Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:32

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Zijn er hier mensen met ervaring met het zelf regelen van ophoging van bestaande hypotheek t.b.v. een verbouwing?

M.a.w.: wij hebben redelijke overwaarde en het moet goed te doen zijn om het hele huis daarvoor van een flinke update te voorzien (vloerverwarming aanleggen, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuw toilet, nieuwe vloer, muurafwerking enz). En zuinige Hollander als ik ben steek ik de 1 à 2k advieskosten voor een adviseur die dat regelt liever in een Quooker ofzo.

Haal ik mezelf dan een hoop werk en problemen op de hals (door niet helemaal te weten waar ik aan begin) of zijn dat soort dingen gewoon prima te regelen als je er zelf met je hypotheekverstrekker uitkomt?

Heb al even gezocht maar kan niet echt een checklist vinden die ik aan zou kunnen houden om te bepalen of ik hier zelf mijn vrije avonden aan ga besteden; ontzorgd worden is ook fijn namelijk (maar niet tegen elke prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dat hangt voornamelijk van je huidige hypotheekaanbieder af.

Als je de zaken goed op orde hebt kun je de belangrijkste aspecten en haalbaarheid van een hypotheek zonder excel of zelfs rekenmachine prima afschatten op de achterkant van een bierviltje.

[ Voor 61% gewijzigd door Rukapul op 15-11-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-08 11:33
Over het algemeen als je de eerste hypotheek hebt afgesloten via een tussenpersoon, dien je een uitbreiding van de hypotheek ook aldaar te regelen. Vraag het even na bij de verstrekker, wellicht wil deze wel meewerken. Het kan zijn dat je een taxatie dient te laten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
De zaken die mij te binnen schieten bij een aanvullende (verbouwings)hypotheek.
- Opstellen van een verbouwplan en bijbehorende kostenopgaaf.
- Regelen van taxateur. Die zal ahv het plan en de huidige staat komen tot een waardebepaling van de woning van na de verbouwing
- Inschrijving hypotheek. Kan de nieuwe hypotheek onder de huidige inschrijving, of er een nieuwe inschrijving nodig. (kosten notaris en inschrijving hypotheekregister)

Overigens zijn de kosten bij mijn adviseur lager bij een aanvullende hypotheek, dan bij een nieuwe. Wellicht iets om uit te zoeken.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:05
Taxatie moet vrijwel altijd
Notaris vaak ook (of je huidoge hypotheek moet al veel hoger ingeschreven staan)

Ik heb "adviesloze" hypotheekverstrekkers gevonden, maar ook die rekenen vaak nog 500-800 euro.

Mijn eigen hypotheekverstrekker (aegon) rekent 650 advies en indien het doorgaat daarna 450 administratie.
Zij hoeven trouwens geen onderbouwing indien de totale hypotheek onder de 80% LTV blijft. Dus ik krijg die 100K gewoon zonder gezeur op de rekening gestort. Wat overblijft kan ik aflossen op lopende hypotheek (die een hogere rente heeft) :)

Dus 500 notaris, 500 taxateur, 1100 aegon= €2100 euro om een zak geld te krijgen.
Is effectief ook 2% als je een ton leent 8)7
Ofwel 0,1% bij je hypotheekrente op.

[ Voor 19% gewijzigd door Raymond op 15-11-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Je kan de overwaarde niet zomaar verzilveren, hier komt ook de hoogte van je inkomen bij kijken. Je gaat immers meer geld lenen, je inkomen moet daarvoor toereikend zijn.

Ook kan het interessant zijn om direct je hypotheek over te sluiten, mocht je bijvoorbeeld nog een hoger rentepercentage kennen dan wat nu gangbaar is. Als je niet al te lang aan je rentevaste periode vast zit, bestaat er zelfs de kans dat je meer geld mag lenen tegen lagere maandlasten.

Helemaal kosteloos zal het waarschijnlijk niet worden; je zal zoals genoemd bijvoorbeeld een taxateur moeten aanstellen die de verbouwingswaarde meeneemt. Meestal stelt de taxateur de waardestijging van een verbouwing vast op 70% van het geïnvesteerde bedrag, en zal je dus nog een gedeelte uit eigen middelen moeten betalen.
Sommige hypotheekverstrekkers accepteren echter modeltaxaties (die vaak een stuk lager uitvallen) maar wellicht is dat al voldoende voor jouw situatie.
Als de hypotheek verhoogd wordt ingeschreven moet je langs de notaris.

Wij hebben zelf als starters onze hypotheek geregeld, dat is echt prima te doen als je een beetje weet waar je mee bezig bent. Ook deze situatie zou je, als je een beetje handig bent, prima zelf moeten doen. Sowieso is het goed om te weten hoe je hypotheek in elkaar steekt.
De vraag is echter of je er echt heel veel beter mee af komt. Want ook als je dingen zelf gaat regelen, zijn er altijd administratiekosten mee gemoeid. En zo'n adviseur die wellicht ook oversluiten meeneemt, kan je wellicht meer geld besparen dan dat je het zelf doet - zeker als je niet volledig in de materie zit.

