Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jjovyy
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-12-2023
Ik ben opzoek naar een nieuwe printer voor mijn hobby. Ik bedruk kleding en wil graag full color ontwerpen printen op heat transfer papier en ook op heat transfer vinyl.

Hierbij heb ik 2 printers op het oog namelijk de Epson XP-15000 en de Epson workforce 7840. Het belangrijkste vind ik de kwaliteit van het ontwerp. Nu heeft de ene printer een DPI waarde van 1440x5760 en de ander heeft een DPI waarde van 2400x4800.

Nu is mijn vraag welke aan te raden is. De kosten zijn ongeveer gelijk. Momenteel heb ik een HP officejet 6950 met een DPI waarde van 1200x4800. Als ik hiermee print is de kwaliteit niet goed want je ziet er strepen in en soort van korrels. Zelfs na veelvoudig onderhoud en printkop reinigen blijft dit probleem zich voordoen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:49
De waardes die je noemt zijn geen DPI getallen maar resoluties. Lees je eens in in wat DPI is en bedenk wat je nodig hebt. Begin bijvoorbeeld hier: https://www.inktweb.nl/bl...nt-het-voor-mijn-printer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jjovyy
Ik raak beetje in de war met de horizontale en verticale waarde. Want welke heeft nou de hoogste kwaliteit als het gaat om designs uit te printen? 😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Lees a.u.b. een artikel zoals dit eens goed door: https://www.photoshopesse...essentials/image-quality/ of deze pagina: Wikipedia: Dots per inch

Voor de meeste niet-professionele prints heb je aan 300dpi genoeg, ik kan me op dit moment niet voorstellen dat er een serieuze printer wordt verkocht die dat niet haalt, dus koop gewoon een serieus model (niet het 40 euro instapmodel) dat werkt met de materialen die je wilt gebruiken en dan kan je er nooit ver naast zitten. Beide modellen die je noemt zitten hier ver boven. Ik denk dat het probleem bij je huidige printer meer zit in de combinatie van je printmateriaal en je printkop/inkttype dan dat de resolutie hier een rol in speelt. Heb je al eens bij de producenten van je heat-transfer spullen nagevraagd wat voor printer en inktsoort zij aanraden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:47
Heb je je al verdiept in de vereisten om op heat transfer vinyl te printen?
Ik denk dat het instapmodel waarmee mensen dat doen de Roland BN-20 is.

Ik heb geen van je voorgestelde printers gehad, maar ik vrees dat op HT Vinyl de inkt er al af is voordat het wasprogramma klaar is. Volgens mij hecht gewone inkt zich niet op vinyl. De inkt van de Roland is Eco-Solvent, dat is inkt die wel hecht op/in het vinyl.

Alleen praat je dan over een printer die nieuw rond de 6000 euro kost.

Op wat voor soort artikelen wil je gekleurde graphics aanbrengen? Dat bepaalt een beetje welke opties je hebt.
Druk je vooral wit polyester dan kun je vrij goedkoop starten met een Sawgrass sublimatie printer (500 euro A4, 1000 euro A3). Of wil je 1 kleurig werken (of losstaande kleuren) google dan op een plotter/cutter, dan snijd je je vormen uit folie en perst dat met hitte op kleding.

Om alle losse technieken goed te zien kun je eens kijken op www.themagictouch.nl, die partij levert veel technieken voor hobbyisten en bedrijven die allerlei artikelen personaliseren.

Mijn achtergrond is dat ik kleding druk met een plotter, ik heb nog geen Roland of andere kleurenmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Deze valt onder de categorie Aankoop advies. Even een zetje gegeven

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Jjovyy
@jopie Voornamelijk wil ik op een mix van katoen/polyester gaan aanbrengen. Ook donker textiel zoals zwart komt er in voor. Een plotter heb ik ook voor 1 a 2 kleurige designs te maken maar ik wil uiteindelijk ook full color designs gaan maken.

Heb al een en ander op internet opgezocht welke printer geschikt is voor heat transfer paper / vinyl en op basis daarvan kwam ik uit bij de twee printers die ik al benoemde. Verder zie ik dat een Epson Ecotank ook vaak genoemd wordt.

Op internet wordt je plat gegooid met informatie over hoe hoger de DPI hoe beter en dergelijke en er zijn zoveel soorten printers. De een zegt deze is wel geschikt en de ander zegt weer van niet dus soms zie ik door de bomen het bos niet meer.

• Jjovyy
Archer_VC10 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:18:
Lees a.u.b. een artikel zoals dit eens goed door: https://www.photoshopesse...essentials/image-quality/ of deze pagina: Wikipedia: Dots per inch

Voor de meeste niet-professionele prints heb je aan 300dpi genoeg, ik kan me op dit moment niet voorstellen dat er een serieuze printer wordt verkocht die dat niet haalt, dus koop gewoon een serieus model (niet het 40 euro instapmodel) dat werkt met de materialen die je wilt gebruiken en dan kan je er nooit ver naast zitten. Beide modellen die je noemt zitten hier ver boven. Ik denk dat het probleem bij je huidige printer meer zit in de combinatie van je printmateriaal en je printkop/inkttype dan dat de resolutie hier een rol in speelt. Heb je al eens bij de producenten van je heat-transfer spullen nagevraagd wat voor printer en inktsoort zij aanraden?
Ik heb het nagevraagd dus ben aan het wachten op reactie. Als ik het op internet opzoek zie ik ook verschillende resultaten en meningen.

