Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-10 22:08
Ik heb zelf een nieuw ontwerp gemaakt met Solar edge en bij elkaar gekikt bij Solar outlet. (zie laatste post)

Ik ben momenteel zoals half Nederland bezig met het verduurzamen van de woning. Alles wordt HR++ glas en waar het kan geïsoleerd. Daarbij horen natuurlijk ook zonnepanelen.

Ik geloof dat een hybride warmtepomp geen toegevoegde waarde heeft, omdat we daarvoor te weinig gas verstoken (950m3/j) en een warmtepomp is momenteel te duur voor ons en om daarvoor genoeg zonnepanelen te kunnen plaatsen moet ik het dak van de buren er bij kopen.

Ik heb al een aantal offertes gekregen, waar een aardig verschil in zit.
Alle offertes die ik tot nu toe heb ontvangen zijn met micro omvormers.
Dit heeft bij mij de voorkeur ivm brandveiligheid, garantie, makkelijk uitbreidbaar en het irritante geluid wat omvormers geven als de zon schijnt, Mochten mijn aannames daarover verkeerd zijn, hoor ik dat graag.
Foto's
Het kleine pijpje is de ontluchting / beluchting van de wasmachine en ik denk ook van de badkamer. Ik weet niet of daar overheen gelegd kan worden, maar daarover verschillen de meningen van de verschillende zonnepanelen boeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjmUHcBLWFkbVd13fzMEW62ZZqc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fznI2tdPhbLC0tVdkF83pSNF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcoOMhZFEjFUTTVq8d3m74MI4lw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7H2qkXWlB5CZ7s3ihK0jdTG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81Fb15Ksv5lUld2pnIKFCcw3Prw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgNnOCE5g86R8O9F67dnx5Bv.jpg?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
Er zit dus een dakraam en 2 pijpjes, het kleine pijpje kunnen we misschien verplaatsen.

Helling dak: 34gr
Richting zzo
Breedte 546 (binnen)
Hoogte nok 279
Lengte schuin dak 495 (binnen)
Schaduw
Geen schaduwval op het dak.
Jaarverbruik
Ons huidige jaarverbruik zit op 2000kwh met 2 personen (en 950m3 gas.)

We koken op inductie en hebben vloerverwarming op de begane grond. De rest van het huis wordt nagenoeg niet gestookt.
Ik verwacht dat dit wel gaat stijgen ivm plannen voor gezinsuitbreiding en aanschaf van wasdroger en eventueel een IR paneel hier en daar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72gS7fbUXvg8l_i3aLA3JKXsuRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6eCj7jBNdSWmjbEwUfvKBkA.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Het budget is max 5000 bruto voor de panelen.
Ik wil genoeg opwekken voor nu en komende jaren, zit te denken aan 2700 a 2900 kWh.
Verder wil ik ook klaar zijn voor slimme huishoudelijke apparatuur die kan schakelen op de zonnepanelen en het gemakkelijk kunnen uitbreiden met een paar extra panelen in de toekomst.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik zou zelf best wat willen en kunnen doen, maar ik ga er vanuit dat professionals het beter kunnen.
Bijhouden van data
Moet in ieder geval via apps kunnen volgen wat ik lever etc.
Reeds verkregen offertes
Ik heb een paar grote en lokale offertes aangevraagd. (Ik zie bij de meeste andere topics geen namen van bedrijven staan, dus ik dacht ik doe dat bij de lokale bedrijven ook maar niet.)

CoolBlue:
€ 5.104 ex
8*400 REC400AA (3200wp tot)
8* Enphase IQ7+ microomvormers
€1,595/Wp
vermogensgarantie: 92% na 25 jaar
Panelen 25 jaar garantie
Omvormers 25 jaar garantie
Montage 10 jaar garantie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0TTKGq0H3RhnyEPrhL5wyPBpsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8vo9xbyCPRFJl9eVpjIfcq4J.png?f=fotoalbum_large

Solar bouwmarkt:
8x Hyundai 395WP Full Black Half (3160 wp tot)
8x Enphase IQ7A Micro Omvormer
€3822,65 (ex)
3822,65/3160 = €1,21/Wp
vermogensgarantie: 84,6% na 25 jaar
Panelen 25 jaar garantie

Lokaal W:
8x380 8 x Q Cells Q.PEAK DUO ML-G9+ 380s (3040wp tot)
8x Enphase IQ7PLUS-72-2-INT
€3636,36 (ex)
3636,36/3040 = €1,196/Wp
vermogensgarantie: 86% na 25 jaar
Panelen 25 jaar garantie
Montage ??? Garantie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioED38mZvRo1A7aW2t_vI3le2W4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YOXc0GNcTqJlnLfdxl84YjqL.png?f=user_large

