Afgeleverde stucwerk kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

• MrTropy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-11-2021
In November hebben wij de sleutel van onze nieuwe woning gekregen. We zijn te laat begonnen met het zoeken naar een aannemer die op korte termijn voor ons een bouwproject op zich kon nemen dus hadden we besloten om zelf een stukadoor in handen te nemen. Binnen drie dagen zou het stucwerk gereed zijn en afgesproken dat de muren sausklaar opgeleverd zouden worden. Bij aanbreken van dag twee stuitte we toch op enorm veel oneffen heden in het stucwerk, krassen en muren die niet recht lopen. Uiteraard dit gelijk aangegeven aan de stukadoors en volgens hen komt het allemaal wel goed na het finishen en schuren. Dit zou echter werk van een schilder zijn en niet van de stukadoor maar voor deze keer zouden zij dat op zich nemen. In het huis is niks afgeplakt en geen stucloper gebruikt waardoor kozijnen, deuren, de keuken, badkamer en toilet allemaal onder zitten. We hebben boven zelfs van de vloerenlegger gehoord dat het niet mogelijk is om een PVC vloer te lijmen aangezien er teveel oneffenheden nu op de vloer liggen.

We zouden afgelopen zaterdag een oplevering krijgen maar helaas kregen we vandaag van de stukadoor te horen dat het eerst droog moet zijn en dat we nog een week geduld moeten hebben voordat we het resultaat kunnen beoordelen. Dat was niet de afspraak lopen nu enorm uit aangezien we niet kunnen schilderen. Nu staan we zelf op het punt om een andere stukadoor te zoeken, nog niks betaald gelukkig. De vraag is of hij dit nog kan repareren of moet alles opnieuw? En kunnen we een andere stukadoor inschakelen of moeten we hem nog een kans geven dit op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvAjIKnE_NSSz-WHZ2YkS8ACkCQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwKki7Gj0971OYXw8FuR9qDT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8Wk0pVeU5eH3sLtdQRJdg-jJRI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0UthyePAo1SqWtAdR8blwb2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tr5TUVhYFUcSv1Unl4jF0__-WFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rh0rbfvQKN1459EnPg0t3us.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncMXWzyXMiQfk0uE0fsYhNYaiRc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pf9G6ojLutGalT8t8INbOT9R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cDUWsU92QJcVkvwoZbTR87HIk4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cc4gHstP8BiMg2smb2s6hTKl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snu6I9E_ri8ySR4KVX6QCDZuLhs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTjDuiyoZm46twCKtc23AGDI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Apab3ClPCoJw5PY6dSNPTlQL3W8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eePwdyYmoCgJNDm08Bczpsnm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2O21HGrs8XmnKaoNxcoT_jP06U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpRepV7OmQeDmszjvO9pqkbn.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door MrTropy op 15-11-2021 21:32 ]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:54

orf

Jezus, wat een prutswerk. Dat is geen stukadoor geweest. Reparatie kan met bijvoorbeeld een laagje fix&finish, maar dit had gelijk strak moeten zijn.

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:16
Hier is ook net alles gestuct, en dat is zeker wel strakker afgeleverd.

Het klopt dat het eerst nog geschuurd moet worden voordat het gesausd kan worden. En dan worden oppervlakkige oneffenheden wel weggeschuurd. Maar jij hebt er gewoon gaten inzitten die eerst opgevuld moeten worden.

Bij ons werd trouwens aangeraden om zeker 1,5 week droogtijd aan te houden, MITS er elke dag normaal geventileerd kon worden en het buiten niet alleen maar vochtig weer was.

Dus als je meteen na het stuccen wilde gaan schilderen is het maar goed dat je nu "verplicht" een week moet wachten.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-12 14:21
Ja het kan nog afgewerkt worden maar ziet er nu al erg matig uit.. dar was hier zeker niet het geval.. direct strak resultaat.. zou het niet accepteren iig.. ziet eruit als broddelwerk maar nogmaals: het is nog niet af dus je weet niet waar het op uitdraait..

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:39
@MrTropy Sorry voor je, maar dit is echt niet acceptabel.
Goed stucwerk wat je moet kunnen schilderen moet helemaal glad zijn zonder schuren. Ik zou hiervoor niets betalen. Deze kwaliteit is alleen bruikbaar als je hierover heen gaat tegelen of behangen.
Toen mijn stukadoor klaar was het zo glad dat je direct het kon schilderen.

