Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-05 16:57
Hi,

Ik ben bezig met een eigen gemaakte documentaire. Het bestaat veel uit gesprekken maar om wat sfeer erin te krijgen zoek ik naar niet overheersende background muziek/soundtrack. Ik heb al veel inspiratie gepakt uit o.a. The Vietnam War van Ken Burns, die heeft dit soort soundtracks perfect toegepast. Het overheerst niet, maar creëert een goed bijpassende sfeer bij bepaalde fragmenten.

Als voorbeeld bij 8:55, 22:25, 26:40
[YouTube: The Vietnam War - 06 - Things Fall Apart (January 1968 - July 1968)]

Wat voor'n soort muziek is dit? Ik heb geen idee waar ik naar moet zoeken. Ik wilde wat klassieke muziek achter scenes zetten maar dat gaat vaak niet echt goed samen, het overheerst te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Op de radio hoor je ook regelmatig zoiets bij interviews e.d. Met 'conversational background music' als search kom je wel e.e.a. tegen op youtube.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@DukeBox Klopt ja, sommige radio programma's hebben dat wel eens. Maar mijn 1e zoektocht op YT naar conversational background music krijg ik toch muziek te horen wat ik er niet echt bij vind passen. Veel is studie, relaxing etc muziek. Mijn documentaire is toch vrij somber en serieus met oorlog als thema.

Ik kan wel de soundtracks pakken van The Vietnam War van Ken Burns, maar misschien is er meer als dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Westland1940 schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:03:

Ik ben bezig met een eigen gemaakte documentaire. Het bestaat veel uit gesprekken maar om wat sfeer erin te krijgen zoek ik naar niet overheersende background muziek/soundtrack.
Let wel op. Als je die documentaire ergens gaat vertonen, of op Youtube gaat zetten, dan zul je rekening met copyrights moeten houden. Pak niet random ergens een stukje muziek in de aanname dat je dat wel gratis kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Westland1940 schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:15:
..Maar mijn 1e zoektocht op YT naar conversational background music krijg ik toch muziek te horen wat ik er niet echt bij vind passen.
Plak je het woord serious er voor ;)

Bijv: https://www.google.com/se...ersation+background+music

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:22
Wat ik nog niet helemaal uit je posts haal is of je de muziek zelf wilt componeren of dat je gebruik wilt maken van bestaande muziek. Beide kan prima en je kunt prima de rechten inkopen als je wilt hergebruiken.

In de aftiteling van de PBS documentaire waar je naar linkt staan in elk geval alle artiesten en verantwoordelijken. Deze kun je prima benaderen voor wat advies denk ik. Trent Reznor en Atticus Ross zijn de makers van de Original Music. Zie verder: YouTube: The Vietnam War - 06 - Things Fall Apart (January 1968 - July 1968)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@downtime Klopt, ik weet van copyrights. Geldt echt zowat bij alles, tot gebruikte lettertypes aan toe. Het is echter een hobby, non-profit documentaire. Ik weet dat ik als hem op YouTube zet ik hoogstwaarschijnlijk een copyright claim krijg, met ads als gevolg. Heb dit met oudere video's die onderhand al zo'n 10 jaar online staan

@DukeBox Nog een poging wagen :D

@HenkEisDS Nee, ik wil wel bestaande muziek pakken. Klopt, Reznor en Ross hebben ook soundtrack gemaakt voor meerdere films, o.a. The Social Network.

Alleen dat soort muziek, hoe kan ik daar nou meer van vinden? Het is nou niet echt een film soundtrack zoals bijvoorbeeld Lord of the Rings of elke andere willekeurige blockbusters. Het heeft geen specifieke benaming?

Dit bijvoorbeeld, is zo cliché.

[ Voor 8% gewijzigd door Westland1940 op 15-11-2021 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
vind t niet heel speciaal, wat gratis synthesizer VSTs downloaden en je kunt zelf makkelijk rechtenvrij iets maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:22
Westland1940 schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:10:

@HenkEisDS Nee, ik wil wel bestaande muziek pakken. Klopt, Reznor en Ross hebben ook soundtrack gemaakt voor meerdere films, o.a. The Social Network.

Alleen dat soort muziek, hoe kan ik daar nou meer van vinden? Het is nou niet echt een film soundtrack zoals bijvoorbeeld Lord of the Rings of elke andere willekeurige blockbusters. Het heeft geen specifieke benaming?

Dit bijvoorbeeld, is zo cliché.
[YouTube: Best Documentary Background Music For Videos | Cinematic Music]
Ja wat je vraagt is het geheim van de smid. Als je verantwoordelijk bent voor soundtracks heb je een hele koffer vol platen, legio mapjes met mp3s en nog belangrijker kennis van en ervaring met al die muziek zodat je in een film het juiste gevoel kan overbrengen. Aangezien je die niet hebt wordt het lastig vinden. Ik zou je de zoektermen niet kunnen geven in elk geval, maar misschien kun je gewoon bestaande games en films spelen/bekijken en hier een selectie uit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@janklo Je vindt de soundtrack van The Vietnam War niet speciaal? Tja, ik ben geen audio technicus, maar die soundtrackts matchen zo goed met de beelden. Hele toffe sfeer.

