Ik ben door mijn oud werkgever teruggevraagd. Hier ben ik ongeveer 3 jaar geleden weggegaan, omdat ik weinig doorgroeimogelijkheden had en mijn functie vrij eentonig was. Hier heb ik wel 15 jaar gewerkt naar alle tevredenheid. Bij mijn huidige werkgever is mijn functiepakket veel uitgebreider. Ik heb het hier ook prima naar mijn zin. Dit functiepakket kan ik bij mijn oude werkgever ook gaan doen trouwens. Echter ben ik al enige tijd ontevreden over mijn salaris. Heb dit ook aangegeven aan de directie. Heb hierin ook vermeld dat ik een concrete aanbieding heb van een andere werkgever (niet vermeld uiteraard welke werkgever). Toen werd er echter leuk vermeld dat er per 1 december een oparationsmanager is aangesteld die hierover het gesprek aangaat met mij. Ben hier eigenlijk best wel kwaad over. Een nieuw personeelslid die mij helemaal niet kent gaat hierover beslissen. Iemand tips om hiermee om te gaan ?
Je bent bij voorbaat al boos, terwijl je niet eens weet hoe het zal gaan verlopen.
Kijk het gesprek aan met die nieuwe manager. Bevalt dat niet, dan heb je mooi alvast een andere optie achter de hand.
Kijk het gesprek aan met die nieuwe manager. Bevalt dat niet, dan heb je mooi alvast een andere optie achter de hand.
The devil is in the details.
Je weet waarom je bent weggegaan.. denk je dat dat nu beter is/wordt ? Zo ja, wil je het ? Dan is de keuze niet zo lastig als je niet meer tevreden bent op je oude stek.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Bedankt voor de tips. Ik ben nog wel tevreden op mijn huidige werk. Echter qua salaris ben ik ontevreden.
Dus? wie houd je tegen om richting je oude werkgever open kaart te spelen dat je graag nog even het gesprek afwacht
en als je weet wat je oude werkgever je zou bieden heb je leuk onderhandel materiaal..
en als je weet wat je oude werkgever je zou bieden heb je leuk onderhandel materiaal..
404 Signature not found
Ik heb pas een gesprek gehad bij mijn oud werkgever. Wij hebben in dat gesprek nog niet over salaris gehad
Los van je huidige ontevredenheid zou ik zeggen dat je nooit terug moet gaan naar een oud werkgever, tenzij je niet anders kan (bv. omdat je anders werkeloos zou zijn). Je bent ergens om bepaalde redenen weggegaan, hoe mooi het ook klinkt nu: wie garandeert je dat je over 2 jaar er niet weer mee te maken krijgt? Nog los van wat de oud collega’s ervan vinden, heb het eens meegemaakt en de teruggekeerde collega had het niet makkelijk (kan een uitzondering zijn, N=1).
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Anoniem: 677216
Dit is veel te zwart/wit. Er kunnen tig redenen zijn om te vertrekken, en die redenen kunnen in de tussentijd verdwijnen. Ik ken persoonlijk best wel wat mensen die zijn teruggegaan naar een voormalig werkgever, om uiteenlopende redenen. Bijvoorbeeld:Drardollan schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:13:
Los van je huidige ontevredenheid zou ik zeggen dat je nooit terug moet gaan naar een oud werkgever, tenzij je niet anders kan (bv. omdat je anders werkeloos zou zijn). Je bent ergens om bepaalde redenen weggegaan, hoe mooi het ook klinkt nu: wie garandeert je dat je over 2 jaar er niet weer mee te maken krijgt? Nog los van wat de oud collega’s ervan vinden, heb het eens meegemaakt en de teruggekeerde collega had het niet makkelijk (kan een uitzondering zijn, N=1).
- Probleem zat in een specifieke collega of manager. Die is intussen weg
- Werk elders viel tegen, oude werk was achteraf gezien toch leuker
- Andere functie was eerder niet beschikbaar, maar nu wel (zoals in geval van TS)
- Door werkervaring elders is een andere functie nu realistisch
- Privé omstandigheden veranderen waardoor oud werkgever beter in balans werk/privé past
En zo zijn er vast meer redenen om weg te gaan, die na verloop van tijd niet meer bestaan of niet meer zwaar wegen.
Edit: @Lenonardo40 ik zou open kaart spelen tegen de oud werkgever, en aangeven dat je in de eerste helft van december meer weet. Intussen beide opties warm houden.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 677216 op 15-11-2021 20:37 ]
Ik zou vooral niet teveel open kaart spelen met de oud werkgever. Dan weet die als je komt, dat het aanbod van je huidige werkgever niet geweldig was, en dat je alleen naar hem wilt voor het geld. Niet echt een goede onderhandelingspositie...
Je zegt dat je het bij je oude werkgever naar je zin hebt gehad, maar het ontbrak aan doorgroeimogelijkheden De grote vraag is dan: krijg je nu een baan aangeboden waar je je de komende jaren prettig in gaat voelen? Zo ja, dan zou ik zeker gaan praten. Als je wilt kan je een klein beetje rekken (niet te snel op gesprek gaan, even bedenktijd vragen na het gesprek), zodat je in de tussentijd ook het gesprek met de nieuwe manager aan kan gaan. Ik zou in ieder geval niet afgaan op beloften over wat ze je in de toekomst allemaal gaan bieden, wat ze nu zwart-wit op papier zetten is waar je ze aan kan houden, de rest zijn vogels in de lucht.
Doorgaans is het wel zo, dat je bij een overstap wel de grootste stappen maakt. Binnen hetzelfde bedrijf gaat het meestal met kleinere stappen.