• jopie
Heb je dan ook een link naar een plek waar te zien is dat de door jou genoemde printers werken met printen op vinyl? Ik denk namelijk nog steeds dat het niet kan.

• Jjovyy
jopie schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:25:
Heb je dan ook een link naar een plek waar te zien is dat de door jou genoemde printers werken met printen op vinyl? Ik denk namelijk nog steeds dat het niet kan.
https://proactivecreative...nters-for-heat-transfers/

Dit is bijvoorbeeld een link waar staat dat de Epson XP-15000 geschikt is. Ook op youtube heb ik filmpjes gezien van mensen die 1 van de 2 genoemde printers gebruiken voor heat transfers.
Ik snap dat een Roland BN stuk beter is maar denk dat die ook vooral gebruikt worden voor grotere bedrijven voor drukwerk zoals posters en dergelijke, niet?

• jopie
Van de door jou gelinkte site heb ik sterk het vermoeden dat ze alleen een site hebben opgetuigd om reclamegeld te vangen, ik zou deze site zeker niet gebruiken als hulp bij een aanschaf.
Zo lees ik dat de goedkoopste Brother Laserprinter aanbevolen wordt voor heat transfers, maar bij geen van de modellen wordt een voorbeeld getoond.

• Jjovyy
jopie schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:56:
Van de door jou gelinkte site heb ik sterk het vermoeden dat ze alleen een site hebben opgetuigd om reclamegeld te vangen, ik zou deze site zeker niet gebruiken als hulp bij een aanschaf.
Zo lees ik dat de goedkoopste Brother Laserprinter aanbevolen wordt voor heat transfers, maar bij geen van de modellen wordt een voorbeeld getoond.
Dit was de eerste site die ik vond. Op filmpjes is wel te zien hoe de kwaliteit op heat transfer papier is. Op sommige sites zeggen mensen dat het niet geschikt is voor vinyl en eronder staat weer een mening dat het wel geschikt is. Verder lees ik dat de Epson XP-1500 gebruik maakt van dye inkt. Dit schijnt voor foto`s heel goed te zijn maar voor heat transfers minder goed omdat het waterafstotend is en niet geschikt tegen UV.

Zover ik lees raden ze dus aan om voor kleding en dergelijke dus inkt te gebruiken op basis van pigment.

• Archer_VC10
Ik zou dit echt even navragen bij de producenten van de materialen die je gebruikt maar ook bij andere enthousiastelingen die dezelfde hobby hebben en hier ervaring mee hebben. Hoewel in de basis een hogere dpi beter zou kunnen zijn moet je er echt rekening mee houden dat de inktsoort, het materiaal waar je op print en de verdere verwerking in dit geval veel belangrijker zijn. Door de techniek die gebruikt wordt is bij een inkjet printer altijd een klein beetje vervaging op heel klein niveau aanwezig. Moderne fotoprinters zijn dusdanig goed dat je dat met het blote oog niet gaat zien. Het gebruik van heat transfer materiaal en de verdere verwerking hiervan kan dit wel weer beinvloeden. Afijn, succes met de zoektocht.

• Jjovyy
Archer_VC10 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:53:
Ik zou dit echt even navragen bij de producenten van de materialen die je gebruikt maar ook bij andere enthousiastelingen die dezelfde hobby hebben en hier ervaring mee hebben. Hoewel in de basis een hogere dpi beter zou kunnen zijn moet je er echt rekening mee houden dat de inktsoort, het materiaal waar je op print en de verdere verwerking in dit geval veel belangrijker zijn. Door de techniek die gebruikt wordt is bij een inkjet printer altijd een klein beetje vervaging op heel klein niveau aanwezig. Moderne fotoprinters zijn dusdanig goed dat je dat met het blote oog niet gaat zien. Het gebruik van heat transfer materiaal en de verdere verwerking hiervan kan dit wel weer beinvloeden. Afijn, succes met de zoektocht.
Bedankt voor je uitleg en info! Ik ben er achter gekomen dat voor kleding bedrukken het beste inkt gebruikt kan worden op basis van pigment ipv kleurstof (dye inkt). Dit omdat dye inkt sneller vervaagd en wegvloeit in contact met water. Voor fotografen is dye inkt perfect ivm heldere kleuren. Voor kleding lijkt me dye inkt dus geen goede keus.

De producent geeft zelf ook aan dat hun zelf gebruik maken van een inkjet printer met inkt op basis van pigment en zijn er heel positief over.

Op basis van de twee printers die ik benoemde valt de Epson XP-15000 al af omdat deze gebruikt maakt van dye inkt. Het is ook eigenlijk een foto printer dus het is wel logisch.
Pagina: 1