Lokaal D:
8x395 Hyundai 395WP Full Black Half (3160wp tot)
8x Enphase Micro omvormer IQ7+
€4579,80 (ex)
4579,8/316 = €1,45/Wp
vermogensgarantie: 84,6% na 25 jaar
Panelen 25 jaar garantie
Montage 5 jaar garantie
Hebben interessante uitbreidingen voor garantie:
- voor €20/paneel 20 jaar garantie montage
- voor €30/paneel 20 jaar garantie montage en opbrengstgarantie
(Bij minder zon / defecten vergoed het bedrijf het tekort aan rendement.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiolTvvUlvmz0oRP-sLGSqj-Dl8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CTkDa6CTGKtrog4A3ZGVQxvP.png?f=user_large

Lokaal V:
€3.549,94 (ex)
8x Jinko Mono Silver Frame Tiger JKM390M-6RL3-V (3120wp tot)
8x Enphase Micro-omvormer IQ7 plus
€3.549,94 / 3120 €1,138/Wp
vermogensgarantie 87,4% na 30 jaar.
panelen 25 jaar garantie.

omvormer 25 jaar garantie.

montage 10 jaar garantie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHEmTo-dLlMxS3lj589UjIdzKyo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CCzK539b4Ae9Vc4mlNWBmSeO.png?f=user_large
Regio
Regio Zwolle
Vragen
Lang verhaal kort:
Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste offerte als ik ze vergelijk op Wp en garantie, maar zit er veel verschil qua kwaliteit van de merken panelen?
Zijn er nog andere zaken waar ik geen rekening houd?
Zijn er goede argumenten, behalve de prijs om voor 1 omvormer te kiezen ipv micro omvormers?
Kan er over de pijp van de wasmachine heen gelegd worden of is dit niet handig?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06-10 21:34
brewer schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:00:
Ik geloof dat een hybride warmtepomp geen toegevoegde waarde heeft, omdat we daarvoor te weinig gas verstoken (950m3/j) en een warmtepomp is momenteel te duur voor ons en om daarvoor genoeg zonnepanelen te kunnen plaatsen moet ik het dak van de buren er bij kopen.

Ik heb al een aantal offertes gekregen, waar een aardig verschil in zit.
Alle offertes die ik tot nu toe heb ontvangen zijn met micro omvormers.
Dit heeft bij mij de voorkeur ivm brandveiligheid, garantie, makkelijk uitbreidbaar en het irritante geluid wat omvormers geven als de zon schijnt, Mochten mijn aannames daarover verkeerd zijn, hoor ik dat graag.

Kan er over de pijp van de wasmachine heen gelegd worden of is dit niet handig?
Wat dacht je van een full electric warmtepomp, met 950m3 op jaarbasis is dat meestal heel goed mogelijk. 950m3 is grofweg (x2.5) 2400kWh op jaarbasis extra, dan zou je totaal komen rond de 4400 kWh. Dat is ook zeker haalbaar op dit dak, heb je het dak van de buren niet voor nodig. Daarnaast is elektriciteit goedkoper dan gas en zal zonder zonnepanelen een warmtepomp indien lage temperaturen mogelijk zijn al goedkoper wezen dan met gas.

Er zitten een aantal aanbieders tussen waarvan de legplannen niet haalbaar zijn, door de schoorsteen, over het CV pijpje, kijk daar kritisch na. Voor de ontluchting van de badkamer heb je wel speciale lage modellen waarover zonnepanelen kunnen, of modelen in een dakpan. Ik denk dat 13 panelen zouden moeten passen, daarmee zou je 4400kWh precies moeten kunnen halen.

Garantie is vaak een wassenneus, alleen REC biedt echte garantie. Voorrijkosten worden bijvoorbeeld niet gedekt en daarnaast het dak opgaan is erg duur. Een enphase systeem heeft veel meer onderdelen op het dak die stuk kunnen gaan, bij een serieel systeem hoef je het dak niet op om de omvormer te vervangen, dat kan je simpel vanuit huis zelf. Panelen gaan vrijwel niet stuk, indien wel altijd in de eerste 2 jaar.
Je hebt een prachtig schaduwloos dak, wat maakt dat de extra kosten van een parallel systeem niet opwegen tegen de voordelen. Een serie omvormer is voor jou situatie de best keuze. Indien dat systeem goed geïnstalleerd wordt door een vaardig installateur, is het risico op brand net zo klein.
Verder maken de huidige omvormers geen geluid, alleen een eenmalig klikje bij opstarten en afschakelen.

