Advies warmtepomp en zoneregeling gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:10

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
De situatie is als volgt: Vrijstaande woning uit 1987, redelijk geisoleerd (spouw, dak naar maatstaven uit die tijd, wel vloer nageisoleerd (w.i.p.), en HR++ glas). Begane grond alleen vloerverwarming (1 zone, 90m2). Boven alleen radiatoren (badkamer en 4 kamers, allemaal aparte zones).

Onlangs heb ik een Tado-systeem geinstalleerd, waarin alle zones gestuurd zijn incl de vloerverwarming met een slimme knop. Dit werkt perfect. Sindsdien ook de ketel (Nefit Topline Compact CW5) beter afgesteld en op 50 graden gezet en de vloerverwarming op 30 ipv 40 graden. Het huis blijft hierbij mooi op temperatuur. Dit lijkt tot een mooie besparing te leiden en ik verwacht dat het jaarlijks gasvebruik nu rond de 2500m3 uit gaat komen (3000m3 voor ketel-afstelling en vloerisolatie).

Binnenkort worden 20 zonnepanelen geinstalleerd, wat zal leiden tot 1500kwh overcapaciteit (ik heb een Ferarismeter voorlopig dus die draait terug).

Nu wil ik graag een hybride warmtepomp om het gasverbruik verder te drukken, en die gebruik kan maken van de overcapaciteit zonnepanelen. De bedoeling is om de warmtepomp alleen in te zetten voor CV dus geen tapwater (minder dan 10% van ons verbruik). Ik heb mijn oog laten vallen op de Remeha Elga 6kw, omdat deze goed aangeschreven staat en de binnenunit mooi klein is. Tevens zou hij mijn ketel modulerend aan kunnen sturen.

De vragen die ik hierover heb:
1. Is een buffervat aan te raden, aangezien op momenten geen warmtevraag zal bestaan en Tado alles dicht zet (behoudens 1 radiator die nu als bypass fungeert). Hoe groot zou dit buffervat moeten zijn en dient deze best in serie of parallel aangesloten te worden?

2. Kan Tado goed samenwerken met deze warmtepomp? Stuur Tado de warmtepomp aan, en de warmtepomp weer de ketel? Werkt dit alles modulerend?

3. Is er een opentherm adapter nodig op de Nefit ketel? Deze ondersteunt zonder adapter geen opentherm. Wel kan Tado de ketel modulerend aansturen maar dit gebeurd rechtstreeks via het Nefit EMS protocol.

Eventuele andere adviezen of overwegingen zijn zeer welkom. Ook sta ik open voor alternatieven zoals Nefit/Bosch Enviline omdat deze wellicht beter samenwerkt met de ketel (?).

Groetjes, FaceDown.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:32
Koop geen warmtepomp die te kort vermogen heeft om zonder de CV te draaien. Dan ga je die namelijk vervangen... 2x kosten.

Draai de CV er naast terwijl je afgiftesysteem en isolatie zover verbeterd hebt dan de CV overbodig wordt.

Staar je vooral niet blind op moduleren van je CV... Het minimum van jouw ketel is 6.4kW; en dat is ergens tussen 11,5 en 12 van de 12 maanden al teveel. CV's pendelen... Want ze zijn veel te zwaar uitgevoerd voor verwarming, zodat consumenten maar zonder nadenken een stortdouche kunnen gebruiken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:19:
Koop geen warmtepomp die te kort vermogen heeft om zonder de CV te draaien. Dan ga je die namelijk vervangen... 2x kosten.

Draai de CV er naast terwijl je afgiftesysteem en isolatie zover verbeterd hebt dan de CV overbodig wordt.

Staar je vooral niet blind op moduleren van je CV... Het minimum van jouw ketel is 6.4kW; en dat is ergens tussen 11,5 en 12 van de 12 maanden al teveel. CV's pendelen... Want ze zijn veel te zwaar uitgevoerd voor verwarming, zodat consumenten maar zonder nadenken een stortdouche kunnen gebruiken.
In theorie zouden we volgens mij al van het gas af moeten kunnen omdat we nu op 50 graden ook het huis warm kunnen houden. Echter we willen niet van het gas af omdat ik liever op gas kook en we een gashaard hebben die we in de winter dagelijks gebruiken in de late avonduurtjes (voor de sfeer en een klein beetje warmte). Ook is de ketel nog lang niet aan vervanging toe omdat deze vanwege een terugroepactie enkele jaren terug ongeveer geheel vernieuwd is van binnen.

[ Voor 7% gewijzigd door FaceDown op 16-11-2021 12:46 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
50 graden is te hoog voor een WP om efficiënt te maken. Dan kost het meer dan gas. Ze zijn heel goed in water van 35 en minder maken...

Koken op inductie is fijner dan gas... (Bron: ik... met net geen 4 decennia gas koken)
Voor het restje in de gashaard is een propaanfles goedkoper.