Je zegt dat je het bij je oude werkgever naar je zin hebt gehad, maar het ontbrak aan doorgroeimogelijkheden De grote vraag is dan: krijg je nu een baan aangeboden waar je je de komende jaren prettig in gaat voelen? Zo ja, dan zou ik zeker gaan praten. Als je wilt kan je een klein beetje rekken (niet te snel op gesprek gaan, even bedenktijd vragen na het gesprek), zodat je in de tussentijd ook het gesprek met de nieuwe manager aan kan gaan. Ik zou in ieder geval niet afgaan op beloften over wat ze je in de toekomst allemaal gaan bieden, wat ze nu zwart-wit op papier zetten is waar je ze aan kan houden, de rest zijn vogels in de lucht.
Doorgaans is het wel zo, dat je bij een overstap wel de grootste stappen maakt. Binnen hetzelfde bedrijf gaat het meestal met kleinere stappen.
Dit is wel een beetje oud denken. Werkverbanden zijn tijdelijk, en je kan op een later moment altijd elkaar weer tegen komen als de situatie anders is. TS is weggegaan vanwege gebrek aan doorgroeimogelijkheden. Als TS nu met de externe ervaring dat plafond kan doorbreken is er niets mis mee. Naar dezelfde rol, met dezelfde manager, etc: waarschijnlijk een minder goed ideeDrardollan schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:13:
Ik heb eerder bij werkgever A voor 3 jaar gewerkt, toen vertrokken voor werkgever B voor 1 jaar, werkgever C voor 1 jaar, en toen weer terug bij A voor 3 jaar (en inmiddels daar ook weer weg).
A is een hele toffe club, maar bij de eerste keer liep het spaak met doorgroei mogelijkheden en hoe de organisatie deels in elkaar zat (veel politiek getouwtrek). Bij terugkomst eerst goede gesprekken gehad met mij oude manager (die in de tussentijd ook een stap of twee omhoog heeft gemaakt binnen de organisatie).
Bij de tweede keer waren die doorgroei mogelijkheden er wel. Hoewel ik eigenlijk terug kwam op dezelfde positie als toen ik vertrok, was er wel binnen korte tijd die doorgroei - en daarna nog eens. Vervolgens loop je toch weer tegen het politieke getouwtrek aan (al was dat ook met een 3x een reorganisatie in een korte tijd met andere personen die er aan trokken - maar kwa bestuurscultuur zat dat wel erg op bepaalde lagen in de organisatie). En was het gras weer groener aan de overkant.
Bedenk voor jezelf goed wat jouw motivatie was om te vertrekken. Als dat punten zijn die "makkelijk" aan te pakken zijn, dan kan je overwegen om de stap te maken. Maar zijn dat punten die toch moeilijker te verhelpen zijn, dan is dat een afweging die lastiger wordt.
Hoelang ben je tevreden als je met de overstap wel het salaris krijgt wat je nu wilt, maar dat dit vervolgens "bevroren" staat tot sint-juttemis. Of was het vorige salaris niet een reden om des tijds op te zeggen?
A is een hele toffe club, maar bij de eerste keer liep het spaak met doorgroei mogelijkheden en hoe de organisatie deels in elkaar zat (veel politiek getouwtrek). Bij terugkomst eerst goede gesprekken gehad met mij oude manager (die in de tussentijd ook een stap of twee omhoog heeft gemaakt binnen de organisatie).
Bij de tweede keer waren die doorgroei mogelijkheden er wel. Hoewel ik eigenlijk terug kwam op dezelfde positie als toen ik vertrok, was er wel binnen korte tijd die doorgroei - en daarna nog eens. Vervolgens loop je toch weer tegen het politieke getouwtrek aan (al was dat ook met een 3x een reorganisatie in een korte tijd met andere personen die er aan trokken - maar kwa bestuurscultuur zat dat wel erg op bepaalde lagen in de organisatie). En was het gras weer groener aan de overkant.
Bedenk voor jezelf goed wat jouw motivatie was om te vertrekken. Als dat punten zijn die "makkelijk" aan te pakken zijn, dan kan je overwegen om de stap te maken. Maar zijn dat punten die toch moeilijker te verhelpen zijn, dan is dat een afweging die lastiger wordt.
Hoelang ben je tevreden als je met de overstap wel het salaris krijgt wat je nu wilt, maar dat dit vervolgens "bevroren" staat tot sint-juttemis. Of was het vorige salaris niet een reden om des tijds op te zeggen?
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ja, vorige salaris was ook reden om te vertrekken. Ook mijn doorgroeimogelijkheden waren beperkt, maar dit is bij het bedrijf waar ik nu zit ook. Een van de reden ook om toen er tijd om te vertrekken was dat mijn inziens een aantal medewerkers niet echt gemotiveerd waren. Deze medewerkers zitten er nog steeds.
De drie redenen dat je toentertijd daar bent vertrokken zijn :Lenonardo40 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:23:
Ja, vorige salaris was ook reden om te vertrekken. Ook mijn doorgroeimogelijkheden waren beperkt, maar dit is bij het bedrijf waar ik nu zit ook. Een van de reden ook om toen er tijd om te vertrekken was dat mijn inziens een aantal medewerkers niet echt gemotiveerd waren. Deze medewerkers zitten er nog steeds.
- een slecht salarishuis. Is dit inmiddels veranderd? (waarschijnlijk niet..).
- Slechte collega's (die er nog steeds zitten)
- Geen dooigroeimogelijkheden (zijn deze er nu plots wel?)
Gezien twee van de drie pijnpunten nog steeds bij de oude werkgever aanwezig zijn is de kans heel groot dat je binnen een paar maanden dezelfde stap gaat maken als je een paar jaar geleden hebt gedaan met dezelfde beweegredenen. Simpelweg omdat alle beweegredenen nog bij de oude werkgever aanwezig zullen zijn.