Een systeem wat makkelijk uit te breiden is, biedt in mijn optiek geen voordeel. Leg direct het dak vol, wat je extra opwekt, kan je nu met de salderingingsregeling nog mooi terugverkopen en de panelen al terugverdienen. Daarnaast is later bij leggen altijd vele malen duurder dan nu direct.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:56
CB: gaat wel ver hoor... een 400Wp paneel op een 295W omvormer die volgens fabrikant maar tot 375W moet worden ingezet... En dat op een dak waar die hele mooie Alpha's gewoon die 400W gaan halen.

REC is prima, Alpha's zijn prijzig, maar goed (maar de vraag is of ze het extrageld wel waard zijn)... de rest van die offerte is zeker meuk.

SB: is ook enorm van van deze hoge-marge componenten... Maar ze zijn zoveel betaalbaarder dat er nog redelijke offertes uit komen.

W: in zekere zin zie CB, maar iets genuanceerder, en beter geprijsd

D: nog minder waar voor geld dan CB...

V: wederom... zie CB... maar voor Enphase een goede prijs...

Maar... Op dit dak biedt Enphase (of SolarEdge) verre van voldoende meerwaarde.
De leg plannen zijn weinig creatief / erg gemakzuchtig.

Het is niet een makkelijk in te tekenen dak, maar zodra dat gedaan is is er flink wat uit te halen voor niet heel veel geld.

Kun je /nauwkeurig/ bepalen wat de afmetingen zijn van dak en met name positie van dakraam?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb het idee dat die extra grote panelen op jouw dak een beetje ongunstig uitkomen. Er blijft heel veel ongebruikt dakoppervlak over als ik zo naar de plaatjes kijk.

Lokaal W zou wel eens te dicht op de buren kunnen uitkomen.

Daarnaast schrik ik nogal van de prijzen. Ik heb mijn panelen als pallet gekocht (31 stuks halfcell 335wp). Daarbij 3 stuks Growatt MIN 3600TL-XE, Clickfit montagemateriaal voor 20 panelen en platdak montage voor de andere 11 en alle bekabeling was ik 5000 kwijt (na 1000 retour belasting).

Het enige verschil is dat ik de panelen zelf heb geïnstalleerd, maar wat kost effectief de installatie tegenwoordig? Zo'n 1000 a 1500 euro...?

PS. Wat je nog zou kunnen overwegen is het dakraam weg te halen, zodat je veel gunstiger kan leggen en evt het dakraam aan de andere kant groter maken of het zo laten.

PS2. Beluchting en ontluchtingspijpjes kun je gerust vervangen door speciale vlakke pannen. Afvoer van de CV ketel kan je niet vlak maken naar mijn weten.

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 16-11-2021 18:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Neem gewoon een SMA stringomvormer met 2 mppt ingangen.
Dakraampje eruit (heb je het nodig?) en dak vol met panelen.
En op de andere kant ook nog wat panelen.
Dan heb je de hele dag opbrengst.

Enphase is niet nodig hier en onnodig duur (meer panelen brengen meer op)

Vervolgens een Panasonic WP monobloc erin.
Zoek even op klober ventilatiepan voor de pijpjes.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-11-2021 18:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

1,6 euro per Wp anno 2021 :X Dat moet voor bijna de helft kunnen denk ik, met iets andere componenten.

Neem gewoon een GoodWe stringomvormer met 2 mppt ingangen.

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
TS schrijft:
CoolBlue:
€ 5.104 ex
8*400 REC400AA (3200wp tot)
8* Enphase IQ7+ microomvormers
€1,595/Wp

Weer die IQ7+ bij een 400 Wp paneel, volgens mij kunnen ze die IQ7A niet leveren bij CB. En ook alle andere offertes behalve SB allemaal met de IQ7+, ik ga een opzetje maken om te zien of het uit kan om die IQ7A te offreren of niet, maar met een verschil van 4 tientjes per stuk denk ik persoonlijk dat je die wel terug gaat verdienen in afzienbare tijd.

[ Voor 32% gewijzigd door RobertV70 op 16-11-2021 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zou het gewoon zelf installeren voor 2350 incl btw
https://www.sun-solar.nl/...e-2350-incl-btw-sunsolar/

Misschien hebben ze het zelf niet in de gaten dat die prijs twijfelachtig is... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
Thanks voor je uitgebreide reactie. Ik zal eens kijken hoeveel ik er op kwijt kan en ook wat opties uit (laten) rekenen met panelen in serie.
Dat_Doc schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:27:
[...]

