Kun je als stel 2 x een hoofdverblijf (1ste woning) hebben

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:35

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wij gaan wellicht zeer binnenkort een andere woning aan de andere kant van het land kopen.
Echter, moet ik waar we nu wonen misschien nog een klus afmaken, maar mijn vrouw wil zsm verhuizen.
Nu staan we nog beiden op dit adres ingeschreven en is dit onze hoofdwoning.

Normaliter ga je verhuizen, en wordt dat je nieuwe hoofdwoning.
Als je het oude huis nog aanhoudt, wordt dat 2de woning en valt die belastingtechnisch in Box 3.

Maar als ik nu officieel hier ingeschreven blijf, en mijn vrouw in de nieuwe aangekocht woning, is er dan sprake van 2 hoofdwoningen?
We blijven dus ook daadwerkelijk in de 2 verschillende woningen wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er kan maar één woning de hoofdwoning zijn, maar je kunt wel aangeven dat de andere woning bedoeld is om als hoofdwoning te gaan dienen. Dan omzeil je box 3. (dat gebeurt bijvoorbeeld ook als je eerst gaat verbouwen) De term die je zoekt is verhuisregeling.

De vraag is natuurlijk wel hoe lang je dit wilt doen.

Meer uitleg:
https://www.financieeladv...3A%20de%20verhuisregeling.

De grotere uitdaging zit hem aan de financieringskant. Je kunt een stuk minder hypotheek krijgen voor het nieuwe huis als je oude huis nog niet op de markt is, laat staan verkocht.

[ Voor 45% gewijzigd door pagani op 15-11-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:35

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pagani schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:34:

De grotere uitdaging zit hem aan de financieringskant. Je kunt een stuk minder hypotheek krijgen voor het nieuwe huis als je oude huis nog niet op de markt is, laat staan verkocht.
Financiering hebben we niet nodig en we hebben ook niet de waarde van het 'oude' huis nodig om de 'nieuwe' woning te betalen.

Ik begrijp dat als we de woningen zelf bewonen, je gebruik mag maken van de Verhuisregeling.
Als het ene huis leegstaat en het andere ook.
Maar als je het leegstaande huis verhuurt, dan niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:52:
[...]

Financiering hebben we niet nodig en we hebben ook niet de waarde van het 'oude' huis nodig om de 'nieuwe' woning te betalen.

Ik begrijp dat als we de woningen zelf bewonen, je gebruik mag maken van de Verhuisregeling.
Als het ene huis leegstaat ook.
Maar als je het verhuurt, dan niet.
Klopt. Ik zou wel nog even kijken wat het gunstigst is qua gemeentebelastingen en inschrijfmoment/verhuismoment. Er is eigenlijk weinig wat je verplicht danwel controleert of je ergens daadwerkelijk al woont, dus je vrouw kan prima nog ingeschreven blijven op het oude adres maar wel al op de nieuwe plek wonen. Moet natuurlijk geen jaren duren, maar als het om een maand of 2-6 gaat zou ik gewoon tegelijk "verhuizen" (lees: je inschrijven). Scheelt een hoop geregel met instanties, post e.d.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan getrouwd zijn en toch ieder op een ander adres wonen, kennis van mij doet dat ivm met tweede huis wat niet geen vakantiewoning mag zijn. Ze hebben dus twee huizen. Hoe ze het belastingtechnisch doen weet ik niet, je kan aanvoeren dat je geen gemeenschappelijk huishouden voert dan doe je beiden een eigen aangifte. Bel de belastingdienst.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.