Behalve wanneer je nu voor een functie wordt gevraagd die je vroeger nooit kon krijgen waardoor een beter salaris mogelijk is, er plots wél doorgroei is en je niet met de vastgeroeste collega's hoeft te werken
7400 Wp op het dak
Heb je al rondgekeken naar een nieuwe werkgever?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ben je dan niet te makkelijk vertrokken naar een niet zo veel betere nieuwe baan?Lenonardo40 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:23:
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
huidige werkgever van @Lenonardo40 is niet persoonsgericht door een inhuurkracht eventjes de HRM keuzes te laten bepalen.
Terug gaan naar oude werkgever lijkt mij een goed idee, mits je daar kan doen waar je hart ligt en je het bijbehorende salaris er kan uit onderhandelen (want dat is vrij onzeker bij de huidige).
Terug gaan naar oude werkgever lijkt mij een goed idee, mits je daar kan doen waar je hart ligt en je het bijbehorende salaris er kan uit onderhandelen (want dat is vrij onzeker bij de huidige).
~
Houd er ook rekening mee dat mocht het aangeboden salaris nu hoger liggen, het ook mogelijk is dat je de komende jaren geen verhoging krijgt omdat je boven je schaal verdient.Theo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:13:
[...]
De drie redenen dat je toentertijd daar bent vertrokken zijn :
- een slecht salarishuis. Is dit inmiddels veranderd? (waarschijnlijk niet..).
Ik zou zeker niet teveel van een gesprek met een net aangestelde manager verwachten. Hij/zij zit net in de functie, kent wellicht de organisatie nog niet en zal niet gelijk de neiging hebben om een willekeurige werknemer een nieuwe functie aan te bieden.
Laat je niet verleiden tot een keuze tussen ‘oude werkgever’ of ‘huidige werkgever’.
Er zijn vast nog veel meer mogelijke bedrijven die interessant zijn.
Zo heb ik ooit getwijfeld tussen 2 mogelijke nieuwe werkgevers en daartussen gekozen. Terwijl terugkijkend het veel logischer was om even rustig op een rijtje te zetten wat ik leuk vind en wat ik wil in een nieuwe baan en daarna te gaan kijken naar mogelijke opties.
Wellicht is de beste optie wel ‘nieuwe nu nog onbekende werkgever’. In dat geval blijf je nu nog zitten waar je zit en ga je gewoon rustig rondkijken. Het gesprek met je vorige werkgever liet je inzien dat je misschien niet meer helemaal op je plek zit, mooi om daar achter te komen. Nu bepalen wat je wilt en waar je dat zou kunnen bereiken
Er zijn vast nog veel meer mogelijke bedrijven die interessant zijn.
Zo heb ik ooit getwijfeld tussen 2 mogelijke nieuwe werkgevers en daartussen gekozen. Terwijl terugkijkend het veel logischer was om even rustig op een rijtje te zetten wat ik leuk vind en wat ik wil in een nieuwe baan en daarna te gaan kijken naar mogelijke opties.
Wellicht is de beste optie wel ‘nieuwe nu nog onbekende werkgever’. In dat geval blijf je nu nog zitten waar je zit en ga je gewoon rustig rondkijken. Het gesprek met je vorige werkgever liet je inzien dat je misschien niet meer helemaal op je plek zit, mooi om daar achter te komen. Nu bepalen wat je wilt en waar je dat zou kunnen bereiken
Ik ben ook zo een baanhopper en voel me aan het begin heel loyaal, tot er iets gebeurt wat me tegen staat. Ik had bijvoorbeeld de volgende situaties:
1. Werken aan software om mijzelf overbodig te maken
2. Management die IT schuld geeft van uitlopende projecten (bedrijf is inmiddels failliet met als corona excuus, iets met veilingen van kamers in de reiswereld
) en daarbij een vriendje binnen harkt als manager (waarna het nog droeviger ging, want we gingen niet nadenken, nee we gingen gewoon maar wat doen. Ik kan je vertellen, een nieuwe website bouwen doe je het beste door er eerst goed over na te denken. Nieuwe website is er nooit gekomen.
3. Detachering pastte me niet met lange dagen bij klanten die ver weg waren. Leukste collega stopte ook en het project waar ik veel plezier in had moest wel doorontwikkeld worden, maar hadden we geen geld voor (maar was al wel een melkkoe geworden dankzij mijn inzit). Een dankje wel, je mond houden en doorwerken.
4. Reorganisatie. Ik mocht blijven, maar de ziel was uit de organisatie gehaald. ik spreek nog wel eens collega's die er nog zitten, maar een en al droefheid.
Wat ik wil zeggen is dat je altijd je hart moet volgen. Ik werk nu ergens, kan mijn rekeningen betalen, maar heb het bovenal enorm naar mijn zin. Geld is leuk, maar tovert niet elke dag een glimlach op mijn gezicht. Ik had de luxe te kunnen kiezen voor een andere werkgever en die was zonder na te denken al bereid om 500 per maand meer te geven. Daar had daarnaast nog een dikke tekenbonus bij kunnen zitten, maar ik koos voor het mindere geld (wat ook voldeed aan mijn vraag voor salaris), maar voor de plek waar ik het meeste
plezier in voorzag. Na 7 maanden zit ik er nog met veel plezier, doe ik wat ik graag doe en kan ik lezen en schrijven met mijn leidinggevende.
Bepaal dus wat echt belangrijk voor je is. Baal je enorm van het salaris, kijk dan rond naar iets anders. In gesprek gaan kan altijd. Mijn ervaring is bij mijzelf en bij anderen dat als je eenmaal ergens over baalt je jezelf moet afvragen hoe erg het is. Is het te lage salaris of juist de politiek eromheen en het uitstellen dat je bezig houdt? Aan het begin dat je hier begon te werken was je tevreden over je salaris neem ik aan, zit er geen jaarlijkse groei in of is het juist de politiek dat je tegenstaat?