Argument nieuwe ketel zou geldig zijn als we alle CO2 en andere meuk weer uit de atmosfeer kunnen halen... En zo ver zijn we nog niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:49:
50 graden is te hoog voor een WP om efficiënt te maken. Dan kost het meer dan gas. Ze zijn heel goed in water van 35 en minder maken...

Koken op inductie is fijner dan gas... (Bron: ik... met net geen 4 decennia gas koken)
Voor het restje in de gashaard is een propaanfles goedkoper.

Argument nieuwe ketel zou geldig zijn als we alle CO2 en andere meuk weer uit de atmosfeer kunnen halen... En zo ver zijn we nog niet.
50 graden is dan ook de max temp. Normaal is de ketel rond de 35 bezig. Vloerverwarming werkt met max 30 aanvoer.
Propaan voor de gashaard vind ik teveel gedoe, wisselen van flessen etc. En koken op electra vind ik zoals gezegd niks.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Het blijft me verrassen hoe weinig mensen weten dat inductie eigenlijk alle voordelen van gas heeft, dus op het zeurkous zijn af: Heb je daadwerkelijk met inductie gewerkt? Dus niet die oranje gloeiende troep kookplaten?

Verder lijk je dan wel heel dicht bij 'geschikt' voor WP te zitten, en dan is inzetten op hybride best zonde.
Zijn de radiatoren T22s? Die kun je nog een goed eind extra op weg helpen met fans (Zie zelfbouw Jaga DBE topic)... dan kom je dichterbij de 35, en vrijwel zeker onder de 45 (45 draai je ongeveer break-even op kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:09

timovd

Voorsprong door techniek

FaceDown schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:54:
...vloerverwarming (1 zone, 90m2)...
Weet je dit heel zeker? Één vv-zone voor 90m2 vloer lijkt mij nogal weinig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 14:28

FD2

Maaruh,

2500m3 aan gas.
Dat is wel erg veel.

Probeer het gebruik nog meer te verminderen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:00:
Het blijft me verrassen hoe weinig mensen weten dat inductie eigenlijk alle voordelen van gas heeft, dus op het zeurkous zijn af: Heb je daadwerkelijk met inductie gewerkt? Dus niet die oranje gloeiende troep kookplaten?

Verder lijk je dan wel heel dicht bij 'geschikt' voor WP te zitten, en dan is inzetten op hybride best zonde.
Zijn de radiatoren T22s? Die kun je nog een goed eind extra op weg helpen met fans (Zie zelfbouw Jaga DBE topic)... dan kom je dichterbij de 35, en vrijwel zeker onder de 45 (45 draai je ongeveer break-even op kosten)
Ik zou kunnen leven met inductie, maar de voorkeur is gewoon gas nu.

De radiatoren zijn inderdaad 22 en een enkele 21. Toevallig heb ik vorige week een mooie radiatorventilator gemaakt die heel aardig werkt (6 x 80mm fans).

Echter van het gas af is geen doel wat ik (nu) wil nastreven. Die paar tientjes per maand is me de investering en moeite niet waard. Het gemak van gas is me ook veel waard. Onbeperkt warm water voor douche en bad, verzekerd van genoeg warmte bij extreme kou. Als ik mijn gasverbruik met ~80% omlaag kan brengen ben ik al dik tevreden.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
timovd schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:07:
[...]

Weet je dit heel zeker? Één vv-zone voor 90m2 vloer lijkt mij nogal weinig.
Heel zeker. 4 lussen op de verdeler die ik allemaal aanstuur met 1 Tado-knop. De woonkamer, keuken en hal zitten in deze zone.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:09

timovd

Voorsprong door techniek

Vier zones dus op één verdeler. Nog steeds niet veel.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
FD2 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:12:
Maaruh,

2500m3 aan gas.
Dat is wel erg veel.

Probeer het gebruik nog meer te verminderen.
Het was tot nu toe zelfs 3000. Redelijk groot huis, vrijstaand, matig geisoleerd, ketel op 70 graden, vv op 40 graden.
Nu dus ketel op 50, vv op 30, en bezig met vloerisolatie (19cm dik EPS onder de 90m2). Het verbruik van 2500 is een aanname. Wellicht komen we lager uit straks.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
timovd schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:25:
Vier zones dus op één verdeler. Nog steeds niet veel.
Vier slangen. Met zone bedoel ik 1 ruimte in Tado. Ik denk dat het ooit als bijverwarming bedacht was. Er hangen namelijk ook overal radiatoren. Deze gebruiken we niet. In de afgelopen 6 jaar heeft alleen de vloerverwarming altijd voldaan (woonkamer op 20 graden 24/7).

