BIOS Update / Upgrade nieuwe PC of uithuilen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-01 15:20

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Al lange tijd uit de running geweest om een nieuwe PC samen te stellen en mijn kennis is wat achteruit gegaan. Als 31 jarige niet altijd de tijd om dit allemaal bij te houden, naast een baan etc.

Ik zoek een?
Na 3,5 jaar is het weer eens tijd om rond te kijken voor een nieuwe GAME PC. Hoewel de prijzen erg hoog liggen, wil ik eens kijken wat de beste optie is voor dit moment.
Ik weet al dat mijn PC, geen Windows 11 gaat ondersteunen, dus er zal toch ooit een upgrade moeten komen. Uitstel komt afstel, maar het blijft lastig om de knoop door te hakken.

Waarom in de titel staat BIOS Update, heeft ermee te maken dat ik laatst erachter kwam dat mijn 32GB RAM niet de snelheid haalt, omdat mijn BIOS niet geupdate is. Verwacht als ik daar eens wat tijd in stop, dat ik misschien 10FPS winst haal, maar weet niet of ik daar genoegen mee kan nemen.

Mijn huidige systeem hieronder:
- Intel i7-7700k
- GTX 2080 Gigabyte (was voorheen GTX1080 toen ik systeem kocht)
- 32GB RAM 3600ghz (draait momenteel maar op 3000mhz door mijn BIOS waarschijnlijk)
corsair vengeance lpx cmk32gx4m2d3600c18
- Moederbord MSI Z270 PC mate
- Corsair RM550x Voeding
- Scythe Mugen 5 CPU koeler
- Extra fans in mijn behuizing Corsair Carbide Clear 400C
- Opslag SSD Crucial MX300 525GB en NVMe SSD van Samsung (die dus ook niet optimaal benut wordt door mijn BIOS)

Daarop zijn aangesloten:
3x 144hz monitoren met 1440p, daarvan gebruik ik maar 1 scherm om te gamen en de rest voor video en discord of streamchats.

Wat is je budget?
Naar schatting wil ik voor een nieuwe PC 2400 euro uitgeven EXCLUSIEF assemblage en nieuwe windows key.
Ik weet dat het lastig gaat zijn en er zit nog zeker speling in het budget.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur qua merken gaan uit naar een Nvidia Videokaart, vanwegen de Geforce experiance + tools en mijn ervaring met dit merk zijn heel erg goed.
Qua CPU ben ik altijd van Intel geweest, maar tja tegenwoordig durf ik niet meer te zeggen wat BETER is voor mijn gebruik.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn PC wordt gebruikt voor wat simpelere games, zoals Euro Truck Simulator 2, Farming simulators die veel profijt hebben van een snelle CPU of RAM. Maar ik speel ook graag nieuwe games als Battlefield.
Tja ook ik weet dat Battlefield niet goed geoptimaliseerd is en daarmee moeilijk te meten is.

Daarnaast Stream ik op mijn kanaal Destiny 2, Euro Truck simulator 2, New World etc.
Dat gaat op mijn huidige PC prima op 60FPS, maar kan altijd beter.
Ik twijfel daarom ook weer om mijn 2de PC als Stream PC te gebruiken.

Ik had al naar een "pre-build" gekeken:
https://azerty.nl/product...-gaming-pc-core-i7-11700k

Hoewel daar een RTX3070 inzit en ik lees dat deze zelfde presteert dan een RTX2080ti of soms zelfs minder. Dus ik denk dat ik hier geen dikke winst uit ga halen ?
Of het kan zijn dat mijn PC nu bottleneck heeft van mijn 4 jaar oude CPU.

Dus tja ik wil kijken voor een upgrade, heb al eentje op het oog, maar weet niet of dit echt een perforance winst gaat brengen.
Ja voordelen het ondersteund Windows 11 door TMP2.0 etc.
Nadeel is de RTX3070 echt wel het upgrade waar vanaf een RTX2080 (geen TI), maar dan wel gekeken naar mijn PC.
Ik weet dat ik in mijn PC geen videokaart upgrade of CPU upgrade kan doen, vanwege mijn voeding en moederbord.

Bedank voor de hulp

Angelo NL / Global Cargo VTC

Beste antwoord (via Pykow op 16-11-2021 21:50)

• Daiben
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Er valt online te valideren dat het moederbord 3600 mhz stabiel kan draaien. Ik vermoed dan toch incompatibel geheugen. Al een enkele dimm geprobeerd?

Daarnaast zou ik persoonlijk zelf nog een halfjaartje tot een jaartje wachten met upgraden. Er komt met een aantal maanden een refresh aan van AM4 met 3d cache. En het nieuwe intel platform heeft ook nog allerlei ziektes. GPU's zijn nu al helemaal niet interessant, een 2080 is nog steeds een erg goede GPU voor 1440p gaming.

Het zijn nu de hoofdprijs maanden en jouw systeem voldoet in principe prima om deze nog even te overbruggen tot aan het voorjaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Daiben op 16-11-2021 19:19 ]

Alle reacties

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Van een 2080 zou ik zelf niet naar een 3070 gaan, tenzij je dit echt goedkoop kan doen, prijzen zijn gewoon hoog atm en de upgrade is niet heel groot. Denk zelf dat je beter kunt kijken naar een modernere CPU, met meer threads/cores, zoals een amd 5800x of intel 12700k

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Danny Phantom schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:44:
Van een 2080 zou ik zelf niet naar een 3070 gaan, tenzij je dit echt goedkoop kan doen, prijzen zijn gewoon hoog atm en de upgrade is niet heel groot. Denk zelf dat je beter kunt kijken naar een modernere CPU, met meer threads/cores, zoals een amd 5800x of intel 12700k
Zojuist BIOS update gedaan, maar geen gewenste resultaten kunnen boeken.

Voor een CPU upgrade, moet ik mn moederboard ook vervangen.
Ik knutsel niet zelf binnen m'n pc heel erg graag.
Ik weet dat de prijzen hoog liggen inderdaad.

Je ziet aan mijn linkje, welke prijs ik ongeveer zal moeten betalen voor een hele upgrade

• Daiben
  • Niet online
Heb je het juiste XMP profiel aanstaan m.b.t. jouw geheugenproblemen?

[ Voor 19% gewijzigd door Daiben op 15-11-2021 20:18 ]

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Daiben schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:17:
Heb je het juiste XMP profiel aanstaan m.b.t. jouw geheugenproblemen?
XMP aangezet.
Voltage op 1.350v gezet
DRAM handmatig op 3600mhz gezet.
Alles boven de 3000mhz is een melding dat 'overclock' faalt ?
terwijl ik dat zelf niet heb ingesteld.

mijn vorige bankjes waren wel 3000mhz.

heb bios geupdate van mijn MSI PC MATE Z270

Acties:
  • Beste antwoord

• Daiben
  • Niet online
Er valt online te valideren dat het moederbord 3600 mhz stabiel kan draaien. Ik vermoed dan toch incompatibel geheugen. Al een enkele dimm geprobeerd?

Daarnaast zou ik persoonlijk zelf nog een halfjaartje tot een jaartje wachten met upgraden. Er komt met een aantal maanden een refresh aan van AM4 met 3d cache. En het nieuwe intel platform heeft ook nog allerlei ziektes. GPU's zijn nu al helemaal niet interessant, een 2080 is nog steeds een erg goede GPU voor 1440p gaming.

Het zijn nu de hoofdprijs maanden en jouw systeem voldoet in principe prima om deze nog even te overbruggen tot aan het voorjaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Daiben op 16-11-2021 19:19 ]

Pagina: 1