Als dat laatste het geval is, denk je dat het gaat veranderen met de nieuwe MO? Kijk in de tussentijd vast rond, vraag naar mogelijkheden, zet je profiel misschien open op linkedin (publiek zetten, profiel bijwerken en kijken wat er gebeurt, niet gelijk zetten dat je werkzoekend bent natuurlijk).
1. Werken aan software om mijzelf overbodig te maken
2. Management die IT schuld geeft van uitlopende projecten (bedrijf is inmiddels failliet met als corona excuus, iets met veilingen van kamers in de reiswereld
3. Detachering pastte me niet met lange dagen bij klanten die ver weg waren. Leukste collega stopte ook en het project waar ik veel plezier in had moest wel doorontwikkeld worden, maar hadden we geen geld voor (maar was al wel een melkkoe geworden dankzij mijn inzit). Een dankje wel, je mond houden en doorwerken.
4. Reorganisatie. Ik mocht blijven, maar de ziel was uit de organisatie gehaald. ik spreek nog wel eens collega's die er nog zitten, maar een en al droefheid.
Wat ik wil zeggen is dat je altijd je hart moet volgen. Ik werk nu ergens, kan mijn rekeningen betalen, maar heb het bovenal enorm naar mijn zin. Geld is leuk, maar tovert niet elke dag een glimlach op mijn gezicht. Ik had de luxe te kunnen kiezen voor een andere werkgever en die was zonder na te denken al bereid om 500 per maand meer te geven. Daar had daarnaast nog een dikke tekenbonus bij kunnen zitten, maar ik koos voor het mindere geld (wat ook voldeed aan mijn vraag voor salaris), maar voor de plek waar ik het meeste
plezier in voorzag. Na 7 maanden zit ik er nog met veel plezier, doe ik wat ik graag doe en kan ik lezen en schrijven met mijn leidinggevende.
Bepaal dus wat echt belangrijk voor je is. Baal je enorm van het salaris, kijk dan rond naar iets anders. In gesprek gaan kan altijd. Mijn ervaring is bij mijzelf en bij anderen dat als je eenmaal ergens over baalt je jezelf moet afvragen hoe erg het is. Is het te lage salaris of juist de politiek eromheen en het uitstellen dat je bezig houdt? Aan het begin dat je hier begon te werken was je tevreden over je salaris neem ik aan, zit er geen jaarlijkse groei in of is het juist de politiek dat je tegenstaat?
Als dat laatste het geval is, denk je dat het gaat veranderen met de nieuwe MO? Kijk in de tussentijd vast rond, vraag naar mogelijkheden, zet je profiel misschien open op linkedin (publiek zetten, profiel bijwerken en kijken wat er gebeurt, niet gelijk zetten dat je werkzoekend bent natuurlijk).
It's me Mario
Voor mij is dat inderdaad zwart/wit. Over het algemeen ga je weg als er van alles niet klopt, dat is niet opgelost met 1 manager vervangen. Ik denk dat het grootste deel van de mensen alsnog weer met de neus tegen de deur loopt bij hun oude werkgever.Anoniem: 677216 schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:36:
[...]
Dit is veel te zwart/wit. Er kunnen tig redenen zijn om te vertrekken, en die redenen kunnen in de tussentijd verdwijnen. Ik ken persoonlijk best wel wat mensen die zijn teruggegaan naar een voormalig werkgever, om uiteenlopende redenen. Bijvoorbeeld:
- Probleem zat in een specifieke collega of manager. Die is intussen weg
- Werk elders viel tegen, oude werk was achteraf gezien toch leuker
- Andere functie was eerder niet beschikbaar, maar nu wel (zoals in geval van TS)
- Door werkervaring elders is een andere functie nu realistisch
- Privé omstandigheden veranderen waardoor oud werkgever beter in balans werk/privé past
En zo zijn er vast meer redenen om weg te gaan, die na verloop van tijd niet meer bestaan of niet meer zwaar wegen.
Als je ontevreden bent kun je beter op zoek naar iets nieuws wat past in mijn ogen.
TS geeft ook duidelijk aan dat er meer problemen waren bij de oude werkgever, en die bestaan nog steeds. Het is niet ineens beter geworden qua salaris of doorgroeimogelijkheden.
[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 16-11-2021 14:13 ]
Ik zie niet in waarom dit 'oud denken' zou zijn. De situatie is niet wezenlijk anders. TS is niet alleen weggegaan ivm doorgroeimogelijkheden maar ook ontevredenheid over het salaris. Zolang er bij de oude werkgever niet structureel iets veranderd is komt hij dit net zo hard weer tegen op korte termijn. Je kan dit plafond dan misschien doorbreken, het volgende duikt vanzelf weer op als de bedrijfscultuur niet veranderd is.overhyped schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:40:
[...]
Dit is wel een beetje oud denken. Werkverbanden zijn tijdelijk, en je kan op een later moment altijd elkaar weer tegen komen als de situatie anders is. TS is weggegaan vanwege gebrek aan doorgroeimogelijkheden. Als TS nu met de externe ervaring dat plafond kan doorbreken is er niets mis mee. Naar dezelfde rol, met dezelfde manager, etc: waarschijnlijk een minder goed idee
Bedankt voor jullie reactie. Misschien is een andere optie wel de beste
Ik kan beamen wat @mmniet zegt.
Een (arbeids)relatie is iets wat bestaat uit positieve punten en negatieve punten, dan moet je de som maken of je gelukkiger met of zonder de (arbeids)relatie bent.
@Lenonardo40: Je geeft aan dat het salaris te laag is/dat je het salaris te laag vindt en dat je daarom overweegt om over te stappen.
Is dit ook echt de enige reden dat je overweegt op te stappen?