Hopelijk heb je een rechtsbijstandverzekering afgesloten en kunnen zij het voor je oplossen.

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:06
En een tip, vakmannen die nu per vrijwel direct beschikbaar zijn zou ik allemaal overslaan...

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:43
Misschien om het in perspectief te plaatsen, wat zou dit moeten kosten?

• MrTropy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-11-2021
xminator schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:35:
Misschien om het in perspectief te plaatsen, wat zou dit moeten kosten?
We hebben er 15 euro per m2 voor betaald

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
chrisborst schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:33:
@MrTropy Sorry voor je, maar dit is echt niet acceptabel.
Goed stucwerk wat je moet kunnen schilderen moet helemaal glad zijn zonder schuren. Ik zou hiervoor niets betalen. Deze kwaliteit is alleen bruikbaar als je hierover heen gaat tegelen of behangen.
Toen mijn stukadoor klaar was het zo glad dat je direct het kon schilderen.

Hopelijk heb je een rechtsbijstandverzekering afgesloten en kunnen zij het voor je oplossen.
Behangen gaat hem ook niet worden met zulke klodders

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Dit is zeker niet het werk van een stucadoor. Kwaliteiten verschillen wel iets, maar zo kan het niet worden opgeleverd.

Schade en oneffenheden kan hij wellicht oplossen, maar scheve (niet haakse) aansluitingen en hoeken gaan altijd ellende geven als je gaat behangen of tegelen ergens.

Ik zou van te voren hele duidelijke wensen en kwaliteiten afspreken en hem een kans geven het op te lossen, en ook zeker op papier zetten wat je wel of niet betaald bij een bepaald resultaat.

Edit:

Dit is overigens niet beyond repair hoor, eerder dat ze 2 uurtjes eerder weekend zijn gaan houden zonder de laatste fase uit te voeren (het afwerken)

[ Voor 14% gewijzigd door Koekstra op 15-11-2021 21:47 ]

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-12 20:33
lekker rond die inbouwdozen gewerkt ook en die klodder gips in je CV leiding is ook niet heel lekker.

Herkenbaar wel. Hier had toen ook niemand tijd en dan denk je ach ja, hoeveel mis kan er zijn met iemand van werkspot die wel snel op kan komen draven. Er is een reden waarom de agenda van die gasten niet 24/7 gevuld is en die reden zie je hier op de muren. Ik denk dat het best te redden is dus mooi dat je nog niet betaald hebt.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-12 11:55

mark-k

AKA markkNL

MrTropy schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:36:
[...]

We hebben er 15 euro per m2 voor betaald
Dat zou ik in de huidige markt sowieso al niet vertrouwen, de meeste zitten daar toch wel al 10 euro boven voor zover ik weet.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

S-te-fan schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:32:
Hier is ook net alles gestuct, en dat is zeker wel strakker afgeleverd.

Het klopt dat het eerst nog geschuurd moet worden voordat het gesausd kan worden.
Ehh, nee? Sausklaar is sausklaar. Hier 3x met stucwerk te maken gehad de afgelopen 12 jaar, allemaal superstrak. Verf erover en fantastisch resultaat.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

leecher schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:31:
lekker rond die inbouwdozen gewerkt ook en die klodder gips in je CV leiding is ook niet heel lekker.

Herkenbaar wel. Hier had toen ook niemand tijd en dan denk je ach ja, hoeveel mis kan er zijn met iemand van werkspot die wel snel op kan komen draven. Er is een reden waarom de agenda van die gasten niet 24/7 gevuld is en die reden zie je hier op de muren. Ik denk dat het best te redden is dus mooi dat je nog niet betaald hebt.
Zelf bij de betere stukadoors meegemaakt dat ze de inbouwdoosjes dichtsmeren. Daarin denken ze allemaal niet erg over na in het algemeen… 7(8)7

Moest toen overal voorzichtig met een gatenboor een begin maken zodat het netjes opengemaakt kon worden… Al bij al hartstikke tevreden, was verder echt enorm strak, er is altijd wat op en/of aan te merken denk ik dan maar zo…, Maar bij TO komt het helemaal goed, was bij m’n ouders ook, hebben ze toen netjes opgelost. (Mits hij natuurlijk voor z’n kwaliteit/klant tevrendenheid gaat.)

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 16-11-2021 00:48 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-12 09:56

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 00:00:
[...]

