Aders samenvoegen in een installatie kabel.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-07 18:47
Klus genoten,

Vraag: mag je in een 5x1.5mm2 installatienkabel 2 aders samenvoegen om hiermee 1 dikkere ader te creëren?

Ik zou graag de grijze en blauwe aders samenvoegen en deze blauw maken met blauwe installatie tape. Het zelfde voor de bruine en de zwarte ader in die zelfde kabel. Deze dan samenvoegen en omwikkelen met bruine installatie tape.

Waarom? Omdat ik deze kabel nog heb en nieuwe kabel (2.5mm2) voor de lengte die ik nodig heb schrikbarend duur is. De afstand is wel 30mtr en wil graag mijn kabel gebruiken als dat mag.
Blijft wel de vraag: de aarde draad in die kabel blijft dan wel gewoon een 1.5mm2 de blauwe en bruine zijn samengesteld dus veel dikker. Is dit erg en/of mag dit. Ik bedoel: die aarde voerd geen stroom/spanning. Alleen in geval van een aardsluiting wel. Is die 1.5mm2 dan dik genoeg, maar belangrijker.... Mag dit alles zo?

Voor de duidelijkheid... de kabel wordt nergens tussentijds afgetakt of onderbroken. Dus de ader markering is aan beide uiteinden duidelijk. (2 blauwe en 2 bruine draden aan iedere kant)

Als je 2 draden van 1.5mm2 samenvoegt, mag je dan ook 2 maal de stroom van een 1.5mm2 er doorheen sturen? Ik snap dat het geen 3mm2 wordt maar mag ik het dan vergelijken met een 2.5mm2?

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Nee, dat mag niet om 2 3 redenen.
Zoals je zelf al aangeeft is aarde dan minder dan de aders tezamen.
En omdat de weerstand nooit 100% gelijk is van beide aders en de last dus niet gelijk hoeft te zijn.
Oh en mocht er 1 ader losraken dan kan het helemaal feest worden.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 15-11-2021 18:31 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Tja... duidelijk.d
Dan moet ik er helaas toch aan geloven wat nieuwe kabel betrefd denk ik. Of deze kabel gebruiken maar dan lichter afzekeren. Het zou voor een hobby schuur achter in de tuin zijn. 1 fase lasapparaat en slijptol e.d. ben bang dat dan niet gaat worden over die afstand. Dus dan maar een 3x2.5mm2 aanschaffen.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Doggieman schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:53:
Tja... duidelijk.d
Dan moet ik er helaas toch aan geloven wat nieuwe kabel betrefd denk ik. Of deze kabel gebruiken maar dan lichter afzekeren. Het zou voor een hobby schuur achter in de tuin zijn. 1 fase lasapparaat en slijptol e.d. ben bang dat dan niet gaat worden over die afstand. Dus dan maar een 3x2.5mm2 aanschaffen.
grootste probleem zal het verlies in de kabel gaan zijn..
en 30 meter moauw dat moet onder de 75,- prima te doen zijn? :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Vandaar dat ik die aders wilde samenvoegen😁 zal eens gaan kijken wat het gaat kosten.
Eerst even wat nauwkeuriger de lengte meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Doggieman schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:12:
Vandaar dat ik die aders wilde samenvoegen😁 zal eens gaan kijken wat het gaat kosten.
weet niet hoe de huidige kabel aangesloten is.. maar als het mogelijk is (en die dat nog niet zit) zou ik hem ook een eigen aardelkautomaat geven :)

kabelt dus vanaf de meterkast naar t hobbyhok ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:58
Doggieman schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:12:
Weet niet of je een 3-Fasen aansluiting in huis hebt, of mogelijk nog wenst, maar acteer daar dan wel direct op door de kabel te vervangen voor een 4x2,5mm2 + 2,5mm2 (grondkabel) of evt. zelfs een 4x4mm2 + 4mm2.

Als je niet over wilt/wenst te gaan naar 3F dan kan je gewoon 2x2,5mm2 + 2,5mm2, of een 2x4mm2 + 4mm2
Hierboven ga ik dus uit van grondkabel, als het om gewone installatie kabel gaat kan je natuurlijk dezelfde afweging maken, maar zal iets goedkoper zijn.