Of ben je bereid om te blijven als het salaris €300/maand omhoog gaat?
Meestal spelen er meer redenen om van baan te switchen en is het vaak dat een bepaalde vergoeding wat issues meer acceptabel maken.
Mijn huidige werkgever betaalt niet zo goed, ik ben er 10% op achteruit gegaan wat betreft mijn salaris (15% zelfs als ik het aantal vrije dagen niet meetel).
Toch heb ik de overstap gemaakt, bewust en heb hier geen spijt van.
Bij mijn vorige werkgever zat ik altijd bij opdrachtgevers, zag mijn vaste collega's in 2 jaar tij slechts 1 keer.
Opleidingen in het vakgebied waren bijna niet mogelijk, soms had een collega geluk en kon hij een training volgen en konden de overige 40 collega's niet.
Een aantal collega's van voorgaande werkgevers waren bij mijn huidige werkgever aan de slag gegaan en wisten me te vertellen dat het hier anders ging.
- Meer contactmomenten met collega's en ook projecten die je samen moest/mocht doen met collega's
- Mooie projecten die in het vooruitzicht werden gesteld en die ik ook daadwerkelijk mocht gaan doen.
- Goed opleidingstraject, zowel intern als extern.
- Meer verlofdagen, geld is leuk maar als je het amper kan uitgeven?
Wanneer ik in de ochtend mijn huis verlaat om te gaan werken, staat er een glimlach op mijn gezicht en als ik in de avond terugkom staat die er nog steeds.
Ja ik zou meer salaris niet erg vinden, maar ik sta nog steeds achter mijn keuze iedere dag opnieuw.
Was het allemaal rozengeur en maneschijn? Nee.
Het opleidingstraject werd steeds minder goed geregeld, dat was eigenlijk 1 van de belangrijkste redenen om de baan aan te nemen.
Dan had ik dus 2 opties, boos weg gaan bij mijn werkgever of...
Nu organiseer ik dus het opleidingstraject, iets wat ik enorm gaaf vind om te doen en waar ik mijn collega's ook erg goed mee kan helpen.
TL:DR
Voordat je overstapt, ligt het echt aan het salaris of ben je überhaupt ongelukkig met je baan?
Geld is leuk, maar iedere dag met de grootst mogelijke smile naar je werk gaan en ook weer fluitend thuiskomen?
Ik ga liever iedere dag met enorm veel plezier naar mijn werk dan dat ik €400/maand meer verdien.
Een (arbeids)relatie is iets wat bestaat uit positieve punten en negatieve punten, dan moet je de som maken of je gelukkiger met of zonder de (arbeids)relatie bent.
@Lenonardo40: Je geeft aan dat het salaris te laag is/dat je het salaris te laag vindt en dat je daarom overweegt om over te stappen.
Is dit ook echt de enige reden dat je overweegt op te stappen?
Of ben je bereid om te blijven als het salaris €300/maand omhoog gaat?
Meestal spelen er meer redenen om van baan te switchen en is het vaak dat een bepaalde vergoeding wat issues meer acceptabel maken.
Mijn huidige werkgever betaalt niet zo goed, ik ben er 10% op achteruit gegaan wat betreft mijn salaris (15% zelfs als ik het aantal vrije dagen niet meetel).
Toch heb ik de overstap gemaakt, bewust en heb hier geen spijt van.
Bij mijn vorige werkgever zat ik altijd bij opdrachtgevers, zag mijn vaste collega's in 2 jaar tij slechts 1 keer.
Opleidingen in het vakgebied waren bijna niet mogelijk, soms had een collega geluk en kon hij een training volgen en konden de overige 40 collega's niet.
Een aantal collega's van voorgaande werkgevers waren bij mijn huidige werkgever aan de slag gegaan en wisten me te vertellen dat het hier anders ging.
- Meer contactmomenten met collega's en ook projecten die je samen moest/mocht doen met collega's
- Mooie projecten die in het vooruitzicht werden gesteld en die ik ook daadwerkelijk mocht gaan doen.
- Goed opleidingstraject, zowel intern als extern.
- Meer verlofdagen, geld is leuk maar als je het amper kan uitgeven?
Wanneer ik in de ochtend mijn huis verlaat om te gaan werken, staat er een glimlach op mijn gezicht en als ik in de avond terugkom staat die er nog steeds.
Ja ik zou meer salaris niet erg vinden, maar ik sta nog steeds achter mijn keuze iedere dag opnieuw.
Was het allemaal rozengeur en maneschijn? Nee.
Het opleidingstraject werd steeds minder goed geregeld, dat was eigenlijk 1 van de belangrijkste redenen om de baan aan te nemen.
Dan had ik dus 2 opties, boos weg gaan bij mijn werkgever of...
Nu organiseer ik dus het opleidingstraject, iets wat ik enorm gaaf vind om te doen en waar ik mijn collega's ook erg goed mee kan helpen.
TL:DR
Voordat je overstapt, ligt het echt aan het salaris of ben je überhaupt ongelukkig met je baan?
Geld is leuk, maar iedere dag met de grootst mogelijke smile naar je werk gaan en ook weer fluitend thuiskomen?
Ik ga liever iedere dag met enorm veel plezier naar mijn werk dan dat ik €400/maand meer verdien.
Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.
Je kan beter nu het krijgen dan over jaren verspreid. Als je het al krijgtKairee schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:05:
[...]
Houd er ook rekening mee dat mocht het aangeboden salaris nu hoger liggen, het ook mogelijk is dat je de komende jaren geen verhoging krijgt omdat je boven je schaal verdient.
