Modem aansluiten isra punt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesje1976
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Hallo,

Mijn moeder is verhuisd naar een appartement en heeft mij gevraagd of ik het internet, tv en bellen wil aansluiten (DSL).
Als ik de handleiding van Tele2 goed begrijpt kan ik de modem gewoon in de woonkamer aansluiten op de telefoonaansluiting.
Helaas krijg ik geen signaal in de woonkamer, als ik de modem in de meterkast aansluit dan is er wel signaal.
Als ik de modem in de meterkast ga ophangen dan betekent het dat ik 2 x 25mtr kabel moet trekken voor de telefoon en tv.
Dit eigenlijk geen optie, omdat ik deze kabel niet netjes kan wegwerken.
Is er nog een andere oplossing om de telefoonaansluiting in de woonkamer werkend te krijgen zodat ik daar de modem kan aansluiten.

Ik hoop dat jullie mij hier mee willen/kunnen helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJl2MBPHy4kotxvP_K3gV07Ke-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXqTuP0cb2w5CRKg8snDLHf9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkwTEeYqR9Pr_mrxQwX4jcPUD9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGt6YzY715hazxZM9a7GpN5H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_lUpQSsgQKis0JovKkw_58RILI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbW5St0FPniTWalz4ljXK8yI.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus er is iets mis met de kabel tussen meterkast en telefoonaansluiting? Kan je die anders opnieuw trekken?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:18
Je moet de kabel in de woonkamer in je DSL poort steken. Op de foto lijk je hem in je Tel1 poort gestoken te hebben, daar moet je de daadwerkelijke telefoon straks op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:12
Ik zou gewoon die telefoonkabel eruit trekken en een netwerkkabel terug erin.

Maar eh, ja wat @BlackMonkey zegt. En wellicht moet je de andere poort van de signaalsplitter gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Doesje1976 schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:24:
...
Als ik de modem in de meterkast ga ophangen dan betekent het dat ik 2 x 25mtr kabel moet trekken voor de telefoon en tv...
Dit eigenlijk geen optie, omdat ik deze kabel niet netjes kan wegwerken...
Zo te zien kun je de leiding gebruiken die nu door de telefoon kabel wordt gebruikt. Het varkensneusje kun je vervangen door een dubbele RJ45 wcd. In de meterkast ook zo een.
Als kabels trekken te ingewikkeld voor je is, zou je een advertentie in V&A kunnen zetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-05 13:11
Deze reactie voegt niets toe aan dit topic.

[ Voor 72% gewijzigd door MisteRMeesteR op 15-11-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesje1976
BlackMonkey schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:54:
Je moet de kabel in de woonkamer in je DSL poort steken. Op de foto lijk je hem in je Tel1 poort gestoken te hebben, daar moet je de daadwerkelijke telefoon straks op aansluiten.
Hallo Blackmoney,

Ik dacht dat ik dat ook zo gedaan had, maar het lijkt wel of ik de foto gemaakt hebt toen ik de dsl kabel al verwijdert had, en dat de telefoon kabel er nog in zit.
Maar het zou dus wel moeten werken op deze manier?
Ik ga het woensdag even overnieuw proberen.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Varkensnuit even open schroeven en kijken welke draden zijn aangesloten. Normaal hoort het signaal over blauw rood te komen over de bovenste 2 pinnen. Alle overige draaiden die eventueel aangesloten zijn mogen los gemaakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesje1976
*knip*

[ Voor 56% gewijzigd door rens-br op 16-11-2021 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesje1976
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Woensdag ga ik het nogmaals proberen.
Ik laat jullie weten hoe het is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

*knip*

Waar sluit je de modem op aan als je dit in de meterkast doet? Is dat op de zelfde als waar nu links de kabel naar boven gaat (lijn 1)? Of steek je een apart kabeltje in lijn 2? Dan eens die omgooien en kijken wat het doet?

Je zult even wat stappen moeten ondernemen om uit te sluiten waar het probleem zit op dit moment.

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 16-11-2021 07:35 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesje1976
Ex Nunc schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:43:
[...]

*knip*

Waar sluit je de modem op aan als je dit in de meterkast doet? Is dat op de zelfde als waar nu links de kabel naar boven gaat (lijn 1)? Of steek je een apart kabeltje in lijn 2? Dan eens die omgooien en kijken wat het doet?