Wat dacht je van een full electric warmtepomp....
Ik heb van 2 aanbieders te horen gekregen dat een warmtepomp niet rendabel is ivm ons lage gasgebruik. (pas vanaf 1200m3 zieden ze) "ik zou het er na 14 jaar ongeveer uithalen terwijl hij ca 15 jaar mee gaat en dan moet hij nog worden onderhouden."

Zelf weet ik zo niet hoe ik dat moet berekenen, zal daar nog wat meer naar Google'n of hier op het forum zoeken.
....Verder maken de huidige omvormers geen geluid, alleen een eenmalig klikje bij opstarten en afschakelen.
Ik kom in best veel huizen en ik hoor die omvormers altijd fluiten als de zon begint te schijnen, maar misschien vallen me degene die geen geluid maken niet daarom ook niet op. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
Ook thanks voor de uitgebreide reactie!
Ronald schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:02:
CB: gaat wel ver hoor... een 400Wp paneel op een 295W omvormer die volgens fabrikant maar tot 375W moet worden ingezet... En dat op een dak waar die hele mooie Alpha's gewoon die 400W gaan halen.
Als ik in de specs kijk staat daar toch tot 440W of moet je bij AC vermogen kijken? (sorry niet genoeg verstand van de zaak)

(specs van solar outlet):
Aanbevolen zonnepanelen vermogen: 235 - 440 Wp
Max. AC Vermogen: 295 W
Maar... Op dit dak biedt Enphase (of SolarEdge) verre van voldoende meerwaarde.
De leg plannen zijn weinig creatief / erg gemakzuchtig.

Het is niet een makkelijk in te tekenen dak, maar zodra dat gedaan is is er flink wat uit te halen voor niet heel veel geld.

Kun je /nauwkeurig/ bepalen wat de afmetingen zijn van dak en met name positie van dakraam?
De enige die samen met mij naar legplan heeft gekeken is CB. Ik heb even uit het raam gehangen en het dak opgemeten en de plaats van het dakraam.

binnenmaten:
Breedte 546
Hoogte nok 279
Lengte schuin dak 495

ik zie dat ik de lengte niet had neergezet. Dat is dan 517 504 (zonder nokpan)

EDIT: Heb de pannen ook nog even opgemeten die zijn 31,5 lang en 30 breed
dan zou de lengte 504 en de breedte 630 moeten zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbcyC8IrlzY5hfzDH8WNlVvai8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PAsATj5PfQ7OIVw76Q518bke.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door brewer op 17-11-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:54:
Ik zou het gewoon zelf installeren voor 2350 incl btw
https://www.sun-solar.nl/...e-2350-incl-btw-sunsolar/

Misschien hebben ze het zelf niet in de gaten dat die prijs twijfelachtig is... ;)
Zelf installeren is niet het plan helaas.. al is dit geen geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:25:
Neem gewoon een SMA stringomvormer met 2 mppt ingangen.

String ga ik naar kijken. hoezo 2 mppt ingangen?

Panelen op die kant heb ik ook al bij een partij geopperd, maar omdat het NNW was raadden ze dat af. Ga ik daar rendement uit halen denk je? daarnaast heb ik aan de andere kan wel schaduwval van bomen eind van de middag tot eind van de avond..

Dakraam willen we er wel inhouden voor licht en doorluchten..

Zoals ik hierboven al zei is mij juist afgeraden een warmtepomp te nemen ivm het lage gasverbruik. Ik moet daar misschien toch maar achteraan als het door meerdere mensen hier wel wordt aangeraden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
brewer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:50:
Als ik in de specs kijk staat daar toch tot 440W of moet je bij AC vermogen kijken? (sorry niet genoeg verstand van de zaak)
IQ7+ kan maximaal 290 VA (piek 295 VA), komt ongeveer overeen met 290W...
IQ7A 349 VA

Alles boven deze vermogens gaat verloren. Nu is het effect op de jaaropbrengst nog beperkt... maar met een 400W paneel op een 290W omvormer toch 2 a 3%... Enphase is ook nog eens 2% minder efficiënt dan een gemiddelde string omvormer; dus moet heel hard aan de bak om het goed te maken door slimmer met het paneel om te gaan. Het Enphase systeem kost ook nog eens behoorlijk veel meer.
De enige die samen met mij naar legplan heeft gekeken is CB. Ik heb even uit het raam gehangen en het dak opgemeten en de plaats van het dakraam.

binnenmaten:
Breedte 546
Hoogte nok 279
Lengte schuin dak 495

ik zie dat ik de lengte niet had neergezet. Dat is dan 517
[Afbeelding]
Ik heb nu helaas geen tijd om met legplan te stoeien; wellicht gaat iemand me voor zijn ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
Ronald schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:17:

Ik heb nu helaas geen tijd om met legplan te stoeien; wellicht gaat iemand me voor zijn ;-)
Waar moet ik zijn om een legplan te maken? Wil het zelf graag proberen.