[ Voor 11% gewijzigd door rickskeg99 op 16-11-2021 15:14 ]
wat je hebt kunnen ze inderdaad niet meer afpakken. Probeer te starten bij een plek waar je gelukkig gaat worden en zet gerust wat hoger in op de schaal waar je wilt zitten. Genoeg ervaring dat er belachelijk lager aangeboden werd (wil ik dan ook niet heen, maar dat is een ander verhaal), maar ook meegemaakt dat ze zeggen dat een bepaald budget voor nu het max is, maar dat je wel afspraken maakt over de groei over de komende jaren (laat dat vastleggen al is het maar via mail bevestigd, zo heb ik ook een ervaring dat ik een oude mail erbij moest halen omdat ik dan verhoging kreeg dankzij opleidingen die ik volgde). Geven ze je wel het gevraagde is het mooi meegenomen, maar wat er terecht gezegd wordt. Zoek een plek die qua mensen en functie het beste voelt. Hoeveel is het je waard om elke dag met een glimlach naar je werk te gaan zoals @T.C zegt?rickskeg99 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:13:
[...]
Je kan beter nu het krijgen dan over jaren verspreid. Als je het al krijgt
It's me Mario
Ik zie vaak bij meer traditioneel ingestelde werkgevers (en werknemers) dat het weggaan als iets negatiefs gezien wordt, in plaats van een logische volgende stap in een carrière. Een oud werkgever uitsluiten past daar bij.
Bij andere werkgevers- en werknemers heerst de opvatting dat naar een andere werkgever gaan een natuurlijke stap kan zijn, zonder negatieve emoties. Daar volgt voor mij dan ook uit dat terugkomen ook een natuurlijke stap kan zijn.
Bij andere werkgevers- en werknemers heerst de opvatting dat naar een andere werkgever gaan een natuurlijke stap kan zijn, zonder negatieve emoties. Daar volgt voor mij dan ook uit dat terugkomen ook een natuurlijke stap kan zijn.
Drardollan schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:15:
[...]
Ik zie niet in waarom dit 'oud denken' zou zijn. De situatie is niet wezenlijk anders. TS is niet alleen weggegaan ivm doorgroeimogelijkheden maar ook ontevredenheid over het salaris. Zolang er bij de oude werkgever niet structureel iets veranderd is komt hij dit net zo hard weer tegen op korte termijn. Je kan dit plafond dan misschien doorbreken, het volgende duikt vanzelf weer op als de bedrijfscultuur niet veranderd is.
Het zou een natuurlijke/logische stap zijn als het in een groeiende carrière gedaan wordt. In dit geval geeft TS duidelijk aan dat hij ontevreden was bij zijn oude werkgever en om diverse negatieve redenen is vertrokken. Dat is, helaas, iets negatiefs en kan je niet ineens positief zien. Dezelfde plafonds, dezelfde salarisproblemen en dezelfde mensen gaan TS vanzelf weer tegenstaan, tenzij het bedrijf in die 3 jaar 180 graden omgedraaid is qua koers. Dat kan natuurlijk, maar hoe realistisch is dat?overhyped schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:13:
Ik zie vaak bij meer traditioneel ingestelde werkgevers (en werknemers) dat het weggaan als iets negatiefs gezien wordt, in plaats van een logische volgende stap in een carrière. Een oud werkgever uitsluiten past daar bij.
Volg dan een natuurlijke/logische stap naar een nieuwe werkgever. Begin je direct met een schone lei.
Tenzij je over een paar jaar weer een beter aanbod krijgt. Als je veel goede factoren in een baan vindt maar de doorgroeimogelijkheden zijn beperkt, kun je ook besluiten er zelf zo in te gaan.Kairee schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:05:
[...]
Houd er ook rekening mee dat mocht het aangeboden salaris nu hoger liggen, het ook mogelijk is dat je de komende jaren geen verhoging krijgt omdat je boven je schaal verdient.
Loyaliteit loont niet. Teruggaan naar een oude werkgever waar je weg bent gegaan omdat het werk tegenviel loont ook niet. Blijven waar je zit terwijl je salaris tegenvalt loont ook niet.
Kijk voor jezelf wat je wil gaan verdienen. Ik ken je sector niet en ik ken jou niet, maar ik ga altijd uit van een jaarlijkse verhoging (gemiddeld) van +3%. Dat kan iets hoger uitvallen als ze je willen behouden, maar valt ook net zo makkelijk jarenlang lager uit omdat "ocharme, de recessie" en "ocharme, COVID", et cetera. terwijl de baas in zijn nieuwe Tesla voor komt rijden
Dus schrijf je cv, pas deze aan op iedere baan waarop je gaat solliciteren, aim high, en diskwalificeer jezelf niet voor een rol voordat iemand anders dat heeft gedaan.
Dan zet je in op minimaal een salarisgroei van +30% (dertig procent), en je vertoont en vertelt nooit (maar dan ook nooit) wat je huidige salaris is. Dat is voor je nieuwe werkgever alleen maar interessant om jou een lager bod te kunnen doen.
Werkgevers vinden dat over het algemeen niet leuk en komen altijd met verhaaltjes zoals "maar dan kunnen we je een eerlijk aanbod doen"
Juist ja, gaan ze dan ook direct alle salarissen van je toekomstige collega's met jou delen? Dacht het ook niet.
Ga de markt op. Bij dezelfde baas ga je marginaal omhoog, bij de oude baas idem.
Kijk voor jezelf wat je wil gaan verdienen. Ik ken je sector niet en ik ken jou niet, maar ik ga altijd uit van een jaarlijkse verhoging (gemiddeld) van +3%. Dat kan iets hoger uitvallen als ze je willen behouden, maar valt ook net zo makkelijk jarenlang lager uit omdat "ocharme, de recessie" en "ocharme, COVID", et cetera. terwijl de baas in zijn nieuwe Tesla voor komt rijden
Dus schrijf je cv, pas deze aan op iedere baan waarop je gaat solliciteren, aim high, en diskwalificeer jezelf niet voor een rol voordat iemand anders dat heeft gedaan.