@HenkEisDS Oké thanks voor de input. Ik zal verder zoeken naar iets van background music.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-05 17:37
YouTube: Programming ▫️ Designing ▫️ Hacking ▫️ Coding ▫️ Focus ▫️ Music 🧬 oa rond 1:43 het type muziek wat je zoekt denk ik

Wellicht nog meer in zijn channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
Ja thanks! Niet per sé het nummer wat je door stuurt, maar wel zulk soort muziek. Ik zal is kijken op hun channel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@Masvic Er zat helaas toch niks bij, het was allemaal van dat soort hacking-coding muziek.

Ik heb door gezocht en kwam uit bij wat film soundtracks van o.a. 1917, Taboo en Hostiles. Die kan ik wel gebruiken denk ik. Mocht iemand nou nog meer van dit soort muziek kennen, let me know :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:09

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik ben toevallig ook bezig met een documentaire achtig project. Bij mij is het verhaal toch vooral positief, maar dat maakt voor mijn tips niet uit.

Ik gebruik de volgende website voor muziek.En als ik het niet kan vinden, zoek ik op internet verder.

Mijn belangrijkste tip is gewoon luisteren, minder zoeken en meer luisteren. Het gevoel dat je wil hebben zit vaak niet in de titel of omschrijving.

Dat gezegd hebbende, ik weet, het is soms super lastig het juiste te vinden.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:51:
Ik ben toevallig ook bezig met een documentaire achtig project. Bij mij is het verhaal toch vooral positief, maar dat maakt voor mijn tips niet uit.

Ik gebruik de volgende website voor muziek.En als ik het niet kan vinden, zoek ik op internet verder.

Mijn belangrijkste tip is gewoon luisteren, minder zoeken en meer luisteren. Het gevoel dat je wil hebben zit vaak niet in de titel of omschrijving.

Dat gezegd hebbende, ik weet, het is soms super lastig het juiste te vinden.
Die laatste is echt top! Ook met genre keuzes, mood, wat voor soort muziek. Kost helaas wel geld, begrijpelijk, maar deze setup is perfect. Misschien toch maar proberen.

Kan ik nou eenmalig 14 dollar betalen, mijn muziek kiezen en downloaden, en daarna alles weer cancellen? Nvm, zie dat je niks meer kan cancellen of iets nadat je muziek gedownload hebt, helaas.

[ Voor 19% gewijzigd door Westland1940 op 17-11-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:09

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Westland1940 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:30:
[...]

Die laatste is echt top! Ook met genre keuzes, mood, wat voor soort muziek. Kost helaas wel geld, begrijpelijk, maar deze setup is perfect. Misschien toch maar proberen.

Kan ik nou eenmalig 14 dollar betalen, mijn muziek kiezen en downloaden, en daarna alles weer cancellen? Nvm, zie dat je niks meer kan cancellen of iets nadat je muziek gedownload hebt, helaas.
Wat ik begreep is dat een actief abonnement moet hebben op moment van publicatie, maar je kan gratis wel de preview downloaden en daarmee experimenteren.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
Mac Quayle, Philip Glass, Dustin Ohalloran, Nils Frahm, Joep Beving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Thanks man! Zal ze allemaal is checken. Ik heb onderhand al een behoorlijk archief opgebouwd, maar nog niet allemaal getest of het ook daadwerkelijk matched met de beelden.

Die stijl van Mac Quayle is tof voor Robot, maar iets te tech voor mijn mood. Joep Beving is goed maar helaas alleen piano, iets te sad. Ik probeer met een muziek herkennings app o.a. deze soundtrack te vinden (42:52), maar hij pakt hem niet :P, mocht er iets op lijken, let me know :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Je zou nog naar wat oorlogsdocus van de bbc kunnen kijken, daar zit vaak ook een goede soundtrack onder. Of top gear. Daar worden de soundtracks ook heel goed bijgehouden op een of ander forum

https://forums.finalgear.com/forums/tg-whats-that-song.60/

Dit forum dus

[ Voor 17% gewijzigd door Masvic op 17-11-2021 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Bizar hoeveel nummers er gaan in één aflevering Top Gear! Ik zal is kijken naar meerdere oorlogsdocus, en hopelijk geven ze ook de nummers aan. Anders weet ik het nog niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
Westland1940 schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:02:
@janklo Je vindt de soundtrack van The Vietnam War niet speciaal? Tja, ik ben geen audio technicus, maar die soundtrackts matchen zo goed met de beelden. Hele toffe sfeer.

@HenkEisDS Oké thanks voor de input. Ik zal verder zoeken naar iets van background music.
Niet speciaal dat je het zelf niet kunt maken voor je eigen documentaire. Best leuk hoor om een avond wat software synthesizers te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:44
janklo schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:24:
vind t niet heel speciaal, wat gratis synthesizer VSTs downloaden en je kunt zelf makkelijk rechtenvrij iets maken.
Tuurlijk. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Mocht iemand toevallig nog wat suggesties hebben, laat graag weten! Ik kom nog wat soundtracks te kort. Ik vond vooral een aantal soundtracks van de film 1917 goed passen. Misschien weet er iemand wat hier nog meer op lijkt? :)

Pagina: 1