Ehh, nee? Sausklaar is sausklaar. Hier 3x met stucwerk te maken gehad de afgelopen 12 jaar, allemaal superstrak. Verf erover en fantastisch resultaat.
Normaal gezien wil je wel heeeeeel licht schuren. Puur om van die vrijwel micro stukjes weg te halen die je niet echt ziet maar wel zwaar minimaal kan voelen op plekken. Dat heeft naar mijn inziens niets met de kwaliteit te maken van het stucen maar hoe het nou eenmaal werkt. Misschien dat als je veel m2 laat doen dat ze dat direct zelf doen maar ik heb zelf even een papiertje gekregen voor mijn ene muur om het te doen. Ik had er prima overheen kunnen sausen maar nu was het pas echt echt spiegelglad :)

Dat gezegd hebbende, @ TS : holy shyte. Wat een broddelwerk. Ik ben niet de expert maar ik denk niet dat je dit makkelijk fatsoenlijk krijgt (misschien sommige muren wel, bepaalde stukken zien er "beter" uit. Maar als ik dat plafond zie? Als je dat gaat proberen te fixen dan blijf je een plek houden. De enige manier om dat netjes te krijgen is om alles opnieuw te doen. (maar zoek een profesional om dat te bepalen in het echt ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door Douweegbertje op 16-11-2021 01:18 ]

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-12 22:00

Illusion

(the art of)

Gewoon toetsen aan groep 1: https://www.noa.nl/media/...stukadoorswerk-binnen.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Illusion op 16-11-2021 01:52 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:56
wah je kan met wat afsteken/schuren en een muurvuller kant en klaar een heel eind komen.
vervolgens nog een keertje afwerken met muurglad. blijf je het zien ? is een lastige vraag.
als je 2 keer witten/latexen niet. en densoods doe je het 3 keer. dan is het meestal wel weg.
ik zou er even een nachjte over na denken. er gaat heelveel tijd in zitten dit op te knappen.
en waarschijnlijk blijf je altijd wel wat zien. (ik zit in een huurhuis dus het boeit ietsje minder)
lang verhaal kort het is wel op te knappen maar ik zet er mijn vraagtekens bij of het wat wordt.
het is te groot kwa oppervlakte. (kijk 1 a 2 foutjes werk je wel weg maar dit redt je helaas niet)

​je betaalt voor goed werk. dit is eigenlijk gewoon niet zo heel veel waardt. eigenlijk is het geen drol waardt.
het is dan ook beter om een prof er naar te laten kijken. en misschien zegt deze inderdaad wel afsteken
en overnieuw beginnen. of misschien ziet een prof er wel baat in het op te knappen. ik heb wel ervaring
met muren, maar niet met zulke oppervlakten. ik doe vooral kleine reparaties. van 20 centimeter ofzo max.

wil je voor ons eens een grote waterpas opzoeken en deze tegen de muur aanhouden.
ik heb het idee dat er een deuken in het stucwerk zitten. wel weer een mooi topic. :+

Verwijderd

Al die kleine oneffenheden die krijgen ze er gewoon nog af met schuren en finish. Dat alles nu onder het gips zit, schijnt redelijk normaal te zijn. Ze noemen een stukadoor niet voor niets een "smeerpoets".

Zeker als ze een wat dikkere laag erop hebben gesmeerd, gaat het drogen lang duren.

Even de kloddertjes en kleine oneffenheden buiten beschouwing: is het een beetje vlak? Dat kun je bijvoorbeeld controleren met een lange stuc rij of alu lat. Heel lange waterpas kan ook, als het maar kaarsrecht is.

Probleem met die vloer snap ik niet. Het is gips, dat steek je er met een afsteekmes fluitend vanaf. Vloer moet toch nog geëgaliseerd en geschuurd worden voor ze PVC gaan lijmen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2021 06:59 ]

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:16
[...]

Nouja dat is dan wat je afspreekt met de stucadoor.
Anders moet de stucadoor terugkomen zodra het droog is. Hier heb ik ervoor gekozen om het zelf te schuren omdat ik dat prima zelf kan doen en dat dan weer geld scheelt.

Zowel bij mij als bij familie in de afgelopen weken deze situatie. En dat waren ook geen beunhazen.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:51
[...]

En behangen dan? Wij kregen te horen dat er na het stucen nog met glasvlies behangt moet worden voordat er gesausd kan worden. Volgens onze aannemer en stucadoor is er anders grote kans dat er op verschillende plekken haarscheurtjes ontstaan.