Ben nu met deze bezig: https://gd-energy.be/ maar daar heb je maar een paar panelen om uit te kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXecdzleHXInyIvf4EJ_wqDWUP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bqq6lzsXTveH4TtVkWYjwgIk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
brewer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:03:
[...]

String ga ik naar kijken. hoezo 2 mppt ingangen?

Panelen op die kant heb ik ook al bij een partij geopperd, maar omdat het NNW was raadden ze dat af. Ga ik daar rendement uit halen denk je? daarnaast heb ik aan de andere kan wel schaduwval van bomen eind van de middag tot eind van de avond..
Lol extra panelen raden ze af, maar schreeuwend dure micro-omvormers waar je niets aan hebt vinden ze wél een goed idee?

Als je het echt persé wilt moet je het doen hoor, maar brandveiligheid hoef je je niet héél veel zorgen over te maken met die betonpannen eronder. En een omvormer die in bedrijf is hoort geen geluid te maken, hooguit wat klikken bij het in- en uitschakelen.

Goed, mijn mening is dus al duidelijk, ik zou ook voor een stringomvormer gaan. Dat @AUijtdehaag een model met 2 MPPT's aanraad is zodat je die 2e string voor het NNW dak kunt gebruiken. Maar maak je daar geen zorgen over, praktisch alle omvormers van het benodigde vermogen (ook als je maar één helft vollegt) hebben 2MPPT's.

Met een budget van 5000 euro is het echt zonde om niet je hele dak vol te leggen. Heb je de huidige elektriciteitsprijzen gezien? Teruglevertarieven van 20 cent en hoger zijn doodnormaal, daar rekenden we een jaar geleden nog mee voor salderen... Er geldt nu meer dan ooit: Hoe meer je opwekt, hoe korter je terugverdientijd en hoe hoger je rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@brewer Ik gebruik zelf SolarEdge designer, ook voor niet-SolarEdge ontwerpen. Vind ik makkelijker werken dan Sunny design (waarin panelen tetrissen (Al is dat visueel niet altijd ideaal) niet makkelijk wil)

• brewer
mcDavid schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:11:
[...]

Lol extra panelen raden ze af, maar schreeuwend dure micro-omvormers waar je niets aan hebt vinden ze wél een goed idee?

Als je het echt persé wilt moet je het doen hoor....

Goed, mijn mening is dus al duidelijk, ik zou ook voor een stringomvormer gaan. Dat @AUijtdehaag een model met 2 MPPT's aanraad is zodat je die 2e string voor het NNW dak kunt gebruiken.....

Met een budget van 5000 euro is het echt zonde om niet je hele dak vol te leggen. Heb je de huidige elektriciteitsprijzen gezien? Teruglevertarieven van 20 cent en hoger zijn doodnormaal, .....
Ik begin er toch aardig van overtuigd te raken dat ik van de micro omvormers af moet en naar een string moet.

MPPT's is duidelijk thanks!

de teruglevertarieven had ik inderdaad gezien.. daar moet ik straks ook goed naar kijken, want daar zit heel veel verschil in zag ik al.. tussen de 6 en 25 ct/kwh

• brewer
Ronald schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:43:
@brewer Ik gebruik zelf SolarEdge designer, ook voor niet-SolarEdge ontwerpen. Vind ik makkelijker werken dan Sunny design (waarin panelen tetrissen (Al is dat visueel niet altijd ideaal) niet makkelijk wil)
Hah, heb solaredge geprobeerd, maar is toch net wat lastiger dan ik dacht, moet ik nog wat meer tijd in steken om daarmee op een fatsoenlijk dak uit te komen. O-)

• brewer
Ik ben er ook achter dat ik een 1x35A aansluiting heb... moet ik daardoor nog ergens rekening mee houden qua panelen of omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
brewer schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:49:
Ik ben er ook achter dat ik een 1x35A aansluiting heb... moet ik daardoor nog ergens rekening mee houden qua panelen of omvormer?
Alleen dat je geen 3 fase omvormer kan gebruiken. En voorzichtig zijn als je een 5kW nodig hebt (dat is max binnen richtlijn netbeheerders)... 5kW geeft je in sommige wijken sneller hoge spanningsproblemen... en dan is over naar 3 fase een afweging. Wat doet bij jouw de netspanning op een zonnige zomermiddag?
brewer schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:46:
de teruglevertarieven had ik inderdaad gezien.. daar moet ik straks ook goed naar kijken, want daar zit heel veel verschil in zag ik al.. tussen de 6 en 25 ct/kwh
We kunnen discussiëren of die leverancier met 6ct zich aan de spirit, of misschien zelfs letter van de wet houdt... Die een ''redelijke' terugleververgoeding voorschrijft.