3x2,5mm2 installatiekabel
3x4mm2 installatiekabel
5x2,5mm2 installatiekabel
5x4mm2 installatiekabel

En houd trouwens ook even de tip van @SMSfreakie erbij, dat je (hobby)schuurtje een eigen aardlekautomaat heeft/krijgt, dan heeft de rest van het huis in principe geen last van je geknutsel in de schuur als daar iets mis gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Annuk op 15-11-2021 19:34 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan het natuurlijk eerst proberen over 1.5mm. Een haakse slijper moet wel lukken. Lassen weet je dan snel genoeg. Je mag er wel 2 gescheiden groepen van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:34:
Je kan het natuurlijk eerst proberen over 1.5mm. Een haakse slijper moet wel lukken. Lassen weet je dan snel genoeg. Je mag er wel 2 gescheiden groepen van maken.
mogen er dan 2 aparte groepen over 1 kabel? ze mogen ook niet bij elkaar in een lasdoos :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 18:56

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Nee dat mag niet. De kabel dient in 1 keer spanningsloos te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

SMSfreakie schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:08:
mogen er dan 2 aparte groepen over 1 kabel? ze mogen ook niet bij elkaar in een lasdoos :?
Niet afgemonteerd op een stopcontact o.i.d. maar wel naar een eigen meterkastje met zekeringen e.d. via een kookgroep.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 15-11-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:32:
[...]

Niet afgemonteerd op een stopcontact o.i.d. maar wel naar een eigen meterkastje met zekeringen e.d. via een kookgroep.
dan moet je aan het andere eind toch ook weer afzekeren.. kan je aan de MK kant wel 2x 10A afzekeren maar moet je in de schuur/hobbyhok ook nog eens afzekeren.. wordt t volgens mij niet beter van?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Doggieman schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:17:
Klus genoten,

Vraag: mag je in een 5x1.5mm2 installatienkabel 2 aders samenvoegen om hiermee 1 dikkere ader te creëren?

Ik zou graag de grijze en blauwe aders samenvoegen en deze blauw maken met blauwe installatie tape. Het zelfde voor de bruine en de zwarte ader in die zelfde kabel. Deze dan samenvoegen en omwikkelen met bruine installatie tape.

Waarom? Omdat ik deze kabel nog heb en nieuwe kabel (2.5mm2) voor de lengte die ik nodig heb schrikbarend duur is. De afstand is wel 30mtr en wil graag mijn kabel gebruiken als dat mag.
Blijft wel de vraag: de aarde draad in die kabel blijft dan wel gewoon een 1.5mm2 de blauwe en bruine zijn samengesteld dus veel dikker. Is dit erg en/of mag dit. Ik bedoel: die aarde voerd geen stroom/spanning. Alleen in geval van een aardsluiting wel. Is die 1.5mm2 dan dik genoeg, maar belangrijker.... Mag dit alles zo?

Voor de duidelijkheid... de kabel wordt nergens tussentijds afgetakt of onderbroken. Dus de ader markering is aan beide uiteinden duidelijk. (2 blauwe en 2 bruine draden aan iedere kant)

Als je 2 draden van 1.5mm2 samenvoegt, mag je dan ook 2 maal de stroom van een 1.5mm2 er doorheen sturen? Ik snap dat het geen 3mm2 wordt maar mag ik het dan vergelijken met een 2.5mm2?
https://www.elektramat.nl...rfaces&utm_medium=organic
Schrikbarend duur valt wel mee?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
DukeBox schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:34:
Die snap ik niet helemaal. Want ik had altijd begrepen dat dit niet mocht ivm de aanwezige kleuren in de kabel.

De kabel die ik nog heb is een "gewone" kabel. Geen grondkabel. Het plan was dan ook om deze in een pvc buis te trekken en dan in te graven. Heb geen 3 fase aansluiting en die wil ik ook verder niet. De voeding voor die schuur komt vanaf een onderverdeling die alamats 16amp/0.03 heeft.

