Server (LanmanServer) service problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McWolf82
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-12-2022
Op een server met Windows Server 2012 R2 wilde de service genaamd 'Server' niet meer starten nadat iemand bij problemen met de server maar de stekker eruit had getrokken. Ook wel bekend als de 'LanmanServer' service.

Foutmelding bij starten Server service:

Error 1075: The dependency service does not exist or has been marked for deletion

Daardoor wilde de service Netlogon en alle Microsoft Exchange Services ook niet meer starten.

Via het register heb ik alle "DependOnService' verwijzingen verwijderd voor de LanmanServer sleutel, daar stond bij:

SamSS
Srv2
Srv

SamSS hoort bij de Security Accounts Manager
Srv2 is SMB v2
Srv is SMB v1

Nadat ik bovenstaande drie dependencies had verwijderd en de server had herstart is de Server service weer gestart en ik kan handmatig ook Netlogon en alle Exchange services starten.
Na een herstart van de server zijn Netlogon en de Exchange services wel weer gestopt, maar die kan ik dus wel handmatig starten.

De Server service geeft 'No Dependencies' aan op het tabblad, nu heb ik vergeleken met andere Windows Server 2012 servers en dan zie ik twee 'dependencies' die er zouden moeten zijn:

-Security Accounts Manager (uitgeklapt staat erbij Remote Procedure Call (RPC), DCOM Server Process Launcher en RPC Endpoint Mapper)

-Server SMB 2.xxx Driver (uitgeklapt staat erbij srvnet)

De Security Accounts Manager is een service, die draait ook, maar Server SMB 2.xxx Driver is geen service, ik weet ook niet waar ik dat zou moeten vinden en ik denk dat het probleem daarmee te maken heeft.

Nu hoop ik dat er iemand is die hier ook wel eens tegenaan is gelopen en of er een simpele manier is om op te lossen, hetzij opnieuw registreren van de dependencies bijvoorbeeld, of waar ik het stukje Server SMB 2.xxx Driver' kan vinden.

De LanmanServer key in het register toont als DisplayName het woord 'Server', vergelijk ik dat met een werkende server dan staat er bij DisplayName '@%systemroot%\system32\srvsvc.dll,-100'
Dus ook dat verschilt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

McWolf82 schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:28:

De Security Accounts Manager is een service, die draait ook, maar Server SMB 2.xxx Driver is geen service, ik weet ook niet waar ik dat zou moeten vinden en ik denk dat het probleem daarmee te maken heeft.
Er zijn services die je niet in services.msc kunt zien. Maar in de registry onder Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\srv2 zie je die wel.

Daar kwam ik een tijdje geleden achter toen ik per ongeluk SC DELETE HTTP uitvoerde. Eerst dacht ik dat het geen probleem zou zijn omdat die service toch niet bestond. Het bleek bij nader inzien toch een probleem te zijn :)

[ Voor 18% gewijzigd door downtime op 15-11-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McWolf82
downtime schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:57:
[...]

Er zijn services die je niet in services.msc kunt zien. Maar in de registry onder Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\srv2 zie je die wel.

Daar kwam ik een tijdje geleden achter toen ik per ongeluk SC DELETE HTTP uitvoerde. Eerst dacht ik dat het geen probleem zou zijn omdat die service toch niet bestond. Het bleek bij nader inzien toch een probleem te zijn :)
ja, Klopt, ik heb al de keys in het register vergeleken met andere klanten, drivers staan ook op de server m.b.t. srv.sys, srv2.sys en srvnet.sys Vergeleken met werkende server, dezelfde datum en grootte.

Wellicht dat het een kwestie is van sc config lanmanserver depend= en dan de services zoals SamSS en Srv2 weer opnieuw koppelen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

McWolf82 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:10:
[...]

Wellicht dat het een kwestie is van sc config lanmanserver depend= en dan de services zoals SamSS en Srv2 weer opnieuw koppelen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Dat zou ik sowieso doen. Die dependencies zijn er normaal gesproken met hele goede redenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

McWolf82 schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:28:
...
Via het register heb ik alle "DependOnService' verwijzingen verwijderd voor de LanmanServer sleutel...
Met alle respect, maar als je zo met je servers omgaat, kun je er het beste afblijven

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 18:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom restore je de system state van het systeem niet gewoon?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McWolf82
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:04:
[...]

Met alle respect, maar als je zo met je servers omgaat, kun je er het beste afblijven
Een dependency van een service halen wil niet zeggen dat je niet weet waar je mee bezig bent. Die server moest weer z.s.m. draaien, kunnen we wel met van die bijdehante opmerkingen komen, maar hou dan gewoon je mond dicht.
Het is kiezen tussen of een server die grotendeels plat ligt of een tijdelijke workaround.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

McWolf82 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:51:
[...]

Een dependency van een service halen wil niet zeggen dat je niet weet waar je mee bezig bent. Die server moest weer z.s.m. draaien, kunnen we wel met van die bijdehante opmerkingen komen, maar hou dan gewoon je mond dicht.
Het is kiezen tussen of een server die grotendeels plat ligt of een tijdelijke workaround.
Die dependancies staan er niet om jou te pesten, maar het zijn services die - in dit geval de lanmanServer - daadwerkelijk nodig heeft om te kunnen draaien. Je bent nu symptomen aan het bestrijden en dat lost never nooit iets op.

Maar als je dat niet wil horen moet je vooral op deze manier doorgaan. Succes!

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:42
[...]

kunnen we wel met van die bijdehante opmerkingen komen, maar hou dan gewoon je mond dicht.
Gezellig.

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 18:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]

Los van de manier waarop de boodschap gebracht wordt (dat kan idd. wel iets netter), wordt er wel een heel goed punt gemaakt. Die dependency staat er niet voor niets, en is gewoon nodig voor het goed functioneren van de service.

Je hebt nu iets verwijderd, wat eigenlijk niet had gemogen, en je probleem is nog steeds niet opgelost. En ook zouden alle symptomen op het oog "opgelost" zijn, dan had je bij de eerste beste patch tegen issue's aan kunnen lopen omdat je nu een niet supported configuratie probeert te draaien.

Waarom is er niet gewoon een (systemstate) restore van het systeem uitgevoerd? Al die er niet is, kun je dan niet in het windows register de originele registry instelling achterhalen? (HKLM\System\ControlSetxxxx). Dan heb je in elk geval de instellingen van de nog werkende situtatie.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1