e-mail ontvangst bot voor website

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
Ik heb een ideetje voor een webtoepassing en wil dat is experimenteel proberen. Ik ben een ervaren software ontwikkelaar, maar niet zo thuis in ontwikkeling van de webapplicatie kant. C# en C is geen probleem, ook in php kan ik redelijk uit de voeten, maar vind het ook niet erg om iets nieuws aan te leren.

Ik zou graag een platform op willen zetten, waar gebruikers zich aan kunnen melden en waar je dan pdf's of plaatjes naar toe kunnen mailen. Mijn boekhoud pakket, heeft ook ziets voor bonnentjes of facturen. als ik dan inlog heb ik een soort van inbox met mijn te boeken facturen.

Daar heeft elke gebruiker een eigen gegenereerd mail adres op basis van gebruikers account, maar dat maakt me nu allemaal niet zoveel uit.

Nu weet ik dat je via php wel bestanden kan uploaden, maar ik ben eigenlijk benieuwd hoe zo'n e-mail box werkt en wie zo'n dienst aanbied.

Zijn er voor dit soort toepassingen al opensource of bepaalde frameworks of begin je typisch helemaal van scratch?
Ik ben erg open minded voor tips en ideeën. Het gaat nu vooral voor concept uitwerking. Snap ook wel dat een volledig veilig platvorm wegzetten te hoog gegrepen is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Veel online diensten bieden "inbound email web hooks" aan.

Zie bijvoorbeeld PostMarkApp https://postmarkapp.com/inbound-email
Deze geven jouw website een seintje als er nieuwe mail klaar staat.

Als je zoekt op "inbound email webhook" vind je genoeg andere services die dit soort diensten aanbieden.
Is dit wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
ja dat lijkt er inderdaad op ja. Echter bij het bekijken van de implementatie en mijn idee twijfel ik of dit nog wel iets is wat je met php in elkaar knutselt.
Het moet dus ene toepassing zijn waarin een gebruiker zijn documentjes kan bijhouden en managen.
Daarbij komt dus kijken:
*opslag van files
*opslag van gegevens
*inbound mail koppeling.

Is dit niet meer iets van een cloud app. Er zit namelijk ook wat continu processing achter.
Kan iemand me op weg helpen waar naar ik zou kunnen kijken en op wat voor platvormen dit soort applicaties wordt gehost en waarin ze worden ontwikkeld.
Zoals ik al aangaf ik ben een programmeur, maar niet van cloud/web applicaties. Ik pak dat soort dingen altijd wel snel op, dus ik zou me daar graag verder in verdiepen. Ik snap ook wel dat ik deze toepassing echt niet even met een tutorial up and running krijg, maaral is het maar een heel conceptueel beginnetje.
Iemand tips? Ik wil vanuit mijn embedded ervaring al wat meer met de backend van IOT projectjes gaan doen op AWS bijvoorbeeld. Ik weet niet of dit daar enige zinnige raakvlakken mee heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kontsnorretje
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-06-2024
Tsja, een (PHP) web applicatie kan je ook in een AWS Cloud omgeving laten draaien, dus dat staat los van elkaar ;)

Je vraag is zo breed, dat daar bijna geen zinnig antwoord op te geven is. Er zijn legio aan oplossingen denkbaar, zowel die je zelf bouwt, als waar je slechts componentjes aan elkaar knoopt.

Alles wat je beschrijft is in de basis mogelijk met PHP (https://www.php.net/manual/en/book.imap.php), ook het uitlezen van de attachments. Ook zullen er vast bestaande frameworks en libraries zijn die dit makkelijker maken voor je.

Nu AWS is genoemd, wordt de scope van het topic alweer heel anders, en zou je naar AWS SES (https://docs.aws.amazon.c...uide/receiving-email.html) kunnen kijken, en daar misschien met een Lambda de attachments uit halen, en in een S3 bucket knallen. Je zou dan ook gebruikers direct naar toe kunnen laten uploaden. Dan hoort het denk ik niet meer onder Software ontwikkeling thuis.

Ik zou je ook kunnen verwijzen naar https://www.automatic-email-manager.com/ (1e hit op Google). Als ik het topic doorneem, moet je daarmee ook je doel kunnen bereiken (en dat is het probleem bij dergelijke vraagstelling ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:16
Ik ken dat van onder andere Evernote: ik heb een 'geheim' e-mailadres bij evernote.com en als ik daar heen mail, komt de mail als een notitie in mijn account terecht

Hoe dat zou kunnen werken? Evernote heeft een mailserver die deze mailtjes ontvangt. En in plaats van dat die mailtjes in een mailbox komen, worden ze direct naar een stuk software gestuurd die uitzoekt wat er mee moet gebeuren, bv het 'To' adres uitlezen en op basis daarvan wordt bepaald bij welk account de notitie hoort.

De meest simpele setup is een IMAP of POP mailbox regelen, die elke XX minuten door een script (kan in PHP maar elke andere taal kan ook) laten uitlezen, de mailtjes verwerken en de mail daarna verwijderen.

Dat script regelt dan de bestanden op de juiste plek worden opgeslagen enzo.