Als de 1 30ct geeft, is de vraag of 6ct redelijk is... Het is niet alsof ze geen 40ct voor afname rekenen.

[ Voor 33% gewijzigd door Ronald op 18-11-2021 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
brewer schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:49:
Wat Ronald zegt. Het is overigens te overwegen je aansluiting gelijk te upgraden naar 3x25A, als je dat tegelijk met je zonnepanelen doet kun je mooi de BTW terugvragen en ben je gelijk voorbereid om in de toekomst misschien een warmtepomp en/of elektrische auto aan te sluiten. Maar goed, dit om het allemaal nog net ff wat ingewikkelder te maken natuurlijk :P

• brewer
mcDavid schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:45:
[...]

Wat Ronald zegt. Het is overigens te overwegen je aansluiting gelijk te upgraden naar 3x25A, als je dat tegelijk met je zonnepanelen doet kun je mooi de BTW terugvragen en ben je gelijk voorbereid om in de toekomst misschien een warmtepomp en/of elektrische auto aan te sluiten. Maar goed, dit om het allemaal nog net ff wat ingewikkelder te maken natuurlijk :P
Dat zal er vast wel komen, weet alleen niet op welke termijn.
Was al aan het zoeken wat dat gaat kosten. Moet dan een boel aangepast worden als ik in andere topics kijk. In ieder geval de meterkast. Mijn buurman heeft dat laatst laten doen, ga hem wel even vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
het kost éénmalig een paar 100 euro om een mannetje van de Netbeheerder langs te laten komen.

En voor die tijd moet je een 3-fasen hoofdschakelaar in je meterkast zetten. Als je een beetje handig bent kun je dat waarschijnlijk zelf. Verder hoef je in principe niets te veranderen, het is wel netter je verbruikersgroepen te verdelen over de fases maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Die hoofdschakelaar vervangen is wel een dingetje... Zo te zien is het een smeltzekeringenkast onder het meterbord. Dus stroomloos maken zit er niet in... Dat is werk voor de erg vaste hand... En lang niet iedereen voelt zich helemaal comfortabel bij dat idee (Niet onterecht; dat stuk draad is niet aardlek beveiligd, en gezekerd met 35A smelt)

Er is een kans dat je een behulpzame elektricien van de netbeheerder langs krijgt... Maar dat krijg je vooraf waarschijnlijk niet bevestigd met de klantenservice.... dus een beetje een dure gok ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 18-11-2021 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Gewoon afblijven dan, nieuwe hoofdschakelaar ernaast zetten zodat de netbeheerder wat heeft om op aan te sluiten. Pas als die klaar is, de kabeltjes wisselen en de oude hoofdschakelaar weghalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dat is wel een mogelijkheid... Ik heb letterlijk mijn nieuwe kast achter de bestaande 3 fase schakelaar geschoven zodat ik hem niet nogmaals onder stroom los hoefde te halen. De bovenkant van de schakelaar is wel stroomloos te maken ;-) (Nog steeds niet met je vingertjes aan de verkeerde schroeven zitten)

• brewer
mcDavid schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:14:
het kost éénmalig een paar 100 euro om een mannetje van de Netbeheerder langs te laten komen.

En voor die tijd moet je een 3-fasen hoofdschakelaar in je meterkast zetten. Als je een beetje handig bent kun je dat waarschijnlijk zelf. Verder hoef je in principe niets te veranderen, het is wel netter je verbruikersgroepen te verdelen over de fases maar het hoeft niet.
Zoiets vertelde mijn buurman ook. Ik ken wel een paar mensen die me daarmee kunnen helpen.