Je zult even wat stappen moeten ondernemen om uit te sluiten waar het probleem zit op dit moment.
Het zwarte kabeltje steek ik in de DSl ingang (modem), en dan een kabel van tel1 (modem) naar het vierkante kastje wat er boven zit. ik heb dan wel internet, maar nog geen telefoon in de woonkamer.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 16-11-2021 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zo te zien ligt de kabel naar de woonkamer keurig in een buisje..

dus die kan je er altijd nog uit trekken en er 2x CAT5e voor terug trekken... of CAT5e + een telefoonsnoer als 2x CAT5e niet lukt...

varkenssnuitje vervangen voor 2x RJ45 outletje...

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:18
Doesje1976 schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:28:
[...]

Hallo Blackmoney,

Ik dacht dat ik dat ook zo gedaan had, maar het lijkt wel of ik de foto gemaakt hebt toen ik de dsl kabel al verwijdert had, en dat de telefoon kabel er nog in zit.
Maar het zou dus wel moeten werken op deze manier?
Ik ga het woensdag even overnieuw proberen.

Bedankt
Doesje1976 schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:51:
[...]

Het zwarte kabeltje steek ik in de DSl ingang (modem), en dan een kabel van tel1 (modem) naar het vierkante kastje wat er boven zit. ik heb dan wel internet, maar nog geen telefoon in de woonkamer.
Als ik jou posts dus even samenvat werkt het volgende wel:

Hoofdaansluiting -> DSL poort. Volgens mij geef je aan dan internet te hebben.

In dat geval, sluit dan ook is tijdelijk een losse telefoon aan op tel1 van je modem. Indien je modem goed is geconfigureerd zou deze moeten werken.

Als ik het goed begrijp heb je daarna geprobeerd om je telefoonsignaal tenminste door te lussen, door

Hoofdaansluiting -> DSL poort modem en tel1 Modem -> Woonkamer -> Varkenssnuit -> Telefoon.

Dit werkt niet geef je aan. Dat is een slecht teken, dat zou namelijk wel moeten werken. Weet je zeker dat de kabel ook daadwerkelijk naar dat punt gaat? Ander is het logisch dat enkel het doorlussen van het signaal zoals je in de TS probeert niet gaat werken.

Een ander probleem kan de lengte van de kabel zijn (je hebt het over 25mtr), volgens Tele2 mag dit maar 2M zijn. Nu heb ik dit advies in het verleden wel vaker genegeerd maar het kan ermee te maken hebben.

Test dus even of je telefoon rechtstreeks op je modem in de meterkast wel werkt. Dan kan je daarna het signaal van de telefoon weer is proberen door te lussen om die connectie te testen zoals je eerder hebt omschreven. Tot slot kan je dan weer je modem proberen te verplaatsen en te kijken of op zijn minst het DSL lampje gaat branden. Indien je weet hoe kan je ook even op de interface van de modem kijken of er een signaal binnenkomt.

Let verder even op dat je het testen heel systematisch doet. Een verbinding werkt niet plots doordat je hem voor de 10e keer in een andere poort steekt. Je vergeet daardoor vooral wat wel en niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Probeer anders even een kabel tester te regelen zodat je de verbinding kan testen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:30
Vraag is, wat voor kabel loopt er naar de kamer. Als dat cat3 is zou het moeten werken, maar als dat zo'n platte kabel is gaat het al gauw mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:53
Toch is de "beste" optie om je modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt te plaatsen en met UTP verder te gaan naar de huiskamer. De next best optie is om je ISRA punt te verlengen met UTP. Als er "platte" telefoonkabel naar de huiskamer loopt is dat voor DSL niet goed genoeg. Als je inderdaad 25m hebt te overbruggen zou ik er maximaal 1 UTP in trekken en in de huiskamer een switch neerzetten. Reden is dat er zeker bochten in het tracé zitten die met twee UTP kabels lastig te maken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even ter bevestiging: Er is wel een abonnement afgesloten met vaste telefonie er bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:53
Telefonie zal een SIP abonnement zijn bij het Internet. Tele2 levert geen plain PSTN ...
Speedmaster schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:34:
Varkensnuit even open schroeven en kijken welke draden zijn aangesloten. Normaal hoort het signaal over blauw rood te komen over de bovenste 2 pinnen. Alle overige draaiden die eventueel aangesloten zijn mogen los gemaakt worden.
In dit geval de onderste twee pinnen :) De varkenssnuit zit andersom hier als de foto tenminste "rechtop" staat. Het zijn in ieder geval de twee pennen die het verst uit elkaar staan.