[ Voor 4% gewijzigd door FaceDown op 16-11-2021 14:33 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@FaceDown vloerverwarming zonder isolatie kan best een killer zijn. Dat heb ik ook en de kruipruimte is erg behagelijk... Oncomfortabel eigenlijk... en dat is niet vanwege de spinnenlijkjes.
(Ja moet ik ook nog aan werken... maar tijgeren met schouderblessure is een dingetje)

Leg je ook gelijk zeil op de bodem? Goed voor vochthuishouding en drooghouden van het EPS tenzij het grondwater meters diep zit (zelden in NL)!

Met dagelijkse meterstanden hebt kun je via mindergas.nl bepalen hoeveel wamtevraag je zal hebben bij -10.
Zolang je afgiftesysteem die capaciteit heeft bij voldoende lage temperatuur kan een WP van die maat het alleen af.
(Ik zie het voordeel van die feraris snel slinken)

Je zal overigens behoorlijk moeite moeten doen een 300L boiler leeg te krijgen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:52:
@FaceDown vloerverwarming zonder isolatie kan best een killer zijn. Dat heb ik ook en de kruipruimte is erg behagelijk... Oncomfortabel eigenlijk... en dat is niet vanwege de spinnenlijkjes.
(Ja moet ik ook nog aan werken... maar tijgeren met schouderblessure is een dingetje)

Leg je ook gelijk zeil op de bodem? Goed voor vochthuishouding en drooghouden van het EPS tenzij het grondwater meters diep zit (zelden in NL)!
[..]
Hier in de kruipruimte is het ook continue 16 graden (onderkant dikke betonvloer meet 18 graden). En deze is 90m2 x 90cm = 81m3. Vandaar dat ik hoop veel besparing te realiseren met de EPS. Bodemfolie wil ik ook nog doen, hoewel de kruipruimte nu overal droog is. Deze was jaren geleden wel nat in natte periodes, maar sinds we bestrating rondom de woning hebben niet meer.
Met dagelijkse meterstanden hebt kun je via mindergas.nl bepalen hoeveel wamtevraag je zal hebben bij -10.
Zolang je afgiftesysteem die capaciteit heeft bij voldoende lage temperatuur kan een WP van die maat het alleen af.
(Ik zie het voordeel van die feraris snel slinken)

Je zal overigens behoorlijk moeite moeten doen een 300L boiler leeg te krijgen ;-)
Ik heb meterstanden per week, en kan deze terugrekenen naar een gemiddelde per dag. Is dat zinvol om warmtevraag te bepalen?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
FaceDown schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:59:

Ik heb meterstanden per week, en kan deze terugrekenen naar een gemiddelde per dag. Is dat zinvol om warmtevraag te bepalen?
Minder nauwkeurig, omdat je daarmee het weekgemiddelde hebt... Maar waarschijnlijk voldoende. Als je die invoert op mindergas hoef je nog amper zelf te rekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:03:
[...]

Minder nauwkeurig, omdat je daarmee het weekgemiddelde hebt... Maar waarschijnlijk voldoende. Als je die invoert op mindergas hoef je nog amper zelf te rekenen...
Ik heb een hoop meterstanden ingeklopt en zie al een mooie besparing in gasverbruik per graaddag voor de eerste helft deze maand. Hoe kom ik nu tot het vermogen benodigd bij -10?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
(-10 - StookgrensTemperatuur) * m³/graaddag

1m³ gas is maximaal 9 kWh
Totaal aantal kWh delen door 24 uur = gemiddelde worst case warmtevraag in kW

[ Voor 55% gewijzigd door Ronald op 16-11-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:05:
(-10 - StookgrensTemperatuur) * m³/graaddag

1m³ gas is maximaal 9 kWh
Totaal aantal kWh delen door 24 uur = gemiddelde worst case warmtevraag in kW
Dus dan wordt het 28 x 0,632 = 17,696 m3.
17,696 x 9 = 159 kwh
159 / 24 = 6,6kw

Even gebaseerd op verbruik sinds begin deze maand (hiervoor heb ik het verbruik per dag). Dit zou willen zeggen dat ik met een 6kw pomp net tekort kom. Echter met de nieuwe vloerisolatie zou ik genoeg kunnen hebben mits ik 10% besparing zou kunnen realiseren. Klopt dit zo'n beetje?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Volgens mij klopt dat.

Je moet wel rekenen dat je geen 100% beschikbaarheid hebt (Lucht-Water pompen hebben te maken met defrosts) dus je moet er wel wat boven zitten. Ook halen niet alle pompen hun max vermogen bij -10, dus moet je ook daar soms wat voor opschalen.

https://duurzamehuizenrou...ie/vrijstaand-1997-wognum
Deze woning heb ik bezocht een paar weken terug: 10kW W/W pomp... maakt ook SWW met die pomp, dus ook daardoor iets ruimer in de jas.

Leesvoer: https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/boeken/

Pagina: 1