Bij ons gaat het om een jaren 50 woning waar nieuwe gipsplafonds in zijn gekomen en leidingen in de muren zijn gefreesd, de hele woning wordt opnieuw gestuct.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik heb nog nooit een muur speciaal behangen om hem daarna te schilderen. Laagje voorstrijk eroverheen en dan gewoon schilderen.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:16
Beunhazen

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-12 09:37
Wow, dit zou ik zelf niet accepteren. Dit kan een gemiddelde doe-het-zelver zonder enige stuc ervaring beter.
Persoonlijk ben ik ook heel verbaasd over de mensen die roepen dit kan nog wel bijgewerkt worden.
Natuurlijk is er een hoop te redden in de afwerking, maar een beetje stukadoor levert zonder af te werken betere kwaliteit dan dit. Als je kijkt naar foto 1, dat is gewoon niet recht, dat schuur je niet zomaar even in een strakke muur...

Verwijderd

marcieking schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:05:
Ik heb nog nooit een muur speciaal behangen om hem daarna te schilderen. Laagje voorstrijk eroverheen en dan gewoon schilderen.
Tsja, da's persoonlijk. Ik ben nu - vorige huis meergerekend - met de 5e kamer bezig. Daar zit het glasvliesbehang nu op. 6e kamer wordt onze inloopkast. Oud huis, dus als je de muren "kaal" maakt en daarna hier en daar wat repareert dan krijg je een (welliswaar glad) oppervlak bestaande uit verschillende soorten materiaal. Dat blijf je zien als je de muur niet laat finishen of met glasvlies behangt.

Maar een gestucte muur behangen voor het schilderen.... dat zou niet het eerste zijn wat in me op zou komen. Dat zou ik dus alleen overwegen als ik scheuren zou verwachten door werking van verschillende materialen. Overgang van muur naar plafond is zo'n plek waar je dat - zeker in een oud huis - kunt verwachten. Maar ik laat daar gewoon een kier van een centimeter zitten. Komt toch een polystyreen plafondlijst tegenaan.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik heb zelf ook de woonkamer gestuct, en ik heb er minder deuken en klodders in/op gesmeerd (wel meer klodders op de grond gegooid). De muren golven wel her en der, maar ik heb mijn vrouw wijs gemaakt dat dat "authentieke elementen" zijn die goed bij ons huis passen.

Op het eerste oog lijkt het wel recht bij jou, en dat is het belangrijkst. Maar ik zou wel checken met een lange rei of waterpas (of je timmermansoog) dat er geen golven in zitten. Dat kan namelijk een probleem zijn wanneer je ergens een hoge kast tegenaan wilt zetten, of wanneer je van plan bent om met strijklicht te gaan werken.
Klodders en deuken zijn te fixen met opschuren/afsteken en vullen. Wat dat betreft is stucwerk erg vergeeflijk.

[ Voor 4% gewijzigd door boxlessness op 16-11-2021 08:39 ]

Verwijderd

jichem schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:16:
Wow, dit zou ik zelf niet accepteren. Dit kan een gemiddelde doe-het-zelver zonder enige stuc ervaring beter.
Persoonlijk ben ik ook heel verbaasd over de mensen die roepen dit kan nog wel bijgewerkt worden.
Natuurlijk is er een hoop te redden in de afwerking, maar een beetje stukadoor levert zonder af te werken betere kwaliteit dan dit. Als je kijkt naar foto 1, dat is gewoon niet recht, dat schuur je niet zomaar even in een strakke muur...
De grote vraag is dan: was die muur recht voor de stukadoor erin kwam?. En ik kan op een foto niet direct beoordelen hoe "erg" het is. Daarom ook het advies om met een lang kaarsrecht voorwerp te kijken of het allemaal een beetje vlak is.

Zeker als er een aardig dikke laag is aangebracht, kan ook een hele goede stukadoor het niet direct helemaal afwerken. Het moet eerst drogen. Bij ons is het toilet laatst vernieuwd. Die muur was (onder de gele en zwarte tegeltjes uit 1937) zo slecht en oneffen, dat de stukadoor eerst met een soort mortel aan de gang moest, daarna pas met gips. Daarna is er getegeld en tot slot de niet betegelde delen gefinished. Maar in de keuken ging het om een fermacel voorzetwandje. Daar hoefde maar zo weinig materiaal op, dat hij het min of meer in 1 keer af kon werken.