Er zijn dus nogal wat mitsen en maren, afhankelijk van je specifieke situatie. Het kan wel, maar daarvoor zal je er wat dieper in moeten duiken. En ik betwijfel of je er in the end daadwerkelijk een Quooker mee kan besparen ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Onze hypotheekverstrekker biedt 3 opties:

1. Zelf verhogen (aanvraagformulier invullen, bewustzijntoets doorlopen, offerte tekenen, € 250 administratiekosten + € 425 bemiddelingskosten betalen)
2. Samen met hen verhogen (€ 250 administratiekosten + € 425 bemiddelingskosten + € 825 advieskosten)
3. Via externe adviseur (€ 250 administratiekosten + kosten externe adviseur)

Bij optie 1 ben ik € 675 kwijt (maar weet ik niet wat ik naast taxatie en notaris nog verder kan verwachten / moet regelen).
Bij optie 2 kost het € 1500 en dan wordt alles normaal gesproken geregeld.
Bij optie 3 zal ik totaal ook ergens tussen de € 1.250 en 1.750 kwijt zijn.
(allen excl. kosten voor taxateur en notaris)

Ik zoek dus vooral naar de dingen die ik zelf nog voor het verschil tussen 1 en 2 of 3 moet regelen.

Over inkomenstoets maak ik me verder geen zorgen, en ook de getaxeerde waardestijging moet goedkomen (sterker nog: vorig jaar nog laten taxeren t.b.v. lagere risicoklasse).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Pelle Hoelang loopt jouw huidige rentevaste periode nog?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
5,5 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Pelle schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:37:

Ik zoek dus vooral naar de dingen die ik zelf nog voor het verschil tussen 1 en 2 of 3 moet regelen.
Bij 2 zal je wat nietszeggend advies krijgen over hypotheekvormen en looptijden. Mogelijk nog wat over de bestaande hypotheekdelen.

Bij 3 hetzelfde behalve dat die ook zal kijken naar opties voor oversluiten bij andere aanbieders (afhankelijk van opdracht, zit mogelijk niet bij het laagste tarief in).

Vrij marginaal dus als je zelf al hebt georiënteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:52
Vraag is vooral of jij je zeker genoeg voelt over je kennis en kunde op het gebied van hypotheken en financiën. Het verschil tussen de opties is vooral dat ze je wat meer aan het handje nemen in de keuze voor hypotheek vormen en de gevolgen bij werkloosheid/overlijden. Dit is allemaal bepaald geen rocket science, maar als je totaal niet financieel onderlegt bent kan het handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Vergeet vooral niet dat je een substantieel deel van de advieskosten terug kan krijgen via de belasting. Tevens weten adviseurs vaak net de betere deals te vinden, in verschillende opzichten.

Als je met zoveel geld bezig bent, en er niet dagelijks mee te maken hebt, dan is 1000 euro niet veel geld om het goed geregeld te hebben.

Aan de andere kant, kan je het zelf en vind je het leuk dan is het snel verdiend.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:05
Drardollan schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:10:
Vergeet vooral niet dat je een substantieel deel van de advieskosten terug kan krijgen via de belasting. Tevens weten adviseurs vaak net de betere deals te vinden, in verschillende opzichten.
Verhogen van de hypotheek kan alleen bij de huidige hypotheekverstrekker. Je kan niet die extra hypotheek bij een andere bank nemen dan waar je huidige hypotheek loopt. Dat vertelde mijn adviseur mij.

En de rentes die ik krijg aangeboden komen gewoon uit het rentelijstje van de Aegon, dus niks betere deal voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Mijn plan is niet om hypotheek over te laten sluiten, alleen ophogen. Ik verwacht niet dat een (externe) adviseur daarin een betere deal uit het vuur weet te slepen: de voorwaarden en rente die hierbij horen staan vast.
Het gaat er dus vooral om wat een adviseur allemaal voor mij regelt wat ik zelf niet meer hoef te regelen, en of ik dat het waard vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:49
@Pelle Ik heb bij de ABN de hypotheek verhoogd zonder adviseur tbv een Dakopbouw eind 2019. Ik vond het een eitje, en het enige wat ABN van mij verlangde was een goede uitkomst van de kennis en ervaring toets voor mijzelf en mijn partner.

Ik heb daarnaast een taxatie laten uitvoeren, wat in mijn geval niet verplicht was, maar wat ik handig vond om een lagere LTV en dus een beter aanbod te krijgen. De exacte doorlooptijd ben ik je even schuldig, wat mij echt opviel was dat de 40k die ik nodig had, zonder pardon werd overgemaakt.

Ik had een bouwdepot contructie verwacht zoals bij mijn eerste hypotheek. Dat was een aanname, dus dit was een complete meevaller. Kwam ook verder niet terug in de toets gek genoeg.

Korte samenvatting:

Hypotheekinschrijving: 275k
Hypotheek: 225k
Openstaande schuld: 185k
WOZ: 320k (was dus voldoende voor de verhoging)
Taxatie: 365k (taxatie nu: 520k 8)7 )
Benodigd bedrag: 40k

Ik zou het zo weer doen, zonde van de 850 euro. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Ik heb het bij ing ook gedaan stelt niet veel voor. Er is geen offerte nodig voor verbouwing je krijgt het als onderhandse lening uitgekeerd.

Een calcasa taxatie is meestal mogelijk ben je klaar voor 70 euro. Daarnaast was hrt ING afhandelingskostsn van 650 euro als ik het goed heb en aftrekbaar dacht ik.

Je moet wel een kennistoets maken maar dat valt ook wel mee en dan foto id en werkgeversverklaring en je bent klaar.
Pagina: 1