Dan zet je in op minimaal een salarisgroei van +30% (dertig procent), en je vertoont en vertelt nooit (maar dan ook nooit) wat je huidige salaris is. Dat is voor je nieuwe werkgever alleen maar interessant om jou een lager bod te kunnen doen.
Werkgevers vinden dat over het algemeen niet leuk en komen altijd met verhaaltjes zoals "maar dan kunnen we je een eerlijk aanbod doen"
Ga de markt op. Bij dezelfde baas ga je marginaal omhoog, bij de oude baas idem.
Dit laatste is echt te kort door de bocht. Bij mijn werkgever was onderhandelen over loonsverhoging altijd moeilijk moeilijk en kleine stapjes. Pas toen er een nieuwe manager van buiten kwam, kon ik een goed gesprek hebben over marktwaarde en dergelijke en een stevige stap maken in salaris bij deze werkgever.Lenonardo40 schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:45:
[...]
Ben hier eigenlijk best wel kwaad over. Een nieuw personeelslid die mij helemaal niet kent gaat hierover beslissen. Iemand tips om hiermee om te gaan ?
Anoniem: 93050
Sorry .. dit ben ik niet met je eens. Ik heb in totaal 36 jaar bij dezelfde werkgever gewerkt, met een korte onderbreking. De korte onderbreking was: Ik was overgegaan naar een andere werkgever, na 10 jaar bij de 'oude' werkgever. De 'nieuwe' werkgever beloofde gouden bergen, een auto (in 1994, ,voor een IT functie, niet ambulant, zeer bijzonder !) etc. Uiteraard bleek in de praktijk dat er niets van klopte. Binnen 14 dagen (okay: dat is geen 3 jaar) teruggegaan. Ontslagbrief verscheurd, geen pensioenbreuk, de beloofde opslag bij 'blijven' kreeg ik. Ook N=1, maar voor mij pakte het geweldig uit, dat blijkt ook wel uit het feit dat ik er daarna nog 26 jaar gewerkt heb.Drardollan schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:13:
Mijn leidinggevenden zijn echte controlfreaks en zitten overal boven op. Dat zorgt voor spanning en stress. Dat is ook een reden dat het personeelsverloop vrij groot is. Ik werk er nu bijna 3 jaar en er zijn al 5 mensen vertrokken.
Het is fijn dat het soms ook wel goed uitpakt.Anoniem: 93050 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:25:
[...]
Sorry .. dit ben ik niet met je eens. Ik heb in totaal 36 jaar bij dezelfde werkgever gewerkt, met een korte onderbreking. De korte onderbreking was: Ik was overgegaan naar een andere werkgever, na 10 jaar bij de 'oude' werkgever. De 'nieuwe' werkgever beloofde gouden bergen, een auto (in 1994, ,voor een IT functie, niet ambulant, zeer bijzonder !) etc. Uiteraard bleek in de praktijk dat er niets van klopte. Binnen 14 dagen (okay: dat is geen 3 jaar) teruggegaan. Ontslagbrief verscheurd, geen pensioenbreuk, de beloofde opslag bij 'blijven' kreeg ik. Ook N=1, maar voor mij pakte het geweldig uit, dat blijkt ook wel uit het feit dat ik er daarna nog 26 jaar gewerkt heb.
Weggegaan bij de oude werkgever naar nieuwe omdat het niet beviel.
Voor dat u een gesprek aan gaat met de nieuwe manager bij het oude bedrijf zou ik op papier zetten de positieve en negatieve dingen voor uw zelf. Gewoon visualiseren voor u zelf dat maakt het gesprek inzichtelijker.
Voor u zelf een lijstje maken van bedrijven die voor u aantrekkelijk zijn om te werken en dan daar de huidige en voormalige werkgevers ook bij zetten.
Voor dat u een gesprek aan gaat met de nieuwe manager bij het oude bedrijf zou ik op papier zetten de positieve en negatieve dingen voor uw zelf. Gewoon visualiseren voor u zelf dat maakt het gesprek inzichtelijker.
Voor u zelf een lijstje maken van bedrijven die voor u aantrekkelijk zijn om te werken en dan daar de huidige en voormalige werkgevers ook bij zetten.
Bij mijn oude werkgever is het nog dezelfde manager. Bij mijn huidige werkgever een nieuwe manager
Zonder salarisaanbod is er naar mijn inziens ook geen enkele redenen om energie aan deze optie te besteden.Lenonardo40 schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:38:
Ik heb pas een gesprek gehad bij mijn oud werkgever. Wij hebben in dat gesprek nog niet over salaris gehad
Als er op een later moment wel duidelijkheid is dan kun je alsnog hier tijd in gaan steken mits interessant.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Mijn functie is allround binnendienst verzekeringen. Denk hierbij aan offertes maken, mutaties verwerken, schades aannemen en afwerken. Het leuke aan de functie is dat deze vrij divers is.
Dat vertel ik altijd wel, maar dan incl behoorlijke verhoging😬Blue-eagle schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:54:
Loyaliteit loont niet. Teruggaan naar een oude werkgever waar je weg bent gegaan omdat het werk tegenviel loont ook niet. Blijven waar je zit terwijl je salaris tegenvalt loont ook niet.
Werkgevers vinden dat over het algemeen niet leuk en komen altijd met verhaaltjes zoals "maar dan kunnen we je een eerlijk aanbod doen"Juist ja, gaan ze dan ook direct alle salarissen van je toekomstige collega's met jou delen? Dacht het ook niet.
Dus minstens 30% verhoging vragen ?