• brewer
Maakt het voor de panelen nog verschil of ik nu die aansluiting verander of pas later? Ook als ik later overstap naar een full electric warmtepomp en / of een EV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Voor de panelen maakt het niet uit... Je portemonnee wel.
Meenemen met de panelen kun je ook de BTW over de kosten aan de aanpassing van de aansluiting terug krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:19
brewer schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:53:
Maakt het voor de panelen nog verschil of ik nu die aansluiting verander of pas later? Ook als ik later overstap naar een full electric warmtepomp en / of een EV?
Voor de panelen niet voor de omvormer wel. Nu moet je een 1-fase omvormer nemen, als je de ombouw naar 3x 25A doet voor of met het plaatsen van de omvormer kun je ook een 3-fase omvormer kiezen. Als het salderen uiteindelijk minder wordt is dat volgens mij beter voor het eigen verbruik van wat je panelen leveren. En meer eigen verbruik is dan weer goed voor de €uris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dronium schreef op donderdag 18 november 2021 @ 23:21:
[...]
Als het salderen uiteindelijk minder wordt is dat volgens mij beter voor het eigen verbruik van wat je panelen leveren. En meer eigen verbruik is dan weer goed voor de €uris.
Dit deel van de reactie is compleet onwaar.

Als je op L1 2kW teruglevert, en op L2 500W afneemt en op L3 1kW afneemt wordt er netto 500W geschreven in de teruglever registers van de meter.
Dat is bij wet geregeld en bedoeld om rechtsongelijkheid tussen 1 en 3 fase aansluiting te voorkomen

Het enige voordeel van een 3 fase omvormer is de heel veel lagere verliezen over de bekabeling naar de meterkast. Maar ze zijn bijna altijd minder efficiënt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Het ligt een beetje aan het vermogen van de omvormer. 5KW kan nog nét op een éénfase aansluiting, maar is imo niet iets wat je moet willen. Bij 4KW is het een beetje om het even, daaronder wil je juist weer liever éénfase (voornamelijk ivm de stringspanningen en kostprijs).

Het is dus eerst zaak uit te dokteren hoeveel panelen je nou precies wilt leggen, en dan gewoon een bijpassende omvormer kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:19
Ronald schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 00:26:
[...]

Dit deel van de reactie is compleet onwaar.

Als je op L1 2kW teruglevert, en op L2 500W afneemt en op L3 1kW afneemt wordt er netto 500W geschreven in de teruglever registers van de meter.
Dat is bij wet geregeld en bedoeld om rechtsongelijkheid tussen 1 en 3 fase aansluiting te voorkomen

Het enige voordeel van een 3 fase omvormer is de heel veel lagere verliezen over de bekabeling naar de meterkast. Maar ze zijn bijna altijd minder efficiënt.
Aha, weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
Dat van de meterkast en 3 fase aansluiting lijkt me op het geheel geen grote uitgave.

Ik heb net even de WKOtool ingevuld om te zien wat de kosten zijn voor een warmtepomp voor onze situatie, maar daar kan je ook niet veel mee:
Een systeem met de meest gunstige terugverdientijd en de minste CO2 uitstoot bestaat voor uw situatie uit:

Warmtepomp van 5,3 kW: € 5.830

Bodembron met 2 U-lussen van ongeveer 50 meter diepte: € 3.720

3 PVT panelen voor het aanvullen van bodemwarmte, inclusief installatie: € 2.500

Zonnepanelen voor extra stroomgebruik van 2.777 kWh/jaar, 7 stuks van 330 Watt piek, inclusief installatie: € 3.590
In de prijs van de zonnepanelen is de BTW teruggave meegenomen.
Totaalkosten: € 15.600
Eenmalige subsidie op aanschaf van een A++ warmtepomp: € 2.800
Jaarlijkse baten vervallen vastrecht gasaansluiting: € 259
Netto totaalkosten: € 12.800
Globale terugverdientijd (Uitgangspunten zie 'Toon invoer en toelichting'): 8 jaar
CO2 reductie (kg/jaar): 1.884
Heb ook sunnydesign geprobeerd, maar daar kom ik op maximaal 5 panelen uit op de voorkant van onze woning... krijg het niet voor elkaar om er meer op te plaatsen, geen idee wat ik verkeerd doe.

Hoe kan ik berekenen wat de opbrengst zal zijn als ik een rij panelen op de NNW zijde van mijn dak plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
Ik ben er nog steeds niet uit, maar weet nu wel hoe solaredge designer werkt. Volgens mij is dit het meest optimale wat ik kan bereiken op mijn dak.

Heb het bij elkaar geklikt op Solar-outlet en kom dan hier op uit.