Maar TS wist vooraf dat hij niet de "allerbeste" stukadoor zou krijgen. Die zitten namelijk de komende maanden allemaal vol. Een paar wandjes even gladpoetsen in een keuken, dat pakken ze nog wel even mee in de dode uurtjes, maar een heel huis stuccen daar hebben ze gewoon voorlopig geen tijd voor. Ik moet nu ook dingen zelf gaan doen, die ik eigenlijk had willen laten doen. Alternatief: wachten tot maart of april. En je dak isoleren in april, dan heb je dus de boot nét gemist.

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-12 10:03
Je moet altijd iemand de kans geven het op te lossen, anders snij je jezelf straks in de vingers dat je hem moet betalen en diegene die het oplost ook. Laat hem anders 1 muur goed afwerken om te zien of die het überhaupt kan, met nabewerking en wat schuurwerk kun je het makkelijk oplossen, maar het kost wel tijd.

Het is trouwens geen werk van de schilder om het sausklaar te maken, dit is aan de stukadoor. De meeste stukadoors nemen inderdaad het schuren vaak niet mee in de prijs, maar dan moeten ze het ook niet sausklaar noemen, want dit betekend dat het glad afgewerkt moet worden en zeker niet zo als het er nu uitziet.

Stucloper is iets waar veel stucadoors niet graag mee werken, want door het smeerwerk en het vele gebruik van water wordt de boel heel glad. Bij ons hadden ze pech, want dit heb ik er zelf toch ingelegd. Ik had geen zin in het schoonmaken van alles. Nu is gips trouwens makkelijk te verwijderen en schoon te maken. Een spons met water en je komt een heel eind. En het wegsteken van de vloer stelt ook niet veel voor als die een beetje glad/effen was.

Wacht altijd lang genoeg met schilderen voordat het droog is en gebruik voorstrijk! Doe je dit niet dan kun je straks nog weer aan het werk om de problemen met het schilderwerk op te lossen. Mensen denken altijd dat dit soort klussen zo klaar zijn, maar voor elke 1mm stucwerk moet je vaak ook 1 dag aanhouden voor het drogen. In deze vochtige periode gaat dit zelfs nog langzamer, mits je niet verwarmt.

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12 15:33
DutchWing schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 00:47:
[...]

Zelf bij de betere stukadoors meegemaakt dat ze de inbouwdoosjes dichtsmeren. Daarin denken ze allemaal niet erg over na in het algemeen… 7(8)7
Dat is volgens mij wel normaal dat ze dat doen. Heb verschillende stucadoors gehad en die deden dat allemaal. Wel hadden wij er vantevoren zo'n deksel opgedaan die bij de inbouwdozen horen.

Als het dan opdroogt zie je dan de gaten weer tevoorschijn komen omdat de stuclaag daar dikker/natter is.
Met een Stanleymes snij je ze dan zo uit.

Random WTF

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:50

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Zoals voorgesteld, eerst checken of het recht is. Dus met een lange lat, horizontaal, diagonaal en verticaal checken. Is dat zo, dan perfect! Dat is namelijk het moeilijkste deel.

De klodders stuc zitten net allemaal in de hoeken. Ik denk dat ze het even zo hebben gelaten omdat corrigeren (met natte stuc) op een andere muur wat lastiger is (niet onmogelijk hoor!). De stuck-lodders zijn er makkelijk af te halen en op te schuren. Tevens doet een laagje fix en finish ook echt wonderen. Dus het is geen ramp! (mits de muren recht zijn). Bij elkaar nog wel zeker een weekendje werk (corrigeren, fix en finishen schuren, fix en finishen).

Dus zeker geen voldoende qua afwerkniveau, maar wederom, als de muren recht zijn, accepteren, aanpassen en blij zijn dat je nog iemand hebt gevonden in deze markt! Ik weet niet hoe handig TS is, maar je kan veel tijd stoppen in de stucadoor terug te laten komen, of in dezelfde tijd het zelf netjes maken.

War is the only proper school of the surgeon.

• Insert12
  • Laatst online: 14:51
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:35:
[...]

Tsja, da's persoonlijk. Ik ben nu - vorige huis meergerekend - met de 5e kamer bezig. Daar zit het glasvliesbehang nu op. 6e kamer wordt onze inloopkast. Oud huis, dus als je de muren "kaal" maakt en daarna hier en daar wat repareert dan krijg je een (welliswaar glad) oppervlak bestaande uit verschillende soorten materiaal. Dat blijf je zien als je de muur niet laat finishen of met glasvlies behangt.