Ik denk niet dat iemand kan aangeven wat een goed percentage is, het hangt natuurlijk compleet af waar jij je (langdurig) goed bij blijft voelen. Meer geld heeft vaak niet de langdurige voldoening die je wellicht aan het begin verwacht.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik heb mijn oud werkgever een salarisindicatie en andere eisen op tafel neergelegd meer dan twee weken geleden. Ik heb tot op heden niets vernomen
We hebben ook (nog) niets gehoord over je praatje met die "operations manager"?Lenonardo40 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:18:
Ik heb mijn oud werkgever een salarisindicatie en andere eisen op tafel neergelegd meer dan twee weken geleden. Ik heb tot op heden niets vernomen
Anyhow, ongetwijfeld is de wereld waarin je werkt niet al te groot maar wat let je om naar werkgever 3 te gaan zoeken / speuren?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ik vind het altijd maar vreemd als mensen ontevreden zijn over hun salaris. En dan toch nog jaren daar blijven doorwerken. Werkgevers zullen je bijna altijd zo min mogelijk betalen, en zolang jij daar blijft werken ben je het er dus mee eens. Elke euro minder voor jou is een extra euro voor hun.
Jij hebt getekend voor je huidige salaris. Er zijn heel veel manieren om meer geld te krijgen.
Spreken met directie en meer salaris eisen. Zeggen(bluffen?) dat je ergens anders veel meer aangeboden krijgt etc.
Wellicht dat in de verzekeringen wereld geen schreeuwende gekte is om goed personeel. In de IT iig wel..
Jij hebt getekend voor je huidige salaris. Er zijn heel veel manieren om meer geld te krijgen.
Spreken met directie en meer salaris eisen. Zeggen(bluffen?) dat je ergens anders veel meer aangeboden krijgt etc.
Wellicht dat in de verzekeringen wereld geen schreeuwende gekte is om goed personeel. In de IT iig wel..
Afgelopen vrijdag gesprek gehad met de oprationsmanager. Ik heb daar mijn wensen qua werkzaamheden en salaris neergelegd en wat ik graag aan verbeteringen wil zien in dit bedrijf. Ze gaat dit nu voorleggen en bespreken met de directie en komt hier in januari op terug.
Oftewel: ze hebben je nog zeker een maand voor het oude salaris. Ik zou m'n hengel ook elders uitgooien en eens zien wat de markt zegt...Lenonardo40 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:17:
Afgelopen vrijdag gesprek gehad met de oprationsmanager. Ik heb daar mijn wensen qua werkzaamheden en salaris neergelegd en wat ik graag aan verbeteringen wil zien in dit bedrijf. Ze gaat dit nu voorleggen en bespreken met de directie en komt hier in januari op terug.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Ik vertel altijd dat ik een salaris wil hebben wat hoort bij de functie en dat mijn huidige salaris niet relevant is voor deze functie. En vervolgens vraag ik aan hun wat hun passend vinden voor de functie. Dan weet je meteen of ze interesse in je hebben.Blue-eagle schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:54:
Werkgevers vinden dat over het algemeen niet leuk en komen altijd met verhaaltjes zoals "maar dan kunnen we je een eerlijk aanbod doen"Juist ja, gaan ze dan ook direct alle salarissen van je toekomstige collega's met jou delen? Dacht het ook niet.
AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty
Ik vind dit vreemd omdat je dit al eerder bij de directie hebt neergelegd die het "uitstelde tot". Nu gaat de nieuwe manager het opnieuw met de directie bespreken, ofwel extra laagje er tussen - als het niet lukt ligt het aan de manager en niet aan de directie. Misschien had jij op de stoel van dat laagje moeten/willen zitten?Lenonardo40 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:17:
Mijn gevoel zegt: Wegwezen. Directie heeft geen belang bij jouw toekomst.
Zit je bij een broker of bij een verzekeraar zelf?Lenonardo40 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:08:
Mijn functie is allround binnendienst verzekeringen. Denk hierbij aan offertes maken, mutaties verwerken, schades aannemen en afwerken. Het leuke aan de functie is dat deze vrij divers is.
Zeker bij de wat specifiekere verzekeringen is er prima vraag naar iemand met kennis van de polissen/producten. Daarnaast zou je ook kunnen kijken naar buitendienst/accountmanagement om jezelf te ontwikkelen.
fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen
Dit is dus gewoon blufpoker van ze. Of ze kunnen je iets bieden, of niet. Als ze dat kunnen, kan dat ook zonder dat dat afhangt van de nieuwe operations manager, als ze dat niet kunnen zal het er voor het bedrijf financieel niet beter op worden door eerst een operations manager aan te stellen die vervolgens de medewerkers mag gaan vertellen dat er geen geld is voor salarisverhoging.Lenonardo40 schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:45:
<knip> Toen werd er echter leuk vermeld dat er per 1 december een oparationsmanager is aangesteld die hierover het gesprek aangaat met mij.
Maar ze bereiken er wel mee dat je niet voor 1 december opzegt en de kans loopt het concurrerende aanbod mis te lopen.
En daarmee wordt het weer een maand opgerekt. In januari krijg je bericht dat ze je input interessant vinden qua werkzaamheden maar daar nog even naar moeten kijken. Ze beloven er in maart op terug te komen. Maar in maart is er een beurs, ziekte, pingpong-ongeluk of wat anders dus moeten ze het nog even doorschuiven.Lenonardo40 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:17:
Ondertussen zit jij braaf te wachten…
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Dat schiet niet op idd als iemand die jou nu niet kent dezelfde pitch moet gaan houden als die je zelf gedaan hebt een maand geleden.
Ze nemen je punten niet heel serieus, tijd om verder te kijken. Oud werkgever kan je ook afschrijven als hij na 2 weken niet bij je terug komt.Lenonardo40 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:17:
Gesprek gehad met huidige werkgever. Salarisverhoging ontvangen van 5,5% en een bonus. Toch iets
Pagina: 1