer loopt, dit is op geen andere plek te maken dus zullen we er mee moeten leven.

Echter zit deze koof in verhouding tot de plek van de eettafel wat lastig. Allereerst een situatieschets, het kan her en der een paar cm afwijken, maar het komt aardig in de buurt qua afmetingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22BsZ71SW75rh5mZyaFSYQY1lko=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/FCrAzujERwHOHfvItxZgN1L4.png?f=fotoalbum_medium

De koof is tegen de linker muur getekend en zit om een 110mm afvoer heen. Dit zou een ombouw van ongeveer 200mm betekenen gok ik. Deze wil ik met gips bekleden om zo mee te laten stucen.

Het probleem:
Als ik hier een tafel in teken komt hij lullig te staan ten opzichte van de koof. Dat wil zeggen, of je zit er tegen als de tafel er naast staat, of je zit veel te dicht op de zithoek als je hem er tegen aanschuift.

Mijn oplossingen incl nadelen tot nu toe:

Koof breder maken waardoor de tafel in de ideale positie (zie onder) in het midden van de koof komt. Maar dit betekent een ongelofelijk brede koof, al dan niet met openingen voor prularia, waardoor de ruimte bij het linker keukenkastje te krap wordt. Plus ik mis over een afstand van een goede 1,5 tot 2 meter een strook van 20cm

Oplossing 2:
Koof zo houden, de tafel gewoon neerzetten en 20cm breder aanhouden waarbij de linker 20cm puur voor decoratie wordt gebruikt. Nadeel is dat het gewoon zonde is en het mogelijk nergens naar lijkt.

Oplossing 3:
de tafel toch verder naar de woonkamer brengen waardoor ik daar er bovenop kom te zitten en de keuken te groot wordt.

Oplossing 4:
tafel een kwart slag draaien, maar ik wil aan alle kanten minimaal 120cm ruimte. We hebben nu aan 1 kant 75cm en dat is echt veeeeeeeeel te krap.

Oplossing 5:
ik hoop dat jullie die hebben en dat dit uiteraard de perfecte oplossing is.

Ps uitbouwen is geen optie :+ :+

Hoe het nu op papier staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUy9drOz2dApXyiog60Lu-q2X-4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/dH0CI2rHPi14shXMug2uZ7MD.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:25
Oplossing 2 en 10 cm aanhouden ipv 20.
In de praktijk zit je nooit volledig op de hoek van de tafel maar altijd iets van de rand verwijderd.
Dat de koof dan vlak tegen je stoel aan zit is dan jammer maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:58
Ik zie het probleem en heb niet direct de magische oplossing. Maar wat ik me wel afvraag: wat staat er in die lege ruimte rechtsonder? Als ik de plattegrond nu zo bekijk staat je eettafel relatief dicht bij de keuken terwijl je rechtsonder veel ruimte lijkt te hebben. Of staat daar iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
D-e-n schreef op woensdag 17 november 2021 @ 00:51:
Ik zie het probleem en heb niet direct de magische oplossing. Maar wat ik me wel afvraag: wat staat er in die lege ruimte rechtsonder? Als ik de plattegrond nu zo bekijk staat je eettafel relatief dicht bij de keuken terwijl je rechtsonder veel ruimte lijkt te hebben. Of staat daar iets anders?
Ik snap je vraag, die hoek had ik inderdaad verder niet ingetekend.
In deze hoek komen de spullen van de kinderen, een speelhoek zeg maar.
Dit is ook de looproute naar buiten toe, we gaan de kozijnen vervangen en daar een schuifpui plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
D-dark schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:54:
Oplossing 2 en 10 cm aanhouden ipv 20.
In de praktijk zit je nooit volledig op de hoek van de tafel maar altijd iets van de rand verwijderd.
Dat de koof dan vlak tegen je stoel aan zit is dan jammer maar helaas.
Ik ben bang, hoe langer ik er over nadenk, dat dit inderdaad de oplossing zal zijn uiteindelijk.
Op dit moment hebben we een 1.60m tafel in de keuken staan, de tafel op de tekening is 1.80m. Daarmee win ik de ruimte van de koof natuurlijk al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Idee: bouw je tafel om de koof?

Nadeel; je kan je tafel nooit meer ergens anders kwijt.

[ Voor 48% gewijzigd door Pin0 op 17-11-2021 08:20 ]

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:51
Wij hebben ook zo'n koof in de eetkamer van een stalen portaal die de verdiepingsvloer omhoog haalt.