Maar een gestucte muur behangen voor het schilderen.... dat zou niet het eerste zijn wat in me op zou komen. Dat zou ik dus alleen overwegen als ik scheuren zou verwachten door werking van verschillende materialen. Overgang van muur naar plafond is zo'n plek waar je dat - zeker in een oud huis - kunt verwachten. Maar ik laat daar gewoon een kier van een centimeter zitten. Komt toch een polystyreen plafondlijst tegenaan.
Hm apart, bij ons ging het echt om scheurvorming vanwege verschillende materialen. We hebben ook wel bijgewerkte muren vanwege ingefreesde leidingen maar daar had het niks mee van doen.

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-12 08:50
zoals SerialKiller zegt: als het met een lat recht is, dan is dit nog goed te krijgen. Wat klodders en putjes is in no time gefixed.
Ik vraag mij wel af of je echt van plan was om op dit natte stucwerk direct te gaan schilderen? Heeft dit geen maanden droogtijd nodig?

Verwijderd

Insert12 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:57:
[...]

Hm apart, bij ons ging het echt om scheurvorming vanwege verschillende materialen. We hebben ook wel bijgewerkte muren vanwege ingefreesde leidingen maar daar had het niks mee van doen.
En dat klopt hoor. Hier in de woonkamer hebben ze in het verleden de deur naar de gang dichtgemaakt. Kozijn is blijven zitten. En inderdaad, overgang tussen verschillende materialen en daar zie ik ook een paar scheurtjes in het stucwerk.

Maar als je een muur hebt, waar in de afgelopen 85 jaar door veel verschillende mensen aan "geklust" is, dan wordt het net een lappendeken van allemaal verschillende vullers/mortels met andere structuur. Als je daar gewoon een sausje overheen smeert, blijf je dat structuurverschil zien. (Je kunt natuurlijk ook voor structuurverf met een fijne korrel gaan, dat scheelt ook.)

Verwijderd

metteko schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:00:
zoals SerialKiller zegt: als het met een lat recht is, dan is dit nog goed te krijgen. Wat klodders en putjes is in no time gefixed.
Ik vraag mij wel af of je echt van plan was om op dit natte stucwerk direct te gaan schilderen? Heeft dit geen maanden droogtijd nodig?
Maanden niet, maar meer dan een paar dagen in ieder geval. "Maanden drogen" is meer voor nieuwe betonnen muren of vloeren.

• SerealKiller

SerealKiller

Geloof dat de oude vuistregel was 1 week 24 uur per mm stucwerk. Dus 5mm is 5 weken dagen (mits goed geventileerd) Het stucwerk moet zijn vocht kunnen overdragen naar de lucht. Als alles potdicht zit dan is je luchtvochtigheidsgraad te hoog. (Denk aan was drogen buiten in de herfst, dat werkt voor geen meter) In de winter daarentegen weer juist heel goed :)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:56
e een bouwdroger wil wel wonderen verichten. als je haast hebt.

• SerealKiller

SerealKiller

miciel schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:30:
Absoluut, let hier wel weer mee op dat je niet "te snel" gaat drogen, dan kan mogelijk ook weer scheurvorming veroorzaken. MAAR, dan moet je wel een bouwdroger formaatje industrieel neerzetten.

Ohja, misschien ten overvloede, trap niet in de val van; ik gooi de verwarming wel hoger. Het idee is dat het vocht het huis uit moet, met enkel verwarmen ben je meer een sauna aan het creëren waarbij het vocht juist in andere zaken gaat trekken (denk aan een houten trap enzo) dat wil je helemaal niet!

• matty___
  • Laatst online: 15-12 14:55
SerealKiller schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:29:
Geloof dat de oude vuistregel was 1 week per mm stucwerk. Dus 5mm is 5 weken (mits goed geventileerd) Het stucwerk moet zijn vocht kunnen overdragen naar de lucht. Als alles potdicht zit dan is je luchtvochtigheidsgraad te hoog. (Denk aan was drogen buiten in de herfst, dat werkt voor geen meter) In de winter daarentegen weer juist heel goed :)
Was het niet 24h/mm? Als het sneller moet kun je ook een bouwdroger plaatsen.
Maar langer is altijd beter

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wat een prutswerk! Zeg ik als leek met een onlangs gestukt huis.

