Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anzeo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-03-2024
Ik heb recentelijk een nieuw systeem aangeschaft en deze zit mooi verpakt in de Corsair 4000D Airflow kast. Het paneel vooraan is voorzien van een gecombineerde audio jack (hoofdtelefoon + mic).

Ik had nog een oudere Steelseries Arctis 2 headset. Deze komt met twee aparte male 3.5mm jacks voor playback en input. Ik heb een Y-combinator jack aangeschaft. Deze combineert deze 2 jacks naar 1 male 3.5mm met 4 ringen.

Wanneer ik deze aansluit via het frontpaneel, krijg ik echter vervorming van het geluid en geen input via de microfoon.

Ik heb al geprobeerd:
  • De headset aan te sluiten via het achterpaneel, waar er nog twee aparte jack inputs zijn. Alles werkt dan naar behoren
  • De headset met de combinator jack aan te sluiten op mijn MacBook laptop. Ook dan werkt alles zoals het moet.
  • De drivers voor de Realtek Audio controller bij te werken naar de laatste nieuwe versie (ik draai Windows 11). Dit verhelpt het probleem niet
Wat me nog opgevallen was: Indien ik enkel de output jack van m'n hoofdtelefoon connecteer (dit is een 3 ring jack) dan werkt de playback correct. Als ik dan via de Realtek Audio Console de setup test, hoor ik klaar en duidelijk een verschil tussen mijn linker en rechter oor. Als ik de hoofdtelefoon connecteer via de gecombineerde jack, is dit verschil minder duidelijk.

Het lijkt er op dat er een slechte connectie is, ik vroeg me af of iemand van jullie nog een idee had hoe ik mijn setup kan testen? Ik ga er vanuit dat mijn keuze voor de Y-combinator naar een 4 ringen jack correct was? Ik ben niet handig met zelf een systeem in elkaar te zetten (deze heb ik laten bouwen door de winkel) dus controleren of de frontpanel correct in het moederbord zit kan ik zelf niet doen.

Alvast bedankt voor enige input. Mijn plan B is om een Y-combinator naar USB-C aan te schaffen.

Beste antwoord (via Anzeo op 16-11-2021 15:27)

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:17
Probleem is dat er twee verschillende standaards zijn voor mic/audio via TRRS: het oudere OTMP een het nieuwere CTIA, zo te lezen heb je precies de verkeerde adapter aangeschaft.

[ Voor 4% gewijzigd door hcQd op 16-11-2021 15:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:17
Probleem is dat er twee verschillende standaards zijn voor mic/audio via TRRS: het oudere OTMP een het nieuwere CTIA, zo te lezen heb je precies de verkeerde adapter aangeschaft.

[ Voor 4% gewijzigd door hcQd op 16-11-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anzeo
hcQd schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:00:
Interessant, dat wist ik niet. Hiermee kan ik weer even verder op zoek, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-06 12:32
Wat hierboven genoemd wordt is zeker het issue.
De vraag is echter wel waar precies zit het dan niet lekker.

Dat het op je Macbook gewoon goed werkt zou zeggen dat je Y connector CTIA is.
Nagenoeg alles Apple gebruikt die pin-out, maar ook nieuwere apparaten.

Hier een mooie uitleg over het verschil, vrij simpel ground en mic zijn omgedraaid.
https://www.onlinekabelshop.nl/blog/CTIA-OMTP-verschillen/
Daarom doet je geluid ansich het wel redelijk

Het is daarom ook zeer onwaarschijnlijk dat je kast dat niet heeft, dit is een vrij recente model.
Mijn vermoeden is dan ook dat de frontpoort verkeerd is aangesloten.

Mogelijk is dat softwarematig nog op te lossen, maar ik durf zo niet te zeggen waar je precies moet zijn.
Aangezien je aangeeft niet zo thuis te zijn met de hardware wordt het ook erg lastig je via het forum doorheen te praten of vragen te stellen over de pc componenten.

Mocht je een exacte specificatie hebben welk moederbord er gebruikt is, komen we allicht wel wat verder en kunnen we je misschien tóch begeleiden.

En anders toch een beroep doen op de winkel om je te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anzeo
Ik heb even verder gezocht, de adapter die ik heb gekocht is deze: https://www.delock.com/pr...4-pin/65344/merkmale.html en die gebruikt de OMTP standaard.

Dit artikel beschrijft dat de nieuwe standaard inderdaad CTIA is en dat ook Apple deze gebruikt. Echter wijkt de Apple versie af van de standaard en komt ie in feite neer op een OMTP:
OMTP is an older type of TRRS used for cellphones and early smartphones. CTIA or AHJ is the current standard for anything that’s not Apple-related. Apple also makes iPhone-specific headsets and audio accessories under the CTIA standard, but they’re practically OMTP when hooked up to non-iOS devices.
Daarom waarschijnlijk dat de connector wel werkt op m'n laptop maar niet op m'n toren. Nu gewoon de correcte adapter vinden en testen!