Als je een tafel kiest met de poten op de uiteinden heb je vrij weinig last van die koof.
Zoals bij de tafel hieronder zijn de poten gelijk met het uiteinde van het tefelblad, daar zit je dan toch niet met je benen en daarom minder last van de koof.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZJpz0WUwcyC9UEySe0YoUNIWo4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zY2CWt9AtCovGTO1LeBxWpsU.png?f=user_large

Staan de poten meer naar binnen of heb je een spinpoot eronder dan word je sneller richting de koof gedrukt door de poten.

Overigens sou je de koof ook kunnen verplaatsen, je moet dan alleen een verlaagd plafond of koof langs het plafond toepassen. De vraag is alleen of dat mooier word.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:41

gwystyl

Beugeltje dan maar?

optie 5: bestaande koof wegbreken, bij het plafond een kniestuk maken en de afvoer naar de bovenkant van de tekening leiden en daar met het plaatsen van de nieuwe keuken rekening mee houden.

Voordeel: geen koof meer van boven naar beneden op een lastige plek.

Nadelen: koof langs muur/plafond en afvoer moet verlegd worden naar de hoek. Ik weet niet hoe makkelijk dat te doen is (in kruipruimte onder de kamer/keuken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImpulZ_28
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-05 21:15
gwystyl schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:24:
optie 5: bestaande koof wegbreken, bij het plafond een kniestuk maken en de afvoer naar de bovenkant van de tekening leiden en daar met het plaatsen van de nieuwe keuken rekening mee houden.

Voordeel: geen koof meer van boven naar beneden op een lastige plek.

Nadelen: koof langs muur/plafond en afvoer moet verlegd worden naar de hoek. Ik weet niet hoe makkelijk dat te doen is (in kruipruimte onder de kamer/keuken?)
Van mij een plusje, had het zelfde idee. :P

Hou er wel rekening mee dat wat als situatie optreed. 110cm lijkt me een wc afvoer. Dus zorg dat het constructief goed in elkaar zit, en desnoods uitbesteden zodat eventuele reparatie en bijkomende kosten verhaalt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Die koof is dat vierkantje op de bovenste plattegrond? Dat is toch niet zo erg? Ik zou de keuken toch een beetje willen scheiden met een laag muurtje met misschien wat barkrukken (of goedkoper, een Ikea Kallax op zijn zij kan ook dienen als muurtje en kast met kookboeken, zonder barkrukken dan wel :p ).

Wij hebben ook een muur tussen huiskamer en keuken, hoewel de huiskamer veel groter zou zijn (en minder langwerpig van vorm) als we die weg zouden halen is mijn vrouw er erg blij mee. In haar kant van de familie zijn ze allemaal erg jaloers op onze keuken (Aziatische cultuur, zij zien dat anders en spenderen veel meer tijd in de keuken).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 21:43
Hoe zit het plafond in elkaar? Betonnen plaat of houten balken met gips waar je de riolering in zou kunnen omleggen richting keuken...

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Bedankt voor de reacties, ik vat de antwoorden even samen in 1 post!

Idee: bouw je tafel om de koof?
Heb ik ook over nagedacht inderdaad, net als een koof zo breed als de tafel. Maar dan komt de tafel dus heel dicht tegen de zithoek aan.

Wij hebben ook zo'n koof in de eetkamer van een stalen portaal die de verdiepingsvloer omhoog haalt.

Als je een tafel kiest met de poten op de uiteinden heb je vrij weinig last van die koof.
Zoals bij de tafel hieronder zijn de poten gelijk met het uiteinde van het tefelblad, daar zit je dan toch niet met je benen en daarom minder last van de koof.

Ik denk inderdaad dat dit de oplossing moet gaan worden. En als we dan een 1.80/1.90m tafel kiezen verliezen we niets qua gebruiksoppervlak ten opzichte van onze huidige 1.60m tafel.

Zou een optie kunnen zijn, maar dat zou betekenen dat ik een koof van 3m langs mijn plafond heb lopen die vervolgens door het keukenblad voor het raam langs de kruipruimte in moet. Esthetisch denk ik niet mooi, maar bovenal een stuk van 3m aan horizontale riolering van de badkamer, dat lijkt mij vragen om problemen toch? (wel goed bedacht trouwens, en misschien heb ik het mis in mijn beredenering?)