Schilder heeft bij ons ook oneffenheden bijgewerkt en geschuurd. Die vielen mij niet eens op, maar de schilder was nogal grondig in zijn voorbereiding.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:37
Wat een prutswerk.
Hier en daar een klein plekje kan gebeuren, zeker bij 'randjes' zoals van de inbouwdozen. Maar in principe moet bij glad stucwerk 95% van het oppervlak zo glad zijn dat je er na het drogen zo overheen kan met voorstrijk + muurverf.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:43
Zoals eerder aangegeven, is het huidig resultaat niet voldoende om over saus klaar te spreken. Ik weet uit eigen ervaring dat MP75 stucwerk direct saus klaar te krijgen heel lastig is (ligt aan mijn stuc kwaliteiten of misschien zelfs het product.). Eerlijk gezegd verwacht je van een professionele stuccer een beter resultaat, zeker omdat je op voorhand (ik hoop schriftelijk) hebt gevraagd om sausklaar.

Het saus klaar krijgen van de muren kan nog mits een tussenstap. Het af filmen van het stucwerk met bijvoorbeeld Knauf Profinish is een klusje van twee keer niks voor een pro en dan krijg je het echt wel super strak (zelf als amateur stuccer).

Dat hij aangeeft dat het een weekje moet drogen, kan ik best in komen (dan is het stucwerk al iets harder). Ik zou alvast de afspraak maken dat hij het dan saus klaar maakt.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12 12:58

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

matty___ schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:36:
[...]

Was het niet 24h/mm? Als het sneller moet kun je ook een bouwdroger plaatsen.
Maar langer is altijd beter
Dat klopt inderdaad. Het is langer wanneer je bijvoorbeeld inbouwdozen dicht stuct. Voordat dat droog is...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Appelpie3000
  • Laatst online: 22:48
Wat een broddelwerk :X

Het lijkt wel alsof ie het sponsen en pleisten is vergeten.

Ik zou er zelf niet gaan beginnen om het te gaan bijwerken, daar ben je nl nog wel even zoet mee en je zal het nooit netjes strak krijgen.

Ik zou op zoek gaan naar een andere stucadoor die dit wil herstellen. Met een beetje pech duurt het twee maanden langer, maar dan hoef je ook geen 15 jaar tegen deze rommel aan te kijken.

Wat je ook doet, niet betalen!
SerealKiller schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:38:
..
De klodders stuc zitten net allemaal in de hoeken. Ik denk dat ze het even zo hebben gelaten omdat corrigeren (met natte stuc) op een andere muur wat lastiger is (niet onmogelijk hoor!). De stuck-lodders zijn er makkelijk af te halen en op te schuren. Tevens doet een laagje fix en finish ook echt wonderen. Dus het is geen ramp! (mits de muren recht zijn). Bij elkaar nog wel zeker een weekendje werk (corrigeren, fix en finishen schuren, fix en finishen).

Dus zeker geen voldoende qua afwerkniveau, maar wederom, als de muren recht zijn, accepteren, aanpassen en blij zijn dat je nog iemand hebt gevonden in deze markt! Ik weet niet hoe handig TS is, maar je kan veel tijd stoppen in de stucadoor terug te laten komen, of in dezelfde tijd het zelf netjes maken.
Absoluut mee onees. Als je goed naar de foto's kijkt zie je dat geen enkel stuk vlak is, er zitten overal bobbeltjes in het stukwerk. Vooral goed te zien naast de ramen. Normaal trek je dat vlak met het sponsen en pleisteren, maar dat is hier vergeten lijkt het. Dat krijg je dus ook niet weg zonder er een complete nieuwe laag overheen te zetten.

[ Voor 57% gewijzigd door Appelpie3000 op 16-11-2021 19:07 ]

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Haha, dit ziet meer uit, als een muur die wordt opgeleverd om nog te gaan stuccen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:48

Aight!

'A toy robot...'

miciel schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:30:
Bij ons zijn ze net klaar, heb ook een bouwdroger maar eigenlijk is het meer een unit die vocht onttrekt uit de ruimte. Wordt niet echt heel warm. Maar echt bizar wat een vocht uit die muren komt hahaha.

Ze waren donderdag begonnen en afgelopen maandag klaar. Echt een heel ander huis, maar wat een bende geeft dat gips. Heb alle stukloop eruit gehaald omdat we overal witte voetstappen hadden.