Dus ja... Denk dat ik het gewoon even probeer. Maar met 1.5 mm2 moet ik lichter afzekeren geloof ik. Mag niet op 16amp. Moet dan achter een 10 Amp exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

SMSfreakie schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:35:
dan moet je aan het andere eind toch ook weer afzekeren.. kan je aan de MK kant wel 2x 10A afzekeren maar moet je in de schuur/hobbyhok ook nog eens afzekeren.. wordt t volgens mij niet beter van?
Dat loop je idd tegen de beperking van 16A aan van 1.5mm Bij 2.5mm had je een 20A kunnen plaatsen in je meterkast en 16A in je schuur.

Zolang je er geen zonnepanelen e.d. op aansluit kan het op zich niet veel kwaad om er ook 16A te gebruiken, dat mag gewoon.
Doggieman schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:41:
De kabel die ik nog heb is een "gewone" kabel. Geen grondkabel. Het plan was dan ook om deze in een pvc buis te trekken en dan in te graven.
Oh, dan houd het hele verhaal hoe dan ook op. Een gewone kabel mag niet in de grond, ook niet via een mantelbuis PVC buis. Daar is deze qua materiaal, bescherming, thermisch én veiligheid niet geschikt voor.

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 16-11-2021 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Nou.... Na alle tips en opmerkingen gelezen te hebben.... ik koop wel een nieuwe kabel. Net even gekeken en viel me inderdaad mee wat een 2x2.5mm2 plus aarde vmvkas kost. Dan hoef ik ook niks meer aan m'n onderverdeling te doen en de kabel niet eerst in buis te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Doggieman schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:50:
Nou.... Na alle tips en opmerkingen gelezen te hebben.... ik koop wel een nieuwe kabel. Net even gekeken en viel me inderdaad mee wat een 2x2.5mm2 plus aarde vmvkas kost. Dan hoef ik ook niks meer aan m'n onderverdeling te doen en de kabel niet eerst in buis te trekken.
Als je ooit nog van plan bent iets met licht te gaan doen en dit centraal wilt schakelen zou ik 3 aderig nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:26
DukeBox schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:29:
Zoals je zelf al aangeeft is aarde dan minder dan de aders tezamen.
Los van dat ik het om alle genoemde redenen ook niet zou doen en ook gewoon niet van onnodig prutswerk hou, ben ik wel nieuwsgierig naar het 'waarom' van regels:
Wat is het probleem van een aarde die minder dik is dan twee aders samen? Want in het geval van een kortsluiting in een apparaat, als de stroom via bijv. de behuizing de aarde-draad in gaat, dan zal dat in principe toch maar voor een zeer korte tijd zijn? (zeg, tot de aardlekschakelaar tript)

Enige wat ik mij kan indenken is als de aardlekschakelaar defect is EN je een kortsluiting in een apparaat hebt waardoor de stroom via de aarde-draad loopt... dan loop je wel kans op oververhitting en brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

vanaalten schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:36:
Enige wat ik mij kan indenken is als de aardlekschakelaar defect is EN je een kortsluiting in een apparaat hebt waardoor de stroom via de aarde-draad loopt... dan loop je wel kans op oververhitting en brand.
Tegenwoordig zou dit de enige reden moeten zijn maar lang niet ieder huis heeft een (werkende) aardlek (voor alle groepen).

Bij kortsluiting zou normaal je stop/automaat er direct uit moeten slaan maar bij 77 meter lengte van 1.5mm² is de kortsluitduur (16Ab) al > 0,1s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-07 23:26

mark-k

AKA markkNL

Kijk ook even ergens alvast of je lasapparaat het doet op je huidige automaten, voor de mijne moest ik een C ipv B hebben anders viel die uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
mark-k schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:55:
Kijk ook even ergens alvast of je lasapparaat het doet op je huidige automaten, voor de mijne moest ik een C ipv B hebben anders viel die uit.
Ja... das een goeie. Heb net m'n complete groepenkast vervangen.. Dit zijn nu zekering automaten maar was destijds nog gewoon smeltzekering(en). Wilde toen af en toe ook wel eens trippen. Maar goed... als de boel steeds tript straks dan zal ik die ook nog vervangen. Zal dan wel een alamat moeten zijn want komt vanaf de onderverdeling. Geen ruimte voor losse automaat en een aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
vanaalten schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:36:
[...]Los van dat ik het om alle genoemde redenen ook niet zou doen en ook gewoon niet van onnodig prutswerk hou, ben ik wel nieuwsgierig naar het 'waarom' van regels:
Wat is het probleem van een aarde die minder dik is dan twee aders samen? Want in het geval van een kortsluiting in een apparaat, als de stroom via bijv. de behuizing de aarde-draad in gaat, dan zal dat in principe toch maar voor een zeer korte tijd zijn? (zeg, tot de aardlekschakelaar tript)

