Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VladimirLudovic
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-04 19:45
Ik heb een vraag waarvan ik niet dacht dat het antwoord zo moeilijk zou zijn:

Ik wil graag 2 speakersets aansluiten op mijn Harman/Kardon versterker: Een 5.1 set speakers in mijn living én een stereo set in de keuken. Ze moeten niet tegelijk geluid produceren; dus een OF-setup. Het liefst zou ik deze switchen mbv de remote control.

Ik kocht onlangs een AVR138. Mooie versterker. Natuurlijk was ik me ervan bewust dat deze niet 2x speaker output had. Helaas. Ik vond het overigens erg moeilijk om een betaalbare (2e handse) versterker te vinden die 2x speakers output ondersteund. De tijden zijn veranderd blijkbaar. Vroeger had je vaak een Speakers A en speakers B optie. Dat was wel stereo natuurlijk.

Anyway, ik wil dus de speakers A en B optie. maar dan met 1x 5.1 en 1x 2.0. Ik wil liefst niet van versterker wisselen en heb al bedrade speakers die ik wil gebruiken. Er zijn natuurlijk oplossingen zoals deze. Maar die vind ik niet charmant, bovendien dien je op de AVR aan te geven of het een front speaker betreft die een sub heeft of dat er sprake is van een dedicated sub. Dat werk dus niet.

Hoe kan ik dat gemakkelijk regelen? Iemand tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:57
VladimirLudovic schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:49:
...bovendien dien je op de AVR aan te geven of het een front speaker betreft die een sub heeft of dat er sprake is van een dedicated sub. Dat werk dus niet.
Dat issue zal je altijd houden met deze AVR en de wens de front te splitsen. De Front Left en Front Right is of 2.0 en daarmee Full Range of onderdeel van 5.1 en daarmee ondersteunt door een subwoofer. Andere opzet en andere instellingen en daarmee niet handig om deze uitgangen te splitten. Met 5.0 en 2.0 kom je met zo'n splitter wel weg omdat de instellingen dan gelijk zijn qua crossover.

Persoonlijk zou ik toch de receiver van de hand doen en er eentje nemen met Zone 2, dat doet precies wat je wilt. Let wel op de bronnen die je naar Zone 2 door wilt zetten, analoog en netwerk/USB lukt veelal wel op goedkopere modellen maar wil je naar digitale ingangen dan kom je op de hogere serie receivers uit.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 15-11-2021 18:20 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:02
Je vraagt hoe je dat makkelijk kan regelen. Die schakelaar is natuurlijk het makkelijkste.

Het probleem met wel of geen sub zie ik niet zo. Dat heeft weliswaar invloed op de cross-over frequentie, maar afhankelijk van waar dat ligt, heb je mogelijk iets minder laag in de keuken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VladimirLudovic
Mijn wens om de sub uit te hebben wanneer ik in de keuken ben heeft ook te maken met overlast en timing: Die sub is nogal imposant en het vloertje tussen mijn living en de onderbuurvrouw dun ^_-. In de keuken is dat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:02
Dat had ik over het hoofd gezien. De sub blijft ook actief, als je alleen geluid hebt in de keuken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VladimirLudovic
FeaR schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:10:
[...]

Persoonlijk zou ik toch de receiver van de hand doen en er eentje nemen met Zone 2, dat doet precies wat je wilt.
Ik zag inderdaad dat multi zone versterkers de taak zullen volbrengen, vooral wanneer ze ge-pre-ampt geluid naar een zone 2 kunnen sturen. Zoals dit beestje: Onkyo TX-NR818. Maar dat wordt me wat te prijzig.

Ik vind zo-even een aantal goedkopere opties:
De Pioneer VSX-827
Yamaha RX-V575

En anders ga ik misschien wel voor een oplossing vanuit mijn HTPC wanneer dit met de AVR138 niet werkt.

[ Voor 20% gewijzigd door VladimirLudovic op 15-11-2021 19:36 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:47
Veel surround receivers bieden de mogelijkheid back surround kanalen te gebruiken voor zone 2. Dan heb je geen extra versterker meer nodig. Let wel dat er wat beperkingen zijn vaak voor wat er als input gebruikt kan worden voor zone 2. Maar goed, je hebt danb wel een nieuwe receiver nodig dus.
Pagina: 1