Nu wachten op het drogen. Zie overal al langzaam witte vlekken te voorschijn komen. Vooral de delen die ze als eerste hebben gedaan.

Een andere vraag wat de mensen misschien hier wel weten, verf je net gestucte plafond nu wel of niet?

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:22
Aight! schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:29:
[...]

Bij ons zijn ze net klaar, heb ook een bouwdroger maar eigenlijk is het meer een unit die vocht onttrekt uit de ruimte. Wordt niet echt heel warm. Maar echt bizar wat een vocht uit die muren komt hahaha.
Verwarmt ook niet.. en vocht komt ook uit de lucht. Zorg dat je het ook een beetje warm stookt, dan werkt zo’n droger een stuk beter omdat koude lucht geen vocht kan transporteren.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:58
MrTropy schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:25:
In November hebben wij de sleutel van onze nieuwe woning gekregen. We zijn te laat begonnen met het zoeken naar een aannemer die op korte termijn voor ons een bouwproject op zich kon nemen dus hadden we besloten om zelf een stukadoor in handen te nemen. Binnen drie dagen zou het stucwerk gereed zijn en afgesproken dat de muren sausklaar opgeleverd zouden worden. Bij aanbreken van dag twee stuitte we toch op enorm veel oneffen heden in het stucwerk, krassen en muren die niet recht lopen. Uiteraard dit gelijk aangegeven aan de stukadoors en volgens hen komt het allemaal wel goed na het finishen en schuren. Dit zou echter werk van een schilder zijn en niet van de stukadoor maar voor deze keer zouden zij dat op zich nemen. In het huis is niks afgeplakt en geen stucloper gebruikt waardoor kozijnen, deuren, de keuken, badkamer en toilet allemaal onder zitten. We hebben boven zelfs van de vloerenlegger gehoord dat het niet mogelijk is om een PVC vloer te lijmen aangezien er teveel oneffenheden nu op de vloer liggen.

We zouden afgelopen zaterdag een oplevering krijgen maar helaas kregen we vandaag van de stukadoor te horen dat het eerst droog moet zijn en dat we nog een week geduld moeten hebben voordat we het resultaat kunnen beoordelen. Dat was niet de afspraak lopen nu enorm uit aangezien we niet kunnen schilderen. Nu staan we zelf op het punt om een andere stukadoor te zoeken, nog niks betaald gelukkig. De vraag is of hij dit nog kan repareren of moet alles opnieuw? En kunnen we een andere stukadoor inschakelen of moeten we hem nog een kans geven dit op te lossen?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Deze man is metselaar en geen stukadoor.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:14
Zoals wij altijd zeggen dat is geen stucadoor geweest maar een muurvarken 🐖. Als je dit moet gaan herstellen ben je dagen aan het schuren en vullen.

Toen er niks afgedekt werdt had je hem/haar al moeten stoppen. Iemand die zijn vak verstaat had eerst alles afgeplakt.

Tip voor de volgende klus. Elk bedrijf die per direct zegt te kunnen starten per direct links laten liggen. De echte vakmannen hebben minimaal de agenda voor 3 tot 6 maanden vol zitten!

Sterkte met het vinden van een oplossing maar het bedrijf wat je nu ingehuurd hebt kun je beter niet meer bellen. Zou het zelfs door een onafhankelijke bedrijf laten keuren en de schade gaan verhalen.

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-12 14:26
Doorgaans zijn stucadoors er niet erg happig op om de troep van de voorganger op te ruimen. En dit is echt heel slecht gedaan. Een stucadoor levert behang- of verfklaar op, dat wordt van te voren ook besproken. Dit is echt geen van beide. Als je fatsoenlijk sponst en afmest is het echt superstrak en kan je, na uitdrogen, direct verven. Ik lees hier een aantal keren dat er nog geschuurd moet worden, maar fatsoenlijk stucwerk hoef je echt niet te schuren hoor. Hoogstens nog met fix&finish een laagje aanbrengen.
Daarnaast zal elke fatsoenlijke stucadoor iets van stucloper oid gebruiken, want met dikke klodders gips op de vloer zal ook de vloerenlegger extra werk hebben, zeker bij het leggen van dun pvc.
Kortom, dit moet je echt niet accepteren.

• matty___
  • Laatst online: 15-12 14:55
en fix ook gelijk het stopcontact. Beetje slordig dat het koper van de fase zichtbaar is.
Pagina: 1