Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvS1986
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-11-2023
Zijn er mensen wat ervaring hebben met de Elga en Tado samen gebruiken?

Ik ben van plan een Elga te gaan installeren en zou die icm de Tado willen gaan gebruiken ook door de bijbehorende thermostaatkranen wat ik op de boven verdieping gebruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-10 07:35
Ik heb al een hele tijd de Tado in gebruik en heb nu de Elga besteld.
In het algemene Tado Topic komt de combi Elga/Tado vaak voorbij.

Doe er je voordeel mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjalt douma
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-11-2022
Ik gebruik de isense, tado knoppen zitten er nog wel op, meer voor monitoring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:32
Ik gebruik nu bijna een jaar de combi Elga Ace 4 kW met Tado thermostaat, waarbij het volgende belangrijk is om te vermelden:
  • De Tado thermostaat is aangesloten als aan/uit thermostaat. OpenTherm aansturing gaf problemen, omdat de Elga Ace dan soms aanvoertemperaturen kreeg onder de 20 C en dan afsloeg. Met Aan/Uit aansturing bepaalt de Elga de aanvoertemperatuur alleen middels de buitentemperatuursensor in combinatie met de stooklijninstellingen (CP210, CP220, CP230, zie uitleg hier).
  • Als de Tado thermostaat in aan/uit modus staat is het nog steeds geen zuivere aan/uit thermostaat. Bij 0 kronkels (0% warmtevraag) is er geen warmtevraag, en bij 3 kronkels (100% warmtevraag) is er altijd warmtevraag, maar als de Tado 1 of 2 kronkels heeft is er soms wel, soms niet warmtevraag. De tijdsverdeling van wel/geen warmtevraag bij 1/2 kronkels wordt bepaald aan de hand van het warmtevraagpercentage (1-99%). Dit is bij een warmtepomp nadelig omdat dit extra compressorstarts/stops en dus slijtage kan betekenen. Gelukkig wil Tado support hierin meedenken, dus is de minimale aan/uit tijd omhooggezet naar 1 uur, standaard is dit een paar minuten. Op het moment ben ik ook nog in overleg met Tado support om het PID algoritme meer naar wens af te stellen zodat de bandbreedte qua temperatuur waarin de warmtevraag van 0 naar 3 kronkels gaat kleiner wordt (0,3 C ipv 1 C).
  • Wij hebben vloerverwarming beneden en radiatoren boven. De Tado-radiatorknoppen van de radiatoren boven heb ik losgekoppeld van de thermostaat in de Tado instellingen. Deze dienen nu vooral als thermostaatkranen met een tijdschema en om de temperatuur/luchtvochtigheid in de kamers boven te kunnen monitoren, maar kunnen niet zelfstandig warmtevraag naar de Elga sturen.
Met deze combinatie ben ik uiteindelijk best tevreden, zeker als de Tado settings nog iets beter geoptimaliseerd zijn. Uiteraard hangt die optimalisatie wel van je situatie af (isolatiemate, wel/geen vloerverwarming).