[ Voor 80% gewijzigd door Houtenklaas op 15-11-2021 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Houtenklaas schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:37:
Telefonie zal een SIP abonnement zijn bij het Internet. Tele2 levert geen plain PSTN ...

[...]

In dit geval de onderste twee pinnen :) De varkenssnuit zit andersom hier als de foto tenminste "rechtop" staat. Het zijn in ieder geval de twee pennen die het verst uit elkaar staan.
🙈🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:12
Doesje1976 schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:51:
[...]

De kabel die je in de DSL ingang hebt, als je de boel zo aangesloten hebt dat je internet werkt, waar zit die met het andere uiteinde in? is dat de "lijn 2" ingang van dit kastje?

Zo ja wissel dan de kabel in "lijn 1" eens naar "lijn 2" en probeer het nog een keer bij de telefoonaansluiting in je kamer.

Even voor de duidelijkheid: Het kán zo werken, maar afhankelijk van de kwaliteit van de telefoonkabel naar je woonkamer, zal de internetsnelheid die je haalt wat lager tot ronduit beroerd zijn. Om de geadverteerde snelheid van je abonnement te kunnen halen moet je modem altijd direct achter het ISRA punt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesje1976
Hallo,
Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.
Vandaag in de meterkast begonnen met het aansluiten van het modem. Zoals hier geadviseerd ook de telefoon rechtstreeks in de in de meterkast in de modem gestoken, helaas hier ook geen telefoon.
Toen alle stekkertjes in verschillende poorten gestoken maar helaas, nog steeds geen telefoon. Alles weer in de woonkamer aangesloten om te kijken of de tv het wel zou doen via de telefoonaansluiting in de woonkamer, helaas deed deze het ook niet, en ook geen internet via de woonkamer aansluiting.
De telefoonaansluiting in de woonkamer doormeten daar heb ik geen spullen voor.
Toen toch maar Tele2 gaan bellen met de vraag wat er nu precies aan de hand is.
Nu blijkt dat de hele oplevering niet goed gegaan is, er is alleen internet opgeleverd.
45 minuten later duizendmaal excuses en weer 7 werkdagen wachten tot het wel goed zou moeten zijn.

Toen dit allemaal duidelijk was heb ik de vraag gesteld waarom de modem niet werkt als ik deze in de woonkamer aansluit, het antwoord is dat de afstand te groot is (ik twijfel over dit antwoord).
Ze adviseerde als ik tv wilde kijken met de modem in de meterkast dat ik dan met powerplugs moet gaan werken.
kunnen jullie mij een merk powerplug aanraden aan de hand van ervaring?

Bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Doesje1976 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:01:

Ze adviseerde als ik tv wilde kijken met de modem in de meterkast dat ik dan met powerplugs moet gaan werken.
kunnen jullie mij een merk powerplug aanraden aan de hand van ervaring?

Bedankt voor jullie hulp.
voor t geld wat je kwijt bent aan die (waardeloze) dingen wil kan je beter als nog kijken of je die waarschijnlijk toch al gare telefoon kabel tussen de meterkast en de woonkamer kan vervangen voor iets beters..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesje1976
Hallo allemaal,
Vandaag weer alles aangesloten in de meterkast, en alles werkt.
Helaas werkte de aansluiting in de woonkamer nog niet, kapje er af gehaald en even gekeken welke draden er aangesloten zitten, dit was volgens mij wel in orde (zie foto).
Tijdens het typen van dit berichtje en het plaatsen van de bijbehorende foto, valt mij ineens iets op.
Als ik na de foto kijk zonder afdekkapje zie ik dat de bovenste gaatjes het verst uit elkaar zitten.
Op de foto aan het begin van dit topic zitten de onderste gaatjes het verst uit elkaar.
Waarschijnlijk heeft de schilder het ondersteboven gemonteerd, Houtenklaas vernoemde het al eerder.
Zal het deze week een keer omdraaien en testen.
Schaam me wel een beetje dat ik dit niet gezien heb.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ubu1EsrX_9G-Ix-ZKIwFJ1cdqiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NdEQBqneKqcAwD46J3XCdbb2.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1