Hou er wel rekening mee dat wat als situatie optreed. 110cm lijkt me een wc afvoer. Dus zorg dat het constructief goed in elkaar zit, en desnoods uitbesteden zodat eventuele reparatie en bijkomende kosten verhaalt kunnen worden..
Klopt inderdaad, hierop zitten de wc, het bad, de douche en een dubbele wastafel aangesloten.

Die koof is dat vierkantje op de bovenste plattegrond? Dat is toch niet zo erg? Ik zou de keuken toch een beetje willen scheiden met een laag muurtje met misschien wat barkrukken (of goedkoper, een Ikea Kallax op zijn zij kan ook dienen als muurtje en kast met kookboeken, zonder barkrukken dan wel :p ).
Klopt, aan de linker muur dat vierkantje van dunne lijnen. Op dit moment loopt vanaf daar naar rechts net naast de deur een scheidingsmuur en hebben we een dichte keuken. Dit resulteert in het niet fatsoenlijk aan de keukentafel kunnen zitten. Aan 1 kant van de tafel hebben we maar 70cm ruimt, als 1 van de kinderen daar zit kom je er zelf amper nog achterlangs om in het hoekje te gaan zitten. We willen daarom aan alle kanten toch wel een 1.20cm ruimte houden. Hierdoor is een muur/afscheiding wat ons betreft niet echt een optie meer.

Hoe zit het plafond in elkaar? Betonnen plaat of houten balken met gips waar je de riolering in zou kunnen omleggen richting keuken...

Het is een plafond bestaande uit betonnen platen dacht ik, maar dit is iets wat ik nog heel goed uit moet zoeken. Het is in ieder geval een massieve vloer bestaand uit steenachtig materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanne1
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-02 21:27
je zou tegen de koof/muur ook een eettafelbank kunnen plaatsen, en de tafel een kwart slag draaien. Bank zorgt er voor dat er minder ruimte nodig is tussen tafel en muur waardoor je genoeg ruimte hebt voor de stoelen aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:38

pietje63

RTFM

Zou niet mijn keuze zijn, maar je kunt ook denken aan een sanibroyeur met een dunnere pijp

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Tanne1 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:18:
je zou tegen de koof/muur ook een eettafelbank kunnen plaatsen, en de tafel een kwart slag draaien. Bank zorgt er voor dat er minder ruimte nodig is tussen tafel en muur waardoor je genoeg ruimte hebt voor de stoelen aan de andere kant.
Is inderdaad ook een overweging, en schoot even door mijn hoofd, echter zitten we met 2 kleine kinderen en de kinderstoelen die dat met zich mee brengt. Dat betekent dat wij altijd op een bank moeten zitten.

(haha ik ben wel lekker aan het zeiken, ik weet het. We hebben nog een maand of 8 voordat we dit echt aan pakken allemaal, dus wil graag voor die tijd alles zo goed als getackeld hebben )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
pietje63 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:26:
Zou niet mijn keuze zijn, maar je kunt ook denken aan een sanibroyeur met een dunnere pijp
hmm, is inderdaad nog een optie. Maar moet je dan niet de hele badkamer verbouwen? de afvoer gaat onder het bad naar beneden toe. Natuurlijk hou ik hier dan alsnog een koofje over, maar wel minder lomp dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanne1
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-02 21:27
jichem schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:35:
[...]

Is inderdaad ook een overweging, en schoot even door mijn hoofd, echter zitten we met 2 kleine kinderen en de kinderstoelen die dat met zich mee brengt. Dat betekent dat wij altijd op een bank moeten zitten.
Kinderen kunnen al snel op de knietjes op de bank hoor, deze staat namelijk dichter tegen de tafel aan dan een stoel.
En over zelf op de bank zitten, tegenwoordig zijn er hele luxe eetbanken, niet meer alleen van hout. Deze zitten soms zelfs lekkerder dan een stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Tanne1 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:40:
[...]

Kinderen kunnen al snel op de knietjes op de bank hoor, deze staat namelijk dichter tegen de tafel aan dan een stoel.
En over zelf op de bank zitten, tegenwoordig zijn er hele luxe eetbanken, niet meer alleen van hout. Deze zitten soms zelfs lekkerder dan een stoel.
Haha, deze zijn 1.5 maand en 2 jaar. De oudste zou dat eventueel kunnen, de jongste ga ik maar niet proberen :+ :D
Ik ga de optie in ieder geval wel even goed bekijken, ook wat dit met de beschikbare ruimte gaat doen. (de bank zal dan ipv de tafel tegen de koof aan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:34
Wat wellicht ook nog een optie is om de koof breed te maken zoals je aangaf en de tafel hier tegenaan zetten. Vervolgen kun je in de koof wat nisjes en/of planken maken om spullen in te zetten. Zo wordt het meer een geheel met je tafel.