Mocht dit moeten schalen naar duizenden gebruikers kun je altijd nog met cloud oplossingen gaan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
Maar zo'n script laat je dan op een lokaal servertje draaien? Op een standaard webhosting werkt dat toch niet? Daar wordt een php script pas gerund als iemand hem actief direct of indirect runt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine_
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:57
Als je iets met PHP wilt doen zou je naar Laravel kunnen kijken (https://laravel.com/). Laravel heeft o.a. een scheduler waarmee je commands kan maken die om x minuten / uur / dagen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 17:14
Ik weet wel dat cloud providers als AWS zoiets ondersteunen. Zoals AWS Simple Email Service.
Dan kan je een lambda functie uitvoeren als er een mail binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
Cloud services vind ik erg interessant, maar heb echt geen hoe dat werkt of wat daar voor nodig is.
Ik had idd ook laravel gevonden en dat lijkt al veel van de componenten te supporten. Misschien is dat het laag drempeligst.

Een lokaal python of c# tooltje maken dat een mailbox parsed en de attachments managed is het makkelijkst, maar ik heb het graag ergens gehost inclusief stuk frontend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is maar wat je gewend bent of onder de knie hebt, ik zie zelf geen reden waarom een ‘ lokaal python of c# tooltje’ voor de probleemstelling het makkelijkst zou zijn.

Dus hup, aan de slag en ontdek lekker welke uitdagingen je tegenkomt. :)

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scosec
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06:39
Email piping is de term waar jullie naar opzoek zijn.
Ik heb dat in het verleden wel eens gefixt met directadmin zodat mail direct naar een php script geschopt werden. Tal van mogelijkheden in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
cowandchicken schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:20:
Een lokaal python of c# tooltje maken dat een mailbox parsed en de attachments managed is het makkelijkst, maar ik heb het graag ergens gehost inclusief stuk frontend
Het idee van veel (schaalbare) cloud services is nou juist dat je verantwoordelijkheden scheid, en dus ook los kunt deployen/scalen. Dus een losse front-end en een losse "Mail Receiver" mogelijk met een shared API o.id., die kun je prima allemaal in de cloud draaien, of eerst lokaal op je eigen PC. Het haalt niet heel veel uit of je het nu in PHP, C#, Python of Java wil maken, want al die talen kunne prima scheduled gedraaid worden en ook een (web) front-end hosten. Je hoeft de verschillende componenten niet eens perse in dezelde taal te maken.

Maar begin er gewoon eens aan, en deel het eerst eens op in kleine deelproblemen. Want het importeren van mail heeft totaal niks met het maken van een front-end te maken, dus die problemen moet je ook gewoon los van elkaar oplossen.

Nu is je vraag nogal breed, waardoor je ook geen concrete antwoorden zult krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 17-11-2021 11:38 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramV
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:05
- email is niet meer en minder dan een tekstfile
- met een C# imap lib kun je de catchall-mailbox uitlezen
- na het uitlezen van een bericht kun je naar ik aan neem met imap lib data extraheren zoals afzender, mailboxnaam, datum, text, data, files etc... alles wat in de mail/text staat
- die data kun je bijv opslaan in een database.
Als het eenmaal in een database staat kun je vanuit wie/wat dan ook de data uitlezen en presenteren.
- uitdagingen zijn oa attachments... wel of niet op slaan in database etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

cowandchicken schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:01:
Maar zo'n script laat je dan op een lokaal servertje draaien? Op een standaard webhosting werkt dat toch niet? Daar wordt een php script pas gerund als iemand hem actief direct of indirect runt.
Bij de meeste hostingpartijen kun je cron jobs instellen. Daarmee laat je je script om de x minuten draaien.

Raar... Is zo gek nog niet

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:42

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

antoine_ schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:30:
Als je iets met PHP wilt doen zou je naar Laravel kunnen kijken (https://laravel.com/). Laravel heeft o.a. een scheduler waarmee je commands kan maken die om x minuten / uur / dagen draaien.
Zijn cronjobs hier niet speciaal voor bedoeld? Wat als je elke vijf minuten een mail wilt wegsturen, en er is in die vijf minuten geen bezoeker op je site geweest?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• antoine_
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:57
AW_Bos schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:01:
[...]

Zijn cronjobs hier niet speciaal voor bedoeld? Wat als je elke vijf minuten een mail wilt wegsturen, en er is in die vijf minuten geen bezoeker op je site geweest?
Laravel is een PHP applicatie, daarmee zou je dat inderdaad niet kunnen doen. Er is een aparte CLI voor het uitvoeren van scheduled tasks https://laravel.com/docs/...ing#running-the-scheduler.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:42

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

antoine_ schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:12:
[...]

Laravel is een PHP applicatie, daarmee zou je dat inderdaad niet kunnen doen. Er is een aparte CLI voor het uitvoeren van scheduled tasks https://laravel.com/docs/...ing#running-the-scheduler.
Dan zou het als een demon moeten draaien, en daarmee dunnetjes overdoen wat een cronjob kan doen.
Ik zie het nut er niet echt van in, tenzij je een druk bezochte site hebt.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Pagina: 1