Heb 3 vragen:
- Is dit een realistische opstelling?
- Zal een partij het zo willen installeren?
- Welke omvormer zal ik moeten hebben?

winkelmandje verkeerd zag ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhBkRUtxQcGuvo0t-zb5koEOSJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ectchPRBKIltEeBAP6nNeA6L.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4E5qSmSau39nW-atgHXF0gL_sHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GW27elknADEcIWgNmNc8Gri3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door brewer op 20-02-2022 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je gaat dan niet meer naar 3-fase?

Een 6000 watt omvormer is zeer ongebruikelijk op 1 fase.
Volgens de datasheet zou je 27.2A kunnen terugleveren (maar je panelen halen dat nooit)
3-fase is dan al uit den boze met deze omvormer (bij 3x 25A hoofdzekering).

Een 5000 watt omvormer volstaat met 13x 405 = 5265 Wp.

De 13 moeten ook in 2 strings gemaakt worden op een 1-fase omvormer.
Neem je een 3-fase omvormer, kan het in 1 string en kan je de andere kant ook nog volleggen op dezelfde omvormer.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
AUijtdehaag schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:05:
Je gaat dan niet meer naar 3-fase?

Een 6000 watt omvormer is zeer ongebruikelijk op 1 fase.
Volgens de datasheet zou je 27.2A kunnen terugleveren (maar je panelen halen dat nooit)
3-fase is dan al uit den boze met deze omvormer (bij 3x 25A hoofdzekering).

Een 5000 watt omvormer volstaat met 13x 405 = 5265 Wp.

De 13 moeten ook in 2 strings gemaakt worden op een 1-fase omvormer.
Neem je een 3-fase omvormer, kan het in 1 string en kan je de andere kant ook nog volleggen op dezelfde omvormer.
bedankt voor de snelle reactie!

Ik heb 1x35A dus dat moet kunnen..
Dacht al dat ik dan een 5000 watt omvormer ook wel kon gebruiken, maar wist het niet zeker.

Ons budget was ongeveer €5000,- dus ben al lang blij dat ik daarmee de voorkant mooi vol kan krijgen.

Maar dit legplan is wel realistisch en zal ook wel worden geaccepteerd om zo te leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Even aan een installateur vragen dan he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
AUijtdehaag schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:55:
Even aan een installateur vragen dan he?
Ik dacht, hier zitten ook installateurs en mensen met meer kennis dan de gemiddelde panelenboer dus ik vraag het hier ook even.
Maar heb het natuurlijk ook al gevraagd bij solar outlet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-10 20:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
brewer schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:35:
[...]

Ik dacht, hier zitten ook installateurs en mensen met meer kennis dan de gemiddelde panelenboer dus ik vraag het hier ook even.
Maar heb het natuurlijk ook al gevraagd bij solar outlet.
meer kennis? ik denk het wel, maar ik kan moeilijk bepalen voor een ander of hij ze erop zou leggen :+
wat opvalt zijn de beperkte afstanden tot de randen dat doet niet iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
twain4me schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:38:
[...]

meer kennis? ik denk het wel, maar ik kan moeilijk bepalen voor een ander of hij ze erop zou leggen :+
wat opvalt zijn de beperkte afstanden tot de randen dat doet niet iedereen.
Ik heb de maten iets krapper genomen dan ze in het echt zijn. Om wat speling te houden. Vooral de onderkant is belangrijk ivm de dakgoot toch? Die is sowieso een pan langer dan ik hem ingetekend heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
Ik heb nu een offerte voor
11*395W DMECG
GOODWE 3000
€0,94 /wp

Prijs is goed volgens mij, maar hoe is de kwaliteit van de componenten?
Is de omvormer de goede?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2i-a26z6fh2rYWIKh2aidvxBF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eov1eXgrztDuQFLva0jFSPx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@brewer Kan het zijn dat je nog wat klein spul bent vergeten?: DC/AC-materiaal?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@dunklefaser Gebruikelijke DC/AC zit in de installatiekosten bij SO en SB.

Omvormer is te licht... Ik kom op 2.6% aftop in Sunny met de 3kW. Je wil een 3,6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
Ronald schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:14:
@dunklefaser Gebruikelijke DC/AC zit in de installatiekosten bij SO en SB.

Omvormer is te licht... Ik kom op 2.6% aftop in Sunny met de 3kW. Je wil een 3,6.
Had al zo’n idee. Thanks!

Is het nog slim om een growatt of SMA te doen ipv goodwe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
SMA is meer persoonlijke voorkeur dan technische eis. Hij is een fractie beter, makkelijk lokaal uit te lezen... Geen Chinese cloud er achter (SMA is Duits).. Maar pittig duurder.

Pagina: 1