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:17
Optie 6: keuken spiegelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlRO0-JiOHeRb_anSA_0YUoh2GM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EIkQN9F0X27h73sWCpWfyvSw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door -Paul- op 17-11-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:38

pietje63

RTFM

jichem schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:36:
[...]

hmm, is inderdaad nog een optie. Maar moet je dan niet de hele badkamer verbouwen? de afvoer gaat onder het bad naar beneden toe. Natuurlijk hou ik hier dan alsnog een koofje over, maar wel minder lomp dan nu.
Is enkel nodig voor de WC. Voor de rest is een dunne buis voldoende. In ons vorige huis hadden we er een ingebouwd achter de wc zitten.
Mogelijk past de dunnere buis zelfs in de spouw.

[ Voor 5% gewijzigd door pietje63 op 17-11-2021 12:16 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
pietje63 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:15:
[...]

Is enkel nodig voor de WC. Voor de rest is een dunne buis voldoende. In ons vorige huis hadden we er een ingebouwd achter de wc zitten.
Mogelijk past de dunnere buis zelfs in de spouw.
hmm, ga ik ook onderzoeken. Spouw wordt hem denk ik niet, is een tussenmuur met de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Inderdaad ook een optie, alleen dan weer strak op de deur. Vanavond eens beetje proberen en nadenken over hoeverre dit lastig is of niet. dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:17
jichem schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:24:
[...]

Inderdaad ook een optie, alleen dan weer strak op de deur. Vanavond eens beetje proberen en nadenken over hoeverre dit lastig is of niet. dank!
Eventueel ook te combineren met de optie eettafel draaien en eetbank tegen de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-05 20:36
optie 6. keuken anders indelen.

waarom zo'n klassieke L-hoek? dat kan veel speelser.
of je het daadwerkelijk een succes vind, hangt altijd van je eigen smaak af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nfp7xU5HY3hINUE2H6WCuUoTYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TVa24jKjgRA1DMBtsc4ab38w.png?f=fotoalbum_large

even snel met paint3D :+
maten en afmetingen moet je even nakijken, maar ik heb het rechter blok naar het midden geplaatst, en een kwartslag gedraaid. eettafel er tegenaan e voila.

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is een beetje hoe veel ruimte je hebt. Als je met meer mensen in de keuken bent (bij mijn vrouw haar familie wel een dingetje) zou je elkaar continu in de weg lopen in bovenstaande opstelling.

Wij hebben zo'n keuken gehad in ons appartement hiervoor, met twee mensen moest je al steeds wachten op elkaar en meer mensen was onmogelijk.Maar met die L-keuken is dat allemaal geen probleem.

/▌

• jichem
Remond_FRL schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:26:
optie 6. keuken anders indelen.

waarom zo'n klassieke L-hoek? dat kan veel speelser.
of je het daadwerkelijk een succes vind, hangt altijd van je eigen smaak af.

[Afbeelding]

even snel met paint3D :+
maten en afmetingen moet je even nakijken, maar ik heb het rechter blok naar het midden geplaatst, en een kwartslag gedraaid. eettafel er tegenaan e voila.
Leuke out of the box reactie, gaan we zeker ook eens naar kijken. Hoewel ik denk ik dan kast te kort kom. Rechts is nu allemaal hoog.

• jichem
Marzman schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:39:
Het is een beetje hoe veel ruimte je hebt. Als je met meer mensen in de keuken bent (bij mijn vrouw haar familie wel een dingetje) zou je elkaar continu in de weg lopen in bovenstaande opstelling.

Wij hebben zo'n keuken gehad in ons appartement hiervoor, met twee mensen moest je al steeds wachten op elkaar en meer mensen was onmogelijk.Maar met die L-keuken is dat allemaal geen probleem.
Goed om ook mee te nemen in de overwegingen.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:54
jichem schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:03:
[...]