In BE zijn er wat uitzonderingen (meeste voor bestaande installaties); waaronder idd dat je in bepaalde gevallen 2 kringen met een aardingsdraad mag gebruiken (dus een 5-aderige draad gebruiken om 2 kringen voeden); vanuit het principe dat een aardfout op beide kringen gelijktijdig erg onwaarschijnlijk is. Maar de eis blijft wel dat die ene aarding even dik is als waarop afgezekerd is (dus aarding van 1.5mm² gebruiken voor een kring van 2.5mm² is en blijft verboden).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

naftebakje schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:18:
In BE zijn er wat uitzonderingen (meeste voor bestaande installaties); waaronder idd dat je in bepaalde gevallen 2 kringen met een aardingsdraad mag gebruiken (dus een 5-aderige draad gebruiken om 2 kringen voeden).
In NL is dat ook zo maar niet 1 'kring' dubbel overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:07
DukeBox schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:41:
[...]

Dat loop je idd tegen de beperking van 16A aan van 1.5mm Bij 2.5mm had je een 20A kunnen plaatsen in je meterkast en 16A in je schuur.

Zolang je er geen zonnepanelen e.d. op aansluit kan het op zich niet veel kwaad om er ook 16A te gebruiken, dat mag gewoon.

[...]

Oh, dan houd het hele verhaal hoe dan ook op. Een gewone kabel mag niet in de grond, ook niet via een mantelbuis. Daar is deze qua materiaal, bescherming, thermisch én veiligheid niet geschikt voor.
In een mantelbuis in de grond mag gewoon een normale ymvk kabel zonder afscherming hoor.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Makrolon schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:33:
In een mantelbuis in de grond mag gewoon een normale ymvk kabel zonder afscherming hoor.
Klopt, bedoelde een PVC buis zoals TS voorstelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:07
DukeBox schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:35:
[...]

Klopt, bedoelde een PVC buis zoals TS voorstelde.
Slagvaste pvc buis mag ook ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Zover ik weet niet voor ymvk, alleen boven de grond en op/in muren. In oude (voor 2011) nen1010 regels stond het onduidelijk maar zonder aardschild mag niets meer in de grond zonder speciale kokers, goten of mantelbuis. En een slagvaste PVC buis valt daar niet (meer?) onder.

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 16-11-2021 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Annuk schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:33:
[...]

Weet niet of je een 3-Fasen aansluiting in huis hebt, of mogelijk nog wenst, maar acteer daar dan wel direct op door de kabel te vervangen voor een 4x2,5mm2 + 2,5mm2 (grondkabel) of evt. zelfs een 4x4mm2 + 4mm2.

Als je niet over wilt/wenst te gaan naar 3F dan kan je gewoon 2x2,5mm2 + 2,5mm2, of een 2x4mm2 + 4mm2
Hierboven ga ik dus uit van grondkabel, als het om gewone installatie kabel gaat kan je natuurlijk dezelfde afweging maken, maar zal iets goedkoper zijn.

3x2,5mm2 installatiekabel
3x4mm2 installatiekabel
5x2,5mm2 installatiekabel
5x4mm2 installatiekabel

En houd trouwens ook even de tip van @SMSfreakie erbij, dat je (hobby)schuurtje een eigen aardlekautomaat heeft/krijgt, dan heeft de rest van het huis in principe geen last van je geknutsel in de schuur als daar iets mis gaat.
Nee...kan en wil niet over maar een 3 fase aansluiting. Kan voor mij niet uit wat kosten/baten betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Update:

Alles geïnstalleerd. Netjes een eigen alamat voor de schuur gebruikt. Geen mantelbuis voor door de grond, maar een grondkabel met omvlechting 2x2.5 met aarde.

Pagina: 1