Leuke out of the box reactie, gaan we zeker ook eens naar kijken. Hoewel ik denk ik dan kast te kort kom. Rechts is nu allemaal hoog.
Ligt eraan wat voor spullen je allemaal hebt om op te bergen natuurlijk, maar ik vind zelf juist een kookeiland + alle opberg ruimte die daarbij komt erg handig. Dat is dan een extra groot werkvlak + wasbak of inductieplaat + afzuiging. Hierdoor houdt je aan de breedte van het huis volledige ruimte over om de hoogte in te gaan op ( of op 1 blok na voor de wasbak of inductie )

Een idee als dit zeg maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TmtEP3tt4hCme63WK2JoVoYLJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8VrIWdDMutHz11y3tPGWNNN.jpg?f=fotoalbum_large

Want vergeet niet alle ruimte in het kookeiland zijn dan lades die je kan opentrekken ( op de ruimte die een inductie en/of wasbak nodig heeft na ) Alleen staat er bij jou dan nog een tafel aan de andere kant van het eiland :P

[ Voor 9% gewijzigd door hollandnick op 18-11-2021 10:22 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Marzman
  • Niet online

Marzman

hollandnick schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:21:
[...]

Want vergeet niet alle ruimte in het kookeiland zijn dan lades die je kan opentrekken ( op de ruimte die een inductie en/of wasbak nodig heeft na ) Alleen staat er bij jou dan nog een tafel aan de andere kant van het eiland :P
Dat maakt veel verschil, dan creer je een smalle pad waar je moeilijker met meerdere mensen uit de weg kunt. Met voldoende ruimte (of als je zoals hier langs de andere kant van het kookeiland dingen kunt doen of kunt lopen) heb je dat niet.

/▌

• hollandnick
Marzman schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:08:
[...]

Dat maakt veel verschil, dan creer je een smalle pad waar je moeilijker met meerdere mensen uit de weg kunt. Met voldoende ruimte (of als je zoals hier langs de andere kant van het kookeiland dingen kunt doen of kunt lopen) heb je dat niet.
Klopt meten is weten. Maar aan de zijkanten van het kookeiland hoef je ook geen lades te hebben. En 9/10x staan lades niet constant open. Ik ging dan een beetje uit van de tekening die @Remond_FRL deelde, het is aan TS om dat even met alle juiste maten in te tekenen ( als TS überhaupt interesse heeft in die indeling/design O-) ) Maar klopt het liefst wil je wel enigszins ruimte hebben om je kookeiland, waarbij je de maten van TS van 1,25m moet aanhouden tussen kookeiland en keuken + 1,25m vanaf zijkant kookeiland tot muur

• jichem
De breedte is in mijn geval helaas een raam, daar kan ik niet de hoogte in

• hollandnick
Ja dat had een blinde nog kunnen zien natuurlijk..... :P Dan snap ik wel dat je terughoudend bent voor het aantal kastruimte dat je mogelijk verliest ( Hallo apothekerskast )

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:58
Die zijn overigens duur. Door onze keukenboer werd het destijds een "hypothekerskast" genoemd :)

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-05 20:36
extra aanvulling van mij dan.

ga eerst eens met een keukenboer om tafel. die hebben vaak frisse verkoop adviezen en ideeën

en als je bang bent voor de loopruimte om het eiland... kan je er altijd een schiereiland van maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGljJV5PRTFUJhFk0_kKb3pP_Xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LL0oF4fqfs42jSvs4oHNrsgE.jpg?f=fotoalbum_large

alleen dan ipv de krukjes en vlakke achterwand, en je tafel ertegenaan.
zoals @hollandnick al zei, meten is weten.

van de achterwand een kastenwand maken, inductie en wasbak op je schiereiland, zomaar een idee.
mijn persoonlijke voorkeur zou zowieso gaan naar bereiding op een eiland. al was het maar omdat de persoon die staat te koken, niet met de rug naar de rest van de woning staat. en dus makkelijker, beter in contact kan blijven met de rest van de bewoners.

de ruimte tussen kastenwand en (schier-)eiland kan je zo gek maken als dat je de tafel de woonkamer in wil laten komen. daarvoor zal je dus toch weer moeten gaan meten om te zien of het een realistisch idee is, en aansluit op je ruimtelijke wensen.

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Het gesprek met de keukenboer heb ik reeds gehad. Daaruit kwam de L-opstelling en zijn idee was om de tafel gewoon tegen de muur te zetten en dan een 180/200cm tafel waardoor de eerste 20cm een beetje extra zijn. Voor een plantje oid.

Ik ben nog even aan het meten gegaan, maar een eiland is bij ons echt niet haalbaar. Dan kom ik echt in de knoei met de kastruimte/ bewegingsruimte en de zithoek/doorloop.
Pagina: 1